Loading...
dk

Acceleration med AP ved overhaling | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jul 9

@Kiefer: Jeg fik det nok formuleret forkert. Det jeg mente var at Tesla nok ikke har lovet nogen opdateringer "forever". 

Udviklingen af AP er helt sikkert en langt større opgave end Elon Musk nok lige først troede det var :) 

Mht. egenudvikling af CPU'er, er det nok svært at vide om det var/er en god ide, men Apple har da haft god succes med det. Har ingen anelse om Tesla også vil have succes med det. 

Mercedes W223 UI? Hvis det er det jeg har set nogle screenshots af, så nej tak. Synes ærligt talt det ligner noget lavet til Windows 95. Synes virkeligt ikke det ser godt ud.

jramskov
jramskov Jul 9

I øvrigt har Elon lige sagt at han mener de er tæt på at nå Level 5 funktionalitet. Jaja, jeg vil se det før jeg tror det :) 

Kiefer
Kiefer Jul 10

Jeg er ikke sikker på det er den samme W223 vi snakker om. Du mener at HUD og Argmented reality er Windows 95 agtigt?

Jeg ved godt du er stor fan af Tesla, men alligevel ;)

Ja, Apple har haft stor success med at udvikle deres egen chip, men hvor mange gange tror du ikke den er blevet skiftet ud de seneste 4 år. Og samtidig, når Apple sælger +250 millioner udgaver af deres chip hvert år, hvor Tesla måske kan sælge 400-500.000 om året, så kan man jo godt se hvor der er flest penge til at udvikle. Noget man vel egentlig allerede kan se, hvis man sammenligner AP hardware fra nvidia siden 2017 og så med Tesla, Tesla bruger jo stadig samme chip, men nvidia allerede er flere generationer længere fremme. 

Klar, alle bilproducenter "er tæt på L5 AP"... Det er så meget længe siden jeg holdt med at tro på noget som helst der kommer ud af Elons mund... 

jramskov
jramskov Jul 10

@Kiefer: 
W223 - har intet med om jeg er Tesla fan (men jo, jeg er ret tilfreds med vores Model 3) eller ej. Jeg har blot set dette UI screenshot: https://paultan.org/...lass-my-mbux-main-5/

Det synes jeg ikke ser godt ud. Helt sikkert en smagssag men jeg er ikke fan. Har ikke set noget HUD og augmented reality, tror gerne at det kan være fedt!

Mht. egen chip design: Tror ikke vi er specielt uenige her, som jeg skrev i mit forrige indlæg - jeg aner ikke om det var et fornuftigt valg. Hvad koster det at designe sin egen chip som de har gjort? Ingen anelse. Det er næppe billigt, men det kan sagtens være at prisen er faldet gevaldigt og dermed gjort det en god deal. Ingen, ingen anelse. Jeg kunne også sagtens forestille mig at de kunne have lavet en aftale med NVIDIA og fået designet en chip i samarbejde med dem.

L5 AP - I'll believe when I see it :) Dog tror jeg der er mange der misforstår Elon og samtidigt at Elon ikke udtrykker sig tydeligt nok. Det er noget med at når han siger det, mener han "feature complete" og at den har "a non-zero chance of completing the trip without intervention" eller noget i den stil. Der er laaangt derfra til en bil uden rart og pedaler.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jul 10
Ice2EV
Ice2EV Jul 10

I den billede række du linker til skal du ned i række 8 billede 2-4 for at se augmentet reality. Hvor den viser på forruden din rute og forslag.

Alt det andet er infortainment.

Det har i mange, rigtig mange år, været sådan at hvad der kommer i en Mercedes S class, kommer i andre og billiger biler 6-10 år senere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 11
baldur
baldur Jul 11

Det med at designe en chip er ikke så uhørt. I netværksverden er alle de bedste og hurtigste routere fra Cisco og Juniper med deres egne chips. Hvorimod begge firmaer bruger Broadcom til deres low end produkter.

Og så bemærker jeg at nogle af de Nvidia platforme der henvises til først er tilgængelige i 2023. Tesla skulle altså bruge en løsning i 2019 for at komme videre med udviklingen af FSD.

Allerede ved præsentationen af HW3 blev der antydet at der også var en næste generation på vej. Så naturligvis får vi en HW4 computer.

Jeg mener derudover at de nuværende kameraer er utilstrækkeligt. Hvordan får du din robottaxi hjem når højre sidekamera er tilsmudset og kunden er skredet uden at rense det for dig? Hvorfor har de ikke ført sprinklervæske ud til kameraerne, så de kan blive spulet automatisk?

