Loading...
dk

M3P Battery Degradation | Tesla Forum

TFR
TFR Aug 26

Hej alle

Jeg ved det har været diskuteret mange gange før, men jeg prøver lige at få jeres indspark til rækkevidden på min M3P. Bilen er en 2020 M3P, er 5 måneder gammel og har kørt 18.000.

Tesla oplyser på deres hjemmeside en M3P årgang 2020 til at have en rækkevidde på 530 km WLTP.
I min bog må det betyde at bilen bør vise 530 km rækkevidde ved 100% opladning.
Nu har har jeg kun ladet den til 100% et par enkelte gange, og normalt står mit display til at vise batteri i procent og ikke rækkevidde.

For første gang i lang tid ladede jeg op til 100% og prøvede at skifte over på rækkevidde, og min overraskelse var ret stor, da den viste rækkevidden til at være 479 km.
Det er et tab på 51 km i forhold til hvad Tesla selv hævder, og hvis det er korrekt har bilens batteri mistet 9,2% af sin kapacitet på under 20.000 km.

Mit spørgsmål er om det ikke lyder af meget, og om der er andre af jer der har oplevet noget tilsvarende så relativt hurtigt?

MOS
MOS Aug 26

Bilens display viser ikke WLTP-rækkevidde, men hvad man typisk kan opnå svarende til EPA-rækkevidde.

Jeg mener, at den normalt står til 499 km i displayet ved 100% opladning, hvis den er helt ny. Så din har nok tabt ca. 4% kapacitet, hvilket er helt normalt.

SuneH
SuneH Aug 26

Jeg er ikke engang sikker på at bilen viser EPA rækkevidde. Den viser dét, som Tesla kalder "Typical" range, som er baseret på et forbrug pr. km (wh/km) som de mener er typisk for den pågældende konfiguration. Så der hvor spørgeren går galt i byen er hvor han skriver "I min bog må det betyde at..." - det er med andre ord en antagelse han anvender, som er forkert.

Den bedste måde du kan estimere tab af kapacitet på er ved at lade til 100% i dag og skrive ned hvor mange km den mener du kan køre, og så gøre det igen om et par måneder. Forskellen i km vil så give dit tab af kapacitet i den periode. Hvis du ikke har noteret 100% standen ned fra bilen var ny, kan du ikke beregne kapacitetstabet siden bilen var ny.

Jeg har meget svært ved at tro, at din M3P har mistet 4% på 5 mdr/18.000 km. Vores Model S fra 2015 har mistet 3,4% på små 5 år og 115.000 km. Mon ikke din 100%-stand fra ny var omkring 485-488 km? Det må man kunne google sig til hvad det burde være.

Ice2EV
Ice2EV Aug 26

Vores LRD sagde 495 den første dag, har siden kun ladt til 100% kortvarigt inden langture hvor 400 km er i spil.

ankjaers
ankjaers Aug 26

Jeg bruger Stats iOS app’en. Der kan man se hvad 100% range ville være ifølge bilen selvom jeg kører efter procent. Der kan jeg se rækkevidden ifølge bilen selv falder ned omkring 365km (SR+) efter et par uger hvor jeg kun lader til 70%. Igår var jeg på langtur hvor jeg startede med 90%. Og kom hjem med 3%. Idag mener bilen jeg har 381km. Mener bilen skrev 384km da den var ny. 
Min teori er at BMS langsomt bliver pessimistisk angående cellernes kapacitet, hvis ikke den ser toppen og bunden af cellernes kapacitet over en periode. 

MOS
MOS Aug 26

Det kan godt være, at det, Tesla angiver som "typical km", ikke svarer til EPA, men det er nogenlunde tæt på. I hvert fald tættere på end WLTP.

