Loading...
dk

Car may not restart | Tesla Forum

P85DK
P85DK Feb 23

Ad 1: Ja, det var også min første tanke. Jeg mener at Ludicrous er 1500A ved 400V, så den skal op og trække 1715A ved 350V. Det lyder voldsomt, men som jeg har forstået det, så skulle det være et 100kW batteridesign med 14 i stedet for 16 moduler, så måske kan det design tåle at trække flere ampere?

Umiddelbart skulle en P100D kunne trække ca. 1700A

Ad 2: Det må jeg teste i weekenden

Men helt ærligt, så er det da noget pjat at de ikke bare lod de to sidste moduler blive i. Det havde været nemmere for alle parter.

MOS
MOS Feb 23

Det lyder rigtigt med 14 moduler fra 100 kWh batteriet. 100 kWh batteriet har 102,4 kWh brutto, så 14 moduler må så have 14/16*102,4 kWh = 89,6 kWh brutto. Fratrækker man 4 kWh til buffer, så får man 85,6 kWh usable, hvilket er lige knap det, du fandt frem til.

Er der i øvrigt ikke også bedre køling på det nye batteri?

Måske vejer det nye batteri også lidt mindre end det gamle, hvis der kun er 14 moduler?

Ja, det kunne ellers være fint med en 100 kWh opgradering :-) Men hvis det nye batteri kan trække 1700 A og ladekurven er fin, så tror jeg, du skal være rigtig godt tilfreds!

Jeg er dog ikke helt klar over, om motorerne faktisk får leveret 1700 A, bare fordi batteriet kan levere det. Der kan vel være andre flaskehalse, der begrænser strømstyrken, f.eks. inverter, kabler, sikringer m.m.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 23
P85DK
P85DK Feb 23

Så du siger at det gælder om at være ekstra opmærksom på lugten af brændt elektronik de første par gange den får fuld spade?

Jeg skal lige have skiftet de to nedre bærearme foran i begge sider før jeg giver den noget at spise. Kan være jeg lige laver et lille write-up af den procedure.

Nu når jeg kommer i tanke om det, så skulle jeg have bedt dem om at vende boltene om da de havde battieriet ude. Så kunne jeg undgå at skulle skære dem over og bruge tid på det ...

MOS
MOS Feb 23
Citat fra P85DK

Så du siger at det gælder om at være ekstra opmærksom på lugten af brændt elektronik de første par gange den får fuld spade?

Nej, hvis det endelig er et problem, så tror jeg ikke, det kommer til at lugte brændt de første par gange. Det tager lidt tid at varme sagerne op. Men hvis du giver den fuld spade mange gange lige i træk, så bliver det nok godt lunt efterhånden.

Jeg er dog ret overbevist om, at Tesla har fuldstændig styr på, hvor meget strøm, den kan tåle at trække og i hvor lang tid. Og at dette er bygget ind i styringen, så den automatisk selv begrænser strømmen. Brændt elektronik dufter jo ikke så godt... :-p

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 23
P85DK
P85DK Feb 23

Lige skrevet lidt med WK057. Han er noget skeptisk over at høre at de har lagt et 350V batteri i en Ludicrous. Så tænker jeg lige skal have fat i Tesla og høre hvad deres tekniske forklaring er. Fint hvis den kan trække de ekstra ampere, men ellers har vi da lidt at tale om ... da det lille swap så har kostet 100HK.

Nå, bliver spændende at se hvad de kan forklare.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 23
MOS
MOS Feb 23

Det er da ikke i orden, hvis den har mistet 100 hestepærer pga. lavere spænding på det nye batteri. Men er det ikke noget, du rimelig nemt vil kunne teste, før du går i dialog med Tesla? Jeg tænker, det må være en fordel at have vished for fakta, så man er bedst muligt forberedt.

