Loading...
dk

Phantom breaking!! Kan ACC slåes fra? | Tesla Forum

soras
soras Jul 21 '20
Normalt bruger jeg ikke adaptiv Cruise control  eller Autopilot, men da jeg i dag har kørt rigtig mange kilometer i dele af Norge med fart kameraer så har den været behjælpelig med at kontrollere hastigheden. Desværre oplevede jeg gentagne gange Phantom breaking. Som regel kun et lille dyk i hastIghed på 1-2 kmt men ikke behageligt. En enkelt gang, helt ud af de blå, ingen skarpe sving, bakker eller skygger, bremser den pludselig kraftigt op. Den når vel at dykke 15-20 kmt. Jeg får et mindre chok og konen der kører bliver bange for at bilen bagved er ved at køre op i os så hun jokker speeder helt i bund. Resultat, at min kaffe der først er presset fremad i koppen nu slynges bagud og et godt skvulp ender i skødet. Det lyder komisk men det var virkelig ikke behageligt. Den måde den bremsede op på kunne nemt forårsage en påkørsel bagfra. 

Folk virker begejstret for autopilot og ACC men jeg kan ikke få øje på dens fortræffeligheder og tænker om der kan være en defekt på min?

Er det noget i andre også oplever? Jeg husker ikke jeg nogensinde oplevede noget lignende med min Passat. 

Er der nogen der ved om ACC kan slåes fra så man kun har go gammeldags Cruise control?
MOS
MOS Jul 21 '20

Jeg oplever jævnligt, at min S85D med AP1 bremser en smule op (2-3 km/h inden jeg når at sætte foden på speederen). Det føles ikke som en hård opbremsning, nærmere som regen når man slipper speederen, men det kommer pludseligt og tilsyneladende uden grund. Det er ofte de samme steder, så der er nok noget i landskabet, skilte, broer, mure el.lign., der forstyrrer radaren.

Jeg har aldrig oplevet, at den bremser decideret hårdt, uden at der har været en grund til det. Jeg har dog oplevet et par gange, hvor enten bilen lige foran eller en bil længere fremme pludselig bremsede op, hvilket resulterede i, at min Tesla nødbremsede lige før jeg selv nåede at ramme bremsepedalen. Og her tog den altså virkelig fat!

MortenK70
MortenK70 Jul 21 '20

Jeg har også oplevet ret kraftige nedbremsninger 4-5 gange over de sidste uger med lange motorvejsture - om det er mere voldsomt end fuld regen ved jeg ikke helt, men fra 120+ km i timen føles det ret voldsomt, så meget at ingen i familien har lyst til at der bruges autopilot. Havde ikke brugt autopilot så meget inden, det er HW 2,5 bil, men havde for et par år siden en AP1 bil som jeg ikke havde de problemer med. Ret skuffende ikke og kunne bruge ACC når der er mest brug for det. En af gangene kunne det være relateret til en bane sammenfletning, men de andre gange har jeg ingen ide om hvad der er grund.

 

Danbra56
Danbra56 Jul 22 '20

Man skal være særligt opmærksom på tohjulede trafikanter på landevej, hvis man ikke passerer dem i modsatte vejbane hugger den bremsen i og det er ikke smart hvis der er en bil bagved så er det bedre at slå ap. fra inden man passerer dem. For et par dage siden på motorvejen hakkede den bremsen i, da den blev bange for en lastbil I inderbanen, det er ellers længe siden at det sidst er sket.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 22 '20
Jeg oplever også både de "bløde" og hårde opbremsninger i min model 3 og de hårde er ikke til at tage fejl af, det er som at træde hårdt på bremsen og så give slip med det samme igen.
Min bliver mest bange for broer, det sker ikke tit men det er mega irriterende.

Fra Nordsjællands til Nordjylland skete det 2 gange og retur skete det én gang.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
bskaarup
bskaarup Jul 22 '20

Jeg oplever også det med broerne en gang imellem. Jeg har bemærket at den rød/hvide hastighedstavle skifter fra f.eks. 130 til 80 (som er max på broen) og så slipper den speederen. Jeg tror ikke den aktiverer den mekaniske bremse.

