Loading...
dk

Long Vs standard | Tesla Forum

GizmO
GizmO Jul 11
Hej alle. 

Jeg står og skal bestille en Tesla model 3 her om ikke så længe. 

Dog er jeg ikke sikker på hvilken model?

Standard eller Long ranges?

Det man betaler for de ekstra km. Er de det værd?
Tænker vi bor i Danmark. Da jeg ikke har mere end 50 km. Om dagen og sjælden gang 100 km. 

Min tanke er blot hvad ville i vælge?
Vil det være dumt ikke at købe Long ranges eller ? 
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jul 11
Hvis du aldrig har behov for langture sydpå vil en standard range efter min mening være mere en rigelig.
Bianco
Bianco Jul 11

Jeg har nú í seks år levet m det der svarer til standard range (= Model S 85) og har meget sjældent savnet rækkevidde. Men hvis du kører Jylland-København mere end en gang om måneden, så bør du tage Long range.

Danbra56
Danbra56 Jul 11

LR.= 4x4 bedre grip på glatte og våde veje +Man kan aldrig få batteri nok Rækkevidde er altafgørende især når der er langt mellem laderne. 

jpx
jpx Jul 11
Vi kunne nok i princippet også ha nøjes med en standard-range, men valgte Long-Range. 
Hvorfor? Fordi jeg ikke vil have en ekstra bekymring om vi kunne køre en tur-retur til familiebesøg en vinterdag i modvind, hvor den opgivede rækkevidde nok nærmere skal halveres. Desuden regner jeg med at beholde bilen i mange år, så om batteriet taber 10% vil ikke betyde alverden, når der nu er “rigeligt”. 

Er det frås? Måske, men vi har kun haft bilen i to uger, og her på den første sommertur (170km hver vej) har jeg været enormt glad for ikke at skulle bekymre mig om jeg kunne komme hjem eller ej. 
Så er der det andet, 4x4, lidt hurtigere og vist også bedre lyd, men det kunne jeg sagtnes ha undværet.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://ts.la/jenspeter94376
Nikola
Nikola Jul 12

For rigtig mange er rækkevidden på SR jo rigeligt, også med lidt degradering af batteriet og medmindre økonomien er ligegyldig er der vel også ca. 80.000 gode grunde til at gå efter SR (hvis den dækker behovet).... 

Nikolaj
Nikolaj Jul 12

Vi har både en LR og en SR+ i hustanden. Som det er blevet nævnt, er forskellen: 

- Lidt bedre lyd (subwoofer i LR)

- Længere rækkevidde

- Hurtigere acceleration

- 4-hjulstræk

Om man synes disse forskelle er 80 tDKK værd er selvfølgelig individuelt. Jeg syntes det dog efter, at have købt en SR+, mens min kone kort forinden havde købt en LR. Jeg fik hende derfor overtalt, til at bytte mod prisdifferencen, da hun alligevel altid kørte i chill-mode, og det alligevel næsten altid er LR vi bruger til udenlandsturene, da den typisk kan springe en ekstra supercharger over, inden der skal lades. SR+ lader dog så hurtigt, så man sjældent vil vente på opladning, når man alligevel skal have noget at spise etc.

Den vigtigste forskel for mig er dog kraftoverskuddet, og 4-hjulstrækket. Bilen føles markant hurtigere i optrækket, og 4x4 gør, at bilen nærmest suger sig fast til vejen i hurtige sving. Og skulle man senere ærgre sig over, at man ikke tog performance-udgaven, så har man muligheden for at tilkøbe en "Acceleration Boost" pakke til 13 tDKK, som tager ydeligere 0.5 sek af 0-100 tiden.                                                  

BKC
BKC Jul 12
Jeg har en SR+  (fra september 19) og pendler dagligt 178km (motorvej/landevej) + et par km til at hente børn/ købe ind. 

Lader dagligt i til 75% i sommer halvåret og 85% i vinter halvåret ( dog havde vi en mild vinter) og har ca. 20 % når jeg kommer hjem.

Dog kræver det to opladninger at komme fra det midt jyske til København. 

Så hvis ovenstående falder ind under dit behov ø, så er en SR+ tilstrækkeligt. 

Forummets indlæg er redigeret af BKC Jul 12
fmm1000
fmm1000 Jul 12
Se punkt 10 for yderligere forskelle.
https://docs.google.com/...pPLW80o11Lzv8FpLrc8w
GizmO
GizmO Jul 12
Tusind tak for alle jeres svar og input
BKC
BKC Jul 12
Citat fra fmm1000 Se punkt 10 for yderligere forskelle.
https://docs.google.com/...pPLW80o11Lzv8FpLrc8w
Punkt 10 i doc, til info, SR+ har også mulighed for  satellit navi og live trafik. 
HrMogensen
HrMogensen Jul 12
Er enig i at LR er lidt fråds og jeg tror ikke man kan sige at vores dagligdag er sådan at vi har brug for den ekstra rækkevidde.
Dog har vi lige haft sommerferietur i gennem Tyskland - flere af dagene kørt 300-350 km før vi tankede og det var ikke altid vi holdt hastigheden nede... Vi havde haft flere ekstra stop med en SR. 
Men man skal selvfølgelig ikke købe bil efter hvad man gør en sjælden gang imellem.

HVIS du en sjælden sjælden gang imellem bruger træk og måske tænker at det ikke er de 8300,- værd, så er jeg overbevist om at du med træk får en væsentlig mere attraktiv brugtbil - når den engang skal sælges. I hvertfald så længe at det ikke kan eftermonteres (og godkendes til trailer).

