Loading...
dk

Nem billig opladerløsning til hjemmet | Tesla Forum

JKShark
JKShark Jul 22

Hej : )

Er ved at bestille en Model 3 SR og skal finde en opladerløsning til hjemmet. Da det ikke er så tit jeg skal lade hjemme, søger jeg en nem og billig løsning. 

I mit elskab er tørretumblergruppen ledig, da vi ikke har en tørretumbler :) Kan man tilslutte et installationskabel i elskabet (5x2,5?) og et CEE stik i den anden ende, hvor man så sætter ladekablet i? 

Jeg vil gerne kunne lade med min. 4kWh og gerne 11kWh. 

Hvis det er muligt, hvad skal jeg så købe af kabler, lader til bilen m.m.?

Har I nogen gode forslag?
MOS
MOS Jul 22

Det ser ud til, at installationen til tørretumbleren kun er 1 fase, 13 A. Det skulle være muligt at bruge den. Men det giver kun en effekt på 3 kW (ikke kWh!! kW er enhed for effekt, kWh er enheden for energi.). Du kan trække et 3G2,5mm² kabel direkte fra tavlen og ud til et blåt 16 A CEE-udtag. Hvis du vil bruge 16 A (16 A ville give 3,7 kW), skal sikringen opgraderes til 16 A (tal med en elektriker, om det er muligt). Hvis kablet er langt (udtaget sidder ikke i nærheden af eltavlen), vil det være en god idé at gå op i 5G4 mm². Husk, der skal være ført jordforbindelse med ud.

Det anbefales også at installere en separat HPFI-afbryder til elbilen, så elbilen ikke afbryder strømmen til hele huset, hvis noget går galt.

Hvis du ikke installerer en ladeboks med indbygget DC-fejlstrømsafbryder, anbefales det at installere en RCD Type B fejlstrømsafbryder i eltavlen. Den beskytter mod, at en fejljævnstrøm bliver ført fra bilen tilbage i elnettet.

Hvis du ikke har en ladeboks med indbygget elmåler, så anbefaler jeg, at du installerer en bimåler i eltavlen. Så har du styr på, hvor meget strøm du bruger på opladning af bilen. Hvis du skal have et abonnement med refusionsordning er dette et krav.

Hvis du skal kunne lade med 11 kW, så skal du have en dedikeret forsyning på 3 faser, 16 A, kun til elbilen. Her skal du bruge 5G2,5mm² kabel eller 5G4mm², hvis kablet er langt. Om det kan lade sig gøre på din nuværende elinstallation er jeg ikke sikker på. Det kommer nok an på størrelsen af din mastesikring, som måske skal udvides - og det koster penge! Tal med en elektriker.

I den anden ende af kablet kan du sætte et blåt 16 A CEE-udtag (hvis det er 1 fase), et rødt 3x16 A udtag (hvis det er 3 faser) eller en ladeboks. Den medfølgende mobillader kan sættes direkte til det blå CEE-udtag vha. den blå pigtail adapter, hvis du har sådan en. Hvis du skal udnytte alle 3 faser i det røde CEE-udtag, så du kan lade med 11 kW, så skal du have en 3-faset UMC, som vist kun fulgte med gamle Tesla Model S/X, men gør det ikke længere. Den kan købes hos Tesla eller måske på brugtmarkedet. Der findes også andre 3-fasede mobilladere på markedet, men de er ofte lige så dyre som en ladeboks. Hvis du skal have en ladeboks, så vælg en 11 kW. De er ikke ret meget dyrere end en 3,7 kW ladeboks.

Se evt. mere her:

https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 22
Du skal have en dedikeret RCD til elbilen og en fornuftig slags der kan detektere jævnstrøm er ikke helt billig. De er normalt indbygget i laderne man køber hos EON, clever mm. men det er ikke tilfældet med den lader man kan købe af Tesla :(
Der må heller ikke benyttes forlængerledninger.