MOS
MOS Jul 22 '20
Citat fra bskaarup

Jeg oplever også det med broerne en gang imellem. Jeg har bemærket at den rød/hvide hastighedstavle skifter fra f.eks. 130 til 80 (som er max på broen) og så slipper den speederen. Jeg tror ikke den aktiverer den mekaniske bremse.

Det virker ret dumt. Den må da bestemt vide, om man kører nede på motorvejen eller på tværs oppe på broen. Så er det vel bare at bruge den information til at sætte den rigtige fart. Det burde være rimelig nemt at fixe den bug.

I andre tilfælde kan det være, at radaren får nogle reflektioner fra broen, som gør den i tvivl, om der er tale om en bro, den kan køre under, eller om der er en mur, stillestående køretøj eller anden forhindring på tværs af kørebanen. Det er nok lidt sværere at løse.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 22 '20
ankjaers
ankjaers Jul 22 '20

Var i Norge for nogle uger siden hvor det konstant skete med et par minutters mellemrum indtil vi opgav at bruge det. Vores oplevelse var at vi gik fra de 80km/t til at bilen nåede at bremse/regen hårdt ned til 50km/t indenfor 1 sec. Ganske ubehageligt.. Desuden var data for den tilladte hastighed ofte for lav. Mit tip til roadtrips i Norge er nord for Lillehammer så forvent ikke at AP fungerer. Med det antal Teslaer som triller rundt deroppe er jeg lidt undrende hvordan den type bugs stadig findes.

soras
soras Jul 22 '20
Level 5 self driving synes ret langt væk når ikke Tesla er i stand til at fikse dette simple problem.  

Ærgerligt at man ikke kan sætte den tilbage på gammeldags Cruise control. Det kræver virkelig koncentration at holde bilen på 60 eller 80 kmt med den power og regen Braking. Særligt når det går lidt op og ned. 

Fandt i øvrigt at denne her video af Bjørn Nyland. Det lader til at man i Norge netop har haft et uheld forårsaget af Tesla Phantom braking. Phantom braking uheld

Gad vide hvor man står ansvarsmæssigt hvis det skulle ske. Hvis man er bekendt med at ens bil har en defekt, der fører til pludselig opbremsninger, så er man vel næppe i god tro. 
Tesladriver
Tesladriver Jul 22 '20

Min Model 3 har angst... Angst for modkørende lastbiler, lastbiler der bliver overhalet, angst for lyse eller mørke pletter på vejen, angst for tunneller, angst for gående og cyklister ude i vejkanten samt ikke mindst meget ofte biler man møder... Jeg er mildest talt ikke særligt imponeret over den adaptive fartpilot i M3!

Til sammenligning, har jeg kørt ca 100.000km på 2½ år i en VW, hvor jeg på én hånd kan tælle de "false positives" jeg har oplevet med deres adaptive fartpilot.

Jeg har som en del andre her i tråden, kørt en længere tur på ferie i år, og har nu en hustru samt en datter der nu konsekvent undviger at bruge fartpiloten  - de tør simpelthen ikke at bruge den længere.

Selv har jeg næsten fået krampe af at kontant sidde med højre fod en halv centimeter over speederen -  hvis den nu skulle finde på at bremse. Det er grundlæggende en funktion der skal gøre kørslen mere afslappet - i dette tilfælde virker det desværre lige modsat.

Har haft bilen siden marts, og opdagede ret hurtigt at den var angst for alt på vejen - men troede faktisk at det var en glitch som sikkert var sneget sig med i en opdatering. Men efter nu at have kørt bilen i nogle måneder, begynder jeg at tvivle, jo mere jeg snuser rundt og læser om andres oplevelser... Jeg har heller ikke en fornemmelse af at det er HW fejl, da jeg mener at der burde være et mere tydeligt mønster i dens opførsel - og ikke som nu, hvor sådan set alt kan få den til at slippe speederen - eller faktisk bremse hårdt op, man aner bare ikke hvornår det sker næste gang! En gang blev den så bange for en modkørende lastbil, at bilen hamrede bremserne så hårdt i at jeg kunne mærke det i nakken bagefter! På ferieturen i år, bremsede den en overgang meget kraftigt op 3 gange indenfor 15 minutter! Jeg havde oprindeligt lyst at kyle bilen ad h.... til!

