Loading...
dk

Etablering af ladestandere i almen boligforening | Tesla Forum

Bianco
Bianco Jun 15 '20

I er alle smukke fantastiske mennesker med hjertet det rette sted :-)

Jeg gad ikke rode med at koordinere / være venlig, hvis jeg kunne slippe for det ved at betale ekstra 5.000,- i etableringsomkostning (som reelt kan afskrives over så lang tid som elkablet i jorden holder)

Hanssing
Hanssing Jun 16 '20
Citat fra Bianco
Jeg gad ikke rode med at koordinere / være venlig, hvis jeg kunne slippe for det ved at betale ekstra 5.000,- i etableringsomkostning (som reelt kan afskrives over så lang tid som elkablet i jorden holder)

Enig, et kabel per el-bil og retten til blot at holde der (evt. med den fordel at man som elbilejer har ret til en fast plads, uden RFID-brik). Ladeboksene skal loadshare og have bimåler. Elbilejeren må bekoste de x kkr i etablering, resten tager foreningen. 

Reelt er det næppe et problem i små foreninger at ladeboksen ikke er aflåst, jeg har ihvertfald ikke læst om folk som stjæler strøm med deres bil holdende i "gerningsøjeblikket" i flere timer :-)

baldur
baldur Jun 16 '20

Hvis man har faste pladser kan det laves helt lowtech med en hængelås. Ingen IT systemer nødvendige. En gang per afregningsperiode går formanden ud i elskabet og aflæser bimålerne. Køb Tesla wall charger, de er billige og kan load share op til 4 bokse. 16A til hver load share gruppe på 4 ladere er nok.

Er der nogen der ved om den kan load share hver fase enkeltvis? Tesla Model 3 har 3 uafhængige ladere, en til hver fase. Jeg ved dog ikke om det betyder at den kan trække forskellig strømstyrke på hver fase. Spørgsmålet er relevant hvis man skal load share med en elbil der kun kan lade på én fase. Så ville det være rart hvis bilen kan trække max på de to øvrige faser.

larsenjan
larsenjan Jun 16 '20

Jeg tænker at det vil være ret nemt at lave en fordeling af tilgængelig effekt. I vores ejendom er der parkeringskælder med faste pladser, og ønske om ladning til alle på sigt. Jeg tænker at der skal føres 3 faser til alle pladser med potentiale på 11kw, men med lastbegrænsning. Vi kunne måle belastning på ejendom, og koble ladestandere fra når max last er ved at være nået. Biler der har ladet længst tid bliver koblet fra først. Kan meget nemt styres med en lille billig PLC. 3 fase bimåler med modbus kan købes for ca 1000,- og en relæ udgang pr plads, og det burde være det. Om så folk individuelt skal kunne vælge egen udbyder, eller vi skal oprette en ladeforening og selv afregne må vi se senere.

larsenjan
larsenjan Jun 16 '20

Simpel tegning

mbk
mbk Jun 17 '20

@larsenjan 

Du har nok ikke lyst til at afbryde måleren, er det faste målere har de ofte load sharing så man kan kommunikere med hver lader såsom Wall charger som giver rimelig bang for the buck, men der findes også andre lade controller hvis man er ude i mere avancerede løsninger. En ladekontroller til byg selv: https://esl-emobility.com/...ox-em-cp-pp-eth.html

Jeg kan lige tage et billede ind i et skab til nogle ladestandere jeg kender, de har også RFID læser, jeg kender ikke deres pris, men de er sikkert langt over budget i forhold til nogle Wall chargere.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 17 '20
MOS
MOS Jun 17 '20
Citat fra baldur

Er der nogen der ved om den kan load share hver fase enkeltvis? Tesla Model 3 har 3 uafhængige ladere, en til hver fase. Jeg ved dog ikke om det betyder at den kan trække forskellig strømstyrke på hver fase. Spørgsmålet er relevant hvis man skal load share med en elbil der kun kan lade på én fase. Så ville det være rart hvis bilen kan trække max på de to øvrige faser.

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg også selv har tænkt på. Er der nogen, der kan svare på det?

Jeg tænker også, at man kan forbinde de 4 ladebokse, så L1 er koblet til L1 på ladeboks 1, L1 er koblet på L2 på ladeboks 2, L1 er koblet på L3 ladeboks 3, og ladeboks 4 kan kobles whatever. På den måde får man fordelt faserne, så hvis der er flere biler, der kun kan lade på 1 fase, så trækker de på hver sin fase.

larsenjan
larsenjan Jun 17 '20

@mbk, jeg vil ikke afbryde måler, men kun strøm til ladeplads. Forstår ikke rigtig fordelen med kun at lade på en fase, hvorfor ikke give 11Kw når der er kapacitet. Gælder vel om at kunne styre totalforbrug i ejendom, så stikledning ikke overbelastes.

