Loading...
dk

Acceleration med AP ved overhaling | Tesla Forum

DavidWA
DavidWA Jun 14
I manualen er beskrevet at, når man kører med AP og er "tvunget" med i fart af en forankørende (motorvej), så kan man aktivere overhalingsacceleration ved at holde blinkarmen halvt nede. Bilen starter så acceleration, hvor efter man kan trække ud og overhale i en flydende bevægende. For mig holdt denne funktion op med at fungere i december/januar. Jeg har haft bilen til kontrol i Vejle to gange for at få rettet fejlen, senest for en måned siden. Den endelige konklusion blev at Tesla må have fjernet funktionen i forbindelse med en opdatering. De tested flere biler og alle havde mistet evnen til at accelerere ved at holde blinkarmen halvt nede. Det var ikke noget der havde fået melding om og beskrivelsen af funktionen fandtes da også stadig i manualen.
Er der nogen der har oplevet det samme?
HrMogensen
HrMogensen Jul 7
Citat fra DavidWA I manualen er beskrevet at, når man kører med AP og er "tvunget" med i fart af en forankørende (motorvej), så kan man aktivere overhalingsacceleration ved at holde blinkarmen halvt nede. Bilen starter så acceleration, hvor efter man kan trække ud og overhale i en flydende bevægende. For mig holdt denne funktion op med at fungere i december/januar. Jeg har haft bilen til kontrol i Vejle to gange for at få rettet fejlen, senest for en måned siden. Den endelige konklusion blev at Tesla må have fjernet funktionen i forbindelse med en opdatering. De tested flere biler og alle havde mistet evnen til at accelerere ved at holde blinkarmen halvt nede. Det var ikke noget der havde fået melding om og beskrivelsen af funktionen fandtes da også stadig i manualen.
Er der nogen der har oplevet det samme?
Nu ved jeg ikke rigtigt om det er med eller uden FSD (jeg har FSD)? 

Har kun haft bilen halvanden måned men lige nu stadig på bilferie rundt i Tyskland - har derfor allerede en dem km med AP/FSD på bagen. 

Generelt så sker en helt automatisk overhaling hvor man blinker ud ret langsomt. Aldrig oplevet at bilen accelerede før den nærmest er helt fri af forankørende. Har tillært mig at selv give lidt speeder midtvejs i baneskiftet for at gøre overhalingen hurtigere og mere glidende.
Oplever ikke at FSD slår fra pga dette.
Dette trick kræver selvfølgelig at man ikke er alt for tæt på sneglen foran så Tesla går agurk med “risiko for sammenstød” alarmen. 

Kan forestille mig at der førhen har været flere farlige situationer hvor AP selv accelererede OG forankørende pludselig bremser hårdt? Omvendt finder jeg det irriterende at jeg risikerer at få bagvedkørende i overhalingsbanen til at bremse op fordi AP ikke rykker hurtigere på speederen.

AgentP
AgentP Jul 8

Det står ganske rigtigt i manualen (I AP-sektionen, ikke FSD-afsnittet). Men virker ikke. 

Jeg har prøvet det i to 3'ere (uden FSD). Bilen sænker farten i meget god tid ift forankørende, ingen ændring, når der blinkes. Når der er trukket i venstre spor ud holder bilen den lavere fart i lang tid - også selv om bilen ikke længere tracker den forankørende (Den er ikke længere mørkgrå på skærmen). Og så er den djævlens langsom til at sætte farten op igen.

Så jeg har også tillært at skulle holde farten via speederen

T3S7A
T3S7A Jul 8

Er piv ringe. 
I vores X er autopilot ikke noget at skrive hjem om. Har haft Passat GTE, I Pace mm. Og alle er laaaangt bedre til at køre adaptiv med lane assist. Især passat GTE, den kører næste 100% som jeg selv ville gøre det. Allerede i det man blinker for at ville overhale, begynder den allerede at give gas. 

I vores Tesla gider jeg ikke engang bruge autopilot. Det slår fra KONSTANT. Hver gang man skal overhale en forankørende, så slår autopilot fra, så kan man så aktivere det i overhalingsbanen igen. Når man så trækker ind igen, så slår det fra igen. Dybt latterlig - folk som jubler sådan over Tesla og deres autopilot, har ikke prøvet andre nyere biler. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jul 8
CaptainChaos
CaptainChaos Jul 8
Citat fra T3S7A

Er piv ringe. 
I vores X er autopilot ikke noget at skrive hjem om. Har haft Passat GTE, I Pace mm. Og alle er laaaangt bedre til at køre adaptiv med lane assist. Især passat GTE, den kører næste 100% som jeg selv ville gøre det. Allerede i det man blinker for at ville overhale, begynder den allerede at give gas. 

