Loading...
dk

Ubehagelig oplevelse! | Tesla Forum

Haabefuld3ejer

Hej

Havde en ubehagelig oplevelse igår. Min kone skulle for første gang køre den nye model 3. Jeg havde slukket min BT, forbundet hendes mobil til BT, men ikke fået godkendt som nøgle. Hendes nøglekort lå i pungen på midterkonsollen og var nok det, det låste op for kørsel. 

Da vi kører fra motorvejen og bremser ned, rutsjer hendes pung lidt frem på midterkonsollen, hvorefter bilen bremser ned til stop! Og ikke bare standser, men decideret bremser. Da jeg skubbede pungen tilbage, kunne vi fortsætte. Heldigvis lå der ikke nogen tæt bag ved os, ellers kunne det nemt være gået galt. 

Som jeg læser manualen, skulle dette ikke være muligt. Bilen skulle kunne køre videre, men ikke kunne startes igen efter stop (vel lig P-mode?)

Da min kære kone i forvejen er lidt skeptisk overfor den megen elektronik, fremmer det ikke processen med at gøre hende dus med bilen. 

Hun er lidt usikker på, om det var hende, der gjorde noget forkert, men det har jeg svært ved at se.

Nogen, der har oplevet noget lignende?

selsoe
selsoe Jul 19
Jo, det lyder godt nok mærkeligt. Det er og bør ikke være nødvendigt at køre med nøglekortet på midterkonsollen under kørsel. Men nøglekortet er egentlig også mest til hvis der ikke er strøm på mobilen.

1. Lad være med at slå BT fra på din mobil. Det er der ingen grund til.
2. Få din kones mobil sat op som nøgle
3. Gem nøglekortet i pungen til nødstilfælde og brug udelukkende telefonen.
Haabefuld3ejer
Tak for svar. Har også slået BT til igen og sat hendes mobil op som nøgle. Håber ikke det sker igen. Men er der en form for log i bilen eller hos Tesla? Skal lige have set, om det ligger i dashkammeraets loop.
Haabefuld3ejer

Der lå så ikke noget.

baldur
baldur Jul 19
Bilen går ikke ud og ind af "drive" af sig selv. I menuen under kørsel findes indstillingen "stoppetilstand". Hvis den er sat til HOLD så bremser bilen til standsning når du slipper speederen. Folk kalder det også one pedal driving fordi du kan køre bilen helt uden at bruge bremsen.
selsoe
selsoe Jul 19
Er det i virkeligheden alm regen der har stoppet bilen? Var det en hård opbremsning (som hvis man jokkede på bremsen for at nødbremse) eller en blødere version? Stod der noget på skærmen imens? Hylede og bippede bilen imens?
Haabefuld3ejer

Til JacobKbhS

God pointe! Hun har kun kørt med auto, da vi prøvede Teslaen i april. Så det kan sagtens være det, der er sket. Hun var også selv i tvivl om, hvad hun havde lavet. 

Til selsoe

ABsdolut hård opbremsning. Ingen lyde eller meldinger på skærmen. Ikke helt med på, hvad du mener. alm. regen??

selsoe
selsoe Jul 19
Regen er nørdeterm for regenereative breaking eller rekuperering af bremseenergi til batteriet når man slipper speederen.
Codeman1967
Codeman1967 Jul 19

Det kan måske være hvis den ikke er sat til at acceptere nøgleløs kørsel, så kan det være reaktionen når kortet forsvinder fra pladsen på konsollen. Jeg har dog ikke testet det selv :-)

baldur
baldur Jul 19
Nej kortet skal kun ligge der når du sætter den i drive (D). Derefter kan du lægge kortet tilbage i pungen. Prøv selv.
MOS
MOS Jul 19

Jeg mistænker en fejl 40 (fejlen sidder 40 cm bag rattet). Det lyder usandsynligt, at bilen pludselig skulle bremse af sig selv, bare fordi den ikke kan mærke nøglen. Det ville jo være potentielt farligt og jeg tvivler stærkt på, at det er sådan Tesla har designet bilen.