Sikkerhedsstyrelsen skriver lidt om det her:

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
baldur
baldur Jul 23

Brug den medfølgende lader. Selvom du begrænser den til 6 ampere er det nok til at lade 100 til 200 km rækkevidde per dag. Jeg ved ikke hvordan det er lykkedes Eon & Clever at overbevise alle om at en fast hjemmelader er noget man ikke kan leve uden. På arbejder er vi tre kollegaer der kører Tesla og ingen har investeret i en fast lader.

selsoe
selsoe Jul 23
Det er ikke Eon/Clever der har fundet på det. Den medfølgende lader er tænkt som nødlader. Desuden er det ofte ulovligt at bruge. FDM har en artikel om det:
https://fdm.dk/...lade-elbil-sommerhus

Jeg mener ikke det er en god idé med hjemmelavede løsninger når det kommer til dens slags. Du har lige brugt 400k+ på en bil. Lad være med at spare på el-løsningen der skal lade den op og få installeret noget ordentligt grej af en autoriseret elektriker.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jul 23
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra MOS

Det ser ud til, at installationen til tørretumbleren kun er 1 fase, 13 A. Det skulle være muligt at bruge den. Men det giver kun en effekt på 3 kW (ikke kWh!! kW er enhed for effekt, kWh er enheden for energi.). Du kan trække et 3G2,5mm² kabel direkte fra tavlen og ud til et blåt 16 A CEE-udtag. Hvis du vil bruge 16 A (16 A ville give 3,7 kW), skal sikringen opgraderes til 16 A (tal med en elektriker, om det er muligt). Hvis kablet er langt (udtaget sidder ikke i nærheden af eltavlen), vil det være en god idé at gå op i 5G4 mm². Husk, der skal være ført jordforbindelse med ud.

Det anbefales også at installere en separat HPFI-afbryder til elbilen, så elbilen ikke afbryder strømmen til hele huset, hvis noget går galt.

Hvis du ikke installerer en ladeboks med indbygget DC-fejlstrømsafbryder, anbefales det at installere en RCD Type B fejlstrømsafbryder i eltavlen. Den beskytter mod, at en fejljævnstrøm bliver ført fra bilen tilbage i elnettet.

Hvis du ikke har en ladeboks med indbygget elmåler, så anbefaler jeg, at du installerer en bimåler i eltavlen. Så har du styr på, hvor meget strøm du bruger på opladning af bilen. Hvis du skal have et abonnement med refusionsordning er dette et krav.

Hvis du skal kunne lade med 11 kW, så skal du have en dedikeret forsyning på 3 faser, 16 A, kun til elbilen. Her skal du bruge 5G2,5mm² kabel eller 5G4mm², hvis kablet er langt. Om det kan lade sig gøre på din nuværende elinstallation er jeg ikke sikker på. Det kommer nok an på størrelsen af din mastesikring, som måske skal udvides - og det koster penge! Tal med en elektriker.

I den anden ende af kablet kan du sætte et blåt 16 A CEE-udtag (hvis det er 1 fase), et rødt 3x16 A udtag (hvis det er 3 faser) eller en ladeboks. Den medfølgende mobillader kan sættes direkte til det blå CEE-udtag vha. den blå pigtail adapter, hvis du har sådan en. Hvis du skal udnytte alle 3 faser i det røde CEE-udtag, så du kan lade med 11 kW, så skal du have en 3-faset UMC, som vist kun fulgte med gamle Tesla Model S/X, men gør det ikke længere. Den kan købes hos Tesla eller måske på brugtmarkedet. Der findes også andre 3-fasede mobilladere på markedet, men de er ofte lige så dyre som en ladeboks. Hvis du skal have en ladeboks, så vælg en 11 kW. De er ikke ret meget dyrere end en 3,7 kW ladeboks.

Se evt. mere her:

https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/

Tusinde tak for det gode svar

Har lige lidt spørgsmål til det :)

Det ser ud til, at installationen til tørretumbleren kun er 1 fase, 13 A. Det skulle være muligt at bruge den. Men det giver kun en effekt på 3 kW (ikke kWh!! kW er enhed for effekt, kWh er enheden for energi.). 

Vil en effekt på 3 kW teoretisk lade bilen op på ca. 20 timer?

Og 3,7 kW på ca. 15 timer?

