Loading...
dk

Diverse spørgsmål vedr. model 3 | Tesla Forum

sfr
sfr Jul 3 '20

Hej alle

Siden jeg forhørte mig her i forummet ang. lademulighder i Århus C. for ca. 1/2 år siden er jeg nu blevet sommerhus ejer ca. 30km fra Århus (jeg kommer til at bo i huset rigtig meget). Det giver jo noget bedre lademuligheder og langt større grund til at hoppe ud og investere i drømmebilen. Men jeg har en bunke diverse spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på:

1) er dette et skidt tidspunkt at købe en model 3 ? (Med Battery day og uafklaret reg.afgift (muligt tilskud 2021) rundt hjørnet). Vil det være bedre at vente ?
2) Hvilken lader / abb vil I anbefale med ca. 30000km årligt og et behov for at andre biler end Tesla nemt kan lade? (Udlejning) 
3) sommerhuset opvarmes primært af el varme og taget skal snart skiftes. Jeg overvejer at investere i solcelle anlæg og er fascineret af V2G / V2H løsningerne . Det kunne jeg godt tænke mig at kaste penge efter. Kender I nogle gode sider eller har nogle erfaringer på dette område således jeg får installeret det rigtige grej fra starten?
4) forsikringer, min egen forsikring Bauta dækker ikke performance modellen. Kender I en god billig forsikring? Jeg kan se FDM måske er sagen? 

på forhånd tak

KimB
KimB Jul 3 '20

Jeg tror ikke det bliver billigere at købe elbil end det er nu i forhold til afgifter evt tilskud. Eneste upside vil være hvis Tesla sænker prisen pga billigere batterier.
En Tesla lader er forholdsvis billig og kan også lade andre biler. Desuden synes jeg den er blandt de pæneste, men det er jo en smags sag. 
Vi har selv et 5.4kW hybrid solcelleanlæg og har siden vi fik bilen i Marts klaret at lade ca 80% af de kørte 7000km med strøm fra solen, hvilket er en rar følelse.
Mht V2G, tror jeg ikke det bliver en mulighed i DK pga afgiftssystemet  
Vi benytter selv IDA forsikring,  som er forholdsvis billig, dog med høj selvrissiko. 
/Kim

jonsiii
jonsiii Jul 3 '20

1) Priserne har ligget nogenlunde konstant det sidste år. Tvivler på de helt store revolutioner i prisen.

2) En alm Tesla-lader er fin, men den mangler desværre beskyttelse for DC-læk (RCD type B - i gamle dage HPFI). Det er dog indbygget i mange andre bokse, så der kan du nøjes med en billigere kombiafbryder i din tavle. Men hva, du er ved at købe bil til 450000, så det burde nok kunne gå. ;) Jeg syntes også at Teslas bokse er pænere end min Ratio.

3) Ja nu hvor du har elvarme, så er afgifterne dejligt lave for alt over 4000 kWh. Og med et solcelleanlæg kan du få afgifterne på de første 4000 kWh nettoet ud over året. Jeg ville nok selv bare designe anlægget til den produktion. V2G ville jeg ordne "manuelt" ved bare at kigge i prognoserne for pris/co2-belastning.

4) Bruger også IDA til 5100 årligt med 11k i selvrisiko for en LR.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 3 '20
HrMogensen
HrMogensen Jul 3 '20
Codan er også værd at overveje. De kører noget “Insure My Tesla” hvor prisen skulle være ens uanset om det et Long Range eller Performance. 

Det bliver aldrig rigtigt billigt... Såvidt jeg lige husker er det 10-11.000,- inkl fri parkeringsskade (hærværk osv) og forrude og en selvrisiko på 6.000,-

Sidst jeg undersøgte det var FDM omvendt på lavere præmie omkring 8.000,- men så kolossal selvrisiko på 10.000,-? 

Ret mig om jeg tager fejl?

Alka som jeg ellers har været glad for skulle have 25.000,- i kasko eller 15.000,- hvis samtlige forsikringer kom over til dem. For at sige det på en pæn måde så var de helst fri. Samme gør sig gældende for de fleste andre... 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jul 3 '20
sfr
sfr Jul 4 '20

Hej tak for jeres svar. Det har lige givet nogle opfølgnings-spørgsmål

1) Det er vel ikke muligt at have et Clever/Eon lignende "unlimited"-abbonnement OG en Tesla hjemmelader? udelukker de ikke hinanden? Jeg tænker at det må give mening med unlimited med mit kørselsbehov.

2) Fikses alt EL ved installation af lader? eller nærmere: er det en del af setuppet at få det gennemset og så betaler man evt. merpris hvis det er noget gammelt noget?

3) IDA forsikringen ser interessant ud. Er det muligt at tegne på en performance model? Det er der nemlig ikke ved Bauta, og forudsætter det at man har sine andre forsikringer der også? 

sfr
sfr Jul 4 '20

Tak Selsoe. Fidusen med Clever ryger gevaldigt hvis der ikke er unlimited, og så er alternativet jo direkte afregning og Teslas Superchargere til de lange ture (KBH). Er der nogen af jer der ved hvor mange km man skal op på årligt? altså hvor grænsen går? jeg ved ikke om den, nyligt vedtaget, el-afgifts-lempelse har noget at sige i den sammenhæng? jeg vil da helst undgå Clever unlimited løsningen hvis jeg kan og det kan svare sig. 

Forummets indlæg er redigeret af sfr Jul 4 '20
Kemp
Kemp Jul 4 '20
Clever unlim. Er til dem der lader mest hjemme og kører over 30k årligt. Jeg har evse.dk deres bokse fås også med tesla knap og kan lade andre biler, her får du ca.1kr tilbage pr kw samt abonnement er kun 75kr md udover det kan du købe boks af dem senere til ca 1700kr
Jens_N_B
Jens_N_B Jul 4 '20

evse.dk sælger for tiden ikke bokse med refusion, læste andet sted at det skyldes familiforøgelse, men der er andre muligheder. Bl.a FDM  tilbyder bokse med refusion af el-afgift: https://fdm.dk/vi-tilbyder/fdm-ladeboks-til-elbil-plugin-hybrid

Få 1500 km gratis supercharge ved bestilling af en Tesla, ved at benytte mit refferallink: https://www.tesla.com/da_DK/referral/jensnohr71245

jonsiii
jonsiii Jul 4 '20

Husk nu at med solceller og elvarme kunne du alligevel ikke få FDM/EVSE-bokse med refusion. Derfor kan Clever i dette tilfælde faktisk være en god ide, da de som de eneste giver høj refusion selvom du har betalt næsten ingenting i afgift. Hvordan det kan være en god forretning for Clever har jeg dog svært ved at forstå. Tror de satser på at du tager halvdelen på deres offentlige ladestandere, og der betaler de mindre pr kWh.

Hvor mange ture du har til Kbh? Husk at turen derover har du med hjemmefra, så du skal kun SuperCharge den mængde du skal bruge på retur til Århus. Lad os sige 4 ture i måneden på SuperCharger. 75 kWh x 2,85 kr/kWh x 4 = ca. 855 kr. Men tager du Molslinien, så er det dog betydeligt kortere.

Grænsen for abonnementerne, er abonnementspris divideret med refusionen. Så ved Clever er det 800 / 2,09 = ca. 382 kWh i måneden. Det er ca. 20000 km årligt (regn med 4,5 km pr. kWh på årsbasis).

Men tjek lige om de er med på at du har elvarme og planlægger med solceller. Hvis de stadig siger GO til 2,09 kr/kWh i refusion på din sommerhusboks, så er der ikke nogen tvivl. Og tjek også om sommerhus-lejere må bruge boksen.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 4 '20
jonsiii
jonsiii Jul 4 '20

@Kemp og @Jens_N_B

Ja normalt siger jeg også minimum 30000 km ved Clever, men det skyldes jo denne formel (HT til MOS):

(Abon1 - Abon2) / (Refusion1 - Refusion2)

Så for Clever vs. EVSE er det:

(800-75) / (2,09-1,03) = 683 kWh og det er jo ca. 37000 km årligt.

Men i sommerhus med solceller og elvarme kan du jo ikke få noget retur på de billige abonnementer. Der passer formlen dog også. Det er bare et specialtilfælde:

(800-0) / (2,09-0) = 382 kWh.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 4 '20
RUNE2
RUNE2 Jul 4 '20
Hvis du har mulighed for som regel at lade i sommerhuset med reduceret afgift, så drop ideen om clever/eon abonnement.
Skift evt. el-leverandør først til den billigste på elpris.dk, så er du nede på at give noget der ligner 80-90øre/kWh af forbrug over 4000kWh.
Teslas wall charger er god og billig. 
MOS
MOS Jul 4 '20

jonsiii's regnestykke, der giver ca. 37.000 km årligt, før Clever kan betale sig vs. EVSE, er for så vidt korrekt.

Dog bør man lige huske på, at både Clever og E.On tilbyder, at man på deres abonnementer kan lade gratis på deres offentlige ladenet. Det har jo også en værdi - specielt hvis man ofte har brug for at lade ude i byen eller på langtur.

Med et EVSE abonnement kommer man typisk til at betale 6-8 kr. pr. kWh ude i byen. Alene at slippe for bekymringen for at skulle betale en sådan ågerpris er efter min mening en hel del værd.

Så afhængigt af ens ladebehov ude i byen eller på langtur, så ville jeg nok overveje f.eks. Clever allerede ved ~30.000 km årligt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 4 '20
Ice2EV
Ice2EV Jul 4 '20

Man skal også lige regne med hvad pris man reelt betaler for strøm. Eks er man på timeafregning og markedspris, så kan det koste meget begrænset om natten, og så skal der en del mere kWt eller km til før det løber rundt.

Som MOS sige så er muligheden for at kunne lade udenbys af en vis værdi. Som bare er svært at prissætte. vi har eks ikke benyttet EON's ladere udenbys endnu på 45.000 km. Men vi har haft muligheden.

RUNE2
RUNE2 Jul 4 '20
Quote from Ice2EV

Man skal også lige regne med hvad pris man reelt betaler for strøm. Eks er man på timeafregning og markedspris, så kan det koste meget begrænset om natten, og så skal der en del mere kWt eller km til før det løber rundt.

Som MOS sige så er muligheden for at kunne lade udenbys af en vis værdi. Som bare er svært at prissætte. vi har eks ikke benyttet EON's ladere udenbys endnu på 45.000 km. Men vi har haft muligheden.

Hvis du downloader Eins mobil app'en og registrerer dig gratis, kan du lade hos fx Eon til ca. 2,30kr/kWh. Og derudover Tesla Supercharger til ca. det samme.
Ice2EV
Ice2EV Jul 4 '20

Rune2, lyder interessant, virker den også i udlandet? og startes bare med mobilos?

sfr
sfr Jul 4 '20

Tak for jeres svar omend det ikke virker til at være en “no-brainer”. Mit kørselsbehov må ligge liiige på vippen, og kan forstå det er et temperaments- spørgsmål. Jeg er måske i KBH 10-12 gange årligt, så det er ikke det der gør en kæmpe forskel. Det vil den daglige pendler tur på 50km gøre sammen med en del ture til Aalborg. Det taler for Clever ved ca. 30.000km som MOS er inde, syntes jeg.

det der er svært at gennemskue er om strømmen er så billig om natten med en ordning hvor man betaler for det man lader. Det vil jo langt hen ad vejen være billig el om natten (“afgiftsfri”), da sommerhuset let trækker over 4000kWh i forbrug. 
jeg tror jeg tager Battery day med og så ser hvad Clever 2021. Det giver ikke meget mening hvis deres unlimited ikke er det lige pludselig. 

MOS
MOS Jul 4 '20

@sfr

Om du får strømmen billigt fra dit elselskab gør ingen forskel ift. om Clever eller EVSE er billigst for dig. Udgiften til strømmen fra dit elselskab har du jo uanset hvad enten du vælger Clever eller EVSE. Forskellen består udelukkende i abonnementsprisen (hos Clever eller EVSE) og refusionen (hos Clever eller EVSE). Og så evt. udgift til at lade ude i byen og på langture.

Dine ture mellem Aarhus og Aalborg t/r burde snildt kunne klares på en opladning hjemmefra, så der behøver du ikke at lade ude, medmindre du tager en stor afstikker.

Turene fra Aarhus til Kbh. kan også klares med en opladning hjemmefra. Men du skal nok enten lade op i Kbh., inden du kører hjem til Aarhus igen eller også skal du lade undervejs på hjemturen - medmindre du tager færgen over; så kan turen t/r også sagtens klares på en opladning hjemmefra.

HrMogensen
HrMogensen Jul 4 '20
Citat fra Ice2EV

Rune2, lyder interessant, virker den også i udlandet? og startes bare med mobilos?

Jeg er d.d. i Tyskland på ferie.
Kan bekræfte at EINS kortet (og app’en) virker ganske fint. I byerne har jeg benyttet den og giver hernede ca 0,31 euro (marginalt billigere end når jeg bruger det i DK). 

EINS app er desværre noget sløv at benytte og den er virkeligt dårligt oversat, men når man lige får sat sig ind i den så er priserne generelt virkeligt i den lave ende.

Plugshare app er til gengæld superlækker men desværre er priserne bare helt i skoven - også i Tyskland.

Om halvanden uges tid får vi mulighed for hjemmelader. Vi skulle have lavet en underboring under vejen mellem rækkehuset og stikvejen hvor vi holder (cirka 10 meter).
Var varm på EVSE med refusion (ikke muligt mere) og måske Sperto (rygtet siger de snart disker op med et godt tilbud da deres nuværende tilbud er lukket).
Men ærligt talt så virker Tesla laderen også som en fornuftig mulighed for os - ville dykke ned i det igen efter ferien... 
sfr
sfr Jul 4 '20

MOS. Så hvilken løsning ville du vælge? :) 

hr. Mogensen. Godt du lige mindede om sperto, dem var jeg i dialog med ifm etablering på arbejde, flinke fyre. Jeg vil gerne høre hvilken løsning du finder frem til :)

Kemp
Kemp Jul 4 '20
Jeg er klar over at det er dybt vand jeg bevæger mig ud i her, men med evse kan/er boks leveret med 16a cee stik og ikke sat op af selskabet, så boks kunne måske være reg. Til din anden adresse. I teorien kan boks ligge i din bil altid?!?
Sider: 1 2 3 4 »