Loading...
dk

Defekt MCU - A/C kører konstant | Tesla Forum

hottempo
hottempo Jul 21 '20

Hej

Forleden stod MCU’en af på vores TMS ‘17. Heldigvis med knap 78.000 km på tælleren, så garantien dækker.

Den blev fragtet til Aarhus hvor den nu står og afventer en corona forsinket MCU - hvilket nok vil vare 4-6 uger.

Vi har en lånebil (Jaguar I-PACE, så nu kan jeg finde ud af hvor meget Tesla-killer den i virkeligheden er), så jeg er meget godt tilfreds med kundeservicen.

Det der lidt bekymrer mig er, at aircondition fortsat kører og ham jeg snakker med i Aarhus siger at det vil den blive ved med indtil en ny MCU kommer hjem.

Dvs 24 timer i døgnet i 4-6 ugers konstant kørsel med kompressoren i gang med jævne mellemrum.

Tesla Aarhus siger det ikke er et problem, men jeg er usikker på om det ikke slider voldsomt meget på systemet at køre konstant i 4-6 uger.

Jeg har regnet mig frem til at 6 uger 24H drift meget godt svarer til den tid bilen har kørt indtil nu. Dvs om 6 uger har jeg et A/C anlæg der har kørt dobbelt så længe som selve bilen.

Har I et bud på om jeg har fat i noget her eller om det er korrekt at anlægget fint kan klare bare at køre løs konstant?

/Thomas

KimT
KimT Jul 21 '20

Lucky you - lige på grænsen ! Da min røg i februar var der ingenting der kørte heller ikke varmen

Dec14
Dec14 Jul 21 '20

Selvfølgelig slider det at anlægget kører 1000 timer til ingen verdens nytte. Om det betyder noget for dine vedligeholdelses udgifter på lang sigt er svært at sige, men anlægget er da under alle omstændigheder 1000 timer nærmere opslidt. Derudover er det noget miljøsvineri at brænde strøm af til unødig aircon, så alene ud fra det faktum burde Tesla koble strømforsyningen fra omgående.

MOS
MOS Jul 21 '20

Det vil jeg også mene. Oplad det store batteri til i hvert fald 50% og kobl derefter 12 V batteriet fra.

ollos
ollos Jul 21 '20
Kører TMS85D 2015. Kørt 65.000 km. Så gik min MCU i sort igen. 2. gang indenfor 1 uge. NAV har også svigtet. Fået det i gang igen ved Option 3-Deep reset. Men det bliver garanteret ikke ved med at kunne lykkes. Har derfor bestilt tid i næste uge til præventivt udskiftning af chip.
hottempo
hottempo Jul 21 '20

Jeg prøvede samtlige reset på markedet, men skærmen var fuldstændig død.

Nogle timer efter jeg skrev indlægget, skrev jeg til Tesla og spurgte om de ikke kortvarigt kunne installere en gammel MCU for at stoppe a/c, men det kunne de ikke, da MCU er knyttet til stelnummer.

Til gengæld skrev de, at de havde hevet sikringen til MCU’en, hvilket havde stoppet a/c og jeg kan nu sove roligt....

Jaguar I-PACE er som sådan fin nok og jeg tror den model jeg har fået (EV400) måske er en smule hurtigere i optræk ved høje hastigheder og batteriet er vist større (jeg har selv en TMS 75D fra ‘17).

Men Jaguar er lysår bagud i forhold til de funktioner køreren bliver tilbudt.

Jeg havde ikke noget overblik over hvor meget strøm jeg ville have tilbage ved destinationen og da jeg ladede ved gode gamle Haverslev (dog ovre ved Burger King), kunne jeg hverken se ved hvilken hastighed jeg ladede eller havde mulighed for at sætte en max opladning. Den fortsætter ufortrødent til man rammer 100%.

Og så er kortet vandret (altså bredere end det er højt), hvilket giver ingen mening når man kører opad på kortet. Her fungerer Tesla altså noget bedre med et kortudsnit der er højere end det er bredt.

ErikBH
ErikBH Jul 24 '20
Citat fra hottempo

Det der lidt bekymrer mig er, at aircondition fortsat kører og ham jeg snakker med i Aarhus siger at det vil den blive ved med indtil en ny MCU kommer hjem.

den burde vel stoppe hvis de hiver den rette sikring eller first responder loop? 

/Erik