Loading...
dk

Tesla - brugtvogn guide | Tesla Forum

rossoneris
rossoneris Jul 29

Jeg mindes engang jeg så en der havde lavet en guide omkring når man skal købe tesla brugt med tips og tricks og ting man skal kontrollerer forud. Men jeg kan simpelthen ikke finde den og ved ikke lige hvor jeg skal søge mere

Nogen der skulle ligge inde med info ?

koden
koden Igår, 18:53

ud over ting man bør tjekke.

Kan man så ikke bede om en eller anden form for historik fra Tesla, hvis man køber brugt?

Noget sælger selvfølgelig skal skaffe.

Det har jeg selv gjort i en ICE bilhandel for 15 år siden.

Jeg fik en fin udskrift fra værkstedet hvor den havde været serviceret i hele dens levetid.

rossoneris
rossoneris 8 timer siden

Jo det kan du hvis du køber den privat, da sælger der har adgang til oversigt over den periode han har haft den ihvertfald. Men har en tesla haft flere ejere, ved jeg ikke om alt historikken fremgår

MOS
MOS 3 timer siden

Der er flere ting i det.

Dels vil det være interessant at vide, hvornår bilen har været til service og hvad der er blevet lavet, herunder garantireperationer og udskiftning af diverse dele og komponenter på bilen. Det kan Tesla umuligt imødekomme i det omfang bilen har været serviceret andre steder end Tesla, i hvilket tilfælde en oversigt i bedste fald vil være mangelfuld, i værste fald vildledende.

Dels vil det være interessant at kende status på f.eks. bilens batteri og måske andre komponenter, f.eks. alder, slidtage osv. Mht. batteriet, så er det relevant at kende til parametre såsom resterende batterikapacitet og måske noget om, hvordan batteriet er blevet behandlet, f.eks. kørselsmønster, hvor ofte det er blevet opladet til over 90%, afladet helt osv. Det er ikke helt simpelt, da mange parametre er relevante i denne sammenhæng, bl.a. tid, SoC, batteritemperatur, antal kørte kilometer, belastning, regen, supercharging osv.

Mht. MCU'en vil det være relevant at vide, hvilken MCU, det er, hvor gammel den er, om den er blevet udskiftet, om eMMC-chippen er udskiftet (og evt. med hvilken chip), hvor meget data der er logget på eMMC-chippen og noget om, hvor tæt eMMC-chippen er ved at være slidt op.

Tilsvarende vil det være relevant med data for slidtage af elmotor og andre dele i drive train'et. Men det er spørgsmålet, hvor meget der bliver logget og hvor meget Tesla kan/vil udlevere.