Jeg vil sjældent komme under 20% efter en dags brug, så hvis jeg skal lade fra 20%-90% og det tager 8-10 timer, så vil det være acceptabelt - realistisk?

Har du en idé om hvor omfattende og dyrt det er?

Har du en idé om hvor omfattende og dyrt det er?

Smart. Planen var ikke at få et abonnement. Så regner bare med at aflæse måleren hver måned (det gør jeg også nu) så kan jeg følge med i forbruget.

Troede der fulgte en lader med bilen, som kan lade 11 kW? Men det gør der måske ikke?

JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra selsoe Det er ikke Eon/Clever der har fundet på det. Den medfølgende lader er tænkt som nødlader. Desuden er det ofte ulovligt at bruge. FDM har en artikel om det:

Jeg mener ikke det er en god idé med hjemmelavede løsninger når det kommer til dens slags. Du har lige brugt 400k+ på en bil. Lad være med at spare på el-løsningen der skal lade den op og få installeret noget ordentligt grej af en autoriseret elektriker.
Ja du har sikkert ret. Clever har en installation til 8.000 kr. Går ud fra at ladeboksen så er min hvis jeg opsiger abonnementet?

Det er nok den bedste løsning, trods alt. Fri opladning hjemme og hos Clever for 799 kr/md.

Med vores kørselbehov vil vi sikkert bruge omtrent det samme, hvis vi lader hjemme fra alm. stikkontakt : )

Har du nogen anbefalinger til udbyder? (er Clever et godt valg?)
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra baldur

Brug den medfølgende lader. Selvom du begrænser den til 6 ampere er det nok til at lade 100 til 200 km rækkevidde per dag. Jeg ved ikke hvordan det er lykkedes Eon & Clever at overbevise alle om at en fast hjemmelader er noget man ikke kan leve uden. På arbejder er vi tre kollegaer der kører Tesla og ingen har investeret i en fast lader.

Er det sikkert at lade på den måde?
Har læst at mormorladeren kun er til nødladning og kun få timer?
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra CaptainChaos Du skal have en dedikeret RCD til elbilen og en fornuftig slags der kan detektere jævnstrøm er ikke helt billig. De er normalt indbygget i laderne man køber hos EON, clever mm. men det er ikke tilfældet med den lader man kan købe af Tesla :(
Der må heller ikke benyttes forlængerledninger.

Sikkerhedsstyrelsen skriver lidt om det her:

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
Aha. Mange tak. Der er sgu meget man skal have styr på :) Måske er det nemmeste bare at få installeret den væglader en gang for alle.

Håber Clever (eller andre) kan lave en installation for de ca. 8.000 kr. så jeg kan lade med 11 kW. Ser ingen grund til en dyr installation hvis det kun giver mig 3,7 kW. Så kan jeg ligeså godt trække kabel fra 1 fase til CEE stik.

Ved du om det medfølgende kabel vil kunne bruges i en sådan opsætning? (kabel fra elboks -> CEE stik -> medfølgende ladekabel). 
HrMogensen
HrMogensen Jul 23
Hvis du har et meget lille dagligt kørselsbehov så overvej noget andet end Eon/Clever.
Fx Sperto eller lign hvor du betaler for det aktuelle forbrug (+ lidt).

Men lader du ofte op ude i det offentlige rum, netop fordi du ikke lader så hurtigt hjemme, så kan Eon/Clever selvfølgelig nok svare sig... 
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra HrMogensen Hvis du har et meget lille dagligt kørselsbehov så overvej noget andet end Eon/Clever.
Fx Sperto eller lign hvor du betaler for det aktuelle forbrug (+ lidt).

Men lader du ofte op ude i det offentlige rum, netop fordi du ikke lader så hurtigt hjemme, så kan Eon/Clever selvfølgelig nok svare sig... 
Sperto kunne være en mulighed. Deres regnestykke på 325 kr/md. ser ok ud. Men der er så lige udgiften på ca. 10.000 kr. for laderen og installationen. 