I vores Tesla gider jeg ikke engang bruge autopilot. Det slår fra KONSTANT. Hver gang man skal overhale en forankørende, så slår autopilot fra, så kan man så aktivere det i overhalingsbanen igen. Når man så trækker ind igen, så slår det fra igen. Dybt latterlig - folk som jubler sådan over Tesla og deres autopilot, har ikke prøvet andre nyere biler. 

Du har ved ikke tilkøbt Full self-driving? For hvis du ikke har det så er autopilot lavet til at slå fra når du skifter vognbane.
Jeg er heller ikke imponeret og vil nok aldrig bruge de sindssyge mange penge på full self-driving som ikke virker og jeg ikke stoler på.
Men autopilot (uden full self-driving) gør jo stort set hvad Tesla lover.
Noogi
Noogi Jul 8

Har aldrig oplevet at AP1 slår fra ved overhaling.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 8
Citat fra Noogi

Har aldrig oplevet at AP1 slår fra ved overhaling.

Nej det er rigtigt, jeg antog vi talte om hardware version 3 (da det er model 3 forum og de fleste danske model 3er har version 3) hvilket selvfølgelig ikke nødvendigvis er tilfældet.
Men AP1 er nærmest et helt andet produkt, på nogle punkter virker AP1 stadig bedre end nyere versioner.
T3S7A
T3S7A Jul 8

AP1 er faktisk meget bedre på mange punkter end AP2. Bare det at den ikke engang kan læse skilte.. 

Og hvad har FSD at gøre med, at JEG skifter og styre og blinker vognbane? Intet. Er blot for at skovle flere penge ind. Alle andre biler med adaptiv fartpilot og laneassist,  skal man skal ikke slå til hele tiden, blot man røre rattet lidt for meget.

Ubrugeligt, og gider ikke slå det til. Kører kun med alm adaptiv fartpilot, hvor lane assist er piiiiiiv ringe... suk..

Kiefer
Kiefer Jul 8

Virker måske som om Tesla aldrig rigtig helt er kommet sig over afbrydelsen af samarbejdet med nvidia på AP området?

Det er trods alt snart 4 år siden Tesla introducerede AP2 og lod alle os med AP1 i stikken. Jeg tror ikke rigtig der er kommet forbedringer på AP1 siden de kom med AP2. Det eneste jeg synes jeg har oplevet, er at de ændrer lidt på tiden for hvornår man skal holde på rattet. Men det er jo ikke ensbetydende med at den virker til at være mere hensigtsmæssig end de gange jeg har prøvet en AP2.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 8
Citat fra Kiefer

Virker måske som om Tesla aldrig rigtig helt er kommet sig over afbrydelsen af samarbejdet med nvidia på AP området?

Det er trods alt snart 4 år siden Tesla introducerede AP2 og lod alle os med AP1 i stikken. Jeg tror ikke rigtig der er kommet forbedringer på AP1 siden de kom med AP2. Det eneste jeg synes jeg har oplevet, er at de ændrer lidt på tiden for hvornår man skal holde på rattet. Men det er jo ikke ensbetydende med at den virker til at være mere hensigtsmæssig end de gange jeg har prøvet en AP2.

Jeg tror personligt det er mere bruddet med mobile eye efter er det første dødsfald med autopilot der gav dem problemer. Jeg gætter på de kan lave de samme beregninger på deres egen platform som på nvidia's med det er mobile eye's sensorer og sikkert deres platform de ikke er kommet op på højde med endnu (på nogle punkter).

Jeg kender ikke andre systemer end Tesla's der kan styre så længe der bare er striber på vejen, andre systemer kan umiddelbart "kun" bruge ABS eller lign til at tvinge bilen tilbage i vognbanen hvis man er på vej til at krydse striben eller virker kun på spefikke veje.
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Jul 8
T3S7A
T3S7A Jul 8
  Jeg kender ikke andre systemer end Tesla's der kan styre så længe der bare er striber på vejen, andre systemer kan umiddelbart "kun" bruge ABS eller lign til at tvinge bilen tilbage i vognbanen hvis man er på vej til at krydse striben eller virker kun på spefikke veje.

?

Det kan alle andre mærker da også?

Hyundai kona, Niro, passat GTE golf gte, Mercedes EQC, I pace, leaf, Audi E tron osv. Selv den billig MG kan.

Faktisk er GTE betydelig bedre til det en Tesla, i sær når man indhenter foran kørende og laver overhaling mm. Meget mere flydende.  

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jul 8
CaptainChaos
CaptainChaos Jul 8
Citat fra T3S7A

?

Det kan alle andre mærker da også?

Hyundai kona, Niro, passat GTE golf gte, Mercedes EQC, I pace, leaf, Audi E tron osv. Selv den billig MG kan.

Faktisk er GTE betydelig bedre til det en Tesla, i sær når man indhenter foran kørende og laver overhaling mm. Meget mere flydende.  

Jeg har ikke selv prøvet de biler du nævner jeg har bare læst anmeldelser af de forskellige systemer hvor de fleste undtagen super cruise (som kun virker på bestemte veje) slår fra hvis vejen drejer for skarpt, striberne ikke er tydelige nok eller  hastigheden er for høj (inden for hastighedsgræserne). Det har jeg ikke oplevet med model 3

Men fair nok hvis de kan det, så bør Tesla stramme sig an! :)
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Jul 8
baldur
baldur Jul 8

Prøv nu at høre her. AP 2 er på alle måder AP 1 overlegen. Den aflæser helt sikkert også skilte med hastighedsangivelser. Det er nærmest en førsteårsopgave at implementere i kurset maskinlæring. Når vi ikke får lov til at have gavn af det, så er det et spørgsmål om patenter og licensbetaling. Vi får det når det er absolut nødvendigt for at FSD kan kaldes "feature complete" og da måske kun til dem der har købt FSD (sorry).

Alle producenter har en politik for hvad det skal koste at købe diverse udstyr. Jeg har betalt 50.000 kr for FSD i min Tesla og jeg har betalt noget der ikke er meget mindre for en pakke med adaptiv fartpilot, lane assist og automatisk lys i min Golf GTE. Og så sider der nogen her og brokker sig over at det medfølgende Tesla system til kr 0 ikke kan helt det samme ?! Et eller andet skal de jo tage ud for at få nogen til at købe FSD pakken. Jeg synes at den gratis autopilot er et ganske godt lane keeping system til prisen og det basale system har i øvrigt mange features som VWs system mangler.

I _min_ bil med FSD kan jeg fint skifte vejbane uden at den slår fra. Eller rettere, bilen gør det for mig. Hvis man lærer at signalere i god tid, så gør den det efterhånden også ganske ok. Og ellers kan man hjælpe den lidt ved at give den lidt speeder. Dens begrænsninger skyldes primært de regler som er fastsat af FN og vil derfor være præcis det samme for andre bilmærker, når de engang når til at implementere systemer der selv kan skifte vejbane.

baldur
baldur Jul 8

"Jeg har ikke selv prøvet de biler du nævner jeg har bare læst anmeldelser af de forskellige systemer hvor de fleste undtagen super cruise (som kun virker på bestemte veje) slår fra hvis vejen drejer for skarpt, striberne ikke er tydelige nok eller  hastigheden er for høj (inden for hastighedsgræserne). Det har jeg ikke oplevet med model 3"

Og meget af det er ikke engang et spørgsmål om software, men at de biler simpelthen ikke har kameraer til at se rundt i et skarpt sving. Også et problem for AP 1. AP 2 har derimod 8 kameraer og derudover langt rækkende sonar sensorer (andre biler inklusiv AP 1 har kun kortrækkende sonar). Det nytter ikke at hævde at biler kan noget de slet ikke har sensorer til.

Ice2EV
Ice2EV Jul 8

Har de sidste dage siden mandag formiddag driblet 2700 km til Spanien. Den har nok kørt de 4-500 km på AP.

Den gør det godt for det meste. MEN den har af og til en ghostopbremsning af dimensioner, gerne når den indhenter en lastbil og skygge ligger ud i kørebanen, eller hvis lastbil er for tæt på eller reelt på striberne. Så hakker den bremsen fra 130 til 70-90 kmt så man hopper i sædet.

Vil tro vi har haft 3 af de store ghost's. Og en stibe mindre, som bare er træls, når man forsøger at overbevise konen om det egentlig er meget godt.

DOG bemærker jeg, at det muligvis slet ikke er AP der laver de der Ghost opbremsninger, for  den ene der kørte vi kun på adaptiv fartpilot og ikke AP. Derfor mistænker jeg måske noget, om ikke alt ghosting, ligger i Adaptiv fartpilot og ikke AP.

