Loading...
dk

Battery Day i dag | Tesla Forum

MOS
MOS Sep 26 '20

Det er vel lidt samme diskussion som, hvorvidt der er 170 km/h fra Odense til København. Eller 170 km.

Eller hvad med dette skilt - det er godt nok en stor zone! :-)

Hilbert
Hilbert Sep 26 '20
@bskaarup Alt forladt - og undskyld at jeg troede, at du ikke kendte forskel. Tastefejl kan vi jo alle komme ud for. @JohnnyB Flovt var nok uheldigt valgt - men så uhedigt da. Når man køber elbil er det for mig at se meget vigtigt at vide, om den har f.eks. 100 kW eller 100 kWh, hvilket jo er to vidt forskellige ting (bilens effekt eller bilens batterikapacitet). Slutteligt et spørgsmål fra en ældre herre: Lærer man ikke denne forskel i folkeskolen i dag?
jramskov
jramskov Sep 27 '20

Citat fra bskaarup

Sandy Monroe er ret begejstret

Hans beregning viser at model 3 kan gå fra 74 til 130 kWh med den samme plads.

Han er også ret begejstret for deres mega castings. 

Ice2EV
Ice2EV Sep 27 '20

Spørgsmålet er isåfald hvad vægten bliver på 130 kWh. Tænker umiddelbart ikke man skal regne med træk på sådan en krabat.

baldur
baldur Sep 27 '20
Citat fra Hilbert @bskaarup Alt forladt - og undskyld at jeg troede, at du ikke kendte forskel. Tastefejl kan vi jo alle komme ud for. @JohnnyB Flovt var nok uheldigt valgt - men så uhedigt da. Når man køber elbil er det for mig at se meget vigtigt at vide, om den har f.eks. 100 kW eller 100 kWh, hvilket jo er to vidt forskellige ting (bilens effekt eller bilens batterikapacitet). Slutteligt et spørgsmål fra en ældre herre: Lærer man ikke denne forskel i folkeskolen i dag?

Selvfølgelig lærer man forskellen. Men det er ret uheldigt at kW og kWh er så tæt på hinanden rent sprogligt. Liter benzin og hestekræfter er ikke sådan at forveksle.

Det havde været nemmere for menigmand hvis vi brugte joule i stedet for kWh. Det vil gøre det meget svære at regne, men for dem der ikke regner, så er det klart nemmere at have to helt forskellige ord. 

selsoe
selsoe Sep 27 '20

Citat fra Ice2EV

Spørgsmålet er isåfald hvad vægten bliver på 130 kWh. Tænker umiddelbart ikke man skal regne med træk på sådan en krabat.

Det kunne også tænkes at de opgraderer til Model 3 til de nye celler, men lader den blive ved 75 kWh, med lavere vægt, længere rækkevidde (pga lavere vægt) og billigere pris til følge.

MOS
MOS Sep 27 '20
Citat fra baldur

Det havde været nemmere for menigmand hvis vi brugte joule i stedet for kWh. Det vil gøre det meget svære at regne, men for dem der ikke regner, så er det klart nemmere at have to helt forskellige ord. 

Nej, det ville faktisk være nemmere, hvis vi konsistent brugte SI-enheder som Watt, Joule og sekunder. Eneste problem er bare, at det i bilsammenhænge er nogle meget små størrelser. Det kan man løse ved at bruge kW for effekt samt kJ (eller MJ) for Energi. Men der er nok ikke mange, der vil være begejstrede for at bruge kilosekunder. Her vil de fleste foretrække i stedet at bruge timer, da det i forvejen passer med, hvordan vi regner (lidt længere) tid.

MOS
MOS Sep 27 '20
Citat fra selsoe

Det kunne også tænkes at de opgraderer til Model 3 til de nye celler, men lader den blive ved 75 kWh, med lavere vægt, længere rækkevidde (pga lavere vægt) og billigere pris til følge.

Jeg tror ikke, vi skal regne med at se 4680 cellerne i Model 3 foreløbig. Tesla er som sædvanlig battery constrained, så de vil nok bruge det begrænsede antal celler i de applikationer, der giver mest mening. Og det er nok i første omgang Semi, Cybertruck, Model S Plaid og Roadster.

Man har længe spekuleret i, at 2170 cellerne skulle komme i Model S, men det er heller ikke sket (endnu).

Hvis de endelig bruger 4680 cellerne i Model 3, så bliver det højst sandsynligt i en meget dyr performance topmodel a la Plaid, hvor hele batterirummet er fyldt ud, så man får max. power (og rækkevidde).

jramskov
jramskov Sep 27 '20

Så vidt jeg forstod det, var det Model Y mega castings de fremviste og Elon Musk har sagt at Model Y produceret i Giga Berlin vil blive produceret meget anderledes end den nuværende i Freemont. Der skulle også komme batteriproduktion i Giga Berlin, så det kunne godt blive med de nye batterier.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Sep 27 '20
MikaelH
MikaelH Sep 28 '20

Jeg tror også at Model Y fra Berlin vil få de nye celler, baseret på at mega casting forenden og bagenden skal bindes sammen af batteripakken. Her lød det som om at det var muligt at lave batteriet en strukturel del af bilen med de nye celler. Om det også er muligt med de nuværende ved jeg ikke, men synes umiddelbart at de lagde op til at det kun var de nye celler. 

Elon sagde også at der ville komme Tesla batteriproduktion i Berlin, så det stemmer jo meget godt overens med den teori. Tvivler dog på at batteriproduktionen når at starte samtidigt med resten af fabrikken, men her kan Tesla jo så sende batterier fra deres "roadrunner" batterifabrik i Fremont, indtil det hele er oppe at køre. 

jramskov
jramskov Sep 28 '20

Tesla Battery Day Postmortem with Sandy Munro and Bob Galyen - Autoline Exclusives LIVE: https://youtu.be/jKrFAcNgG40

P85DK
P85DK Sep 28 '20

Hvis batteripakken bliver så stiv som de siger og en integreret del af strukturen, så er der håb om en ægte full size cabriolet :-)

Sider: « 1 2 3 4