Loading...
dk

Tesla 3 - noget for mig? | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Oct 5 '20

Dansk Energi og deres underbiks Elbilalliancen, var ude og anbefale elafgifter i samme stil som ved elvarme/varmepumpe. Det er jo egentlig også snyd, at har du elvarme, ja så er du automatisk nede på 0,8 øre/kWh i afgift, mens dem med fjernvarme ikke kan lave samme trick. Når vi nu alligevel laver numre ala. EVSE/Clever/EON, ja så kan de jo også lige så godt skifte om til elvarmeordningen. På denne måde får netselskaberne også et "flueben" i deres regneark, hvor der står "husstand med elbil".

En EVSE-boks ligger jo på omkring 6500 kr. og 75 kr/måned i abonnement, så du får ca. 3100 kr retur pr. år ved 20000 km. Forsvinder ordningen går det sikkert i 0 i forhold til en billigere boks, men forlænges den er det jo bare at fortsætte.

P85DK
P85DK Oct 5 '20
Citat fra jonsiii

Det er jo egentlig også snyd, at har du elvarme, ja så er du automatisk nede på 0,8 øre/kWh i afgift.

Desværre gælder dette ikke for sommerhuset ...

Johannelund
Johannelund Oct 5 '20
@P85dk
Jo elvarme elafgiften gælder også for sommerhuse, du skal få dit sommerhus registreret som elvarmeopvarmet i BBR og derefter søge den lave afgift, blev lavet om for 2 år siden
P85DK
P85DK Oct 5 '20

ahh fedt, passer meget godt at det er mere end 2 år siden jeg sidst tjekkede. Det får jeg ansøgt om med det samme. Har bandet den arkitekt og hans el gulvvarme langt væk mange gange :-)

jonsiii
jonsiii Oct 5 '20

Ja du skal vel kun over grænsen på 4000 kWh årligt. Så mangler vi bare et lille solcelleanlæg, der kan producere 4000 kWh årligt, da der stadig er års-netto-målerordning på afgifter og transport. =)

rossoneris
rossoneris Oct 11 '20

Så købte jeg sku en lettere brugt Tesla model 3 long range - hold k... hvor har jeg brugt meget tid på det de seneste måneder. Efter jeg prøvede Model 3 igen og tjekkede bagagerum og den har træk er plads ikke problem

Men - lige et lille tilllægs spørgsmål
Jeg kører så lidt at hverken refusion eller abonnement kan betale sig (boke til refusion kan ikke betale sig at købe, da jeg ikke tror den bliver forlænget ...). Så jeg skal vel bare have et kraftstik af eletrikeren og så kan jeg lade. Kan den så lade 11kwh eller 22kwh ? -

Ville det give bedst mening med et hjemmelader. Kunne godt tænke mig man kan styre hvornår den skal lade når strømmen er billig osv, ved ikke om det kræver en hjemmelader ?

CanEl
CanEl Oct 11 '20

tillykke med bilen. den bliver du glad for.

du skal have en hjemmelader, ellers bliver det besværgligt at lade.
bilens indbyggede lader understøtter 11 kW ladning men ikke 22 kW.
11 kW svarer til en gruppe med 3 stk. 16 A sikringer.
når du lader med hus strøm, er den indbyggede lader i bilen der begrænser dette.
når du lader på SUC snakker bilen med laderen på pladsen som kan levere mere end 100 kW.
du kan selv tænde og slukke for ladning via app. eller bestemme start tidspunkt for ladning i bilen.
normalt kan du tjekke elprisen dagen før over middag.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Oct 11 '20
jonsiii
jonsiii Oct 11 '20

Tillykke med vognen. :) Den skal du nok blive glad for. Vi er også lige kørt på en lille efterårsferie i Nørre Lyngvig vest for Ringkøbing og vi fik også rigeligt med sager med. ;)

Ladning: Max 11 kW. Så ja, få enten sat et kraftstik op + en boks til kraftstik eller en fast tilkoblet boks. Problemet er at den medfølgende UMC kun er 1-faset, så du kommer kun op på 3,7 kW. Og herude i sommerlandet med max 6 A så går det endda endnu langsommere. Tror jeg skal prøve Spertos 24 kW lader i Søndervig.