At man så heller ikke manuelt, f.eks ved vejarbejde, med et enkelt "tap" kan få bilen at køre med fartpilot i en lavere hastighed end den skiltede, er for mig ret uforståeligt. Det er mig der kører, hvorfor skal bilen bestemme over min dømmekraft? Hvorfor skal jeg sidde, og næsten panisk rulle med højre hjul på rattet for at få bilen i den hastighed JEG har bedømt er den rigtige? Hvis dette er en funktion jeg har misset - ville jeg blive meget taknemlig hvis i fortalte mig hvordan man gør.

Holde den indstillede afstand til forankørende har den også svært ved. Man skal tit sidde og finjustere afstanden mens man kører. Den er heller ikke særlig blød i sin hastigheds regulering når afstanden ændres, men accelerer eller bremser(regenerer) meget mærkbart så man sidder tilbage med jojo kørsel.

Men - jeg kan egentlig godt lide bilen i øvrigt, og jeg håber virkelig at Tesla kan få deres adaptive fartpilot til at lade være med at bremse op for alt den (tror) ser på sin vej, ellers er denne (manglende) funktionalitet, noget som faktisk kan være medvirkende til, at jeg evt udskifter bilen, jeg er simpelthen ikke tryg ved den. Jeg har svært ved at acceptere, at en så "simpel" funktion som en adaptiv fartpilot, faktisk fungerer så dårligt i min M3 som den gør, når jeg har oplevet andre der fungerer (i følge min egen erfaring fra kørsel i Audi, VW og BMW) meget bedre.

Læg mærke til, at jeg ikke taler om autosteer - det er funktionen TACC/TrafficAwareCruiseControl eller den adaptive fartpilot jeg her taler om. Og alle oplevelser og følelser er mine egne, hvis du ikke oplever det samme som mig er jeg glad på dine vegne, jeg er bare ved at være træt af det...

Metguy2000
Metguy2000 Jul 23 '20
Jeg må også blande mig i hylekoret. Har ellers kørt med Autopilot siden min S85D dage, og i starten var jeg imponeret over min M3 autopilot, klart bedre. Men i takt med at "den" for øje på mere og mere i trafikken, bliver den tiltagende ubrugelig pga. de mange fantom opbremsninger. Ligesom andre har jeg fået forbud mod at bruge autopilot når familien er med i bilen. Men det er blot en software update fra at blive korrigeret. Lad os håbe de dygtige software ingeniører for bugt med problemerne snarest.
jonsiii
jonsiii Jul 23 '20

Jeg vil sige det er blevet bedre i M3 siden april 2019. Det er meget sjældent jeg får de vilde opbremsninger, som den døjede meget med i 2019-firmwaren.

Men jo... jeg er også sindsygt træt af at den altid skal enable til fartgrænsen og ikke ved den fart jeg har aktuelt. Altså med mindre jeg kører OVER fartgrænsen, det vil den selvfølgelig godt. Og der er stadig sjove bugs i auto-sæt-farten-op-og-ned. Jeg har et klassisk sted mellem Vejle og Fredericia, hvor grænsen på et tidpunkt skifter fra 80 til 70. Det reagerer den også på, men 5 sek inde i 70-strækningen sætter den farten op til 80 igen. Selvom den står og blinker hey-der-er-kun-70.

Så her efter snart 22000 km og lidt over 1 års ejerskab vil jeg også gerne bare ha en god gammeldags fartpilot. Det var en ren fornøjelse i den lejede Caravelle jeg havde på skiferien. “Set” og “resume” er stadig så meget nemmere.

baldur
baldur Jul 23 '20

Jeg er nu i det store hele stadig glad for både adaptiv fartpilot, auto steer og FSD funktionen. Der er da steder hvor den bugger og lave mærkelig hastighedsændringer, men jeg mærker det ikke som den kæmpe katastrofe som andre gør det til her.

Jeg har en tid om en uge til opgradering af HW 2,5 til HW 3. Og de har endnu ikke aflyst... så får vi at se om HW 3 gør det bedre eller værre.

Jeg synes dog også at selve aktiveringen er hjernedød og helt sikkert udtænkt af en amerikaner. En mile per hour er altså bare lidt mere end en km per time, hvorfor vi har alt for meget scroll action her i Europa. Det burde være sådan at et tick i "slow scroll" justere til nærmeste 5 km (samme som fast scroll idag) og så kan fast scroll passende gå til hastighedsgrænsen. På den måde kan den også bare aktivere ved nuværende hastighed og så kan man lave et enkelt fast scroll hvis man vil have den til at gå til hastighedsgrænsen. Jeg ved desværre ikke hvordan man få kommuneret denne simple ændring til Tesla - ville være meget mere værd end "joe mode".

