Loading...
dk

Ratio 35350W ladeboks købt | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Jun 3

Hejsa

På et tip fra @bskaarup fik jeg fat i en ladeboks fra EVSE.dk. Og her er lidt billeder af dyret:

Fin lille kasse.

4 skruer og så er den oppe. Ledningen til CEE-stikket fik jeg bestilt lige kort nok, men det går. Og ja det er noget fint vinkassetræ, som tidligere ejer har hygget sig med i 70'erne. ;)

5 meter kabel + Type2-stik

Når du lader med 3 faser, så tænder der et 3-tal ved siden af ampere-tallet. Med 3x6 A henter jeg lidt over 25% batteri på 6 timer. Har sat scheduleren til kl 02:00, så den er klar omkring kl 8 i morgen.

Boksen står vist default til 10 A. Rigtig fint til mig, da jeg kun har 5x1,5 mm2 kabel ud til garagen. Der er også indbygget elmåler og type B HFI-relæ.

Displayet skifter mellem aktuel effekt..

og totalt antal kWh, der er blevet ladet med. 2 gange årligt skal måleren aflæses til EVSE, og de overfører så afgiften tilbage til din konto (1,03 kr. pr kWh).

Boksen koster ca. 6500 kr + 75 kr. i abonnement om måneden. Man betaler de 5000 kr, så EVSE stadig ejer boksen (ellers får du ikke afgiften tilbage). Opsiger du aftalen, betaler du bare de sidste 1500 kr og boksen er din.

Til mit kørselsbehov på omkring 25000 km årligt, så burde dette være meget billigere end en EON-boks. Jeg regner med ca. 350 kWh månedligt til omkring 1 kr/kWh + 75 kr pr. måned. Det bliver omkring 425 kr. om måneden.

Det eneste der kan ødelægge festen er at afgiftsfritagelsen forsvinder til nytår, men mon ikke EON og de andre store får lobbyet den igennem igen? ;)

bskaarup
bskaarup Jun 4

Den ser fin ud. Har selv tænkt mig samme model når der kommer klarhed om afgiftsfritagelsen fortsætter eller ej.

Fulgte der en vægholder til stikket med?

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jun 4
MikaelH
MikaelH Jun 4

Nu har jeg ingen praktisk erfaring, men er det ikke en smule optimistisk at forvente et forbrug på 350kWh? Det svarer til 166 Wh/km, hvilket er i den lave ende. Det kan måske godt lade sig gøre om sommeren, men tvivler på at det er realistisk om vinteren.
Der er jo også et ladetab. Min hukommelse siger ca. 10%, men det afhænger jo af flere faktorer.
Herudover har du et tab bare ved at bilen står. Det kan hurtigt give et par tusinde ekstra kilometer på årsbasis (5km pr. dag). 
Det ser umiddelbart ud til at bilen står ude, så i vintersæsonen kan du måske også have behov for at opvarme bilen inden du kører. Mener den bruger omkring 5-6kW til varmelegemet? Så måske 2kWh pr. gang i gennemsnit. 

(25000km+2000km) * 0.2kWh/km / 0.9 (ladetab) + 2kWh*50 = 6100kWh.
6100 * (2.2-1.03) / 12 + 75 = ca. 600kr/md.

Det er stadig samme pris som Eon og billigere end Clever. Du har så til gengæld ingen gratis opladning rundt omkring i landet. Men det er jo ret individuelt hvor stor værdi det reelt har.
Til gengæld har du så fordelen ved at kunne købe boksen tilbage på et tidspunkt (billigt), og en billig installation. I praksis betyder det jo at du kommer gratis videre hvis du vil ud af abonnementet, mens man hos Clever/Eon står med udgiften til en anden boks.
Så det er ikke fordi at jeg synes du har lavet et dårligt valg, slet ikke. Men tror bare du har forhøje forventninger til din månedlige udgift. Du ligger lige der hvor man normalt vil sige at Eon/Clever kan betale sig, men det afhænger selvfølgelig af hvad man vægter højest: lademuligheder i byen, eller "egen" ladeboks.

MOS
MOS Jun 4

@MikaelH

2,2 kr/ kWh er en høj pris. Jeg får grøn el til 1,73 kr/kWh. Efter refusion af 1,03 kr/kWh bliver det til hhv. 1,17 kr/kWh og 0,7 kr/kWh. Det rykker alligevel regnestykket en del, hvis du regner netto udgiften til el 67% højere end den behøver at være.

MikaelH
MikaelH Jun 4

@MOS

Var faktisk ikke klar over at elprisen ryger derned. Går ud fra det primært skyldes det højere forbrug, så fast udgifter fylder mindre i prisen?