Timing: Du kan sagtens styre hvornår den skal starte selv med UMC'en.

rossoneris
rossoneris Oct 11 '20

Hm ok - som sagt så kører jeg ikke meget, kun ca, 40km dagligt, så syntes egentlig jeg kunne læse mig til at jeg kunne nøjes med et kraft stik og så kabel og ingen ladeboks overhovedet. Men med det kraft stik jeg så får skal jeg have et bestemt kabel for at få mere fut i  ladningen eller misforstår jeg ?.  Tænker i første omgang jeg kunne tænke mig det så simpel så muligt (og billig) og se hvordan tingene kører inde jeg casher ud for en lade boks

Lige tillæg spørgsmål. Jeg skal have et sæt vinter dæk til den og er fuldstændig ligelad med fælgene - hvad er det billigste jeg kan få af fælge til tesla model 3- nogen der har nogle shops man skal handle i. Dækket skal selvfølgelig være en hvis kvalitet, der vil jeg hellere betale for

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Oct 11 '20
jonsiii
jonsiii Oct 11 '20

Ja ok, på den måde. De første 2 måneder brugte jeg brugte jeg også bare kraftstik + UMC'en, og det var endda til 220 km ture et par gange om ugen. Det skulle times lidt, for at sige det mildt.

Så start med et kraftstik (seperat RCD/HPFI og sikringsgruppe - sig til din elektriker, at det er til elbil), få lavet en rød-til-blå-adaptor og sæt den blå pigtail i UMC'en. Edit: Det kræver selvfølgelig at der fulgte en blå CEE-pigtail med. Så kan du sagtens overleve de første par måneder. 40 km dagligt æder max 10 kWh, og det kan du på selv 13 A hente på 3½ time.

Men ellers koster en ordentlig ladeboks ikke meget ekstra, når du nu alligevel skal have elektrikeren ud.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 11 '20
rossoneris
rossoneris Oct 11 '20

En ladeboks får man vel ikke under 6000,-kr?

jonsiii
jonsiii Oct 11 '20

Mjowe Teslas egen ligger omkring de 4000. Men den har desværre ikke et type B RCD indbygget, så der bliver din tavleinstallation lidt dyrere. Vi havde en lignende tråd, da jeg købte min Ratio-boks:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6213

Du kan også købe et løst kabel, der går direkte fra rød CEE til Type2, som lader på 3 faser. Kan ikke lige finde et gammelt indlæg.

Edit: Jo, det var @bskaarup, der brugte dette:

https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anvendelse-hjemme-til-elbiler/metron-11kw-mobil-lader/

Men det koster også 5500 kr.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 11 '20
MOS
MOS Oct 11 '20

Absolut billigste løsning er at bruge den medfølgende UMC og Schuko-pigtail, som du kan sætte til en helt alm. 230 V stikkontakt med jord. Det kan sagtens lade sig gøre, men jeg vil ikke anbefale det som permanent løsning. Dels er alm. stikkontakter ikke dimensioneret til vedvarende, høj strømstyrke, så for at være på den sikre side, bør du skrue ned til max. 6 A på skærmen inde i bilen. Så lader den med ca. 7 km/h, dvs. meget langsomt, men det er måske tilstrækkeligt til dit behov, hvis du husker at sætte den til opladning hver gang, du er hjemme.

Jeg vil anbefale dig som minimum at få sat et blåt kraftstik op tilsluttet en dedikeret gruppe i eltavlen, som kun forsyner dette stik. Hvis du ikke har den blå pigtail til UMC'en, så køb den hos Tesla. Med den blå pigtail sat i enden af UMC'en kan du sætte den direkte til det blå kraftstik og uden bekymring for overbelastning lade med 16 A vedvarende. Det giver en ladehastighed på ca. 20 km/h.  Dvs. du kan sagtens nå at få den ladet op om natten, selv hvis du har kørt en lidt længere tur. Hvis batteriet er helt tomt, skal den nok lade lidt mere end bare én nat. Men du kan jo sagtens køre næste dag på et halvt opladet batteri, hvis du ikke skal køre alt for langt.

En bedre og mere langtidssikret løsning er, når du nu alligevel skal have sat et kraftstik op, at få trukket et 3-faset kabel (5x4 mm² eller 5x6 mm²) ud til dit kraftstik. Det er ikke ret meget dyrere end et 1-faset kabel (m. 3 ledere). Så er det forberedt til, at du senere kan få sat et rødt kraftstik (3 faser) op i stedet for det blå.

