Loading...
dk

"Speciel" installation af lader via Clever | Tesla Forum

sfr
sfr Aug 29

Hej alle

Jeg har bestilt et Clever All-in-one abonnement på trods af at jeg har købt en Tesla lader. Tesla laderen returneres. Jeg kører åbenbart for meget (ca. 35.000km) til at det ikke kan svare sig med andet end Clever (har elvarme afgiftsnedsættelse). Det var jeg ikke klar over.

I den forbindelse har et specielt spørgsmål der gør det lidt tricky at udfylde deres installationsguide. 

Jeg har nemlig købt et hus, hvor jeg påtænker at bygge en carport i foråret 2021. Carporten skal ca. være 2m fra husmuren

Spørgsmålet er så om jeg

1) skal bestille uden gravearbejde og få en helt almindelig installation med laderen monteret på væggen  (kan fint nå bilen da carport bliver tæt på huset)?

2) skal bestille med gravearbejde og opstille en midlertidigt pæl hvor laderen kan monteres, således laderen kan monteres inde i carporten?

3) Kontakte Clever for at finde midlertidig løsning, hvis det er muligt? (gør jeg på mandag uanset hvad)

Bonus spørgsmål

4) Kan jeg bruge det medfølgende type 2 kabel fra Tesla til Clever laderen? hvor langt er det? Hvis jeg ender ud i en løsning, hvor det vil fordelagtigt ikke at have det fastmonterede kabel er det fint nok at vide om Tesla-kablet passer og længden, da nyt løst kabel koster hhv. 1800kr (5m) og 3000kr (10m)

På forhånd tak for jeres altid gode svar og input

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 29
Ice2EV
Ice2EV Aug 29

Din clever lader kommer med fast kabel, som ifølge instruks sikkert ikke kan forlænges. (det kan det så måske godt alligevel)

Dit tesla kabel er kun beregnet til ladere ude i samfundet med under 32 kW på AC ladning.

adsi7430
adsi7430 Aug 29
Citat fra sfr

Hej alle

Jeg har bestilt et Clever All-in-one abonnement på trods af at jeg har købt en Tesla lader. Tesla laderen returneres. Jeg kører åbenbart for meget (ca. 35.000km) til at det ikke kan svare sig med andet end Clever (har elvarme afgiftsnedsættelse). Det var jeg ikke klar over.

I den forbindelse har et specielt spørgsmål der gør det lidt tricky at udfylde deres installationsguide. 

Jeg har nemlig købt et hus, hvor jeg påtænker at bygge en carport i foråret 2021. Carporten skal ca. være 2m fra husmuren

Spørgsmålet er så om jeg

1) skal bestille uden gravearbejde og få en helt almindelig installation med laderen monteret på væggen  (kan fint nå bilen da carport bliver tæt på huset)?

2) skal bestille med gravearbejde og opstille en midlertidigt pæl hvor laderen kan monteres, således laderen kan monteres inde i carporten?

3) Kontakte Clever for at finde midlertidig løsning, hvis det er muligt? (gør jeg på mandag uanset hvad)

Bonus spørgsmål

4) Kan jeg bruge det medfølgende type 2 kabel fra Tesla til Clever laderen? hvor langt er det? Hvis jeg ender ud i en løsning, hvor det vil fordelagtigt ikke at have det fastmonterede kabel er det fint nok at vide om Tesla-kablet passer og længden, da nyt løst kabel koster hhv. 1800kr (5m) og 3000kr (10m)

På forhånd tak for jeres altid gode svar og input

Du skal lige være opmærksom på, at Clever muligvis har ændret praksis, sådan at man i tilfælde af solceller eller anden form for afgiftsfritaget strøm (pga. elopvarmet hus fx.) IKKE længere kan få fuld refusion på 2,01 kr. Jeg ringede for et par uger siden til deres kundeservie for at få bekræftet, at jeg kan få fuld refusion, selvom jeg både har solceller og reduceret elafgift pga. elopvarmet hus. Der var svaret ja. Men da jeg så havde bestilt deres All-In-One abonnement skulle jeg svare på spørgsmål angående solceller og afgiftsfritaget strøm. Det undrede jeg mig over, når nu man jo sagtens kunne få fuld refusion uanset hvad. Så jeg ringede igen - og blev kastet frem og tilbage mellem 3-4 kundeservicemedarbejdere, som simpelthen ikke turde/kunne give mig et klart svar på, om jeg stadig får fuld refusion. Pludselig talte én om en refusion på 0.90 øre pr. kWh. Nu afventer jeg endelig svar fra en af deres tekniske eksperter. Jeg kunne godt frygte, at de nu er begyndt at slå bremsen i. Og så kan det ikke betale sig for mig, selvom jeg også har cirka 30.000-35.000 årlige kilometer. Abonnementsprisen er simpelthen for dyr, når nu jeg kan lade på reduceret elafgift med egen lader i mit hjem. Så blot vær obs på det. 

sfr
sfr Aug 29

Ice2EV, man får valgmuligheden ift. fast eller løst kabel. Og du siger så at Tesla-kablet ikke kan bruges? 

