Loading...
dk

Opladning med 5-16A - tidsforbrug? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Aug 8

Hej!

Her midt gravning for at installere hjemmelader så finder jeg pludselig ud af de rækkehuse vi er en del af ikke har særligt mange ampere til rådighed. Afhængig af om man skal stole på Radius eller den opmærkning der er i elskabet vej vejen, så er vi 6 eller 8 hustande der deler 60A. Det betyder ikke at jeg så pludselig kun har 10 ampere til rådighed, men hvis jeg dum nok til f.eks. at lade med 16A kl. 18 juleaften ja så springer hovedsikringen nok... 

For at berolige Grundejerforeningen kan jeg jo nævne at min Model 3 ved opladning kan indstilles fra 16 og ned til 5A (herudover også tidsindstilles til kun at lade om natten).

Sådan lavpraktisk vil jeg gerne kunne meddele at jeg ikke får noget problem med min daglige pendling ift. kun at lade med f.eks. 5 eller 8A (og så kun skrue op når jeg reelt har brug for det før en længere tur).

Så længe jeg befinder mig i the sweet spot ved ca. 20-80% batteri håber jeg at jeg ved 5A stadig kan få ca. 100 km ekstra rækkevidde på måske 3-4 timer? 

Der er måske en eller flere af jer der har eksperimenteret lidt med dette. Beklager hvis emnet tidligere har været dækket og jeg ikke var skarp nok i min søgning... 

Ice2EV
Ice2EV Aug 8

6 A 1 fase 223V (det der var tilrådighed) giver ca 7 km/t. Har just holdt Rakettos opladt med 6A i 3 uger. Men vi havde heller ikke alverden daglig kørsel, måske 40-60 km om dagen.

Den dag vi kørte længst var vi på at skulle lade 27 timer for at komme på target, som jeg så havde sat til 425 kmt, for ikke at løbe flad hvis ikke vi havde mulighed for at ramme max over natten.

Men jeg mener at man kan bestille flere ampere ved elselskabet, det koster ca 1000 kr/A.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 9
HrMogensen
HrMogensen Aug 8

Grundejerforeningens store problem (eller lige nu mit) er rækkehusene er opdelt i grupper - dvs. der går en fælles ledning fra elskabet på vejen som vi så alle har stikledninger til. Det er ikke ligefrem overdimensioneret, så jeg kan desværre ikke tilkøbe ampere uden at jeg enten skal have trukket et separat kabel til mig eller hele rækken skal opgraderes.

Min sædvanlige pendling er ca. 50 km t/r.

Er dine 6A 1-faset eller 3-faset?

Regnede med der skulle en 16A 3-faset separat gruppe op til laderen. Læste lige noget hos FDEL der tydede på at man så lader med 3x16A (48A?) eller i mit tilfælde 3x5A. Men det er da ikke sådan det hænger sammen vel? Jeg mener et helt standard moderne hus har oftest kun 25A til rådighed?

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 8
canel
canel Aug 8

dit setup er almindeligt.
her hvor jeg bor er der en 10kV trafo i baghaven, og den forsyner ca. 25 husstande.
der er kun 250A sikring i den, så der er 10 A til hver husstand. 
jeg har 35A i sikringsskabet, og har trukket mere end det, da jeg prøvede at lade med 32A.
det gik fint indtil der blev tændt noget i køkkenet.
det kan lade sig gøre p.g.a. samtidigt faktoren, så det er juleaften det bliver testet til grænsen.
det er også dette der er udfordringen fremover, når der kommer flere elbiler, og varmepumper i husstandene. Elnettet skal forstærkes. desværre kommer pengene fra forbrugerne(transport af strøm), og de kommer ikke før der er et større forbrug. og de må heller ikke lægge en overstørrelse af kabler inden der er et forbrug, eller en bestilling på do. derfor er der en forsinkelse i opgradering.

baldur
baldur Aug 8

Du kan godt sige at den lader med op til 3x 16A når du har tre faser, men så skal du også tænke mastesikringen som 3x 25A. Der er en sikring per fase og hver sikring er på 25A.

Så længe du lader om natten er der reelt ikke noget problem. Du kan lade med 11 kW (16A tre faser) og det vil ikke skabe noget problem så længe du undgår at gøre det i den såkaldte kogespids. Det vil sige, lad være med at gøre det juleaften kl 18 :-). Men også lad være med at gøre det til dagligt samtidig med at de andre bruger meget strøm. Indstil bilen til at starte opladning midnat og så vil den være helt toppet op efter 7 timer (hvis det er en long range ellers hurtigere).

Hvis i bliver flere med elbil, så kan i eventuelt aftale at i normalt lader med lavere effekt, stadig om natten. Hvis der så er en person der har brug for hurtigere opladning, så kan han vælge det, så længe at i ikke alle vælger det samme nat.

Med 5 ampere på 3 faser får du cirka 20 km rækkevidde per time. Det vil jeg mene du kan tillade dig på alle tider af døgnet. Men det er stadig mest miljøvenligt at gøre det om natten, hvor der er overskud af vindmøllestrøm.

baldur
baldur Aug 8

PS.: Der hvor i får et problem er når naboerne begynder at købe asiatiske elbiler der lader med 32A på én fase. Bare to af dem og lidt uheldig lodtrækning på hvilke faser de kommer på, så er der 33% chance for at mastesikringen slår fra, selv hvis der er slukket for alt andet.

jonsiii
jonsiii Aug 8

Jeg har kun 5x1,5 mm2 ud til mit CEE-stik, så kører med max 3x10 A. Tit lader jeg med 3x6 A eller 3x8 A, da det er rigeligt. Jeg har følgende håndregler:

* 6 A = 5% i timen. 15% på 3 timer.

* 8 A = 6,66% i timen. 20% på 3 timer.

* 10 A = 8,33% i timen. 25% på 3 timer.

Så er det let at regne sig frem til timetallet. Hvis du kun bruger fx 12% til din daglige kørsel, så tager det knap 3 timer på 3x6 A. Sæt timeren i bilen til fx kl 02 og setpunktet til 70%, så kan den nemt nå at få fyldt op inden andre står op. Hvis du så ved du skal køre lidt længere og har brug for 90% kan du fra app'en, tvinge den til at starte inden du går i seng.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Aug 8
HrMogensen
HrMogensen Aug 9

Tusind tusind tak for alle disse input. Det betyder helt sikkert at jeg ikke får problemer med hverken den daglige korte pendligt eller andre ture - især ikke når man har en dyt med lang rækkevidde! 

Det er lidt sjovt - sad og snakkede om rækkevidde med fruen den anden dag. Når rækkevidden er nede omkring de ca. 150 så føler man lidt uha uha nu er det ved at blive farligt. Men reelt er det jo ikke anderledes end at være lidt under kvart tank på en benzinbil og der var man da fløjtende ligeglad :) 

Citat fra baldur

PS.: Der hvor i får et problem er når naboerne begynder at købe asiatiske elbiler der lader med 32A på én fase. Bare to af dem og lidt uheldig lodtrækning på hvilke faser de kommer på, så er der 33% chance for at mastesikringen slår fra, selv hvis der er slukket for alt andet.

Det er vel det der mere eller mindre aflivede Chademo der benytter 32A?

Heldigvis er de nyere asiatiske biler begyndt at levere med Type2/CCS.

ErikBH
ErikBH Aug 9
Citat fra HrMogensen

Regnede med der skulle en 16A 3-faset separat gruppe op til laderen. Læste lige noget hos FDEL der tydede på at man så lader med 3x16A (48A?) eller i mit tilfælde 3x5A. Men det er da ikke sådan det hænger sammen vel? Jeg mener et helt standard moderne hus har oftest kun 25A til rådighed?

du kan roligt stole på elbilforeningen (FDEL). De ting der står omkring opladning er skrevet af ingeniører. I dette tilfælde har de også ret :-). Mange husstande har 400 volt 25A til rådighed. 400 volt er 3 faser og tager du een fase er der ca. 230 volt (+/- 10%).

Citat fra HrMogensen

Tusind tusind tak for alle disse input. Det betyder helt sikkert at jeg ikke får problemer med hverken den daglige korte pendligt eller andre ture - især ikke når man har en dyt med lang rækkevidde! 

batteriets størrelse er mindre vigtigt; det relevante er jo dit daglige Wh forbrug, det er den mængde du skal kunne nå at få på. Når det så er sagt, til din problemstilling, hvis du lader bilen om natten (du kan nemt time den) bruges der jo tæt på ingen strøm i de 6-8 huse, så vil du aldrig få problemer.

Citat fra HrMogensen

Det er lidt sjovt - sad og snakkede om rækkevidde med fruen den anden dag. Når rækkevidden er nede omkring de ca. 150 så føler man lidt uha uha nu er det ved at blive farligt. Men reelt er det jo ikke anderledes end at være lidt under kvart tank på en benzinbil og der var man da fløjtende ligeglad :) 

og hvis du siger at du har 7 liter i en reservetank, så kører du med godt 70kWh energi i benzintanken når reservetankslampen begynder at lyse -- og det er her du starter med 100% i din elbil.... Den store forskel er præcisionen, flydende fossil energi er svær at vurdere hvor meget du faktisk har i tanken, batteriet er ret præcist.

Citat fra HrMogensen

Citat fra baldur

PS.: Der hvor i får et problem er når naboerne begynder at købe asiatiske elbiler der lader med 32A på én fase. Bare to af dem og lidt uheldig lodtrækning på hvilke faser de kommer

Det er vel det der mere eller mindre aflivede Chademo der benytter 32A?

Heldigvis er de nyere asiatiske biler begyndt at levere med Type2/CCS.

CHAdeMO er DC (jævnstrøm) ligesom CCS er det. De 32A som Baldur nævner er AC (vekselstrøm), men her vil de fleste huse have et maks på 25A, så huset klapper før. Dernæst må man faktisk ikke lade med mere end 16A på en fase. Har du brug for mere, skal du fordele ud over flere faser.

Heldigvis er Kia fx begyndt med 3 fasede ladere i bilerne i 2020 modellerne.

vh, Erik

Jenskh
Jenskh Aug 12
Jeg havde det samme problem med at 7 huse delte en mastesikring.
Det var den stigende mængde af induktionskomfurer der sprængte sikringen gentagne gange hos os. Grundejerforeningen kontaktede Radius med problemet. Radius oplyste at hvis vi fik en installatør til at gennemgå forbindelser er til hver enkelt hus målertavle ville de godt opgradere mastesikringen.
Vi fik lavet eftersynet og Radius opgraderede mstesikring u/b.
Vi har i dag 3 elbiler blandt de 7 huse og har ikke oplevet at mastesikringen er sprunget. Dette selv om alle tre trækker 16A på de faser (1 eller 3) som de kan lade med.