Loading...
dk

Level 3 på motorvej | Tesla Forum

baldur
baldur Aug 2 '20

Så nærmer level 3 på motorvej sig:

https://youtu.be/8KUaM7bntsA

Til september skal FN arbejdsudvalg stemme om at tillade level 3 op til 130 km/t på motorvej.

Level 3 i denne sammenhæng betyder at du må slippe rattet og lade bilen køre selv. Du skal være klar til at tage over hvis bilen beder om det. Som jeg forstår det, så skal du have 10 sekunder til at tage over og hvis du ikke gør, så skal bilen parkere sig selv. Bilen skal overvåge at du er klar og systemet skal sikre at du eksempelvis ikke sover.

Hvad du så må lave imens bilen er selvkørende er op til lokal lovgivning. Det vil sige at i Danmark må du ikke bruge håndholdt mobiltelefon før at de eventuelt vælger at ændre loven.

De har allerede vedtaget level 3 op til 60 km/t beregnet til køkørsel. Lidt overraskende ser det ikke ud til at Tesla er hoppet på den med det samme. Det kan være at de er nødt til at fokusere lidt mere på at få gjort AP perfekt på motorvej, i stedet for FSD i bykørsel, hvis de vil have systemet certificeret. Kan Elon Musk bortforklare hvis VW, Mercedes et al kan køre level 3 på motorvej i Europa og AP ikke kan?

Forummets indlæg er redigeret af baldur Aug 2 '20
Kiefer
Kiefer Aug 2 '20

Heh, og det sørme samtidig med at Mercedes og BMW er ved at være klar med deres udgaver af AP der kan klare lvl 3 i henholdsvis Mercedes S-klasse og BMW 7 serien.

Nu vil jeg ikke sige "hvad sagde jeg" men det gør jeg så alligevel ;)

Men det du beskriver er vel egentlig AP1 fra Tesla, det er nogenlunde sådan jeg oplever brugen af Autopilot i min Model S.

/Martin