Tror også det bliver svært at eksekvere et godt venstresving i et kryds uden svingbane. Kameraet der skal se forbi den venstresvingende modkørende bus er placeret i sidestolpen bag passagersædet. Fra den position er det fuldstændigt umuligt at se noget. Det er svært nok fra føresædet, hvor man ofte må læne sig frem. Hvis to selvkørende FSD Teslaer møder hinanden på den måde, så bliver de holdende til evig tid. Ingen af dem kan se og dermed tage chancen og køre. Jeg forudser at en HW3 bil aldrig kommer til at udføre den type manøvre.

Jeg tror der skal kameraer ud i hjørnerne i fronten og der måtte også gerne være nogle backup kameraer, der ikke er strengt nødvendige men som kan dække for de andre kameraer i tilfælde af tilsmudsning eller blænding.

Da min bror købte en Model S med AP1 sagde jeg til ham at det åbenlyst ikke kom til at blive selvkørende. Det kunne enhver tænke sig til var umuligt med kun ét kamera. Og der er vi stadig. Dog kan de sikkert lave et delvist selvkørende level 4 system, der bliver bare nogle begrænsninger herunder at robottaxi er upraktisk.

baldur
baldur Jul 11

Hvad Elon Musk siger og hvad Elon Musk gør er to forskellige ting. Hans filosofi er at man skal prøve at få det til at virke med så lidt som muligt, og så gradvist tilføre mere hardware indtil man er i mål. Man så den strategi gennemført med landingssystemet til Falcon 9 raketten. Det er det samme med FSD. De kan godt se at bilen ikke har et overflod af kameraer, men først skal de se hvor langt de kan komme med det der er. Senere vil der komme biler med en smule mere indtil at de lige har nok til at det virker.

Men det er ikke det han siger. Han snakker FSD og robottaxi i eksisterende biler. Han tænker nok at der er en "non zero chance" for at det kan lade sig gøre i en eller anden form med nuværende hardware. Han har alligevel planlagt næste skridt og er i hemmelighed i gang med at udvikle HW4 og jeg garanterer de også er i gang med at se på hvilke ændringer der skal være på kamera konfigurationen.

Jeg satser på at min FSD bliver til et godt level 3-4 system men robottaxi kommer ikke til min bil. Jeg bemærker at Tesla ingen officielle steder har lovet robottaxi eller level 5. De har lovet "automatisk kørsel i by" hvad end det så måtte betyde.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Jul 11
jramskov
jramskov Jul 11

@baldur: Lyder meget fornuftigt/sandsynligt. Jeg så gerne at vi blot fik skiltegenkendelse og level 3 på motorveje ville være rigtig fedt. Det sidste kommer ikke til at ske lige foreløbig, ikke mindst pga. lovgivningen.

Kiefer
Kiefer Jul 11

Baldur: Ja jeg nævnte Orin fra nvidia, men det var jo blot som et eksempel på der roadmap, ikke hvad der var tilgængeligt i 2017 hvor Elon, igen kommer med postulater som hurtigt bliver tilbagevist da han f.eks. udtaler deres chip er 21x hurtigere end nvidias. Ja, det var den måske også, når han sammenlignede med den de selv brugte fra 2014/2015, men ikke når han sammenligner 2017 modeller fra nvidia. Igen han sammenligner pærer og æbler for at få Teslas til at se bedre ud. Man skal huske han er sælger, intet andet!

Ja, Cisco og Juniper bruger egne chipsets i high-end udstyret, måske det stadig er nødvendigt i SP markedet hvor jeg ved du bevæger dig Baldur, men i Enterprise datacentre er behovet jo ikke helt det samme længere, nu hvor vi går SDDC vejen. Jeg har netop bygget en ny cloud-løsning til en større dansk virksomhed hvor det underliggende LAN er bygget på Cisco ACI, men når vi så lægger VMware NSX på som SDDC skal ACI jo kun bruges til at flytte 5-8 VLANs rundt, resten bliver håndteret i software på de enkelte ESXI hosts.

Den efter min mening eneste grund til at der blev valgt Cisco, er på grund af at, de fleste netværksfolk i Danmark ikke kan finde ud af at konfigurere netværk hvis der ikke står Cisco på kassen. Også derfor f.eks. Arista har det så svært i Danmark med at komme ind på markedet. 

Men nu er vi vist ved at være ude på et sidespor :)

Nåja, Mercedes W223 kommer med Level 3 AP.

baldur
baldur Jul 11

Der er ikke nogen der har level 3 AP i Europa, hverken Tesla eller Mercedes. Det er ulovligt. FN har netop for et par uger siden vedtaget reglerne for den første level 3 feature. Det kan nu tillades at bilen kører i level 3 mode kun på motorvej og kun ved hastigheder under 60 km/t. Med andre ord kun på motorvej i køkørsel. Så snart hastigheden overstiger 60 km/t er det tilbage til level 2.

baldur
baldur Jul 11

HW3 blev leveret til kunder i April 2019. Inden da har de nok haft brug for mindst et år til at teste design på motherboard med mere. Spørgsmålet er derfor om Nvidia i 2018 kunne levere en chip der var mindst på højde med HW3, både når det kommer til det neurale netværk og de øvrige features. Det kan ikke afgøres udelukkende på hvem der udfører flest instruktioner per sekundt. Og om Nvidia endnu tidligere, inden at Tesla selv gik i gang med at udvikle egen chip, kunne garantere at de i 2018 kunne og ville levere en god nok chip.

Hvis vi skal sammenligne med netværk, så kan du få enormt hurtige switche mange 100G porte og den samlede båndbredde er enorm. Og de kan bruges til lige præcis ingenting som service provider. Der er ingen buffers, ingen eller dårlig MPLS support, minimalt med arbejdshukommelse til at holde store routing tabeller med videre. Cisco og Junipers egenudviklede chips er typisk væsentligt langsommere målt på båndbredde men kan til gengæld programmeres i langt højere grad.

Prisen på Teslas HW3 er på nuværende tidspunkt helt irrelevant. De går benhårdt efter at få udviklet AP hurtigst muligt, så det er time to market der tæller for dem. Og om chipsne har de funktioner, som de mener er nødvendige. Det er muligvis ikke de samme funktioner som Nvidia har lavet. Der er helt sikkert flere religioner for hvad et AP system skal bruge og Tesla er kendt for at gå egne veje.

Hvis vi igen sammenligner med netværk, så har både Cisco og Juniper nu lanceret routere baseret på chips fra andre leverandører. Det er stadig den lavere ende af deres routere, men de kan efterhånden meget. Tilsvarende kan jeg forestille mig at Teslas egen chip ikke er for evigt. Hvis de engang vil lancere en billigbil, så er de ligesom alle andre nødt til at cost optimere, for eksempel ved at levere en reduceret autopilot (der måske er mere avanceret end den vi kender idag) baseret på en tredjepartschip.

Kiefer
Kiefer Jul 11

Nu er det jo ikke FN der udstikker lovgivningen for hvordan tyskerne må køre på deres motorveje. Mercedes har så sent som i starten af april udsendt materiale om at der 2021 S-klasse vil have Level 3 AP. Hvor du vil kunne slippe hænderne på rattet ved motorvejskørsel.

Jeg er ret overbevist om at, når BMW og Mercedes er klar med deres lvl 3, så går deres lobby igang, og så skal reglerne i Tyskland nok blive indrettet som de vil have dem. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 11
baldur
baldur Jul 11

Det er faktisk FN der via traktat fastsætter reglerne i hele Europa. Tyskerne, ligesom danskerne og alle andre, må så vidt jeg ved godt udvide dette regelsæt, men så kan bilerne KUN køre i det pågældende land. Det er ikke det de er interesserede i.

Det skulle i øvrigt undre hvis ikke det var tyskerne der stod bag fodslæberiet i FN. Selvfølgelig har det til formål at trække tiden indtil at de selv er klar, hvorefter reglerne blødes op i en fart. Men lige nu er det altså forbudt med level 3 andet end på motorvej under 60 km/t. Hvilket OGSÅ antyder at det er hvad Mercedes er klar til.

jramskov
jramskov Jul 12

Angående Level 3 osv. virker det til at Steven Peeters på Youtube har brugt en del tid på at studere det. Her er hans seneste video: https://youtu.be/V6wwxc0lH8s

Mht. CPU, så skulle Tesla i stedet gøre som Nikola: https://twitter.com/enn_nafnlaus/status/1282219782830534657?s=20
"
"The entire infotainment system is a HTML 5 super computer," Milton said. "That's the standard language for computer programmers around the world, so using it let's us build our own chips. And HTML 5 is very secure. Every component is linked on the data network, all speaking the same language. It's not a bunch of separate systems that somehow still manage to communicate."

:P

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jul 12
lauz
lauz Jul 12

Det citat omkring html5 er endnu et eksempel på hvor grænseløst inkompetente Nikola teamet er. Hvis man gør det modsatte af Nikola, så er man på sikker grund. Html5 er ikke et programmeringssprog. Det er en Mark-up language som understøtter en lang række tredjeparts teknologier. Afhængigt af implementeringen kan det være alt fra meget sikkert? til hullet som en si.

Quote from jramskov

Angående Level 3 osv. virker det til at Steven Peeters på Youtube har brugt en del tid på at studere det. Her er hans seneste video: https://youtu.be/V6wwxc0lH8s

Mht. CPU, så skulle Tesla i stedet gøre som Nikola: https://twitter.com/enn_nafnlaus/status/1282219782830534657?s=20
"
"The entire infotainment system is a HTML 5 super computer," Milton said. "That's the standard language for computer programmers around the world, so using it let's us build our own chips. And HTML 5 is very secure. Every component is linked on the data network, all speaking the same language. It's not a bunch of separate systems that somehow still manage to communicate."

:P

Sider: « 1 2