Loading...
dk

12v batteri - Li ion? | Tesla Forum

jens2
jens2 May 16

Så fik teslaen 12 volt Litium batteri. Det er en baghjulstrukket udgave, hvor der normalt kun er plads til Teslaens originale batteri som holder 2 til 3 år. Jeg har skiftet til nedenstående batteri

https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/LiFePO4_batteri/12V-20ah-lithium-bt

Polskoen skal lige bores op til ø6mm og minus skal lige slibes, samt lige have et afstandsstykke på ca 5 mm så er den klar til forhåbentlig mange års tro tjeneste. Eneste lille minus er, at litium batterier ikke tager imod strøm i meget koldt vejr, men den tid den glæde. 

PeterE
PeterE May 16
Citat fra jens2

Så fik teslaen 12 volt Litium batteri. Det er en baghjulstrukket udgave, hvor der normalt kun er plads til Teslaens originale batteri som holder 2 til 3 år. Jeg har skiftet til nedenstående batteri

https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/LiFePO4_batteri/12V-20ah-lithium-bt

Polskoen skal lige bores op til ø6mm og minus skal lige slibes, samt lige have et afstandsstykke på ca 5 mm så er den klar til forhåbentlig mange års tro tjeneste. Eneste lille minus er, at litium batterier ikke tager imod strøm i meget koldt vejr, men den tid den glæde. 

Spændende, håber du vil opdatere henover næste vinter. Er garantien intakt ved sådan en ændring? (Med mindre du har forladt den for længe siden...)
Gronhund
Gronhund May 19

Ja, hold os endelig opdateret. Jeg er jo igang med at slide mit 3 batteri op (det holder heldigvis stadig (uden problemer), og de er skiftet på garantien).

mbk
mbk May 19

@PeterE

Spændende nok. Jeg har ikke lige nærstuderet dit batteri, men Li* har som regel meget mindre temperatur-område hvor det er sikkert at op/aflade dem, og derfor er nogle isoleret og har aktiv varmestyring. Jeg tænker at temperaturområde er primær grund til at Tesla bruger bly batterier til 12V. Her er producentens datablad over DCS33:

https://www.cdtechno.com/pdf/lit/dcs_33.pdf

Jeg bemærkede også at dit batteri  kun er 20Ah eller  60% af kapaciteten af det originale, så det får nok næsten dobbelte antal ladecycler, men kan selvfølgelig tage en del flere.

Model 3 har også bly batteriet, dog er det 50Ah eller 50% større og har forhåbenligt samtidigt mindre forbrug.

Ærligt tror jeg ikke det er umagen værd med LiFePO4 med de sikkerhedsmæssige risici man tager sig ved at ændre batterikemi, måske bedre at finde en god/billig kilde til batterier i EU med ca. samme kemi og kapacitet, finder man et som kan passe eller tilpasses relativt nemt og koster ~500kr, så kommer man formenligt ikke op på samme samlede omkostning som dit LiFePO4 batteri.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 19
PeterE
PeterE May 19
Citat fra mbk

@PeterE

Spændende nok. Jeg har ikke lige nærstuderet dit batteri, men Li* har som regel meget mindre temperatur-område hvor det er sikkert at op/aflade dem, og derfor er nogle isoleret og har aktiv varmestyring. Jeg tænker at temperaturområde er primær grund til at Tesla bruger bly batterier til 12V. Her er producentens datablad over DCS33:

https://www.cdtechno.com/pdf/lit/dcs_33.pdf

Jeg bemærkede også at dit batteri  kun er 20Ah eller  60% af kapaciteten af det originale, så det får nok næsten dobbelte antal ladecycler, men kan selvfølgelig tage en del flere.

Model 3 har også bly batteriet, dog er det 50Ah eller 50% større og har forhåbenligt samtidigt mindre forbrug.

Ærligt tror jeg ikke det er umagen værd med LiFePO4 med de sikkerhedsmæssige risici man tager sig ved at ændre batterikemi, måske bedre at finde en god/billig kilde til batterier i EU med ca. samme kemi og kapacitet, finder man et som kan passe eller tilpasses relativt nemt og koster ~500kr, så kommer man formenligt ikke op på samme samlede omkostning som dit LiFePO4 batteri.

@mbk, jeg har et helt almindeligt 12v batteri - har fået det skiftet en gang på 157.000 km. 

mbk
mbk May 19

@PeterE Ups, mente @jens2

jens2
jens2 May 22

Nu hej jeg kørt med 12 volt Litium batteri i en uge. Det har ladet 6 gange i alt fordelt på 7 dage. så i princippet kan det holde bilens levetid. Om den vil lade når det bliver rigtig koldt ved jeg ikke, det må tiden vise.

MOS
MOS May 23
Citat fra jens2

Om den vil lade når det bliver rigtig koldt ved jeg ikke, det må tiden vise.

Det tror jeg godt, den vil. Men det kan godt være, at batteriet bliver ødelagt med tiden, hvis det bliver ladet i frostvejr. Det springende punkt er nok, hvor meget batteriet slides ved at blive ladet i frostvejr og hvor meget det så forkorter levetiden. Det bliver interessant at høre mere om. Så skriv endelig tilbage med dine erfaringer.