Ville gerne undgå de her 8-10.000 kr. opstartsudgifter. Så hvis jeg kan starte med at lade med 3,7 kW hjemme med et kabel der nemt kan trækkes til CEE stik og så bruge den fra Tesla medfølgende lader, så vil det jo spare mig for den høje udgift. Til gengæld vil det med eks. 100 kW forbrug om ugen koster 200 kr. at lade op uden abonnement - altså ca. 800 kr./md. Og hvis Sperto kun er det halve, så er de 10.000 kr. jo tjent hjem på 2 år... Synes det er vanskeligt at vurdere hvad der er bedst at gøre. 
jonsiii
jonsiii Jul 23

Jeg var så heldig at have et CEE-stik i garagen, og det gik da også fint de første 2 måneder. Nødladeren kan køre med op til 16 A, men jeg kørte kun på 10 A, da jeg kun har 1,5 mm2 kabel derud. Det gik dog fint, da jeg kun skulle køre min 220 km tur hver anden dag. Meeeen jeg ville ikke trække 10 A fra en normal stikkontakt, så det kommer til at gå langsomt. 80% batteri på en SR er vel omkring 40 kWh, og med 2 kW ladeeffekt tager det ca. 20 timer.

Jeg endte med at købe en boks, der kunne sættes direkte til et rødt CEE-stik, og som giver mulighed for at få 1 kr retur pr kWh for 75 kr i måneden. Nødladeren er også kun på 1 fase, men boksen er på 3 faser. Så kan der lades 3 gange så hurtigt.

Uanset løsning, så er det tavlemæssigt en ny kombiafbryder (automatsikring og RCD i eet) på 3x16 A, og kabel på mindst 2,5 mm2 til garagen, og så en ladeboks til enten CEE eller direkte på. Ladeboksene koster fra 4-6000 kr så det hele ender nok omkring 10000 kr. Men du kan jo starte uden boks, og så se hvor langt du kommer. Husk at Clever-bokse skal afleveres tilbage hvis du dropper abonnementet. 

bskaarup
bskaarup Jul 23

Du må naturligvis ikke gøre det selv - det skal en elektriker gøre.

RCD/Sikring, kabel, stik i alt kr. 850

Så kan du som @jonsiii skriver starte uden boks og vurdere efterfølgende.

JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra bskaarup

Du må naturligvis ikke gøre det selv - det skal en elektriker gøre.

RCD/Sikring, kabel, stik i alt kr. 850

Så kan du som @jonsiii skriver starte uden boks og vurdere efterfølgende.

Super! Jeg får en elektriker på : )

Er dette korrekt forstået:
3x2,5 kabel fra tørretumbler 13A gruppen til RCD og 3x2,5 kabel videre til CEE stik hvor jeg kan sætte den medfølgende lader i og lade med 3-3,7 kW (hvis sikringen kan skiftes til 16A)?

Så bliver udgiften kun de 850 kr. til RCD samt et beløb til elektrikeren, samt jeg så betaler det reelle kW forbrug til min udbyder (ca. 1,80-2,00 kr./kWh). Er der noget jeg overser?
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra jonsiii

Jeg var så heldig at have et CEE-stik i garagen, og det gik da også fint de første 2 måneder. Nødladeren kan køre med op til 16 A, men jeg kørte kun på 10 A, da jeg kun har 1,5 mm2 kabel derud. Det gik dog fint, da jeg kun skulle køre min 220 km tur hver anden dag. Meeeen jeg ville ikke trække 10 A fra en normal stikkontakt, så det kommer til at gå langsomt. 80% batteri på en SR er vel omkring 40 kWh, og med 2 kW ladeeffekt tager det ca. 20 timer.

Jeg endte med at købe en boks, der kunne sættes direkte til et rødt CEE-stik, og som giver mulighed for at få 1 kr retur pr kWh for 75 kr i måneden. Nødladeren er også kun på 1 fase, men boksen er på 3 faser. Så kan der lades 3 gange så hurtigt.

Uanset løsning, så er det tavlemæssigt en ny kombiafbryder (automatsikring og RCD i eet) på 3x16 A, og kabel på mindst 2,5 mm2 til garagen, og så en ladeboks til enten CEE eller direkte på. Ladeboksene koster fra 4-6000 kr så det hele ender nok omkring 10000 kr. Men du kan jo starte uden boks, og så se hvor langt du kommer. Husk at Clever-bokse skal afleveres tilbage hvis du dropper abonnementet. 

