Underligt der er nogen der har problemer med det.
Lige i dag er vores 70D blevet 5 år gammel, vi har kørt 189.000km og har ingen problemer haft med 12V
Jeg har også haft det problem et par gange. Indtil videre skiftet på garantien alle gange, selv om den var udløbet sidste gang.
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4871?page=7#post-108234
Prisen på batteri udskiftningen var billigere ved Tesla end Hinnerup, hvis jeg skulle have betalt. Jeg har ikke turde eksperimenterer med andre typer batterier, men det er der andre der har gjort (dog kender vi ikke langtids effekten af disse i en Tesla).
Jeg har altid fået fejlen senest to uger efter en lidt længere ferie.
@Mobileineurope
Måske har din bil også en forkert ladeprofil, ligesom Gronhund's havde?
Måske har du sat ekstraudstyr til (f.eks. dashcam, køletaske osv.), som trækker mere strøm fra 12 V batteriet end sædvanligt?
Måske har du haft bilen parkeret med under 5-10% tilbage på det store batteri? Så vil den stoppe med at lade på 12 V batteriet. Det gør den for at beskytte det store batteri, så det ikke bliver drænet helt og går i stykker, men det er så på bekostning af 12 V batteriet. Mit råd er aldrig at parkere bilen mere end kortvarigt, hvis den er under ca. 10%. Hvis den f.eks. skal stå i flere timer, så sørg for at sætte den til opladning.
Der er intet ekstraudstyr - og hvis bilen er under 10% bliver den straks ladet op ved endt kørsel - aldrig parkeret uden at blive ladet. Måske er det ladeprofilen? - jeg vil da prøve at høre Tesla om det.
Jeg har kigget lidt rundt i fora - og det ser klart ud til at der er en tendens til at 12 volt batteriet har det skidt med at bilen står stille, selv om den er koblet til lader. Man skulle næsten tro at den kun lader på 12 v når den kører - som en ICE :-). Eller kun lader på 12 volt når hovedbatteriet lades... Det er dog nok lidet sandsynligt - men det ER bemærkelsesværdigt at batteriet har det bedst når bilerne kører meget...
Jeg har en hypotese om, at 12 V batteriet lader fint, når bilen er ON. Når bilen er OFF, så falder bilen i søvn efter et stykke tid. Den vågner så en smule en gang i mellem (måske med mange timers mellemrum) for lige at tjekke status på 12 V batteriet og starter så opladningen af dette, hvis spændingen er tilstrækkeligt lav. Men hvis bilen har sovet over sig og spændingen når for langt ned, slider det uforholdsmæssigt meget på 12 V batteriet, så det ikke holder så længe. Det vil kunne være med til at forklare, at det typisk er ved langtidsparkering, det går galt med 12 V batteriet.
Er der nogle mere teknisk kyndige, der kan be- eller afkræfte denne hypotese?
Ifølge Tesla, skulle det kun kunne ske, hvis "Energy saving" er "ON". Ellers vil den lade normalt.
Jeg har lige været ud og se, at jeg faktisk havde sat "Energy saving" til "On". Nu har jeg prøvet at slå det fra, og så må vi se om 2-3 år ;-)
Det lyder da som et fejldesign, hvis den ikke lader ordentligt, hvis "Energy saving" er "ON".