Det med at designe en chip er ikke så uhørt. I netværksverden er alle de bedste og hurtigste routere fra Cisco og Juniper med deres egne chips. Hvorimod begge firmaer bruger Broadcom til deres low end produkter.
Og så bemærker jeg at nogle af de Nvidia platforme der henvises til først er tilgængelige i 2023. Tesla skulle altså bruge en løsning i 2019 for at komme videre med udviklingen af FSD.
Allerede ved præsentationen af HW3 blev der antydet at der også var en næste generation på vej. Så naturligvis får vi en HW4 computer.
Jeg mener derudover at de nuværende kameraer er utilstrækkeligt. Hvordan får du din robottaxi hjem når højre sidekamera er tilsmudset og kunden er skredet uden at rense det for dig? Hvorfor har de ikke ført sprinklervæske ud til kameraerne, så de kan blive spulet automatisk?
Tror også det bliver svært at eksekvere et godt venstresving i et kryds uden svingbane. Kameraet der skal se forbi den venstresvingende modkørende bus er placeret i sidestolpen bag passagersædet. Fra den position er det fuldstændigt umuligt at se noget. Det er svært nok fra føresædet, hvor man ofte må læne sig frem. Hvis to selvkørende FSD Teslaer møder hinanden på den måde, så bliver de holdende til evig tid. Ingen af dem kan se og dermed tage chancen og køre. Jeg forudser at en HW3 bil aldrig kommer til at udføre den type manøvre.
Jeg tror der skal kameraer ud i hjørnerne i fronten og der måtte også gerne være nogle backup kameraer, der ikke er strengt nødvendige men som kan dække for de andre kameraer i tilfælde af tilsmudsning eller blænding.
Da min bror købte en Model S med AP1 sagde jeg til ham at det åbenlyst ikke kom til at blive selvkørende. Det kunne enhver tænke sig til var umuligt med kun ét kamera. Og der er vi stadig. Dog kan de sikkert lave et delvist selvkørende level 4 system, der bliver bare nogle begrænsninger herunder at robottaxi er upraktisk.