Adsi7430: Argggg altså! nu har lige besluttet mig for at returnere Tesla laderen, det er da noget møg. Hele refusions-ordningen er den eneste grund til at vælge Clever, fordi de netop yder dette til el-opvarmet hus. Jeg er i samme båd som dig, det kan kun svare sig med fuld refusion med det kørsels behov jeg har. Det er da utroligt Clever ikke kan komme med nogen klar melding. 

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 29
adsi7430
adsi7430 Aug 29
Citat fra sfr

Ice2EV, man får valgmuligheden ift. fast eller løst kabel. Og du siger så at Tesla-kablet ikke kan bruges? 

Adsi7430: Argggg altså! nu har lige besluttet mig for at returnere Tesla laderen, det er da noget møg. Hele refusions-ordningen er den eneste grund til at vælge Clever, fordi de netop yder dette til el-opvarmet hus. Jeg er i samme båd som dig, det kan kun svare sig med fuld refusion med det kørsels behov jeg har. Det er da utroligt Clever ikke kan komme med nogen klar melding. 

Det er helt vildt inkompetent, at man ikke kan give potentielle kunder et klart svar. Eller blot stå ved, at man har ændret praksis. Det er jo helt fair. Du må nok hellere også tage fat i dem og få en afklaring, inden det hele er sat op og fælden klapper.  

sfr
sfr Aug 29

Helt enig. jeg må tage fat i dem. Det holder jo kun hvis de kan garantere refusion 2021 ud? Hvis de lige pludselig beslutter sig for at ændre praksis, så er der ikke meget fidus i det, og så er Tesla/ingen abonnement-løsningen meget mere tillokkende. 

Johannelund
Johannelund Aug 29
Tjaa nu er det jo Folketinget der har vedtaget at ladeudbyderne kan få refunderet elafgiften, og kun betale procesafgift, det gælder alle udbydere, men forhåbentlig tager Folketinget sig sammen og opkræve fuld elafgift, hvis ladeudbyderen ikke åbner deres ladenetværk for andre end dem med det rette abb. dog med en lille avance, og det gælder selvfølgelig også Tesla SUC. Vi snakker 89 øre + moms ialt 1,1 kr. Hvis Folketinget vedtog dette ville den største barriere for udbredelsen af elbiler “Manglende lademuligheder” blive fjernet via alm. konkurence.
jonsiii
jonsiii Aug 29

Det med ladestandere er intet problem i Norge, og det skyldes at ingen har hjemme-abonnementer, da afgiften i forvejen er lav. Ladeudbyderne er derfor tvunget til at tage konkurrencen på landevejen alvorligt, og det giver lavere priser. Mener Supercharge-prisen er nede i 1,70 NKR/kWh i norge?

Edit: Jo, det ser sådan ud:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Så hvis de endelig skal gøre noget, så gør det muligt for elbil-ejere også komme ned på elvarme-afgiften. Det er nemt at indføre, og der skal ikke sættes andet end et flueben hos din el-leverandør. Når Cleon derefter får opsigelser i hobetal, så skal der nok ske noget. Men mon ikke Dansk Elbilalliance (en underbiks til Dansk Energi) nok skal få forpurret sådan et forslag.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Aug 29
selsoe
selsoe Aug 29

I Norge har de stort set ingen afgifter på strøm og traditionelt set haft så meget (miljøvenlig) strøm at den var ekstremt billig. I Danmark er strøm dyr pga høje afgifter - det giver naturligt også høje ladepriser.

I Norge har de dog ofte minutafregning på offentlige ladere hvilket kan give kunstigt høje ladepriser. Jeg ladede således i vinters op i Norge til ca. 4,40 DKK / kWh. Set dyrere selvfølgelig, men ikke specielt billigt heller. Og grunden til den høje pris var bare at mit batteri var koldt, så det ikke kunne trække den fulde effekt på standeren. Ret åndet.

ThomasDk
ThomasDk Aug 30

Spørgsmålet er så om jeg

Som jeg forstår det, skal du helt sikkert have et kabel ud i carport, som skal graves ned.

