Loading...
dk

Xenonlygter og regler | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Nov 16 '13

Hej.

Studsede lige over dette punkt i Trafikstyrelsens regler for indregistrering af biler:

Afsnit 6.0.2 side 20:

1. (5)  Nærlyslygte med gasudladningslampe

1. a)  skal være forsynet med lygtevasker,

2. b)  skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og

3. c)  skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet skal fungere automatisk. 

4.  

5. Har bestilt en Tesla med techpakke hvor der står at der er xenonlygter med, er der så også de andre punkter med?

2. Specielt den med lygtevasker er jeg lidt i tvivl om, på min nuværende Mercedes kan man se de er der, men på de billeder jeg kan finde af en Tesla, ser de ikke ud til at være synlige??

​/Martin

Renedyhr
Renedyhr Nov 16 '13
På nye Mercedes er der ikke lygtevasker da de nye xenon lygter i virkeligheden er nogetLED teknik. Det fik jeg at vide da jeg var ved at bestille den nye E-klasse inden jeg kom til fornuft og bestilte en Tesla ;-)
Kiefer
Kiefer Nov 16 '13

Takker, sjovt at man ikke kalder en spade for en spade ;-)

/Martin

Niels
Niels Nov 24 '13

Tesla Lygter er "rigtige" Xeon, hvis man bestiller tech pakken - ellers er det traditionelle Halogen (med mindre de bare levere xeon til alle alligevel ?)

Grunden til at der ikke er lygte vaskere, er at dette ikke er et krav hvis lys udbyttet ikke overstiger et vist nivau. Tesla anvender mig bekendt 25 Watt Xeon, og holder sig derved under denne grænse.

Tesla Model S er ikke den eneste bil med Xeon uden lygte vaskere - den "nye" beatle fås også med Xeon uden lygte vaskere.

se evt.

http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=78933

Alternativ til Xeon havde været LED, men da lys udbyttet ved xeon 25 watt og LED nok nogenlunde er det samme - har tesla valgt Xeon - i princippet giver disse xeon ikke mere lys end traditionelle 55 watt  pære, men levere det samme med en noget mindre effekt.

(modsat normale xeon som bruge samem effekt og levere mere).

jeg syntes lygterne funger fint - ingen klager her.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 24 '13
nicom
nicom Nov 25 '13

Xenon er blevet standard efter den sidste prisjustering. Techpakken er ikke mere nødvendig for år få xenon lygter  

Niels
Niels Nov 25 '13

ok, den havde jeg lige svedt ud, fint du retter så der ikke er nogen tvivl