Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor man skulle vælge en Kia over en Tesla på noget tidspunkt. Men nu er min Kia erfaring også ikke-eksisterende, så ville egentligt gerne vide hvor den den har noget at byde på som den gør et "bedre" valg :)?!Jeg synes det er en helt fair sammenligning. Det er jo ikke en head to head test. Den nævnes bare som et godt alternativ til Model 3. Og det er den også.
Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor man skulle vælge en Kia over en Tesla på noget tidspunkt. Men nu er min Kia erfaring også ikke-eksisterende, så ville egentligt gerne vide hvor den den har noget at byde på som den gør et "bedre" valg :)?!
Hvis man kan lide god plads, SUV-agtig bil med hatchback, masser af knapper, mulighed for varme i rattet samt lavere pris, så er Kia e-Niro vel et udmærket bud.
Jeg havde også taget en Tesla, men jeg synes, det er fint, at der er forskellige elbiler, der opfylder forskellige behov og smag.
Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor man skulle vælge en Kia over en Tesla på noget tidspunkt. Men nu er min Kia erfaring også ikke-eksisterende, så ville egentligt gerne vide hvor den den har noget at byde på som den gør et "bedre" valg :)?!Jeg synes det er en helt fair sammenligning. Det er jo ikke en head to head test. Den nævnes bare som et godt alternativ til Model 3. Og det er den også.
- Pris (og billigere forsikring)
- Lokal mekaniker (som ikke tager 1.200,-/timen)
- Varme i rattet
- Nav. med via-punkter ;-)
- Cross trafic alert når man bakker
- Blind spot warning i sidespejle
- SUV
- HUD / IC (= en bil der virker selvom eMMC dør, og der er 8-12 ugers ventetid på en ny skærm)
- Og ift. en TM3 en regnsensor der virker (ved ikke om Tesla efterhånden har fået styr på deres Deep-rain)
Ovenstående basseret på konen's Kona
Lokal mekaniker. Har jeg goså nu da jeg bor tæt på et service center :DJeg kan ikke rigtigt se hvorfor man skulle vælge en Kia over en Tesla på noget tidspunkt. Men nu er min Kia erfaring også ikke-eksisterende, så ville egentligt gerne vide hvor den den har noget at byde på som den gør et "bedre" valg :)?!Jeg synes det er en helt fair sammenligning. Det er jo ikke en head to head test. Den nævnes bare som et godt alternativ til Model 3. Og det er den også.
- Pris
- Lokal mekaniker
- Varme i rattet
- Nav. med via-punkter ;-)
- Cross trafic alert når man bakker
- Blind spot warning i sidespejle
- SUV
- HUD / IC (= en bil der virker selvom eMMC dør, og der er 8-12 ugers ventetid på en ny skærm)
- Og ift. en TM3 en regnsensor der virker (ved ikke om Tesla efterhånden har fået styr på deres Deep-rain)
Ovenstående basseret på konen's Kona
Man kan få varme og køl i forsæder. Hvilket forøvrigt ville være rigtig rart i en model 3 med plastik sæder, der bliver uhørt svedige når temp når 25+ grader.
Havde Tesla's så bare været perforeret ligesom i Mercedes, som iøvrigt også for det meste er plastik. Men kan dog fåes i real dead animal hide.
Varme sæder synes jeg generelt ikke er noget problem. Bruger typisk det at sætte kabine temp inden jeg går til bilen, og synes de hvide sæder fungerer ret fint i forhold til ikke at blive for varme af solen.Man kan få varme og køl i forsæder. Hvilket forøvrigt ville være rigtig rart i en model 3 med plastik sæder, der bliver uhørt svedige når temp når 25+ grader.
kølede sæder har jeg prøvet og det er guld værd.... også på en blot 25 grader dag.
Havde jeg i en lejet bil i USA.
har aldrig været fan af teslas læder sæder.
Men man kan jo ikke få andet.
I M3 er de hvide sæder meget køligere end sorte. Det bliver slet ikke varmt på samme måde.Også min tanke. Har ikke oplevet det varme sæder som et problem på noget tidspunkt.
Synes også f.eks. Kona og E-Niro virker til at være ganske fine elbiler med god rækkevidde. Det er heller ikke alle der er til en bil hvor næsten alt styres via en stor skærm.
@edge: Jeg er langt hen af vejen enig med dig i din vurdering af design og features på Tesla. Og også af din vurdering af Tesla 'som first mover og for at have leveret min mest fantastiske bil ever'.
MEN når du fortsætter med 'Teslas indsats og risikovillighed har jo haft kæmpe betydning for den omstilling til elbiler, vi ser komme nu', glemmer du at vi er en lang række entusiaster, der i de sidste 5-10 år har støttet og købt Tesla og følt os som first movere ift. at advokere for elbiler generelt og Tesla især, men som nu føler os røvrendt. Vi der købte Tesla'er fra 2013 - 2016(?) har nu fået et ordentlig hak i tuden i form af forringelser af det produkt de solgte os. De har oven i købet brugt den feature som de promoverede og som vi anså som fantastisk og enestående ift. at give nye forbedringer til vores biler - OTA - uden samtykke. Men det har jo så vist sig at de brugte den til at dække over deres egne design fejl og forringe vores biler og værdi. Så selvom Tesla har været first mover på elbil fronten har de vist sig med en meget gammel og anløben moral når det gælder om at tage ansvar for deres egne produkter og design fejl.
Derfor har jeg det meget svært med at anbefale Tesla til de folk der spørger mig om råd som first mover. Ikke pga produktet, men pga forretnings moralen. En moral jeg ikke har oplevet hos de mange andre biler jeg har har haft - Volvo, Audi, Citroen.
Design er jo mange ting - du fokuserer på det visuelle design, mens jeg har fokuseret på det tekniske design - eller rettere manglen på samme.
Ja, jeg har ikke selv oplevet problemet med langsom opladning, som åbenbart er opstået hos mange. Nok fordi jeg kun har kørt godt 100.000 km i min på de 5 år og heller ikke ret ofte har behov for supercharging. Men nedgraderingen OTA er jo absolut i strid med, hvad vi blev stillet i udsigt ved købet. Hvis batteriet ikke kunne holde til det lovede, skulle det skiftes i henhold til garantien på 8 år.
Jeg var i lang tid knotten over at min bil blev solgt som havende 700 HK, mens den viste sig at have 469 HK, hvilket Tesla nægtede at indrømme.
Så moralen hos Tesla hvad angår kundeforholdet er anløben, enig.
Det er mere det at være first mover i en verden af bilfirmaer som kunne have handlet, men som nægtede, jeg beundrer Tesla for. Altså, Audi, Mercedes-Benz og BMW, som havde hele bildelen på plads, kunne så nemt være gået i front. Hvis de i stedet for at bruge milliarder på bøder og erstatning for at snyde med emmisioner havde brugt milliarderne på at gå i front på elbilisme... Og jeg tror ikke, der var sket nær samme udvikling, hvis ikke Tesla var gået i front.
Hvad angår design vil jeg helst have både visuelt og teknisk design i top. Men der var jo i sin tid købere til både den originale Berlingo og Multipla... Der er en mand til hver en kvinde og omvendt...
Det er bestemt ikke alt der er rosenrødt ved Tesla, men de andre har også deres problemer. Denne ETron ejer poppede op i min YouTube feed i går: https://youtu.be/Rin-4HRFj4c
Huha, lyder ikke godt... Det lyder som om man skal have lidt den samme ultrastore tålmodighed med Audi som de første Tesla S ejere havde... Min Tesla S fra oktober 2015 har stort set ikke fejlet noget (men jeg kender godt alle problemerne med de første). Håber min kommende Audi e tron nu efter to år på markedet har fået rettet begynderfejlene...?!?
Sjovt jeg vil give penge for at slippe for et soltag og varme i rattet har jeg aldrig haft og aldrig savnet. Man kan jo forvarme bilen om nødvendigt.
På min liste over største mangler ved Tesla står der sådan noget som støjisolering og adaptiv matrix lys (bilen blænder ned i zoner for de modkørende).
Jeg synes interiør i min model 3 (hvidt interiør) er stilren og skærmen generer ikke det mindste. Det er vrøvl at det skulle have noget at gøre med den selvkørende funktion. Der er i øvrigt andre biler end Tesla der har speedometer med mere i center. Hvis man skal sige noget, så er det at blinklyset kan være irriterende da armene ikke fysisk låser (man skal blinke til modsat side for at slå det fra igen). Der kunne også med fordel have været fysisk betjening af viskefunktionen på rattet (ud over one-shot visk).
Der har ikke været nogle væsentlige fejl ved min bil, så det er fint nok set herfra. Men kan godt se at i Model S/X ejere er i en ulykkelig situation der ikke bliver håndteret acceptabelt af Tesla. Jeg har tre kollegaer med nye Tesla og de har hellere ikke haft fejl. En har dog haft et uheld så bilen skulle repareres og der fungerer det ikke godt nok med at skaffe reservedele.
Indtil jeg fik min Tesla S med varme i rattet og soltag vidste jeg ikke hvor vigtigt det var. Så pas på med at få det - det er fuldstændig umuligt at undvære bagefter ;-)
Bortset fra de to ting kunne jeg sagtens affinde mig med det lidt specielle design inde i Tesla 3 med kun én skærm osv., selv om jeg ikke selv ville have designet den sådan. Det er en dejlig bil. Min far har den, og den er virkelig skøn og velkørende.
edge: Jeg kunne have skrevet det du skriver ordret. Er så enig.
Synes dog ikke længere at X er grim, men de der døre ...hmm..
Men en Etron vil jeg dog heller ikke eje.
Vil rigtig gerne køre EL men jeg kan ikke se andet end nuværende model S og det er vel også godt nok.
Er meget tilfreds med min Model S, og synes ikke der findes nogen som er bedre i øjeblikket (fraset den manglende trækkrog). Og jeg ville slet ikke købe ny bil, hvis ikke det var fordi Mette F havde meldt ud, at måden at få flere el-biler på vejene er ved at hæve afgiften på dem. Den trussel er genial og virker endnu engang - så nu køber jeg igen en ny el-bil...
@edge: Ja, det ville sikkert være bedre for os alle hvis den tyske bil industri havde brugt pengene fra skandalerne til at udvikle deres el biler meget før. Især Mercedes har jo været involveret i Tesla (har selv set deres første biler med Tesla teknologi i Tesla's udviklings center). Men de valgte at sælge deres aktier med rigtig god fortjeneste og starte forfra - for sent.
Så jeg er helt enig i at tage hatten af for Tesla som first mover og som jeg er ret sikker på giver dem en fordel en del år frem - ikke mindst på batteri teknologi.
Derudover er din humor om Mette F. jo ren underholding....
Jeg er lidt bekymret for Daimler/Mercedes. Deres helt nye strategi siger at de forventer >50% af modeller i 2030 vil være BEV eller PHEV. Dvs. de vil 2030 fortsat vil have en ganske stor procentdel ICE biler i deres modelprogram.
...forudsat jeg har læst og forstået det korrekt :)
Er meget tilfreds med min Model S, og synes ikke der findes nogen som er bedre i øjeblikket (fraset den manglende trækkrog). Og jeg ville slet ikke købe ny bil, hvis ikke det var fordi Mette F havde meldt ud, at måden at få flere el-biler på vejene er ved at hæve afgiften på dem. Den trussel er genial og virker endnu engang - så nu køber jeg igen en ny el-bil...
Derudover er din humor om Mette F. jo ren underholding....
Øh, jeg troede skam, det var ment i ramme alvor?! Det var i hvert fald en tilsvarende trussel fra den daværende regering, der fik mig til at købe min første elbil (Model S) i slutningen af 2015. Ellers havde jeg nok ventet et par år eller tre, indtil Model 3 kom til DK.
Det skal du ikke være @jramskov. Den strategi kan ændres, justeres etc mange gange inden da.
Hvis kunderne ændre købsmønster, så kan de blive tvunget til at ændre mål. Med mindre de bare er i afviklingsfasen. ;-)
Jeg er lidt bekymret for Daimler/Mercedes. Deres helt nye strategi siger at de forventer >50% af modeller i 2030 vil være BEV eller PHEV. Dvs. de vil 2030 fortsat vil have en ganske stor procentdel ICE biler i deres modelprogram.
...forudsat jeg har læst og forstået det korrekt :)
Jeg deler din bekymring, ikke kun for MB men for mange af 'de store' - og Tesla kan ikke trække hele den grønne omstilling fsva biler alene. Men om virksomhederne leverer hvad kunderne efterspørger er vel også en del af det...