Kan du ikke sige til elektriker, der skal installere din lader på din husvæg nu her, at han skal forberede ekstra kabellængde til at man senere kan grave det ned? Altså måle op til den kommende installation i carporten og så lade de ekstra meter ligge på jorden eller lignende. Det er jo et udendørs kabel så kan sagtens tåle at være rullet op og stå/ligge udenfor  - evt under din væglader.

sfr
sfr Aug 30
Thomas. Det er korrekt forstået og det lyder som en rigtig fin ide at høre ham om det! Det havde jeg ikke tænkt over eller troet man kunne gøre. Jeg har en aftale med en elektriker mhp installation af Tesla laderen på onsdag så må vi høre hvad han siger.
Hanssing
Hanssing Aug 31

Vi står i præcis samme situation. Så laderen som en en Tesla-model, står midlertidigt på en stolpe i jorden (bimåler til process-afgiftslettelse og RCD Type B monteret indenfor). Så er det blot at trække et 4mm2 kabel til den endelige placering når carporten er opført.

sfr
sfr Aug 31

Hanssing. Det var da en rigtig god ide, så er det det jeg går uanset om det ender med Clever eller Tesla. tak for tippet

sfr
sfr Aug 31

Update: jeg har nu talt med Clever der bekræfter citat  "med 110% sikkerhed" at de ikke ændrer refusionen p 2,01kr. t.o.m. 2021, såfremt regeringen ikke laver noget om. 

Ift. gravearbejde anbefalede Clever at få gravet kablet ned ift. kommende carport, så det er ligeledes den valgmulighed jeg kører på, hvis der skulle være andre i min situation. 

De forventer 3-4 uger til at ladeboksen installeres

MOS
MOS Aug 31
Citat fra sfr

Update: jeg har nu talt med Clever der bekræfter citat  "med 110% sikkerhed" at de ikke ændrer refusionen p 2,01kr. t.o.m. 2021, såfremt regeringen ikke laver noget om. 

"Såfremt regeringen ikke laver noget om." Hvordan er det nu lige med afgiftsrefusionen, gælder den kun året ud, eller gælder den også for hele 2021, sådan som reglerne er i dag? Hvis refusionsordningen udløber til nytår, så skal regering vel netop lave det om, så ordningen forlænges eller gøres permanent. Beklager, hvis det bare er mig, der er ved at blive debil cement. Kan ikke lige huske det, men der plejer at være panik hvert år omkring nytår ift. om ordningen bliver forlænget...

bskaarup
bskaarup Aug 31
Citat fra MOS Hvordan er det nu lige med afgiftsrefusionen, gælder den kun året ud, eller gælder den også for hele 2021

til og med 2021 

MOS
MOS Aug 31

@bskaarup

Tak for info.

adsi7430
adsi7430 Aug 31
Citat fra sfr

Ift. gravearbejde anbefalede Clever at få gravet kablet ned ift. kommende carport, så det er ligeledes den valgmulighed jeg kører på, hvis der skulle være andre i min situation. 

De forventer 3-4 uger til at ladeboksen installeres

Jeg har også lige fået samme melding - vil også bare lige have det på skrift. For jeg undrer mig simpelthen over, at der pludselig kan opstå tvivl om det i Clevers kundeservice, da jeg talte med dem i sidste uge. Men godt at vi kan få fuld refusion! ;-)  

PeterE
PeterE Aug 31

Kan vi ikke droppe tanken om at 'regeringen' laver om på afgifterne, det er vel stadigvæk et flertal i folketingen som stemmer ny lovgivning igennem. Typisk taler vi herinde vel om elementer, som er del af finansloven - og der fremlægger regeringen jo deres forslag, og det bliver så revet frem og tilbage til den endelig finanslov bliver stemt igennem i folketinget. 

Når det er sagt, så er alle afgiftsrefusionsmodeller afhængige af de gældende afgifter. Ring da bare til Clever og til EON, de kommer til at sige det samme: 'Vores refusion er afhængig af de gældende afgifter - og refusion af samme'. Længere er den vel ikke.  

Kundeservicemedarbejderne i Clever og EON ved altså ikke mere end vi selv gør.

adsi7430
adsi7430 Aug 31
Citat fra PeterE

Kan vi ikke droppe tanken om at 'regeringen' laver om på afgifterne, det er vel stadigvæk et flertal i folketingen som stemmer ny lovgivning igennem. Typisk taler vi herinde vel om elementer, som er del af finansloven - og der fremlægger regeringen jo deres forslag, og det bliver så revet frem og tilbage til den endelig finanslov bliver stemt igennem i folketinget. 

Når det er sagt, så er alle afgiftsrefusionsmodeller afhængige af de gældende afgifter. Ring da bare til Clever og til EON, de kommer til at sige det samme: 'Vores refusion er afhængig af de gældende afgifter - og refusion af samme'. Længere er den vel ikke.  

Kundeservicemedarbejderne i Clever og EON ved altså ikke mere end vi selv gør.

De bør vel vide, om (i Clevers tilfælde) hvorvidt de udbetaler fuld refusion til os med solceller og på anden vis afgiftsfritaget strøm til udgangen af 2021. Det er jo et valg de som firma træffer. De ved selvfølgelig ikke, hvad der sker efter 2021. Det er heller ikke det, som de bliver forholdt til.  

Sider: 1 2 »