 

Ice2EV
Ice2EV Jul 23 '20

Den kunne også bare sætte til den hastighed du køre. Hvis man så vil køre hastighedsgrænsen, så tapper man på 80 ikonet på skærmen.

 

Er just hjemkommet fra Spanien........ De hårdeste nedbremsninger, der ikke var pga sindsyge bilister syd for Århus, var på strækket Hamburg til grænsen, der havde den flere forholdsvis hårde opbremsninger fra 135 til 90 eller 60. Bemærkede nemlig flere gange efter jeg havde jokket på speeder, at pludselig var "set" fart ændret til disse istedet for 135.

Flere gange kunne det virke som om det var brogennemkørsler, som også nævnt tidligere. Men jeg bemærkede også et par stykker der bare var midt på bar mark ingen broer i syne.

 

Til gengæld havde vi 2 monster opbremsninger lige bag en stor kassevogn fra 120-130 til 40 syd for Århus! Bilen reagerede hurtigere end jeg kunne nå. Ikke at vi nok ikke var stoppet ved min assistance, for jeg havde just idag valgt at sætte afstanden op til trin 6 eller 7. 

Ligesom der var en atutotransporter nede i sønderjylland der mente han godt kunne klemme sig ug og elefantoverhale, så ham foran var nødsaget til at lave et sving og et brems, der var Rakettos også meget klar i sin bremsning, fair nok, men måske lige til det hårde.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 27 '20
kzil
kzil Aug 1 '20
Midt på Storebæltsbroen i venstre bane passer vi en lastbil højre bane. Den var helt klart i egen bane, men har måske bevæget sig en smule tættere på, mens vi passerede, eller også var det finregn, der forvirrede autopiloten. I hvert bremsede den voldsomt fra 110 til 80. Jeg vil skyde på at der var fysiske bremser involveret. Min kone hang fremme i selen. Heldigvis var der ingen lige bag os, men fy for et chok. 

Der er lang vej til selvkørende....
Ice2EV
Ice2EV Aug 2 '20

Var du på TACC, AP eller FSD?

Havde den ændret SET kmt ved opbremsningen fra eks 110 til 80 eller 60?

Er der nogen, der oplever, det sker samme sted hver gang?

 

Hvis det er samme sted, og med ændrede SET kmt, så kunne det være noget med kortet at gøre.

Jeg har oplevet det på TACC kun, og på AP, men ikke samme sted.

JanKN
JanKN Aug 3 '20

Det er lidt sjovt at læse alle disse forskellige oplevelser. 

Personligt kører jeg 100 km hver vej til arbejde 2-3 gange om ugen, primært motorvej (bagsværd til Kalundbord). 

Jeg kører 90% af tiden med Auto steer (uden FSD) og har aldrig oplevet en hård opbremsning, som i snakker om. Der kommer nogle små opbremsninger en gang imellem, nogle gange lidt hårdere end andre. Især hvis den ser en bil, der skal til at krydse vejen, eller en cykel eller lignende. På motorvejen oplever jeg stort set aldrig problemer og kan næste ikke forestille mig at køre motorvej uden autopilot efterhånden. 

Nogle gange ændrer den automatisk hastighed lidt ned, eksempelvis ved bro (og ja, samme sted hver gang), men opbremsning er blød. 

Bare for lige at have en anden vinkel end brok på sagen. 

MOS
MOS Aug 3 '20

Jeg må nok tilslutte mig JanKN. Jeg undrer mig også over de forskellige oplevelser, der er beskrevet.

 

Jeg oplever selv jævnligt relativt bløde opbremsninger (blød som i f.eks. "slip speederen og regen" men ikke hård opbremsning som når man trykker på bremsepedalen).

Det sker typisk når man indhenter cyklister på en ikke alt for bred vej, når man nærmer sig en parkeret bil i siden af vejen, når man indhenter en bil, der svinger til højre lidt længere fremme, hvis man indhenter en anden bil i en lidt skarp kurve, selvom den anden bil befinder sig i en anden vognbane osv. Dvs. situationer, hvor bilen vurderer at der er risiko for en påkørsel, hvis man ikke ændrer kurs. Bilen er nok lidt til den forsigtige side ift. min smag. But better safe than sorry.