Hvis man tager udgangspunkt i 1.8kr/kWh, så lander vi i stedet i 470kr med mine forudsætninger hos EVSE.dk
Men så skal man lige huske at opdatere prisen på Eon's abonnement når der sammenlignes. Her får du 2,33øre i refusion, så du får reelt udbetalt ca. (2,33-1.8) 53øre pr. brugt kWh. 
Dvs. med et forbrug på 6100kWh, så får du ca. 3200kr "for meget" retur, hvilket betyder at den reelle pris hos Eon ender på 579 - 3200/12 = 312kr/md. 

jonsiii
jonsiii Jun 4

@bskaarup Jep, der kom en holder med, men den har jeg ikke nået at montere endnu :)

@MikaelH: Jeg regner også med 3000 km udlandskørsel, og de bliver jo nok SuperCharget eller noget andet. Og jeg skal lige ha Sharan'en solgt når sommerferien er overstået, så der bliver plads i garagen. Jeg kører også mindst 50% landevej, så ligger lige i øjeblikket omkring de 150 Wh/km (det er jo også godt lige nu - hverken for varmt eller for koldt). Ja forbruget bliver helt sikkert større til vinter. Hvor meget må tiden vise. Og lademulighed i byen har jeg ikke brug for.

Men jeg slap også for en kæmpe engangspost + bøvl ved denne løsning: Min tavle er for lille, manglede B-relæ, der skulle trækkes nyt kabel til garagen, fliser og have graves op (igen), og boksen var ikke min ved opsigelse.

Jeg giver lige en status om 3 måneder. =)

MOS
MOS Jun 4
Citat fra MikaelH

Var faktisk ikke klar over at elprisen ryger derned. Går ud fra det primært skyldes det højere forbrug, så fast udgifter fylder mindre i prisen?

De 1,73 kr/kWh er baseret på et samlet forbrug på 3000 kWh/år og netabonnementsprisen er indregnet i denne pris. Hvis man tager det faste abonnement ud af kWh-prisen, så bliver marginalprisen på en kWh så lav som 1,55 kr/kWh eller 0,52 kr/kWh efter refusion af elafgiften.

Agon
Agon Jun 4
Jeg får min LR Rwd om 14 dage. 

Jeg kører ca. 20000 km om året heraf nok 4-5000 km på SC. Så jeg forestiller mig at jeg lader ca. 3000 kWh derhjemme - ikke så forskelligt fra dig. 

Havde du allerede CEE stik monteret? Jeg skal have trukket ca. 20 m kabel langs muren fra sikringsskabet. Så prisen til det kommer oveni boksen. 

EON tager 7000 for en standardinstallation som så kun er 10 m kabel. 
Jeg regner faktisk med at mormorlade på en eksisterende stikkontakt (kun 6A I know) indtil der kommer afklaring på om tilskudsordningen fortsætter. Og derefter kan jeg vel vælge mellem:
Hvis tilskuddet forsvinder:
- trække et kraftstik ud (pris? Måske 3-4000 kr?) og lade med ladekablet
- købe en Tesla ladeboks (er det ca. 4500 kr?) og trække kraftstik ud (måske 3-4000 kr?)

Hvis tilskuddet fortsætter:
- EON med måske 8000 i installation og 579/md
- lejet boks fra evse (5000 kr) og trække kraftstik ud (pris ved jeg ikke helt? 3-4000 kr?) plus ca. 300-350/md i elpris og abonnement. Til gengæld kan man så købe boksen billigt efterfølgende. 

Er det rigtigt forstået at det er mine mest oplagte muligheder?

jonsiii
jonsiii Jun 4

Det lyder meget rigtigt. Jeg havde allerede et CEE-stik monteret, men det kører med et 5x1,5 mm2-kabel, så jeg måtte max trække 13 A. Og EON's standard-install er så vidt jeg ved med 4 mm2-kabel trukket i eet træk. Jeg magtede bare ikke at skulle grave haven op igen, da hæk og den slags lige er kommet sig efter hus/have-byg i 2015/2016. ;) I dit tilfælde trækker du jo bare mindst 5x2,5 mm2 eller mere.

Jeg var også meget lun på Tesla-ladeboksen, da den kostede mindre, og så lidt mere fancy ud. MEN den havde ikke indbygget Type B HFI-relæ, så der skulle pilles i tavlen, så det endte med samme pris, som hele Ratio-boksen kostede. Dernæst manglede der også en seperat måler, men der var ikke plads i tavlen.. Laves tavlen større, så er det "nyere" regler for tavler der gælder, og så blev det en større ombæring.

Men jo det lyder som dine muligheder indtil videre. Du overlever nok med 6A, men det bliver på vippen. ;)

mbk
mbk Jun 4

@Agon 

Drop at lade med 1x6A, allerede ved 1x16A er det bøvlet at få bilen ladet hurtigt nok op.

Hvis ikke andet så få lavet et 3x16A stik tæt ved din tavle på egen gruppe og så brug et forlængerkabel derfra. Endnu bedre er at få lavet mulighed for 3x16A ladning inden du får bilen. Du kan starte med en sikringsgruppe og kablet, der er sikkert ikke for mange bssseører i omkostninger og timelønnen kan trækkes fra i skat. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 4
Agon
Agon Jun 4

Det vil bare ærgre mig at have brugt nogle tusinde kroner på det hvis jeg efterfølgende skulle køre med EONs løsning. De vil vist ikke bruge et eksisterende 3x16A stik alligevel.

Så skulle det være fordi jeg evt. dropper EON og har evse som alternativ hvis tilskuddet forlænges. Der kan jeg jo så bruge det eksisterende stik.

Men all inclusive tiltaler mig lidt så derfor er jeg lidt i tvivl.

bhammersholt
bhammersholt Jun 4
@jonsii hvorfor har du brug for Type B HFI Relæ og forbrugsmåler? Spørger fordi jeg i morgen har tænkt mig at klargøre til en Tesla ladeboks. Men jeg har blot tænkte mig at tilføje en 3 fase 16A automatsikring til min gruppetavle og så trække et 5x2,5mm2 kabel ud til hvor boksen skal være. Har jeg overset noget?
Jenskh
Jenskh Jun 4
@MOS hvor er det du får grøn el til 1,73/kWh?
bskaarup
bskaarup Jun 4

@bhammersholt Fra https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation:Teslas vægoplader registrerer ikke lækstrøm (jævnstrøm), så en fejlstrømsafbryder type B eller en specifik type A-EV skal monteres. 

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jun 4
bhammersholt
bhammersholt Jun 4
@bskaarup
Aha, det havde jeg overset
Agon
Agon Jun 4

Jeg har lige yderligere et spørgsmål:

De ca. 20 m jeg skal have trukket kabel til 3x16A er ca. 10 m meget nemt fra sikringsskabet og under tagskægget ud til et hushjørne - og 10 m lidt mere besværligt hvor det skal graves ned langs med husgavlen ud til hushjørnet ved indkørslen (og der er nogle regnvandskloakker som gør det lidt besværligt).

Ville det være lovligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt at sætte et 3x16A stik ved det første hushjørne og så trække en forlængerledning langs med husgavlen som man så bare lige kan dække med få cm jord så den ikke er synlig (fordi jeg tænker at reglerne om nedgravning ikke gælder en forlængerledning men kun selve kabelføringen til stikket), og så koble enten:

- Tesla ladekablet på forlængerledningen og lade med 1x16A

- Eller en ladeboks fra evse på forlængerledningen og lade med 3x16A

jonsiii
jonsiii Jun 4

@Agon Om du kan leve med 1x16 A er et spørgsmål om hvor langt du skal køre dagligt. Jeg er så heldig at jeg kun skal køre 220 km hver anden dag, så jeg kunne "snildt" nå at lade med 1x8 A. Tager fra 30% til 55% første nat, og 55% til 80% anden nat (10 timer hver nat). Som andre skriver så er der noget mere batteri-opvarme-spild om vinteren, så der går det måske ikke. Men det kommer som sagt an på dit køremønster. Men 3 faser bliver det intet problem.

Det med EON-flatrate er da også tiltalende, men jeg syntes det blev for dyrt og bøvlet (rent installationsmæssigt).

Testede forresten lige med 6A på alm. stikkontakt i sommerhuset i weekenden. 215 volt skrev den i bilen. Gik op på 8A.. 210 volt.. Der var alt for meget tab i kabler, forgreninger og samlinger.

Som minimum ville jeg også lave de første lette 10 meter, sætte et blåt vægudtag op, og så købe en 10 meters blå CEE-forlænger. Så var du da igang, uden at du skulle køre på almindelige stikkontakter.

Ellers tag tyren ved hornene og få trukket alle 20 meter i eet stræk. Eller grav et rør ned? Så kan du altid skifte til fx 4 mm2 en skønne dag, hvis nu EON-boksen kom på bud.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 4
Agon
Agon Jun 4
I må undskylde de mange spørgsmål. Jeg er ret blank på det her...
Hvis jeg også vil have mulighed for at købe en ladeboks som din skal jeg så ikke lave et rødt CEE stik og rød forlænger. Og så bruge en rød til blå adapter hvis jeg vil køre på ladekabel?

Jeg kan se at med EONs installation er der mange der får brug for ekstra jordspyd. Hvis jeg laver denne løsning skal en elektriker så også tjekke jordforbindelsen?
jonsiii
jonsiii Jun 4

Hihi helt ok.

Det var en option om du ville ha rødt CEE som tilslutning. Jeg mente det gav god mening, da jeg så stadig kan bruge min rød->blå-adaptor, hvis nu boksen skulle strejke. Og så er der også lidt "byggestrøm" i garagen.

Jordforbindelsen skal være i orden, men har da læst om folk der har mormorladet i tørre bjerge i Italien uden problemer. Ved ikke om det er EON-boksen eller bilen der klager. Men din elektriker kan snildt tjekke jordforbindelsen når han er i gang.

bhammersholt
bhammersholt Jun 5
Er der nogen kloge hoveder der så kan se om der er fidus i denne ladeboks?
https://charge-amps.com/...ations/halo-wallbox/
De ser umiddelbart lidt dyre ud (9299 for 3P 16A Type 2 hos Proshop)
Kan den noget specielt?
Sider: 1 2 3 »