MOS
MOS Jun 17 '20
Citat fra larsenjan

Forstår ikke rigtig fordelen med kun at lade på en fase, hvorfor ikke give 11Kw når der er kapacitet. Gælder vel om at kunne styre totalforbrug i ejendom, så stikledning ikke overbelastes.

Der er heller ikke nogen særlig fordel ved det. Problemet er bare, at en del elbiler (i den lidt billigere ende af skalaen) faktisk kun kan lade på én fase. Det er fordi de kun har en 1-faset onboard charger (AC-DC converter), sikkert fordi det er lidt billigere at producere end en 3-faset. Det kan også være fordi man mange steder i verden ikke har normal adgang til 3-faset strøm som vi har det i Danmark. Så er det nok nemmere for bilfabrikanten blot at lave én standardudgave med en 1-faset onboard charger, der kan bruges i hele verden. Det bliver så lidt et fesent kompromis her i Danmark, da man de fleste steder er begrænset til at trække max. 16 A på én fase og dermed kun kan lade med max. 3,7 kW.

Bianco
Bianco Jun 17 '20

Jeg vil tro at én fase elbiler ikke bliver et problem - alle producenter sætter 3-faset lader i de nye elbiler med større batteri, og dem med små batterier udgår af produktion inden de når op på et relevant antal i DK.

MOS
MOS Jun 17 '20

@Bianco.

Jeg er ikke enig. Som det er nu, er der mange elbiler i den lidt billigere ende, der kun kan lade på én fase. Det kan meget vel tænkes, at der i mange boligforeninger er en sammensætning af beboere, der ikke har råd til store, nye og dyre elbiler. Hvis de skifter til elbil, vil det nok i mange tilfælde være (måske en brugt) VW e-Up!/Seat Mii Electric/Skoda Citigo-e, Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Honda e, Nissan Leaf, MG ZS EV, Mazda MX-30, Aiways U5, Mercedes EQC, Opel Ampera-e, Lexus UX 300e, Nissan e-NV200 Evalia, Renault Kangoo Maxi ZE 33, Smart EQ fortwo, Smart EQ forfour, Opel Mokka-e. De kan alle sammen kun lade på én fase. Så disse 1-fasede biler kan meget vel komme til at udgøre en betydelig andel af elbilerne i mange boligforeninger inden for en overskuelig fremtid.

baldur
baldur Jun 17 '20

Hvis målet er at få en billig lowtech løsning der ikke kræver noget selvudviklet software, så tror jeg at en 1 fase løsning kan være ganske udmærket. De fleste har nok bilen holdende i mindst 12 timer dagligt, hvilket giver i omegn af 250 km daglig tilført rækkevidde.

Jeg vil hellere have en 1 fase løsning end at skulle dele for få ladepladser.

Bianco
Bianco Jun 17 '20

Jeg vil give dig ret i at der findes mange forskellige elbiler m 1-fase opladning. Min pointe var at de kun udgør en forsvindende lille del af den danske bilpark - måske 0,5%.

Og den andel bliver kun mindre. Nissan Leaf gik over til 3-fase sidste år. VW går til 3-fase i år fordi e-golf erstattes af ID3, og trillingerne e-UP Mii CitiGo må formodes at følge med når de kommer i næste version. MG er lige gået til 3-faset. At Mercedes EQC er 1-faset er dog et mysterie for mig... ;-)

Citat fra MOS

@Bianco.

Jeg er ikke enig. Som det er nu, er der mange elbiler i den lidt billigere ende, der kun kan lade på én fase. Det kan meget vel tænkes, at der i mange boligforeninger er en sammensætning af beboere, der ikke har råd til store, nye og dyre elbiler. Hvis de skifter til elbil, vil det nok i mange tilfælde være (måske en brugt) VW e-Up!/Seat Mii Electric/Skoda Citigo-e, Hyundai Ioniq, VW e-Golf, Honda e, Nissan Leaf, MG ZS EV, Mazda MX-30, Aiways U5, Mercedes EQC, Opel Ampera-e, Lexus UX 300e, Nissan e-NV200 Evalia, Renault Kangoo Maxi ZE 33, Smart EQ fortwo, Smart EQ forfour, Opel Mokka-e. De kan alle sammen kun lade på én fase. Så disse 1-fasede biler kan meget vel komme til at udgøre en betydelig andel af elbilerne i mange boligforeninger inden for en overskuelig fremtid.

bskaarup
bskaarup Jun 17 '20

Der er/kommer også masser af plug-in hybrid biler der lader i en fase.