Super. Tak. Min tørretumbler gruppe er på 13A så jeg kan vel lade på en fase derfra? Skal der også RCD på ved den løsning eller er det kun ved 3 fase løsningen?
bskaarup
bskaarup Jul 23
Citat fra JKShark
Er dette korrekt forstået: 3x2,5 kabel fra tørretumbler 13A gruppen til RCD og 3x2,5 kabel videre til CEE stik hvor jeg kan sætte den medfølgende lader i og lade med 3-3,7 kW (hvis sikringen kan skiftes til 16A)?

Jeg vil tro elektrikeren vil montere det nye kombirelæ for oven ved siden af det eksisterende relæ og tage forsyningen via de tykkekabler for oven i relæet

Hvis du får monterer denne type CEE stik kan du både bruge den medfølgende lader og er klar til en boks.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jul 23
jonsiii
jonsiii Jul 23

Nej, der skal alligevel eget RCD til, så du kan ikke bare bruge tørretumbler-gruppen. Og når du alligevel trækker kabel, så er det ikke mange kr ekstra for at trække et 5x2,5 mm2 frem for 3x2,5 mm2. Så er du klar til 3 faser senere. En kombiafbryder med type A koster ca. 1000 kr. Det fylder det samme som dit nuværende HPFI-relæ og bliver sikkert sat ved siden af, da det jo ikke bare er en ny gruppe, men et nyt fejlstrømsrelæ/sikring.

Prisen er ganske rigtigt ca. 1,80 til 2,00 kr pr. kWh.

Her var mit gamle indlæg om den boks jeg købte:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6213

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 23
JKShark
JKShark Jul 23
Citat fra bskaarup
Citat fra JKShark
Er dette korrekt forstået: 3x2,5 kabel fra tørretumbler 13A gruppen til RCD og 3x2,5 kabel videre til CEE stik hvor jeg kan sætte den medfølgende lader i og lade med 3-3,7 kW (hvis sikringen kan skiftes til 16A)?

Ikke helt. Du skal ikke bruge sikringen til tørretumbleren.

Kombirelæet monteres ved siden af sikringen til komfuret op forsynes med de blå/sorte ledninger på samme måde som komfursikringen. Derfra 5x2,5 kabel direkte til stikket. 

Ok, så jeg tager de blå/sorte ledninger fra tørretumbleren og sætter i RCD?

Troede kun der skulle bruges 3 ledninger når man skulle lade fra 1 fase... Men der skal selvfølgelig 5 ledninger fra RCD til CEE. 

Skal jeg ikke bruge et blå CEE når det kun der kun lades fra 1 fase, og rød når det er 3 faser?
jonsiii
jonsiii Jul 23

Nejnej, det skal tages helt fra før dit eksistrende fejlstrømsrelæ, da det er en ny fejlstrømskreds. Men det skal elektrikeren nok ordne.

Og du skal lave en adapter fra rød CEE til blå CEE.

baldur
baldur Jul 23
Citat fra selsoe Det er ikke Eon/Clever der har fundet på det. Den medfølgende lader er tænkt som nødlader. Desuden er det ofte ulovligt at bruge. FDM har en artikel om det:

Det er på ingen måde ulovligt eller farligt og FDMs artikel samt Sikkerhedsstyrelsen gør da også begge opmærksom på at det er fint såfremt man holder sig til 6 ampere. Og på hvilken måde er det en hjemmelavet løsning? Jeg siger at du ikke behøver nogen løsning, bare brug den lader der følger med og sæt ladestrømmen til 6 ampere, done. Koster kr 0. Som minimum bør man teste om det ikke er fint nok inden man kaster tusinder af kroner ud af vinduet.

Sikkerhedsstyrelsen siger dog at der skal være minimum en gruppe per 50 kvm og at den gruppe der bruges til elbilen ikke tæller med. Men er det et reelt problem? JKShark har eksempelvis 6 grupper og jeg antager at han ikke har 300 kvm. Det er desuden sådan en "meh" regel for os der er brugere af installationen. 

Sider: 1 2 3 4 »