Bianco
Bianco May 23

Som jeg forstår det, så kan Li-ION ikke lide nogen form for frost, men Li-PHOS som dette er kan ikke lide frost under -20 graders C.

MOS
MOS May 23

Er der nogen, der ved, om jens2's nye batteri har en form for BMS, der beskytter det ved opladning i frostvejr? F.eks. at den undlader at lade på batteriet eller blot skruer tilstrækkeligt ned for ladeeffekten, hvis batteriet er meget koldt? Og er der evt. et varmelegeme i batteriet, der kan varme det op i frostvejr? Det burde vel være muligt at indbygge en lille "brødrister/dyppekoger", der lige varmer batteriet op til en temperatur, der er ikke skader batteriet, inden BMS'en tillader at lade på batteriet.

jens2
jens2 Jun 1

Der er BMS indbygget i batteriet så det lader ikke hvis der er for koldt, måske er det ikke et problem har hjemme. når 12 volt batteriet bruges kan den  indre varme stige og således kan ladeprocessen starte. under alle omstændigheder ved jeg først om det virker når det bliver frost.

MOS
MOS Jun 1

Dvs. på en kold vinterdag vil batteriet i værste fald blive så koldt, at BMS'en nægter at lade 12 V batteriet, uanset at det er ved at løbe tør? Så går der vel næppe ret lang tid, før Teslaen er strandet. Jeg krydser fingre for, at det ikke bliver et problem. Ellers havde det måske være smart med en indbygget batterivarmer, der arbejder sammen med BMS'en, som så kan tænde for batterivarmeren, hvis nødvendigt.

ollos
ollos Jun 2
Jeg har netop efter godt 4 år - 64.000 km - fået udskiftet 12 v batteriet ( dcs-33uncr ) og fået det gamle med tilbage. Kan det oplades og bruges igen ? eller skal det bare afleveres på genbrugspladsen ?

P85DK
P85DK Jun 3

Hvad er spændingen på batteriet? Hvis det er kommet for langt ned kan det være svært at redde.

mbk
mbk Jun 3

@ollos

Det skal afleveres på genbrugspladsen, det er slidt op.

Gronhund
Gronhund Aug 26

Så gik mit 12v batteri igen. Så det er 4 batteri på 4,5 år. Desværre er bilen over 4 år gammel, og det seneste batteri holdte 2 år og 3 måneder. Så ingen garanti.

Jeg lavede en apointment og fik det skiftet i dag. Jeg brokkede mig lidt over, at det var det 4 batteri på lidt over 4,5 år, og det kunne de da godt se var problematisk.

Jeg havde tænkt på, om batteriet ikke blev ladet, når bilen ikke kører, da alle mine batterier er blevet "ødelagt" efter en længere ferie, hvor bilen ikke har kørt, men kun været sat i stikket, med laderen sat til 50%. Det kunne de afkrafte, da det store batteri har en 12V omformer, som lader 12V batteriet, når der er brug for det.

Mekanikeren kunne tilgengæld efterfølgende se, at sidst jeg fik skiftet batteri (til den nye type batteri), var ladeprofilen til 12V batteriet ikke blevet ændret. Så de tog den på garantien, og ændrede selvfølgelig også ladeprofilen.

Nu er jeg så spændt på, hvor længe dette holder ;-)

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 26
Der må jo være en defekt et eller andet sted i bilen som forårsager dette slid på dit batteri eftersom andre inklusiv undertegnede kan køre i knap 6 år og 160k kilometer uden batteriskift. Hvad siger tesla til det faktum?
Gronhund
Gronhund Aug 27

De siger at 12v batteriet skal skiftes engang imellem, da det bruges anderledes end almindelige bil batterier. Men de synes som sagt også, at det er lidt underligt. Og indtil videre er de også alle skiftet på garantien, selv om min garanti er udløbet.

Men min teori er som sagt stadig, at det er i forbindelse med minimum 4 ugers stilstand at det sker, og derfor ser folk med ekstra mange kilometer måske ikke det problem (december 2015, 100k),

Noogi
Noogi Aug 27
Citat fra Gronhund

De siger at 12v batteriet skal skiftes engang imellem, da det bruges anderledes end almindelige bil batterier. Men de synes som sagt også, at det er lidt underligt. Og indtil videre er de også alle skiftet på garantien, selv om min garanti er udløbet.

Men min teori er som sagt stadig, at det er i forbindelse med minimum 4 ugers stilstand at det sker, og derfor ser folk med ekstra mange kilometer måske ikke det problem (december 2015, 100k),

Lyder som en fejl med din bil eller også har du et anvendelsesmønster der er ekstraordinært. 4 ugers stilstand bør ikke have en effekt. Slet ikke når bilen er tilsluttet lader.

Min ældste S er fra 2015. Har kørt under 60.000. Aldrig fået skiftet 12V batteri. Det seneste års tid har den stået uden lader og bliver opladet med AC eller DC ca. 1 gang om ugen. Kan huske at Tesla opdaterede software for nogle år siden for at forhindre 12V problemer men det har tydeligvis ikke haft effekt på din bil.

Forummets indlæg er redigeret af Noogi Aug 27
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7