| Top 10 juli elbiler | ||
| 1 | Hyundai Kona | 98 |
| 2 | Kia Niro | 49 |
| 3 | Renault Zoe | 44 |
| 4 | MG ZS | 37 |
| 5 | Audi E-tron | 36 |
| 6 | VW Golf | 32 |
| 7 | Porsche Taycan | 26 |
| 8 | Nissan Leaf | 23 |
| 9 | VW Up | 20 |
| 10 | Tesla Model 3 | 19 |
| Top 10 juli elbiler | ||
| 1 | Hyundai Kona | 98 |
| 2 | Kia Niro | 49 |
| 3 | Renault Zoe | 44 |
| 4 | MG ZS | 37 |
| 5 | Audi E-tron | 36 |
| 6 | VW Golf | 32 |
| 7 | Porsche Taycan | 26 |
| 8 | Nissan Leaf | 23 |
| 9 | VW Up | 20 |
| 10 | Tesla Model 3 | 19 |
Enig, men virkeligheden er vel reel nok: Tesla har fået lidt konkurrenter. Og det er vist meget godt for alle.
Ja, den har vist været oppe at vende en del gange. Teslas salg i DK (og for så vidt hele Europa) er back-loaded ift. kvartalerne. Dvs. de sælger ca. 10% af bilerne den første måned i kvartalet, ca. 30% i den midterste måned og ca. 70% i den sidste måned i kvartalet. Jeg husker ikke %-fordelingen præcist - måske er det endda endnu mere ujævnt fordelt. Tesla går som regel 110% all-in op til slutningen af kvartalet og overrasker alle analytikerne ved at overgå deres estimater med 10% ;-). Tallene svinger også en hel del fra kvartal til kvartal. Så det giver slet ingen mening at sammenligne salgstal på månedsbasis, selvom det er shortsælgernes favorittema efter første måned i hvert kvartal. Og medierne køber den næsten hver gang og skriver katastrofehistorier om det svigtende salg af (Tesla) elbiler. Det vil være mere reelt at sammenligne salgstal på kvartalsbasis.
Tilsvarende giver det heller ikke mening at afrapportere værstshusenes ølsalg på daglig basis, og komme med katastrofemeldinger om svigtende salg på en tirsdag i slutningen af måneden, når vi alle ved, at det er den første fredag efter lønningsdag, de har den klart største omsætning.
Det er jo bare at kikke her : http://nrpla.de/tesla-kort - det er et spørgsmål om de har nået at producere bilerne til europa inden corona lukkede produktionen
Det man dog må kunne sige, er at 2 kvt 2020 alt andet lige ligger en del under de foregående kvartaler hvis man sammenligner med 2019.
2. kvartal 2020 er biler der formodentligt er bestilt i 1. kvartal 2020, og dermed lige før eller lige op til COVID-19.
Men jeg tror 2. kvartal 2020 er meget usikkert uanset hvilket bilfirma man vil kigge på. Og det er nok Tesla helt store uheld at COVID-19 kommer i år hvor de (skulle man formode) stadig havde en forspiring på levering af elbiler i forhold til andre fabrikanter. Mit gæt er at mange andre leverandører i 2021 vil komme med en masse modeller, så konkurrencen bliver langt hårdere end man har set tidligere.
Der er vist ingen tvivl om, at corona rammer både Tesla og andre i branchen. Både elbiler og i særdeleshed ICE er ramt.
Derudover er der en del konkurrence med elbiler fra andre mærker, grundet EU's afgifts-/bødesystem, hvor bilfabrikanterne får store bøder, hvis deres flådes gennemsnitlige CO2-udledning er over et vist niveau. Reglerne er lidt komplicerede, men en af jokerne er, at en solgt elbil har nul udledning. Og for at gøre det endnu vildere, så tæller en elbil solgt i 2020 med dobbelt vægt i gennemsnitsberegningen. Bilfabrikanterne har altså store økonomiske incitamenter til at udskyde salget af elbiler fra 2019 og i stedet prøve at få dem skubbet ind i 2020. Man kan derfor godt mistænke, at mange fabrikanter har samlet til bunke og så skyder en masse elbiler af til dumpingpriser i år, alene fordi det mindsker størrelsen af de bøder, de ellers får.
Om det er rimeligt at undskylde eller bortforklare tallene med disse markedseffekter kan diskuteres. Så er det corona. Så er det politisk bestemte afgifter eller tilskudsordninger, der ændrer sig ved årsskiftet. Så er det mangel på batterier. Eller midlertidige problemer med underleverandører eller software osv. Markedet vil nok stort set altid være ude af balance på den ene eller anden måde.
@MOS: rigtig set mht ICE fabrikanternes udskydelse! Det er jo forskæmmende at det giver dem mulighed for at sælge flere og større ICE biler!
Derfor har jeg besluttet at min næste elbil ikke skal komme fra dem. Selvom jeg er bare så træt af Tesla's kundeservice og ageren ift. os gamle tesla ejere så har jeg besluttet at jeg kun vil købe min næste elbil fra en der KUN producerer elbiler. Desværre er der kun tesla på markedet for tiden. Men håber at det ændrer sig snarest. Derfor beholder jeg min gamle S'er til den enten ikke kan mere eller der kommer en ny kun-elbil producent på markedet.