Så irriterer det mig at den reducerer farten så himmelråbende langt tid før en lastbil. Specielt i Frankrig, hvor der kun skal være et kus..hår, før man smider sin bil til venstre og bare forventer ham der reelt okkuperer pladsen skrider af helvede til straks, enten selv springer til venstre eller jokker hårdt på bremsen og overlader pladsen til stodderen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 8
bskaarup
bskaarup Jul 9
Citat fra T3S7A

Faktisk er GTE betydelig bedre til det en Tesla,

Så skal den godt nok være blevet meget bedre med den nye model end da jeg havde en. Lane assist var en joke i min Golf GTE der mindede om pong hvis man ikke hele tiden styrede den på plads. 

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jul 9
jramskov
jramskov Jul 9
Citat fra Kiefer

Er AP1 bilerne blevet ladt i stikken? Systemet fungerer vel fortsat ganske fornuftigt? 

Anyway, jeg tror det store skift var fra AP1 (Mobile Eye) til AP2 hvor Tesla valgte at trække det in house. Det må have betydet at de skulle starte helt forfra. Ikke nogen lille opgave og samtidigt er det et problem ingen har løst endnu. På et tidspunkt mener jeg Elon har sagt at Nvidia chippen var hurtig nok til FSD. Det har så ikke vist sig at være korrekt og de har valgt selv at designe en chip der er langt hurtigere. Det har uundgåeligt sænket fremgangen. Spørgsmålet er om den så er hurtig nok? Jeg tror helt sikkert der kommer en HW4 på et tidspunkt. Det lyder også til at de har foretaget nogle ret store ændringer i deres fremgangsmåde og omkodet kernen i deres system m.m. 
Der er mange der tvivler på at de kan gøre det, men jeg tror nu de er på rette kurs og at vi vil se væsentlige forbedringer de næste par år. Dog ikke så meget her i Europa hvor lovgivningen ikke tillader det.

Nikola
Nikola Jul 9

Citat fra Ice2EV

Har de sidste dage siden mandag formiddag driblet 2700 km til Spanien. Den har nok kørt de 4-500 km på AP.... .......

Hvorfor ikke mere på AP?

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jul 9
Ice2EV
Ice2EV Jul 9

@Nikola fordi fruen er mega mistroisk overfor slige tekniske detaljer, og for ikke at få en sur madamme med på ferie, så nøjes jeg når der enten var fuld kø eller mindre trafik. Havde jeg kørt selv, var det blevet 80% AP.  Ligesom hvis jeg havde kørt selv, så havde den nok spadseret 150-160 ned gennem tyskland og ikke kun 110-135.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 9
Kiefer
Kiefer Jul 9

jramskov: Sådan kan man jo sige om alt software, ingen grund til at udvikle mere på det, det fungerer jo fornuftigt... Jeg tænker den eneste virkelig mærkbare forbedring der har været på AP1, var da den holdt op med at køre cyklister ned...

Indtil videre har Tesla brugt ca. 4 år på at udvikle på deres AP selv og de er stadig på nogenlunde samme stadie som AP1 fra 2014. 

At Tesla begynder på chip-udvikling selv, jeg er ikke helt sikker på de forstår hvor hurtigt det går på det marked. Elon udtaler at deres egen chip med 36 TOPS er verdens hurtigste, ja de sagde han godt nok tilbage i 2017, men i dag leverer en NVIDIA AGX pegasus op 320 TOPS og hvis man ser på AGX Orin kigger vi ind i 400-1000 TOPS. Jeg er ikke sikker på Tesla har forbedret deres egen chip så markant. Ikke hvad jeg har kunnet finde frem til.

Elon udtalte også tilbage i 2017 at deres egen chip var 21 gange hurtigere end den de brugte tidligere... jae joe... Det der sidder i en AP2 (og AP2.5) er et Tegra PX2 system(udviklet tilbage i 2015)  der kan levere samlet ca. 10-12 TFLOPS, så 21 er måske lidt det samme som at sige der sad et 85KW batteri i en Model S til at starte med...

Jeg tror, at hvis ikke Teslas udviklere får knækket koden til AP, så bliver de overhalet af de andre bilfabrikanter på det område.  Nogen der har set den nye Mercedes W223 S-klasse. Det ser godt nok fancy ud deres UI, kommerså nok også bare til at koste kassen, men det gør Teslas jo også.

Sider: 1 2 »