Jeg tænker, at det er mere sandsynligt, at din kone har taget fejl af pedalerne og ikke vil indrømme det (måske er hun ikke engang selv klar over det eller bevidst om det). Det sker faktisk oftere, end mange folk tror. Man kan finde mange videoer om det på youtube, hvis man søger på "pedal misapplication".

Det kan også være, at bilen har bremset ned ved regenerativ bremsning, fordi speederen blev sluppet. Det føles som en moderat opbremsning og kan sammenlignes med, hvis man smækker en gammeldags bil i 2. gear og motorbremser ved høje omdrejninger - dog uden den vrælende motorlyd. Hvis din kone ikke er vant til at køre elbil med regenerativ bremsning, kan dette være kommet bag på hende.

Løsningen er i begge tilfælde enkel: Træd på den rigtige pedal. Men måske svært, hvis man er gået i panik og ikke er vant til bilen.

Men uanset, efter sådan en oplevelse ville jeg nok alligevel prøve at reproducere, hvad der skete, bare for at få ro i sjælen. Prøv f.eks. at køre uden mobil og kun med nøglekortet. Kør i lav fart forbi din kone eller en ven, som står i vejkanten, og ræk hende/ham nøglekortet ud gennem sideruden, mens du triller forbi. Kør et stykke videre uden nøglekortet i bilen og se, hvad der sker. Helst et sted uden trafik. Jeg tror ikke, der sker noget særligt, og at bilen bare kører videre. Men hvis du parkerer 100 m længere henne ad vejen og prøver at genstarte bilen, så vil den sikkert nægte pga. manglende nøglekort.

Hvis den derimod pludselig bremser, så mener jeg klart, det er en alvorlig fejl, som bør rapporteres til Tesla. Notér dato og tidspunkt og kontakt Tesla, så vil de kunne se i loggen, hvad der er sket og begynde fejlsøgning.

baldur
baldur Jul 19

Nej prøv nu at høre her. Det nøglekort skal slet ikke ligge på centerkonsolen under kørslen. Nøglekortet bruges kun til at "låse bilen op" og intet andet.

Jeg har lige testet for at være helt sikker. Prøv det samme:

Hvis bilen er låst:

1) slå telefon over i fly mode eller undlad at medbringe den.

2) gå hen til bilen og vift med nøglekortet foran dørstolpen så at den låser op.

3) Sæt derefter kortet i lommen, giv det konen, efterlad det. Det er ligemeget :-)

4) Sæt dig ind i bilen og kør. Du kan køre uden at lægge det nøglekort på centerkonsolen og uden at have det med. Du kan skifte mellem park, drive og reverse ligeså mange gange du vil.

Eller, hvis bilen er ulåst:

2) sæt dig ind i bilen og tryk bremsen ned. Bilen beder nu om nøglekortet på konsollen. Vift nøglekortet forbi konsollen som du ville gøre med dit dankort ved en kontaktløs transaktion.

3) Tag derefter kortet i lommen, smid det ud af vinduet, giv det til konen :-).

4) Kør. Du kan skifte mellem park, drive og reverse etc.

I begge tilfælde er bilen låst op eller "tændt" om du vil, indtil at du forlader bilen. Eller hvis du holder længe i park, så kan den også finde på at bede om kortet igen, før du får lov til at køre.

Det er derfor helt utænkeligt at det Haabefuld3ejer oplevede havde noget med nøglekortet at gøre. Det bliver ikke aflæst under kørslen.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Jul 19
CaptainChaos
CaptainChaos Jul 20
Citat fra baldur

Nej prøv nu at høre her. Det nøglekort skal slet ikke ligge på centerkonsolen under kørslen. Nøglekortet bruges kun til at "låse bilen op" og intet andet.

Jeg har lige testet for at være helt sikker. Prøv det samme:

Hvis bilen er låst:

2) gå hen til bilen og vift med nøglekortet foran dørstolpen så at den låser op.

3) Sæt derefter kortet i lommen, giv det konen, efterlad det. Det er ligemeget :-)

4) Sæt dig ind i bilen og kør. Du kan køre uden at lægge det nøglekort på centerkonsolen og uden at have det med. Du kan skifte mellem park, drive og reverse ligeså mange gange du vil.