MOS
MOS Jun 18 '20
@baldur Hvordan skulle en lowtech løsning blive meget billigere? En 1-faset ladeboks koster kun 500 kr. mindre end en 3-faset. Og man har stadig samme problematik med at kunne styre, hvem der har adgang til opladning, afregning af el, refusion af elafgift osv. Det ændrer antal faser vel ikke på. Eller mener du lowtech i den forstand, at det bare er en dum stikkontakt eller ladeboks uden RFID eller app-registrering af, hvem der lader? Jeg har selv tænkt på, om denne løsning giver mening, da det kan gøres en del billigere, men er så mindre retfærdigt for dem, der kun lader lidt, da man jo så nok skal afregne med et fast beløb pr. måned uanset forbrug. Og uden ladeboks tvivler jeg på, at man kan få afgiftsrefusion, og så bliver det hurtigt dyrt alligevel.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 18 '20
larsenjan
larsenjan Jun 18 '20
Er der nogen der ved hvad der skal til for at oprette en andelsladeforening?
Og selv få afgift retur for andelshavere i ejendom?
MOS
MOS Jun 18 '20
@bskaarup Det er korrekt, at langt størstedelen af PHEV kun kan lade på én fase. Jeg havde bare glemt at regne hybridbiler med, da jeg finder dem jævnt uinteressante og højst som et overgangsfænomen, indtil elbilerne tager helt over. Desuden er opladningsmulighed hjemme i en boligforening ikke kritisk for PHEV på samme måde som for elbiler, da PHEV jo også kan køre på brændstof.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 18 '20
baldur
baldur Jun 18 '20

@MOS Jeg tænker på en løsning med faste pladser så du stadig har mulighed for at sætte en bimåler op per lader. Lad os sige at vi nøjes med 32A 3 fase som fordeles på 3 grupper af 4 Tesla Wall Charger med load sharing, hvor hver gruppe kun får 1 fase. Det giver 12 pladser og de fleste etagebygninger har 32A i overskud uden at der behøves tænkes mere over det. Laderne kan sikres med en hængelås som folk selv skaffer.

Det eneste administration er årlig aflæsning af bimålerne så elregningen kan fordeles. Derudover er det noget en hvilken som helst elektriker kan sætte op.

Hvis strømmen skal leveres udenom bygningen, så er tilslutningsbidraget (engangsbetaling) for 35A på 24.000 kr. Eller 2000 kr per plads.

Alternativet for 32A er at nøjes med fire pladser der load sharer 32A 3 faser. Så kan du lade din Tesla med fuld effekt men til gengæld er der ikke nok pladser til at det kan etableres som faste pladser. Eller man kan lave 12 pladser med 3x 32A hvilket giver et tilslutningsbidrag på 114.000 kr for 125A (er ikke helt sikker på de priser) eller cirka 10.000 kr per plads.

baldur
baldur Jun 18 '20

"Desuden er opladningsmulighed hjemme i en boligforening ikke kritisk for PHEV på samme måde som for elbiler, da PHEV jo også kan køre på brændstof"

Jeg har en Golf GTE Hybrid der kun bliver ladet hjemme. Det giver på ingen måde mening at lade den ude i byen. Hvis ikke den kan lades hjemme, så bliver den slet ikke ladet. Derudover skal den lades dagligt fordi rækkevidden på el er så kort. Hvis den bil skal overtages af en der bor i boligforening, så skal han have mulighed for at lade den dagligt hjemme, ellers giver bilen ingen mening.

Til gengæld vil en person, der ikke har for langt på arbejde, kunne køre det meste som elbil. Det har så vist sig ikke at være mig, men det går lidt bedre nu den er blevet konebil :-). Teslaen lader jeg næsten aldrig hjemme. Den får strøm på arbejdet og den har nok til at klare sig igennem weekenderne uden at blive ladet.

Bianco
Bianco Jun 18 '20

For at kunne trække elafgift fra, så skal du måle el forbrugt og have et momsnr.(virk.dk) hvilket så kræver at du laver et årligt regnskab (en dags arb. inkl. at læse op på ting første gang) og halvårligt momsafregning (2 min. på skat.dk). Og så vil jeg anbefale at foreningen har egen bankkonto samt regnskab i fx Dinero.dk eller Billy.dk. Det er ikke nødvendigt at have revisor på regnskabet.

Citat fra larsenjan Er der nogen der ved hvad der skal til for at oprette en andelsladeforening?
Og selv få afgift retur for andelshavere i ejendom?
Sider: « 1 2 3 »