Det er korrekt, at BMS'en kan have en tendens til at drifte lidt med estimatet af rækkevidde over tid. Det betyder ikke det store, men man kan få lidt mere præcis visning, hvis man af og til kører den helt tom og lader den helt op. En sådan opladning slider lidt ekstra på batteriet, men det vil hjælpe BMS'en til bedre at vide, præcis hvor 0% og 100% ligger.

Den måde, SuneH beskriver, til at estimere kapacitetstab, er ikke den bedste, men snarere en quick & dirty måde at gøre det på. Problemet er bare, at det antal km, der vises på skærmen afhænger af software, dels om BMS'en er kalibreret korrekt og dels af en Wh/km konstant, som tesla bruger til omregningen. Denne konstant kan de ændre via OTA software opdatering og det er sket flere gange før. Så man kan altså opleve, at den pludselig viser nogle flere km efter en opdatering, selvom batterikapaciteten ikke er steget; det er bare Wh/km konstanten, der er ændret.

Den bedste måde at estimere batterikapaciteten på er temmelig omstændelig. Man starter med et fuldt op ladet batteri. Så kører man stille og roligt uden at belaste batteriet ret meget (Tesla Bjørn kører f.eks. med konstant 90 km/h) i ét langt stræk indtil batteriet er (næsten helt) tømt. Så aflæser man energiforbruget på skærmen. Hvis man ikke har fået tømt batteriet helt, men kun kørt den ned til f.eks. 3%, så dividerer man energiforbruget med 0,97, så man får, hvad der svarer til en fuld opladning fra 0 -> 100%. Man kan tjekke resultatet ved at lade op til 100% igen og måle energiforbruget til opladningen. Her skal man dog være opmærksom på, at der også vil være et ladetab, så i praksis skal der bruges mere energi til at lade batteriet op, end man kan aftage fra batteriet under kørsel.

Hvis man gentager samme procedure med 120 km/h, vil batteriet blive belastet lidt hårdere, så der går mere tabt som indre modstand i batteriet. På den måde vil man ende med en lidt lavere kapacitet, der kan trækkes ud af batteriet. På samme måde går der også lidt tabt ved 90 km/h, blot lidt mindre end ved 120 km/h. Ideelt set bør man køre uendeligt langsomt, så man belaster batteriet minimalt. Men så bliver man jo aldrig færdig.

Hvis man blot ønsker at estimere ændringer i batterikapaciteten og de absolutte talværdier ikke er så vigtige, så skal man blot sørge for, at testbetingelserne er så ens som mulige, hver gang man tester. Man kan f.eks. beslutte sig for at køre den samme rute med konstant 90 km/h og lade på den samme 11 kW lader.

En anden quick & dirty metode, man kan bruge til at estimere batterikapaciteten, er som følger:

Man åbner energy appen på skærmen en dag, hvor SoC helst er i den høje ende (for at minimere afrundingfejl). På fanebladet "Forbrug" aflæser man gennemsnitsforbruget i Wh/km samt estimeret rækkevidde i km. Ganger man de to værdier sammen, får man tilbageværende energi på batteriet i Wh. Det kan man så gøre både ved at vælge de sidste 10, 25 og 50 km. Man får sandsynligvis lidt forskellige værdier pga. afrundingsfejl, men de burde ligge meget tæt på hinanden. Man tager så den tilbageværende energi i Wh og dividerer med SoC i % og ganger med 100. Så har man total brugbar energikapacitet ved 100% opladning i Wh. Man kan så dividere med 1000 for at få det i kWh.

