Loading...
dk

blæser starter uden grund | Tesla Forum

Jenskh
Jenskh Aug 3
Oplever I andre også at der er en blæser der starter uden synlig grund.

I dag kl 17.30 har bilen stået i skyggen siden i går morges. Da jeg går forbi kan jeg høre en blæser kører.
Jeg åbner den og kan mærke at det ikke er kabinen den blæser i så det må være en køler til motoren eller batteriet.

Det undrer mig lidt da temperaturen i dag ikke har været over 24 grader og bilen står i skyggen hele dagen så det kan ikke være fordi batteriet er for varmt.

Da jeg vælger "sluk bilen" stopper blæseren.

Jeg har ikke pet mode eller andet temperaturmæssigt slået til og jeg har ikke åbnet Tesla app'en

Jeg har oplevet det nogle gange før og undrer mig over hvad der kan have trigget denne blæser?
MOS
MOS Aug 3

Opladning til over 90% SoC vil få en pumpe til at køre uafbrudt, indtil den har brændt energi af, så SoC er kommet ned på 90%. Det er en opdatering, der kom sidste år, der gjorde det. Og det gælder i hvert fald for visse Model S varianter. Jeg er dog ikke klar over, om Model 3 gør det samme.

Hvis det er dette, der er tilfældet, så er løsningen at undgå opladning til over 90% til hverdag. Kun hvis man skal på langtur og har brug for mere end 90%, kan man sætte den til at lade højere, så den er klar kort før afgang.

MOS
MOS Aug 3
Citat fra JacobKbhS Det hænder allerede ved ca. 70-75 % opladning..

Det kan godt være, hvis batteriet er varmt efter opladning, så vil den køle batteriet.

Det, jeg taler om, er, at den uanset batteritemperatur lader pumpen køre. Og den er først tilfreds og stopper pumpen, når SoC er nået ned på 90%.

Hvis din pumpe bliver ved med at køre i flere dage i træk indtil den når ned på 70-75% SoC, så tror jeg, der er noget rigtig galt. Det burde den ikke gøre. Den burde stoppe, så snart batteriet er kølet tilstrækkeligt ned og SoC er under 90%.

Jenskh
Jenskh Aug 3
Det var mere end 24 timer siden den havde kørt og ladestanden var 66% og den var ikke tilsluttet en lader.

Ligeledes kørte blæseren ikke da jeg var forbi den 2 timer tidligere, så hvad kan det være?
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 3
Ice2EV
Ice2EV Aug 3

Måske der er mere end en bruger der kunne finde på at åbne en APP og se......... hvad ladestand lynet har...........

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 3
MOS
MOS Aug 3
Citat fra Ice2EV

Måske der er mere end en bruger der kunne finde på at åbne en APP og se......... hvad ladestand lynet har...........

Mener du, at bilens blæser skulle starte, bare fordi en bruger logger på bilen via appen på mobilos? Det synes jeg lyder lidt mærkeligt, for kølebehovet må da virkelig være minimalt grænsende til det ikke-eksisterende, bare fordi bilen lige skal sende nogle få bytes vedr. ladestand til mobilos.

KimT
KimT Aug 4

Min blæser kører efter endt ladning hvis SoC er over 76%, og det selv om bilen har stået et par dage, og den bare toppes op fra. f.eks 72%-78%

BKC
BKC Aug 4
Det er ikke unormalt at bilen har en snurren(tænker det er køling af batteriet), en god tid efter endt kørsel eller opladning selv ved 11kW. 

Jeg har aldrig oplevet at det betyder noget væsentligt for SOC.
Jenskh
Jenskh Aug 4
Citat fra BKC Det er ikke unormalt at bilen har en snurren(tænker det er køling af batteriet), en god tid efter endt kørsel eller opladning selv ved 11kW. 

Jeg har aldrig oplevet at det betyder noget væsentligt for SOC.
Jeg har svært ved at se hvad meningen med at tænde blæseren over 24 timer efter kørsel og ved normal ladestand 66% og normal temperatur. Det virker mærkeligt.

At noget ikke koster særligt meget strøm er en relativ betragtning.
Vores Leaf kan stå i mange dage uden at tabe så meget som en (af dens små) %.
Vores TM3 taber 2-5% i døgnet.
Jeg er klar over at Teslaerne forbruger en del strøm i "stilstand" men at den ligefrem tænder blæserne for "bare at lave noget" virker som en softwarefejl
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 4
Andersen
Andersen Aug 4

Min gør det også Når jeg sjældent lader over 70 pct.  Eks. 80 pct. også dagen efter i skygge ved normal vejr temp. ?  Det er begyndt inden for et par måneder, så vil tro det er efter en opdatering.. Har tjekket dog-mode. Håber det er en fejl og en rettelse er på vej - det giver ikke rigtig nogen mening.

Ice2EV
Ice2EV Aug 4

Har du sentry slået til, ellers virker 2-5% højt. Det er 10-25 km i døgnet.

Vil umiddelbart sige vores uden sentry ligger på 2-4 km tab i døgnet, med sentry ligger det højere.

Men har ikke monitoreret det nøje. Den holder sjældent stille 24 timer.

Jenskh
Jenskh Aug 4
Citat fra Ice2EV

Har du sentry slået til, ellers virker 2-5% højt. Det er 10-25 km i døgnet.

Vil umiddelbart sige vores uden sentry ligger på 2-4 km tab i døgnet, med sentry ligger det højere.

Men har ikke monitoreret det nøje. Den holder sjældent stille 24 timer.

2-5% er nok overdrevet - jeg vil lige holde øje med den de næste 24 timer for at får et præcist tal. Indtil videre har den tabt fra 66% i går kl 17 til 64% i dag kl 13

Jeg benytter sjældent sentry mode
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 4
MOS
MOS Aug 4

@Jenskh

Husk, at hvis du holder øje med det, så vil du holde bilen vågen og så bruger den markant mere.

Du skal i stedet lade være med at holde øje med det. Lad bilen være i fred, så falder den i søvn og bruger mindre. Du kan så f.eks. tjekke, hvor meget den har tabt efter f.eks. 24, timer. Ulempen er bare, at den så vågner og begynder at bruge mere. Hvis du f.eks. vil vide, hvor meget den bruger på 2 døgn, så skal ikke tjekke den efter 24 timer for at få en "mellemtid". Du skal starte forfra og lade den sove i 2 døgn i træk for at få det laveste forbrug.

Der er mange ængstelige personer (mig selv inklusiv i starten efter at jeg fik min Tesla), der har læst lidt for mange anekdoter om bilens vampire drain. Hvis de f.eks. har hørt rygter om et forbrug på 2-5% på et døgn, så kan det være, det er overdrevet, eller måske er det korrekt, hvis f.eks. Sentry har været aktiveret eller der er andre særlige omstændigheder på spil. Så ekstrapolerer de derfra og tænker, at hvis de lader den stå i lufthavnen, så vil den have brugt et sted mellem 28-70%, når de kommer hjem fra ferie efter 14 dage. Og det er jo ikke fedt at komme hjem med flyveren og så er bilen død, uden at man er forberedt på det. Og hvad gør de så? De tjekker deres app flere gange dagligt på ferien, så de kan holde øje med, hvor meget bilen bruger løbende. Sikkert en interessant øvelse for den uerfarne. Men det resulterer blot i, at bilen bliver holdt vågen og man får sin værste frygt bekræftet ved på den måde at maksimere bilens forbrug.

Mit råd er: Hvis man langtidsparkerer bilen, bør man nok slå Sentry mode fra, da det bruger en masse strøm. Ellers lad nu bare bilen sove, så længe du ikke skal bruge den, så bruger den mindst muligt strøm. Hvis den står og taber strøm, mens du f.eks. er på ferie, er der alligevel ikke så meget at gøre ved det. Hvis det er vigtigt for dig at vide, hvor meget strøm der er tilbage på bilen, f.eks. hvis du skal planlægge køreturen hjem fra lufthavnen og om der er behov for et ladestop på vejen, så tjek evt. appen et par timer før afgang. Så holder du ikke bilen vågen mere end de par timer før afgang og det burde være tids nok til at planlægge, hvor man evt. skal holde ladestop på vejen.

Hvis man lader bilen være i fred, så taler sandsynligheden for, at den falder i dyb søvn efter noget tid og ikke bruger ret meget. Hvis den alligevel når ned på en meget lav SoC, så har den indbyggede funktioner til at sænke energiforbruget, netop for at rationere den sidste mængde strøm og i sidste ende også for at passe på batteriet imod bricking.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 4
Jenskh
Jenskh Aug 5
@MOS
Tak for dit udførlige svar. Jeg er klar over t den falder i dyb "søvn" efter en rum tid.
Det jeg undrede mig over var at blæseren var startet uden en umiddelbar årsag da jeg gik forbi den efter at den har stået parkeret i 24 timer

De første 24 timer efter parkering har den brugt 2% efter yderligere 24 timer hvor jeg havde valgt "sluk bilen" har den ikke forbrugt noget.

Nu vil jeg "tænde" den og se hvad den forbruger til i morgen samme tid.
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Aug 5
Ice2EV
Ice2EV Aug 5

Jeg bemærker at vores godt kan give et "klik" når jeg kommer forbi, ligesom om at den lige registrerer mobilen, og pre-starter lidt.

Jenskh
Jenskh Sep 19

Så var det med blæseren der starter unden grund der igen.

Siden i går har bilen tabt 5% strøm og da jeg kom ud til den kørte en blæser. Det er så det kan høres på afstand. Når jeg åbner en af dørene stopper blæseren straks.

Bilen har holdt stille i skygge i 2 døgn og udetemperaturen er 16 grader.

Jeg tog en video af fænomenet:

https://www.kjellerup-hansen.dk/nextcloud/s/FYwmZEE3tZYS5Pq

Nogen andre der oplever dette?

Noogi
Noogi Sep 19

Søg på "tesla model 3 fan running". Der er mange forskellige bud på amerikanske fora. Alt fra automatisk udtørring af HVAC/AC til Cabin overheat protection til batterinedkøling etc.

MOS
MOS Sep 19
Måske en defekt sensor, der leverer mystiske måleværdier, der så får bilen til at tro, den skal starte blæseren?
Jenskh
Jenskh Sep 19
Citat fra Noogi

Søg på "tesla model 3 fan running". Der er mange forskellige bud på amerikanske fora. Alt fra automatisk udtørring af HVAC/AC til Cabin overheat protection til batterinedkøling etc.

Ja, men det der undrer, er at det hverken er varmt  luften eller kabinen, og jeg tænker heller ikke at batteripakken er varm 2 døgn efter sidste tur på 14 km med 50 km/t.
Jeg må nok hellere booke en servicetid.

Det er også underligt at den stopper blæseren så snart en dør åbnes.
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Sep 19
Zenon77
Zenon77 Sep 25

Jeg oplever også at en blæser kører flere timer efter bilen sidst har været brugt, og uden logisk (temperatur) grund.

Det er en måneds tid siden jeg bemærkede det første gang.

Så jeg hører gerne hvis nogen taler med Tesla om det.

Sider: 1 2 »