@TSLA
Der er også Xpeng, Aiways, Nio, Rimac, Rivian, Lucid, Sono Motors, Aptera, Smart, ElectraMeccanica, Tango, Tazzari m.fl. Ved dog ikke om eller hvornår de er tilgængelige i DK.
@MOS, jo jo, lad os se hvornår de er modne og på det danske marked. Har været ude at køre i Rimac's første el-bil, da de var forbi DK(Vejle). Men det var ingen konkurrent til min daværende Tesla Roadster. Men jeg venter gerne og tilfreds med min Tesla S - men ikke med Tesla's service og attitude overfor os gamle kunder (10+ år)
Jeg tænker at der ligger en række ting i de tal. For det første er der nok en del af dem som ønsker en model 3 som har fået købt den og hvis de ikke har går de nok med tanker om at vente på model Y for at få ekstra plads. Der er nok også dem som ser tiden an i forhold til hvad der er på vej fra de traditionelle bilproducenter. Taycan er interessant i forhold til model S og X. ID3 ligger sig prismæssigt smart under model 3 og der er nok nogle som overvejer den istedet for at springe deres bilbudget i samme omfang som mange af os andre har gjort det med en Tesla.
Personligt håber jeg på at Tesla gør alvor af den kompakte model som der går rygter om, det kunne hjælpe dem ned i et prisniveau hvor langt flere kan være med. Jeg kunne godt overveje den som en bil nummer 2. Jeg vil ihvertfald forsøge at holde liv i min gamle nuværende mikrobil længe nok til at se om der indenfor de næste par år bliver meldt noget ud vedrørende en kompakt Tesla.
TSLA: Så skal du j egentlig også fjerne Tesla fra din liste :)
Tesla holder jo hånden under deres underskud ved at sælge udledningskreditter til de andre bilfabrikanter, som så betyder, at det mindkserderes incitament til at sælge elbiler og men i stedet kan sælge deres ICE biler, og det sikrer at Tesla kan have deres elbilsmarked mere eller mindre for dem sælg indtil videre.
At EU går med på at lave tåbelige regler som bilfabrikanterne så udnytter tror jeg nu ikke rigtig jeg kan fortænke nogen af dem i. Tesla gør jo det samme, alle de steder hvor de er registreret økonomisk er i skattely. Firmaet er registrerer i Delaware, som er et af de største skattely i USA, og i Holland som også er kendt for skattely. Fabrikkerne de bygger er alle uden undtagelse placeret steder hvor de har fået skatterabatter...
/Martin
Mjoe, bare du ikke spiser bønner så CO2 udledningen bliver for stor :)
Ellers må du have dig en MG, den er jo tilbage som rent elektrisk bilmærke.
/Martin
Mht. ID.3 - hvornår kan de lige levere den i store mængder (trillingerne har jo leveringstider over 1 år). Og deres LR model - som ikke er til salg endnu - bliver pga. vægten kun en 4 personers bil! Og ingen mulighed for træk, og prisen er altså meget tæt på TM3. VW er jo kendt for at tage ekstra betaling for alt, så slutprisen kan godt bliver en del større end listeprisen.
Mht. ID.3 - hvornår kan de lige levere den i store mængder (trillingerne har jo leveringstider over 1 år).
Tror det er noget der er blevet diskuteret meget på VW's hovedkontor. Hvis de fejler med tilstrækkelig volumen af ID3 vil det være en stor ydmygelse af koncernen og af den slags som formodenligt vil koste hoveder i toppen. Mikro elbilerne tror jeg aldrig de har været seriøse omkring forhåbenligt bliver det anderledes med den nye platform. Jeg er ihvertfald spændt på at se hvad det er for et dyr den der ID3 :-) Kan være det bliver en ID2 istedet for en kompakt Tesla jeg skal have som bil nummer 2 (forhåbenligt også før 2024).
Jeg tror desværre at de med vilje har begrænset salget af "trillingerne" fordi de som reglerne er, ikke har lyst til at komme for langt under EU's Co2-grænse for udslip af samlet bilsalg. Det betyder nemlig at de i de kommende år får sat grænsen yderligere ned. Hvis de leverer for mange miljøvenlige biler gør de det sværere for sig selv i årene der kommer.
Det er en interessant påstand, at grænsen bliver sat yderligere ned, bare fordi de leverer for mange miljøvenlige biler. Er det noget, du har dokumentation for?
Ak, man bliver lidt træt, når man læser sådan en analyse. Jeg orker ikke at prøve at forstå det helt til bunds. Men hold da op for et politisk makværk! Så mange indbyggede smuthuller, som kan bruges til at snyde systemet, så der kommer færre elbiler og mere forurening. Biler, der under visse omstændigheder tæller dobbelt. Multipler, der kan tælles flere gange, hvis man flytter markedsandele mellem forskellige lande. Et basisniveau for CO2-udledning, som ikke på forhånd er eksakt defineret, men afhænger af hvor meget bilfabrikanterne snyder på vægtskålen. Hvorfor skal alt laves så kompliceret, at det indbyder til snyd? Man kunne godt mistænke, at der har været for mange magtfulde lobbyister inde over.
Kunne man ikke bare have lavet et system, som helt enkelt summerer alle udledninger. Og så bliver bødestørrelsen/afgiften udregnet som en konstant faktor gange den faktiske, samlede udledning. Det er til at finde ud af og giver ikke incitament til at manipulere eller snyde.