Dette burde være en rimelig god måde at tjekke batterikapaciteten, dog kan der sagtens være afrundingsfejl på omkring 1% ved at benytte denne metode. Men det er naturligvis stadig afhængigt af software, som Tesla kan manipulere med. Så hvis man vil være helt sikker, så kommer man ikke uden om at køre batteriet tomt på en lang køretur og så bruge en ekstern energimåler til at måle energimængden, der skal til at lade batteriet op igen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 26
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 26
En app som tesla Remote angiver Også batterikapaciteten. Umiddelbart stemmer de kWh appen angiver overens med typical range divideret med 5 for en s85 fra 2015. Da bilen var ny sagde appen 78,9kwh og nu siger den 75,7
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Aug 26
bskaarup
bskaarup Aug 27

Her er et uddrag fra Scan my Tesla fra min 3 awd efter 16.750 km:

Der er forsvundet 1.7 kWh (full pack- nominal full)

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Aug 27
BKC
BKC Aug 28
Min SR+ (SEP19 og 33k km) har kun 355km ved 100% opladning og min beregninger viser jeg har mellem 45-46kWh batteri kapacitet. Oprindeligt mener jeg at beregne min batteri kapacitet til omkring 49,5kWh. Det er en reduktion på omkring 8-9%. Synes det er en voldsom reduktion. Lader dagligt fra ca. 20% til 80% på en 11kW og har kun en enkelt gang ladet til 100% og i den forbindelse kørt den til 4% (netop for at se om det ville hjælpe på evt. BMS). 

Reduktion på op mod 4,5 kWh på et år og 33k km, er noget mere end jeg læser andre har. Her taler de fleste om mellem 3-5% 

Er der nogen der ved,  hvad start batteri kapacitet (tilrådighed) er på en SR+ (50kWh?) 

Og hvad er jeres mening om en reduktion på ca. 8-9% efter et år og 33k km? 

Forummets indlæg er redigeret af BKC Aug 28
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 28
Du kan ikke regne med 8-9%. Kør den tom, og lad den til 100% nogle gange. Så vil du se en mere præcis beregning via bms
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Aug 28
Ice2EV
Ice2EV Aug 28

Tænker ikke der er nogen af os der har en reel chance for at regne den helt rigtige kapacitet eller tab deraf ud.

Model3
Model3 Sep 24

Hvordan er jeres erfaring med degraderingen af batteriet på en Model 3 Standard,  
i Danmark ? 

BKC
BKC Sep 24
Citat fra Model3

Hvordan er jeres erfaring med degraderingen af batteriet på en Model 3 Standard,  
i Danmark ? 

Som jeg skrev længere oppe, så troede jeg at jeg havde et tab på 8-9% på min SR+, men det lader til at net batteri kapaciteten kun er 47,5 kWh og ikke 50 kWh som jeg troede. Og dermed har jeg kun er tab på ca. 3-4% hvilket virker rimeligt efter 33km og 1 år.

Telsa Bjørn påstår at Tesla har fjerne 2,5kWh på hans M3P, så det samme kunne glæde SR+, hvorfor at net kapaciteten er på 47,5 kWh og ikke 50 kWh.  
Forummets indlæg er redigeret af BKC Sep 24
Model3
Model3 Sep 24

3% tab efter 33 KM???  :D    Det er MEGA Skidt.. 

Helmer
Helmer Sep 24
Citat fra Model3

3% tab efter 33 KM???  :D    Det er MEGA Skidt.. 

Mon ikke han mener 33.000 KM ;)

Model3
Model3 Sep 24

xD   det tror jeg du har ret i Helmer. 

Udsulle
Udsulle Oct 15

Min M3P 10/2019 har, efter hvad Scan My Tesla siger, tabt 10,5% batteri degradering på 42.000 km og 1 år.

MOS
MOS Oct 15

@Udsulle

Det lyder af meget. Jeg ville forvente ca. 5%. Men jeg har hørt, at det er et tal, der svinger meget, selv på den samme bil.

Hvordan/hvor meget plejer du at lade den op? Jeg tænker, der måske er tale om ubalance snarere end degradering.

bskaarup
bskaarup Oct 15

Der er noget galt med udlæsningen

Max discharge power på 23.4 er helt i skoven.

Det burde være over 300. Min LR viser 371 KW ved 80% soc og 21 grader varmt batteri.

Kører du på seneste version af scan my tesla?

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 15
Sider: 1 2 »