Du kan også med det samme få sat et rødt kraftstik op. Hvis du vil lade med din UMC fra det røde kraftstik, skal du have den blå pigtail og en rød til blå adapter. F.eks. denne: https://www.evse.dk/shop/adapter-kabelsaet/

Hvis du vil udnytte opladning på 3 faser (som giver en ladehastighed på ca. 60 km/h), skal du have en anden UMC, som understøtter 3 faser. Din nuværende UMC kan kun lade på 1 fase. En 3-faset UMC koster næsten det samme som en rigtig ladeboks.

Den bedste og dyreste løsning er at få sat en 3-faset 11 kW ladeboks op. Med et fastmonteret ladekabel og gerne en Tesla-knap på håndtaget. Så er det supernemt at sætte den til bilen og med Tesla-knappen kan du udløse ladekablet, så du slipper for at fumle med app eller skærm inde i bilen.

Husk, du skal også have et Type-B relæ, der sikrer mod DC-fejlstrømme, hvis det er en permanent ladeløsning. Man kan sagtens lade uden sådan et relæ, men det er et sikkerhedsmæssigt krav, for at det er lovligt. Et Type-B relæ er ret dyrt. Det kan sidde enten i eltavlen eller du kan købe en ladeboks, som i nogle tilfælde har indbygget Type-B relæ.

Det kan også være en god idé at sætte en bimåler op i eltavlen, som måler elforbrug til opladning af bilen. Så kan du holde øje med det og evt. bruge det til refusion af elafgift, hvis det skulle blive aktuelt på et tidspunkt.

Husk, at omkostningerne til elinstallationen er en engangsudgift og en investering i fremtiden, så jeg ville ikke spare her. Man ved ikke, hvad fremtiden byder på, så jeg vil klart anbefale at få det lavet, så det er fremtidssikret eller i hvert fald nemt at opgradere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 11 '20
rossoneris
rossoneris Oct 11 '20

Nu har jeg googlet lidt og kan umiddelbart ikke finde noget ladebokse med type b relæ ? findes de eller vil de være dyrere end hvad en elektriker skal gøre?

Men tænker ellers jeg vil prøve at høre min lokale elektriker at få sat et rødt kraftstik op - evt med type b relæ(hvis ikke jeg kan finde nogen boks). Så er jeg vel fuldt kørene med fuld fart

EDIT: fandt en her https://www.el-grossisten.dk/...jEAQYAiABEgJKEvD_BwE

Men spørgsmålet er så om det er noget der fungerer

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Oct 11 '20
jonsiii
jonsiii Oct 11 '20

Du kommer kun op på fuld fart med en 3-faset lader, og det er UMC'en desværre ikke. Men som @MOS skriver, så kommer du op på 1 fase 16 A, og det giver ca. 20 km/h.

Den boks du har fundet er desværre også kun 1-faset.

MOS
MOS Oct 11 '20

De nye ladebokse fra evse.dk har så vidt jeg ved indbygget Type-B relæ mod DC-fejlstrømme. De har flere bokse at vælge imellem, både 1- og 3-fasede, med og uden ladekabel og endda med Tesla-knap.

MOS
MOS Oct 11 '20

EVbiler har også ladebokse med DC-fejlstrømsbeskyttelse.

MOS
MOS Oct 11 '20

Sperto har også ladebokse med DC-fejlstrømsbeskyttelse.

MOS
MOS Oct 11 '20

Jeg har lige en præcisering:

Man kan enten have et dyrt Type-B relæ i sin eltavle. Et type-B relæ er mere avanceret end et Type-A relæ og bliver ikke magnetiseret i tilfælde af en DC-fejlsstrøm. Et Type-A relæ bliver magnetiseret af DC-fejlstrømme og kan derefter ikke slå fra som det skal, hvilket i værste fald kan være livsfarligt.

Eller man kan nøjes med at have et alm. HPFI-relæ i eltavlen og så en ladeboks med indbygget DC-fejlstrømssikring. Den indbyggede fejlstrømssikring er ikke det samme som et Type-B relæ. Men det sikrer, at der ikke slipper nogen DC-fejlstrøm ud af ladeboksen og dermed er Type-B relæ i eltavlen ikke nødvendigt.

rossoneris
rossoneris Oct 12 '20

tak for info. Som sådan er en boks med type b vel en billigere løsning, da et relæ og installation vel hurtig løber op i det dobbelte tænker jeg. Ved ikke om nogen kan anbefale det ene frem for det andet af dem ?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »