@PeterE: Netop, vi har brug for at alle producenter dropper ICE produktion hurtigst muligt. At forvente en stor del af ens produktion stadig vil være rene ICE i 2030 er meget skuffende. Jeg tror dog virkeligheden vil indhente dem.
@PeterE: Netop, vi har brug for at alle producenter dropper ICE produktion hurtigst muligt. At forvente en stor del af ens produktion stadig vil være rene ICE i 2030 er meget skuffende. Jeg tror dog virkeligheden vil indhente dem.
@jramskov, enig - det har vi brug for. Men vi må vel også erkende og acceptere at virksomheder er - for det meste - sat i verden for at tjene penge. Og der er vist stadigvæk penge i ICE? Den virkelige gamechanger skal drives af kunderne, og vores efterspørgsel...
@MOS: jeg finder humoren i at man ønsker at få flere elbiler indtil 2030 og så fortsætter præcis sammen spor så der kommer lidt flere elbiler i indeværende år, men kun meget få de efterfølgende. Det er jo nærmest latterligt set ift deres erklærede målsætninger om CO2 reduktion.
Den virkelige gamechanger skal drives af kunderne, og vores efterspørgsel...
Som politikkerne har brug for at påvirke/incentivere hvis de ønsker at bilparken ændres markant frem til 2030. Lidt kynisk stillet op skal man jo nærmest være klimafanatiker eller styrtende rig for at ville købe en elbil der bare kommer i nærheden af fuld afgift.
@MOS: jeg finder humoren i at man ønsker at få flere elbiler indtil 2030 og så fortsætter præcis sammen spor så der kommer lidt flere elbiler i indeværende år, men kun meget få de efterfølgende. Det er jo nærmest latterligt set ift deres erklærede målsætninger om CO2 reduktion.
Men helt seriøst... Det kan jo være, at det er en bevidst strategi, hvor regeringen tænker, at en trussel om afgiftsstigninger får potentielle elbilkøbere til at fremrykke deres køb. Og så kan regeringen efterfølgende sætte afgiften ned igen for at få flere til at købe. Rinse and repeat.
Jeg er dog stærkt i tvivl om, hvorvidt dette er en gavnlig strategi på den lange bane.
Denne slingre-zig-zag-kurs får i hvert fald mange potentielle elbilkøbere til at blive usikre på, hvad der er fremtiden. Brugtpriserne er også nærmest umulige at forudsige i sådan et marked. Al denne usikkerhed får nok en stor del af befolkningen til at afholde sig fra eller i hvert fald at udsætte deres elbilkøb på ubestemt tid.
Set fra forhandlernes synspunkt må det også være et mareridt rent logistisk. Hvordan skal man overhovedet kunne drive forretning, når vilkårene hele tiden skifter og er så usikre? Den ene måned er der rekordsalg, den næste måned står butikken helt stille. Det er ikke nogen god måde at udnytte ressourcerne på.
Ingeniørforeningen har regnet sig frem til, at vi skal have minimum 1,3 mio. elbiler på vejene i 2030 for at kunne opfylde de klimamål mht. CO2-reduktion, der allerede er vedtaget.
Klimarådet anbefaler 1,5 mio. elbiler i 2030.
Elbilkommissionen har regnet på 4 forskellige modeller med hhv. 500.000, 600.000, 750.000 og 1 mio. elbiler i 2030. Hvis man intet foretager sig, så vil vi ende med ca. 400.000 elbiler i 2030. Ingen af disse modeller lever op til de vedtagne klimamål.
Og nu melder regeringen så ud med en "ambition" om at nå 500.000 elbiler i 2030. Altså 100.000 flere end hvis man intet foretog sig. Men 800.000 mindre end hvad der minimum kræves blot for at opfylde de vedtagne klimamål.
Hvordan i hele hulen hænger det sammen? Man kan da ikke vedtage nogle klimamål og så bagefter lave en politik, der skyder så langt under målet?! Det virker på mig fuldkommen useriøst. Jeg fatter slet ikke, at man overhovedet diskuterer modeller, der giver mindre end 1,3 mio. elbiler i 2030 og dermed ikke opfylder de vedtagne klimamål. Man burde starte med en model, der hedder 1,3 mio. elbiler i 2030. Og så derudover se på modeller for f.eks. 1,5 mio, 1,75 mio. og 2 mio. elbiler, hvis man evt. vil være lidt mere ambitiøs.
Enten så må regeringen oppe sig og komme med et seriøst udspil, der hænger sammen, så vi som minimum opfylder vores klimamål. Eller også må de indrømme, at de så langt fra ønsker at opfylde klimamålene og dermed løber fra deres aftale.
Tænk hvis vi, bare for klarhedens skyld, kunne slippe præmissen om at ændringer kun sker hvis de drives af vores politikere. Tænk hvis vi kunne bliver enige om hvordan der kunne sælges nogle flere bæredygtige biler. Det hele kan ikke være Christiansborgs skyld... (selvom det er tæt på)
Det vigtige er reelt set ikke hvor mange elbiler der bliver solgt. Det vigtige er at salget af ICE biler stopper hurtigst muligt. Indtil videre ser det desværre ud til at der mange år frem vil blive solgt rigtig mange ICE biler og dermed bliver det virkelig svært at nå klimamålene.
Det vigtige er reelt set ikke hvor mange elbiler der bliver solgt. Det vigtige er at salget af ICE biler stopper hurtigst muligt. Indtil videre ser det desværre ud til at der mange år frem vil blive solgt rigtig mange ICE biler og dermed bliver det virkelig svært at nå klimamålene.
Du har for så vidt ret. Det afgørende for CO2-reduktionen er naturligvis at stoppe afbrændingen af fossile brændsler og her er det i praksis tvingende nødvendigt at nedbringe antallet af fossil-biler. Antallet falder dog helt af sig selv i takt med at gamle ICE-biler bliver skrottet - forudsat at folk ikke bare erstatter dem med en ny ICE-bil.
Det er dog svært at forestille sig, at danskerne vil stoppe med at køre i bil eller købe nye biler. Så hvis ikke folk skal købe en ICE, så skal der være et økonomisk attraktivt alternativ i form af elbiler. Tingene hænger naturligvis sammen. Det er nok lidt forsimplet, at hver elbil erstatter én ICE-bil. Men jo flere elbiler, jo færre ICE-biler - alt andet lige.
Det er da ikke andet? Det er noget de har taget da det er så "synligt' og til at forstå for den gængse dansker.
Hele den snak om miljøet og klimamål... Det runger så hult når man samtidig snakker om at det er bilerne der gør en forskel. Vi kunne fint fortsætte med ICE hvis folk har lyst til det, men self skal gamle biler der sprøjtet partikler ud i lungerne af folk forbydes. Men udover det burde man i stedet fokusere på hvordan energi i dag produceres og sikre krav til byggerier...ville også have langt større impact hvis man valgte at fokusere på alle vores dyr og en måde at opsamle deres "gasser" og det er blot nogle af mange emner som kunne have en reel impact. Og så få afskaffet alle de giftige brændeovne nu vi er igang. Det med bilerne er bare symbolpolitik og spild af ressourcer.Helt uenig. Transportsektoren står for 15% af Danmarks udledninger og deraf privatbilismen ca 7%. Det er også den eneste sektor hvor CO2-udslippet kun er øget de sidste 25 år. Det er også en af de sektorer hvor der er løsninger klar til at nedbringe udledningerne, ikke bare af CO2, men også af skadelige partikler der slår tusinder ihjel hvert år. Selvfølgelig skal bilparken og hele transportsektoren omstilles. Det er ikke et spørgsmål om at vi hellere skal fokusere på energi og bygninger, men at vi skal gøre det hele på en gang, og også landbrug og industri og hvad ved jeg. Jeg forstår ikke hvordan du kan nå frem til at omstilling af bilparken er symbolpolitik.
Er meget tilfreds med min Model S, og synes ikke der findes nogen som er bedre i øjeblikket (fraset den manglende trækkrog). Og jeg ville slet ikke købe ny bil, hvis ikke det var fordi Mette F havde meldt ud, at måden at få flere el-biler på vejene er ved at hæve afgiften på dem. Den trussel er genial og virker endnu engang - så nu køber jeg igen en ny el-bil...
Derudover er din humor om Mette F. jo ren underholding....
Øh, jeg troede skam, det var ment i ramme alvor?! Det var i hvert fald en tilsvarende trussel fra den daværende regering, der fik mig til at købe min første elbil (Model S) i slutningen af 2015. Ellers havde jeg nok ventet et par år eller tre, indtil Model 3 kom til DK.
He he, det var nu ment som meget sort humor, tragikomik om man vil. Det er en ekstremt dårlig idé at øge afgiften på elbiler. Men ja, det har jo den bi-effekt på folk der virkelig vil elbiler, at vi så skynder os at købe inden afgiften igen (måske) stiger... Men endnu højere afgift på i forvejen dyre biler er jo nok ikke ligefrem måden at øge folks trang til at købe dem på lidt længere sigt. Det er som at tisse i bukserne i frostvejr for at få varmen.