Loading...
dk

Kabinevarmer | Tesla Forum

Maho
Maho Nov 9 '14
Hej alle
Jeg er vandt til at have motor og Kabinevarmer i form af fyr. Men hvordan fungerer det i tesla. Varmer den fra "1. Sekund" da den ikke skal varme kølervæske først eller hvordan?
FrederikC
FrederikC Nov 9 '14
Tænk på det som en hårtørrer, det er ca det samme.
Maho
Maho Nov 9 '14

Endnu en fordel, fedt fedt :-)

T3S7A
T3S7A Nov 9 '14

Du skal sammenligne den med en luft til luft varmepumpe. Varmen kommer med det samme. 

FrederikC
FrederikC Nov 9 '14
Jeg skrev hårtørrer for det var det jeg tænkte første gang jeg brugte den. Cirka samme lugt som en ny hårtørrer haha
Raymond
Raymond Nov 9 '14

Frederic: Det ligner overhovedet ikke en hårtørrer - Der er ingen lugt af opvarmet glødetråd, for der er ingen glødetråd - det er en varmepumpe!

FrederikC
FrederikC Nov 9 '14
Jeg ved godt at det ikke er med varmetråde.
Jeg skrev hvad jeg syntes det mindede om - har ikke selv en varmepumpe så kan ik sammenligne der.
Kristian70k
Kristian70k Nov 9 '14

.. synes det er en fin analogi Fredrik... :)

SimonHN
SimonHN Nov 9 '14
Hvor længe skal den stå med opvarmning i feks -10 grader før den er frostfri og køreklar?
supergaard
supergaard Nov 9 '14
Der er da netop glødetråde i en Tesla, når varmepumpen slet ikke kan følge med... Det er dem man slår fra når man vælger rangemode samt meget mindre A/C (bemærk hvor koldt der blir og dugget i range). Kan I ikke lugte trådene når I skruer godt op i en iskold bil? :)
Niels
Niels Nov 9 '14

Den varmer naturligvis med det samme, men skal lig bruge lidt tid på at varme kabinen op - derfor en god ide med sædevarme både for og bag..

Der går ca. 2 min så begynder der er være nogenlunde og efter 5 min så er den dejlig varm. Hvis du husker det gør du det bare fra din mobiltelefon når du står op - så bruger den "fast strøm" til det.

Hvis man bruger batteri til det, ser man det naturligvis på energi forbruget.

Her vil energiforbruget typisk ligge oppe omkring 4-600 w/km de første 3-5 km. Hvis man køre mange små turen om vinteren får man derved et rimmeligt højt forbrug. ved lange motorvejs stræk falder gns. forbrug til omkring 300 w/km  vel at mærke om vinteren hvor det er koldt.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 9 '14
Raymond
Raymond Nov 10 '14

Supergaard: Du har ret, der er en resistor, når varmepumpem ikke kan følge med. Jeg kører altid i range mode og jeg synes ikke jeg har oplevet "lugten", men hvis jeg skruer ned for blæseren(den støjer alt for meget!), så kan jeg opleve duggen. En lille video om at holde blæseren høj, hvis man har brug for det: http://www.youtube.com/watch?v=D_Zn-lTwLbk

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 10 '14
T3S7A
T3S7A Nov 10 '14

Jeg har ingen problemer med dug, og har altid min stående i Range mode. Har ikke blæseren på mere end 2-4. 

Ved ikke om det er 100% det samme som i min Leaf, men i Leaf'en skal man bestemt ikke bruge AC i den lidt kolde og kolde tid. I leafen virker det selvfølgelig super at bruge AC, da evt. dug forsvinder næsten med det samme. Ulempen er blot at noget af det kondens, bliver liggende i AC. Så næste gang man bruger bilen, eks med forvarmning, så er det fugtig luft som leafen spytter ud, og det dugger. Ikke kun lidt, men så meget at Randers regnskov vil være misundelig på fugtigheden i bilen. Så er man igen tvunget til at have AC on, for at få alt duggen væk, en ond cirkel. Så i leafen bruger vi aldrig AC, kun som klima om sommeren. Vi har så ingen dug i den, og kan nøjes med ganske lidt luft cirkulation for at holde det dugfri.

Det samme gør jeg i Teslaen. Det har virket fint ind til videre. Ser hvordan det virker en vinter over. Ved ikke om Teslaen vil være lige så træls med opsamling af kondens som leafen, har ikke haft AC on endnu i den kolde tid. 

gunberg
gunberg Nov 10 '14

Jeg har bilen stående med ladekabel i om natten hvor den lader til det indstilelde nivieau, som den når op på. Når jeg så kommer om morgenen er batteriet sunket et par % uden af være fyldt efter, og der sker heller ikke en efterfyldning når jeg sætter varme på via app'en, sådan som flere har skrevet i dette forum.

Ved ikke om det kan skyldes at jeg burger et alm Type2 kabel fra husladeren og ikke standard Tesla laderen med ladeboksen i kablet?

supergaard
supergaard Nov 10 '14

Et lille tip jeg benytter er at sætte bilen til at lade de sidste 10-20 minutter før jeg kører, nu hvor det er blevet koldt.

Opladningen vil helt automatisk opvarme batteriet fordi der tilføres energi og så sparer man energi på at skulle til at varme det op når man begynder at køre og man slipper for den gule bjælke mens den varmer op. Har ingen idé om hvor meget der kan spares, men gætter mindst 2 kWh på en rigtig kold morgen og et frossent batteri, så win-win idé kabinen også er nemmere at varme op når varmepumpen ik har gang i to ting :)

MS
MS Nov 11 '14

@Gunberg: Jeg lader op hjemme med et Type2 stik som dig. Jeg er ret sikker på, at når bilen varmes op med stikket i, så tages strømmen fra ladekabel og ikke batteriet. Jeg kan se stor forskel på km standeren når jeg varmer op uden at kablet tilsluttet. Opvarmning fra ca. 9 grader til 22 grader i kabinen tog her til morgen ca. 15 minutter og "kostede" 6 km. I går da gjorde det samme med stikket i "kostede" det kun 1 km på standeren.

Kiefer
Kiefer Nov 11 '14

alternativt er det at time sin opladning og kabinevarme så den er færdig med at oplade og varme bilen nogenlunde på det tidspunkt hvor man skal køre.

Det er min oplevelse at det på den måde giver både den bedste opvarmning og tager mindst på rækkevidden.

/Martin

MS
MS Nov 11 '14

@Martin - helt enig. Og det kunne være fedt at have en funktionalitet i enten app'en eller timer i bilen, der kunne håndtere dette. Dvs - jeg skal køre kl 06.00 og der skal bilen være 22 grader varm og fuldt opladet. Kommer måske på et tidspunkt?

Kiefer
Kiefer Nov 11 '14

MS: Her er det jeg bruger VisibleTesla, den kan gøre det for dig, det er så en PC applikation og ikke en Telefon App.

/Martin

MS
MS Nov 11 '14

Martin. Tak for tippet. Det er en fin applikation, som jeg nu har installeret - dog lidt ustabil på MAC'en. Har programmeret opladning og varme, så det er timet til imorgen tidlig (varmen timet til at gå igang ved slutningen af opladningen). Et enkelt spørgsmål - hvordan virker det med trips? Kan man dagligt logge kørselsinformationerne automatisk? Det kan jeg ikke lige gennemskue, hvordan virker.

Sider: 1 2 »