Loading...
dk

Hvilken Tesla S | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Jun 27 '20

@HemligNemlig

I #19 skriver du at du kan lade din 85ér til 366 km - mere almindeligt er nok 375 km. Det giver en batterikapacitet på 73 kWh henholdsvis 75 kWh.

Hvad mener du i #23 med at en 85 er kendt for ikke at have 67kw til rådighed? For mig giver det ingen mening.

Mener du kWh batterikapacitet (energi) - eller mener du kW som er en effekt (måske ladeeffekt)?

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 27 '20

@hilbert, men du nikker genkendende til at en s85 kan køre 450-500km Wow 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 27 '20
En s85 fra 2015 kører alt mellem 225-450 km på
En opladning alt afhængig af forholdene. Hvis den lader til 366 km er der ca 73 kWh til rådighed da typical er rated til 200wh pr km.
HemligNemlig
HemligNemlig Jun 27 '20
Godt så er vi enige om at en s85 umuligt i snit ligger på 450-500km
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 27 '20
Ja med mindre at du hypermiler
HemligNemlig
HemligNemlig Jun 27 '20
Målt ikke kalkuleret distance i s85 ved 77kmt er 366km stadig langt op til dine beregninger.
Men fint nok vi bliver aldrig enige, jeg baserer mit ud fra jeg selv kører i en 85 og hvad jeg kan se andre rapporterer ind. Der vil altid være nogle med mere eller mindre.
Personligt syntes jeg bare du giver forventninger der er meget urealistiske for en der spørger om råd.
tintin
tintin Jun 28 '20

Jeg har kørt 120000 km. i min P85D fra 2015. Når jeg bliver spurgt hvor langt jeg kan køre på en fuld opladning siger jeg ca. 300 km. Det passer, synes jeg, nogen lunde som et gennemsnit sommer og vinter. Kun i vådt føre falder rækkevidden mærkbart. Til gængæld kan jeg ikke mærke nogen nævneværdig degradering af batteriet. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 28 '20
Ja forbrug på landevej kan gøres ved 150-160 wh pr km under optimale forhold. Virkeligheden er dog en anden da jeg ikke kender nogen der er villig til at køre 4-500 km på<br />
Landevej På en dag
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 28 '20
PeterE
PeterE Jun 28 '20
Citat fra rossoneris

ja så er man igen der hvor man skal til at tænke hvor er det man sætter stregen i sandet og går fra en billigere model som er lidt dårligere på mange punkter eller tager den nye, som er den tand bedre

ja, det er sku svært syntes jeg

Du har ret, det er en stor beslutning - men svær er den da ikke. Køb hvad du har behov for og sekundært hvad du har råd til. Ikke omvendt :) 

Til sammenligning kører jeg 40-60 km til job og hjem igen hver dag. Mit sommerhus er 130 km væk og jeg har kørt 160k siden nov 2015. Savner kun rækkevidde hvis jeg skal til fx Nordjylland. Jeg ville købe en så ny som muligt brugt S. Er tilfreds med min 85D, men en nyere S kører bare lidt bedre. Lidt. Og er samlet bedre. Batteristørrelsen ville jeg være ligeglad med med dit behov.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 28 '20

At køre 500 km på landevej over flere dage er ikke muligt i en 85 S, da der bruges væsentligt mere strøm både pga. de kwh som bilen aflades med i den givne periode, samt den ekstra energi der bruges i begyndelsen af hver kørsel indtil batteritemperaturen er optimal. Netop derfor lader det sig ikke gøre i praksis, med mindre at du hypermiler og det er vel ikke tale om...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 28 '20
PeterE
PeterE Jun 28 '20
Citat fra Gustavsfar1

At køre 500 km på landevej over flere dage er ikke muligt i en 85 S, da der bruges væsentligt mere strøm både pga. de kwh som bilen aflades med i den givne periode, samt den ekstra energi der bruges i begyndelsen af hver kørsel indtil batteritemperaturen er optimal. Netop derfor lader det sig ikke gøre i praksis, med mindre at du hypermiler og det er vel ikke tale om...?

Er du seriøs? Ingen af os gider nok køre 4-500 km landevej med mindre det er for hyggens skyld. Men lige der er 85 da i sit es, og jeg kan da køre de 4-500 km på en opladning - hvis vi absolut vil køre landevej. Taler vi forbi hinanden?
webercarbmann
webercarbmann Jun 28 '20
Citat fra PeterE
Citat fra rossoneris

ja så er man igen der hvor man skal til at tænke hvor er det man sætter stregen i sandet og går fra en billigere model som er lidt dårligere på mange punkter eller tager den nye, som er den tand bedre

ja, det er sku svært syntes jeg

Du har ret, det er en stor beslutning - men svær er den da ikke. Køb hvad du har behov for og sekundært hvad du har råd til. Ikke omvendt :)    Til sammenligning kører jeg 40-60 km til job og hjem igen hver dag. Mit sommerhus er 130 km væk og jeg har kørt 160k siden nov 2015. Savner kun rækkevidde hvis jeg skal til fx Nordjylland. Jeg ville købe en så ny som muligt brugt S. Er tilfreds med min 85D, men en nyere S kører bare lidt bedre. Lidt. Og er samlet bedre. Batteristørrelsen ville jeg være ligeglad med med dit behov.