PS: Fandt ud af at man bruger cirka 5km range på at trykke speederen i bund fra 130-233 (elektronisk begrænset) :D 
Så fik man prøver det på Autobahn. I det hele taget meget imponeret af hvor stabil bilen føltes.
jensk2
jensk2 Jul 12

Hej Gizmo

Jeg har en S 70D og er tilfreds med batteristørrlse og range, MEEEEN for Model 3 ville jeg måske vælge en LR fordi den SuperCharger væsentligt hurtigere end SR+. 

I går kørte vi fra Djursland til Birkerød i S 70D, den rejse beregnede ABRP til 4 timer og 27 minutter. Retter jeg idag bilmodellen til Model 3 får jeg:
S70D: 4H:27M
3SR+: 4H:16M
3LR     4h:04M

ABRP Blog viser disse Gennemsnitlige Model 3 SUC ladehastigheder:

Væsentligt er at selv på en V2 SUC (med max 150kW) er Model 3 SR+ begrænset til 100kW, så den får ikke udnytte af SUC V3. (Men dens batteri holder nok godt :-))

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jul 12
BKC
BKC Jul 12
Citat fra jensk2

Hej Gizmo

Jeg har en S 70D og er tilfreds med batteristørrlse og range, MEEEEN for Model 3 ville jeg måske vælge en LR fordi den SuperCharger væsentligt hurtigere end SR+. 

I går kørte vi fra Djursland til Birkerød i S 70D, den rejse beregnede ABRP til 4 timer og 27 minutter. Retter jeg idag bilmodellen til Model 3 får jeg:
S70D: 4H:27M
3SR+: 4H:16M
3LR     4h:04M

ABRP Blog viser disse Gennemsnitlige Model 3 SUC ladehastigheder:

Væsentligt er at selv på en V2 SUC (med max 150kW) er Model 3 SR+ begrænset til 100kW, så den får ikke udnytte af SUC V3. (Men dens batteri holder nok godt :-))

SR+ har en maks lade hastigheden 170kW og ikke 100kW. Dette blev ændre et par opdateringer tilbage. Og mener at maks lade hastighed for LR er øget til 250kW (her må ejer af LR lige komme på med info, hvis det ikke er korrekt).
Ice2EV
Ice2EV Jul 12

Tror ikke engang IONITY kan levere 250 kW endnu.

Har prøvet den et par gange for  4

-7 måneder siden og ikke set den over 189 kW på en LRD, selvom batteriet var på 29 km efter 300 km motorvej. Det burde altså være varmt og klart. 

Bemærker dog på turen til Spanien at selvom man kører motorvej, så skriver den preconditioning batttery flere gange de sidste 1-2 km inden charger. Måske ikke efter temperaturen kom over 25-28 grader udenfor.

Ps det koster 928 kr i supercharging at køre 2700 km, dog med fuld batt. hjemme fra og en destinationcharger overnatning. Sweet!

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 12
CaptainChaos
CaptainChaos Jul 12
Citat fra Ice2EV

Tror ikke engang IONITY kan levere 250 kW endnu.

Har prøvet den et par gange for  4

-7 måneder siden og ikke set den over 189 kW på en LRD, selvom batteriet var på 29 km efter 300 km motorvej. Det burde altså være varmt og klart. 

Bemærker dog på turen til Spanien at selvom man kører motorvej, så skriver den preconditioning batttery flere gange de sidste 1-2 km inden charger. Måske ikke efter temperaturen kom over 25-28 grader udenfor.

Ionity kan godt levere 350kW i Danmark i dag, men ikke til en Tesla, da ionity laderne max kan levere lidt under 500 ampere, så på 400 volt biler (Bla. Tesla) kan de ikke lade hurtigere end den hastighed du har oplevet 500 ampere * 400 volt = 200 kW
baldur
baldur Jul 12
Model 3 LR er begrænset til 200 kW på Ionity og 250 kW på en v3 supercharger. Forklaringen er at Ionity ikke kan levere nok strømstyrke (ampere) til gengæld levere Ionity højere spænding (volt) end Tesla kan udnytte. Så det er et spørgsmål om at de ikke er fuldt ud kompatible med hensyn til at opnå max ladehastighed.
Ice2EV
Ice2EV Jul 12

Selvfølgelig CC+baldur, det er jo logik for høns og duer at det er pga de 400 volt.

voersaa
voersaa Jul 20

Jeg har en LR og den købte jeg inden at at SR+ var en mulighed. Jeg er meget glad for bilen men en SR+ ville have været tilstrækkelig til at opfylde mine behov 99% af tiden. Med dit behov vil jeg mene at SR+ er god nok. De sparede penge kan du så gemme til din næste elbil.

Efter min mening er det all wheel drive der udgør den største forskel men det vil du ikke savne hvis du ikke har det fra begyndelsen. 

ankjaers
ankjaers Jul 21

For mig hjalp det en del med SR+ vs LR at lege med forskellige ruter inde på ABRP. Med de hverdags distancer du skriver ville SR+ være langt rigeligt. 
Har lige afsluttet en roadtrip på godt 5500km op igennem Norge med min SR+ (Op til Segla, Husfjellet + Lofoten området). Ramte 170kw på begge V3 SC jeg kom forbi. Resten af lade stoppene så jeg de typiske 130kw indtil jeg fik en lade partner.