Personligt ville jeg nok godt give køb på 100 hestepærer, hvis til gengæld ladehastigheden på SuC er tiptop og batterikapaciteten er 10% højere. Det ville for mig være en OK byttehandel. På det punkt er vi temmelig sikkert ret forskellige og uenige. Men uanset, så mener jeg ikke, at Tesla har ret til egenrådigt at stjæle hverken dine hestepærer eller din ladehastighed uden dit personlige samtykke.

Er spændt på at høre, hvad du finder frem til...

P85DK
P85DK Feb 23

Jeg tænker også at lidt fakta søgning før samtale vil være en god idé. Spørgsmålet er om det bare bliver en anden kurve på accelerationen, lidt lavere i starten, men kraftigere i toppen da den har de 10% større kapacitet og dermed kan holde den længere. Udfordringen er nok bare at spændningsfaldet er kraftigere ved den højere ampere.

Er der mon nogen som har en CANBUS adapter og Scan My Tesla som kan hjælpe? Det skulle være muligt at aflæse ampere etc. med den.

Bliver lidt interessant at se hvilken indvirkning det har på tingene ...

TSLA
TSLA Feb 23

Helt enig. For mig er ladehastighed og kapacitet vigtigere end acceleration. Men det ved P85DK godt:) Men der er altid noget principielt når Tesla lover noget og leverer noget andet eller når de OTA forringer en specification der var lovet eller udskifter dele der ændre produktet ift. det købte. Derfor er det jo helt relevant at følge denne sag til dørs.

P85DK
P85DK Feb 23

som jeg skrev tidligere, så havde det nok bare været nemmere for alle hvis de havde sat et 100kWh batteri i, så var der ikke en masse undersøgelser og eventuelt et valg mellem acceleration eller rækkevidde :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 23
TSLA
TSLA Feb 23

Enig, men det ser ud til at du har fået en forbedring på et par parametre. Det fik jeg ikke da jeg fik mit byttet tilbage i September 2019. Men har læst om andre der også har fået opgraderet til nyere teknologi. Det handler sikkert om logistik - hvad har vi for hånden når problemet opstår....

P85DK
P85DK Feb 24

Ja, har kigget lidt på TMC. Det er helt tilfældigt hvad man får. Der er nogle som får refurb som kun lige er omkring hvad de havde, nogle får refurb 2012 batterier i deres 2015 biler, andre får 90kWh batteri i deres 70/75'er som bliver SW cap'et, så er der nogle refurb 350V batterier som ser ud til at være 100 batterier som har fået fjernet 2 moduler og derfor har lidt mindre kapacitet end helt nye 350V batterier. Så er der også kommet en 1014116-00-B som er et 90kWh batteri, men som nok stadig er det samme som 1014116-00-A som hedder 85kWh, men revision B er så til 90'er biler med dårlige batterier.

MOS
MOS Feb 24
Citat fra P85DK

Udfordringen er nok bare at spændningsfaldet er kraftigere ved den højere ampere.

Det kan sagtens være tilfældet - såfremt den indre modstand i batteriet er den samme. Hvis modstanden i det nye batteri derimod er lavere, så bliver spændingsfaldet også tilsvarende lavere. Måske det modsvarer det ellers større spændingsfald pga. den højere strømstyrke. Hvem ved?

P85DK
P85DK Feb 24
Citat fra MOS

Hvem ved?

Forhåbentlig Tesla og forhåbentlig snart også os. Så snart der er en med Scan My Tesla der melder sig, så kan vi få tallene på bordet.

Der er et par stykker P85DL på TMC som har fået det og de har ikke klaget, men har ingen tal de kan bidrage med, kun lidt SuC som ser ud til at være en blandet fornøjelse, hvilket jo sikkert afhænger af hvilken lader de har brugt.

PeterE
PeterE Feb 24

Fedt at det endelig lykkedes for dig Christopher (!) Og ja, det er faktisk ærgerligt at man ikke bliver tilbudt at betale for en opgradering når batteripakken nu skal udskiftes. Men der er nok en simpel markedsvurdering bag, og Tesla forventer/regner med at vi skifter til en ny Model S - hvis vi ikke kan opgradere den nuværende. De har nok ret.

Sider: « 1 2 3