Eller, hvis bilen er ulåst:

2) sæt dig ind i bilen og tryk bremsen ned. Bilen beder nu om nøglekortet på konsollen. Vift nøglekortet forbi konsollen som du ville gøre med dit dankort ved en kontaktløs transaktion.

3) Tag derefter kortet i lommen, smid det ud af vinduet, giv det til konen :-).

4) Kør. Du kan skifte mellem park, drive og reverse etc.

I begge tilfælde er bilen låst op eller "tændt" om du vil, indtil at du forlader bilen. Eller hvis du holder længe i park, så kan den også finde på at bede om kortet igen, før du får lov til at køre.

Det er derfor helt utænkeligt at det Haabefuld3ejer oplevede havde noget med nøglekortet at gøre. Det bliver ikke aflæst under kørslen.

Hvis du ikke bruge telefon som nøgle eller en keyfob så skal man ligge RFID nøglen ved kopholdere et øjeblik hvis der er gået mere end 30 sekunder siden man har låst bilen op, fra manualen:

Drive Disabled - Requires Authentication
If Model 3 does not detect a key when you
press the brake (an authenticated phone is not
detected, or 30 seconds has passed since you
used the key card), the touchscreen displays a
message telling you that driving requires
authentication.
If you see this message, place the key card
behind the cup holders on the top of the
center console where the RFID transmitter can
read it. The 30 second authentication window
restarts and you can start Model 3 by pressing
the brake pedal.
A number of factors can affect whether Model
3 can detect an authenticated phone (for
example, the phone's battery is low or dead
and is no longer able to communicate using
Bluetooth).
Always keep your authenticated phone and a
key card with you. After driving, your
authenticated phone or key card is needed to
restart Model 3 after it powers off. And when
you leave Model 3, you must bring your
authenticated phone or key card with you to
lock Model 3, either manually or automatically.
Powering Off
When you finish driving, shift into Park by
pressing the button on the end of the gear
selector. The parking brake automatically
engages and all systems keep operating.
When you leave Model 3 with your
authenticated phone and key card, it powers
off automatically, turning off the touchscreen.
Model 3 also powers off automatically after
being in Park for 15 minutes, even if you are
sitting in the driver’s seat.
Although usually not needed, you can power
off Model 3 while sitting in the driver’s seat,
provided the vehicle is not moving. Touch
Controls > Safety & Security > Power Off.
Model 3 automatically powers back on again if
you press the brake pedal or touch the
touchscreen.
Note: Model 3 automatically shifts into Park
whenever it is determined that you are exiting
the vehicle, even when you shift into Neutral
before exiting. To keep Model 3 in Neutral, you
will need to activate Transport Mode (see 
Instructions for Transporters on page 207).
voersaa
voersaa Jul 20

Som nævnt af andre lyder det underligt og nøglekortet bør slet ikke kunne påvirke kørslen.

Hvis ting pludselig begynder at rusje rundt i bilen er det nemt at bliver lidt forvirret, ikke mindst hvis man kører en bil man ikke endnu er vant til. I den forbindelse tænker jeg om din kone kan have fået slået autopiloten til. AP kan en sjælden gang imellem godt finde på at lave en ret kraftig ombremsning. Jeg har dog aldrig oplevet at det har stoppet bilen men jeg har nok også altid overtaget styringen med det samme. Regen kan dog efterfølgende nemt have nedbremet helt hvis den er sat op til ikke at være "rolling".

I det hele taget syntes jeg det er en god ide at "lege" lidt med AP'en så man har en forventning om hvad der kan eventuelt kan ske og er komfortable med at overtage styring med det samme.

Haabefuld3ejer

Tak for input. Er ret overbevist om, at det drejer sig om en fejl 40. Tror hun har villet koble ud. Hun er en god bilist, men uvant med automatgear. Tænkte nok, at Tesla kan se en log for bilen. 

Forummets indlæg er redigeret af Haabefuld3ejer Jul 21
ankjaers
ankjaers Jul 21

Har lige testet med min M3 også. Med mobilen slukket og låst mig ind med nøglekortet (og smidt i postkassen på vej ud af indkørslen) + sat bilen i drive kunne jeg fint køre rundt i lokalområdet uden nogle problemer. Så snart bilen har været i park ville den ikke længere køre. Så skulle mobilen tændes igen.