Det har også nogle gange været på motorvej, når man kører under en bro.

Og så har jeg et bestemt sted, hvor den bremser næsten hver gang, tilsyneladende uden grund. Men jeg mistænker, at en konkavt buet, kvartcirkelformet mur på venstre side af vejen kaster radarsignaler tilbage lidt som et parabolspejl på en måde, som forvirrer bilen, så den måske er usikker på, hvad det er.

 

Derudover har jeg 2 gange på 4½ år oplevet, at bilen bremsede hårdt op. Begge gange var det helt berettiget.

Den ene gang var på motorvejen med 130 km/h, hvor en idiot 2 biler længere fremme pludselig valgte at stoppe helt op i overhalingsbanen uden nogen grund. Sådanne idioter burde ikke have kørekort, for det er jo livsfarligt! Der reddede bilen mig fra et alvorligt sammenstød, da jeg ikke selv nåede at reagere før bilen bremsede meget hårdt. Den nåede at stoppe under ½ meter fra forankørende bil. Det var altså lige før, jeg skulle have rene underbukser på!

Den anden gang var, da en bil 2 biler længere fremme blinkede til højre og ville dreje ind ad en sidevej, men pludselig standsede helt op midt i krydset tilsyneladende uden grund. Måske gik motoren bare i stå - jeg ved det ikke. Der var jeg allerede opmærksom og havde foden lige over bremsepedalen, da bilen kom mig i forkøbet og valgte at bremse et splitsekund før jeg selv gjorde det.

 

Jeg kan naturligvis ikke afvise de andres oplevelser og forklaringer, men jeg kan ikke lade være med at tænke, om vi snakker forbi hinanden, har forskellige opfattelser af begreber som "phantom braking", "hård opbremsning" osv. eller nogen måske overdriver lidt.

Jeg spekulerer også i, om der kan være forskelle på, hvordan AP1 og AP2 biler reagerer, da AP2 jo kan se og afkode flere forhindringer og dermed måske også har flere "false positives".

Jeg spekulerer også på, om problemet er særlig udpræget på Model 3, men ikke på Model S/X. Det synes jeg ellers virker usandsynligt - i hvert fald hvis vi snakker de nye Model S/X med AP2, da systemerne jo burde være rimeligt ens. Det er en anden snak med de gamle Model S/X med AP1. Men måske hører man ikke noget fra folk med nye Model S/X, fordi der er så få af dem. Langt de fleste Teslaer her i DK er enten Model S fra slutningen af 2015 (hamstring før registreringsafgiften kom i 2016) eller Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3 '20
AgentP
AgentP Aug 4 '20

Det er mystisk, at der er så stor forskel på bilerne. Jeg har en Model 3 HW 2.5 uden FSD. Jeg oplever meget sjældent Phantom Breaking. Det sker, bevars. Men det høver til sjældenthederne, og aldrig så man hænger i selen.

Med Phantom Breaking mener jeg, når der ikke er noget forude. Krydser en svingende bil på landevejen og den er rød på skærmen, så bremser bilen naturligvis.

Men jeg har kun oplevet de der små opbremsninger/ryk, hvor farten sættes 5-10 km/t ned. Aldrig mere end det.

Så måske der er tale om noget hardware-problem. Forkert kalibrering eller det sidder forkert.
 

rossoneris
rossoneris Aug 4 '20
Citat fra MOS

 

Den ene gang var på motorvejen med 130 km/h, hvor en idiot 2 biler længere fremme pludselig valgte at stoppe helt op i overhalingsbanen uden nogen grund. Sådanne idioter burde ikke have kørekort, for det er jo livsfarligt! Der reddede bilen mig fra et alvorligt sammenstød, da jeg ikke selv nåede at reagere før bilen bremsede meget hårdt. Den nåede at stoppe under ½ meter fra forankørende bil. Det var altså lige før, jeg skulle have rene underbukser på!

 

 

Ja lyder meget som en tesla ?? - siden den pludselig bremsede mit i det hele :)? 

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Aug 4 '20
Sider: 1 2 »