Helt enig.  Du skal gå efter en 75D.   

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 28 '20
Tror skam ikke vi taler forbi hinanden. Der er lidt forskel på
Forbruget i en s 85 som min og en 85d. Det eneste jeg konstaterer er at man ikke kan køre 500 km på Landevej over flere dage i en s85 som min fra start 2015 med 150k på tælleren. På
En enkelt dag ja men ikke over 2-3 dage nej
fmm1000
fmm1000 Jun 28 '20
Har skrevet et laaangt indlæg om brugtkøb af Tesla.

https://docs.google.com/...IaZbSc_sI3VKlKJdbEdY
PeterE
PeterE Jun 28 '20
Citat fra Gustavsfar1 Tror skam ikke vi taler forbi hinanden. Der er lidt forskel på
Forbruget i en s 85 som min og en 85d. Det eneste jeg konstaterer er at man ikke kan køre 500 km på Landevej over flere dage i en s85 som min fra start 2015 med 150k på tælleren. På
En enkelt dag ja men ikke over 2-3 dage nej
Beklager, så taler vi ikke forbi hinanden - jeg misforstod :) 
koden
koden Jun 29 '20
Citat fra M3Jan

Besøg Tesla.com. Design din egen Model S og se prisen i bunden. Det giver en mindstepris på 721.000 kr så vidt jeg kan se - incl afgifter.

Genovervej en Model 3. Check samme diskussion der kører netop nu på denne tråd: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6892?page=7#post-106611

En familie på 3 burde have god plads i en Model 3. Hvis du har brug for barnevogn, golfbag og feriebagage på samme tid kan du jo overveje en boks på taget eller bag på krogen. Dat kan nok alligevel heller ikke være i en Model S - uden at jeg ved det med sikkerhed.

Det siges der godt kan være barnevogn i en Model 3. Og en golfbag kan der også være.

--------------------------

Jeg er enig med trådstarter.
Model 3 er for lille en bil på flere områder.
Lige pludselig er man 4 i fam.
Det er en fin bil og jeg forstår godt den succes den har.
Men den er ikke nogen fam. bil.
En ny model S er så absolut at foretrække hvis du spørger mig, men en brugt kan også gøre det.
koden
koden Jun 29 '20
Citat fra JacobKbhS
Citat fra HemligNemlig @jacob, jeg er enig i at forskellen mellem 85 og 90 er ganske få % men om det er 40km skal jeg ikke gøre mig klog på.<br />
Min 85 kan lade til 366km så kan ikke se hvordan du kan estimere den til 500-550km med mindre det er rated eller bag en lastbil på landevej.<br />
Ellers kører jeg muligvis ikke så morfar som jeg bliver beskyldt for lol
Jeg kender ikke mange det siger de kan køre 450-500 i en 85er
Tjaa, med min gode gamle 70’er har jeg en sommerdag et gennemsnit på ca 160 Wh/km på landevej med ca 80 km/t. Forudsat at min batteripakke har ca. 66 brugbare kWh til rådighed, svarer det til en rækkevidde på ca. 410 km.   For en 90 kWh med anslået ca. 85 kWh til rådighed ender regnestykket på ca. 530 km.   Alle tallene er selvfølgelig afhængige af mange faktorer.
-----------------------------------------

Min 90D har 420 km efter en fuld opladning.
Jeg har aldrig lykkes at køre 420 km.
Til gengæld er det lykkedes at få de 420 til at række til 250 reelle km :-)
MOS
MOS Jun 29 '20
Citat fra koden
Min 90D har 420 km efter en fuld opladning.
Jeg har aldrig lykkes at køre 420 km.
Til gengæld er det lykkedes at få de 420 til at række til 250 reelle km :-)

Kører du altid med en fyldt hestetrailer eller kører du bare aldrig under 160 km/h?

Jeg har en 85D og den ligger typisk på 140 Wh/km om sommeren ved blandet kørsel, hvilket svarer til ca. 550 km på en fuld opladning eller 600 km, hvis jeg kører rigtig pænt. Hurtig motorvejskørsel, så er den nok nede på 400 km.

Men 250 km i en 90D?! Det svarer vel til et forbrug på den anden side af 300 Wh/km. Jeg har aldrig været så højt oppe. Ikke engang i snestorm og modvind.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 29 '20
Nu er du jo nok også lidt uden for kategori Mark :-) så vidt jeg husker er du den der har det ultimative laveste forbrug af alle herinde. 250 km på en opladning passer meget godt ved 200+ km/t på motorvejen. Brugte engang selv 90% fra Hamborg til Rødekro
rossoneris
rossoneris Jun 30 '20

Det er netop sådan noget der omkring batteri der forvirre mig lidt. Normalt landevejskørsel ligger jeg vel omkring de 95km/t og by lidt over 50kmt. Men viste jeg en en 85d kunne kører 550km så var det jo rigelig for mig. Snakker vi under 300 ved almindelig kørsel, så synes jeg det begynder at blive i den lave ende

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »