Loading...
dk

Jeres erfaring med 15+ timers ture i model 3 SR? | Tesla Forum

Model3
Model3 Oct 1 '20

Hej, 

jeg overvejer at købe en Model 3, i 2021... fordi jeg vil gerne køre lange ture, især i Europe.  Fra København til Paris,  Berlin, selv Italien Rom..

Mit spørgsmål er, hvad er jeres erfaring med at køre 15+ timers ture i en Model 3? 
Er det et helvede med opladningen, eller er det blevet bedre med den indbyggede navigation samt flere tesla Super chargers?

Model3
Model3 Oct 1 '20

1000 tak mand!  Hvis du er i københavn en dag,  så giver jeg sku en Øl :D

Model3
Model3 Oct 1 '20

Hvor hurtigt kører du så,  for at det passer med den estimerede distance til opladeren? 

100,  110, eller hurtigere? 

PL
PL Oct 1 '20

Det passer meget godt hvis du holder dig til hastighedsgrænsen, Tesla'ens navigation ved godt hvor hurtigt der må køre og beregne forbrug efter det.

Hvis man skal hurtigst muligt frem skal man vist køre 190 km/t i en Long Range for at skynde sig hen og lade og komme videre, men det kan nok ikke lade sig gøre særlig mange steder og vil nok også koste dig en del i strøm:-)

jth
jth Oct 1 '20
Jeg har også LR AWD og har været i Italien to gange. Taster bare destinationen ind og stopper når bilen be’r om det. Typisk køres der 2-3 timer mellem ladestop. I praksis lader bilen hurtigere end vi kan nå at spise... På den ene tur tog vi en overnatning på vej hjem og ud, da 20 timer i bilen er for meget. Her bookede jeg hotel med lader (brugte booking.com hvor man kan filtere for hoteller med lader). Så var bilen lader fuldt op næste morgen :)

Det største “problem” er at have strøm nok på destinationen. Den ene tur gik til en mindre bjergby i Alperne hvor vi boede i en AirBnb lejlighed. Her købte jeg en opladning hos et hotel for 10€. Anden tur gik til et område med flere SC, så ingen problem.

I DK, DE, A og CH kørte vi hvad man må (+/- 10%). I Italien er hastighedsgrænserne åbenbart kun vejledende så der fulgte vi den lokale trafik.
Min kone kørte 130-160 på autobahn og jeg kørte 150-180.
ankjaers
ankjaers Oct 1 '20

-Jeg var på en 5500km tur op igennem Sverige og Norge i sommers med vores SR. Det gik uden problemer. Vi oplevede ikke nogle tidspunkter hvor rækkevidden ikke var nok, eller vi tænkte at LR havde været must have, for at kunne nå de ting vi ønskede at se. Min erfaring på den tur er at bilen selv er en smule pessimistisk angående hvilken % man ankommer på destinationen hvis man kører den anførte fartgrænse. Så hvis vi ved SC havde en forudsigelse på 10%. Ville vi ankomme med 15-20% ved at køre fartgrænsen de 200-300km. Som vi blev modigere på turen hævede vi langsomt farten og holdte kortere ladestop.

Det er klart LR kan køre lidt længere imellem ladestop, men oftest vil man stoppe ved de samme SC pga der pt ikke er hurtigladere hver 20km som der er tankstationer. Hvis du kigger på TeslaBjørns test så er LR 15-45 min hurtigere pr 1000km man kører. 

Så TLDR: 
- Langture er intet problem med SR
- Forvent 0-3 minutters længere ladetid ved SC

Model3
Model3 Oct 1 '20

Mange tak for jeres gode og informative input :)  

Lige en sidste ting ,  når i tager sådan en tur,  oplader i batteriet til 100% ?  
Og slider Superchargeren mere på batteriet?  

Ice2EV
Ice2EV Oct 1 '20

Efter en tur til Spanien i sommers i en LR vil jeg bemærke at du skal regne med når din navi om morgenen beregner ankomst om 11 timer, så er det nærmere 12-13 timer. Både pga kø, trafik og uplanlagte tisse og snack pauser, når der er for mange hunkønsvæsener med i bilen. Sådan er det ihverfald i vores familie, man kan altså ikke tisse når raketten drikker, men vil hellere vente 30 minutter til man rigtigt skal!

MEN ikke skyggen af kø til ladestioner.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 1 '20
Nikola
Nikola Oct 1 '20

Du bør holde batteriet inden for ca. 20-80% normalt og kun gå til/tæt på 100% når du har brug for det og i så kort tid så muligt (så oplad det sidste kort før afgang)

Mht. Supercharger/anden hurtigladning er der noget der tyder på at dette belaster batteriet mere (end langsom ladning). Så til hverdag ville jeg holde mig til langsom ladning (højest 50 kW ladere) og kun bruge de hurtige ladere når man er på langfart/har behov....

En video angående nedsat ladehastighed på Model 3 (TeslaBjorn har mange gode videoer angående Tesla/elbiler): https://www.youtube.com/watch?v=FnJYxRFZ18E   ;

PL
PL Oct 1 '20

Du lader aldrig til 100% på en supercharger, fordi ladehastigheden falder så meget til sidst. max. 70-80%. Hvis der holder mange biler på en supercharger kan du opleve, at Tesla automatisk begrænser dig fra at lade til mere end 80%.

Til gengæld kan du fint køre længere ned end 20% hvis du ved, du er på vej til en lader. Det går det bare hurtigere af.

Ice2EV
Ice2EV Oct 1 '20

På nogen SuC sætter den automatisk en grænse på 80%, men du kan ved behov efterfølgende skubbe skyderen til mere.

jth
jth Oct 1 '20
Jeg lader til 100% hjemmefra. På hotellerne ladede jeg også til 100%, typisk ved at lade til 90% over natten og så starte opladning når vi vågnede. 
MOS
MOS Oct 1 '20

Der er ingen grund til at sidde og vente på en SuC længere end indtil der er strøm nok til at nå den næste SuC. Jeg plejer at sætte stikket i, spise/drikke/gå på toilet el.lign. Og så kører jeg videre, så snart jeg selv er klar - nærmest uanset hvor meget strøm der er kommet på bilen. Der skal naturligvis lige være strøm nok til at nå næste SuC. Hvis man venter længere, er det spildtid. Ofte kan man lade så meget, at man kan springe 1-2 SuC over, men rent tidsmæssigt kan det faktisk ikke betale sig at vente, da den lader langsommere, jo højere op man lader. Ofte vil man alligevel skulle ind og holde en tissepause og så kan bilen få en sjat strøm samtidig og man er good to go til næste SuC igen. Hvis man hele tiden holder den lavt på batteriet, lader den hurtigere, og man kommer dermed hurtigere frem. Kun hvis man kører meget hurtigt (f.eks. Autobahn) eller kan nøjes med at holde få og korte stop (ingen lange spisepauser) vil man opleve, at man af og til kommer til at vente lidt på, at bilen får nok strøm på.

MikaelH
MikaelH Oct 2 '20

@MOS
Er generelt enig, men i dag er der ved at være så mange Supercharger lokationer at din tommelfingerregel med kun strøm nok til næste Supercharger ikke rigtigt holder længere. 
På vores tur hjem fra Italien var der steder  hvor jeg sprang 2-3 superchargere over, selvom jeg kun ladede til 70%.

P85DK
P85DK Oct 2 '20
Citat fra MikaelH

På vores tur hjem fra Italien var der steder  hvor jeg sprang 2-3 superchargere over, selvom jeg kun ladede til 70%.

Så kører du alt for langsomt ;-)

MOS
MOS Oct 2 '20

@MichaelH

Den lader altså også meget (ca. 3 gange) hurtigere ved 5% end ved 70%. Så hvis du vil hurtigst muligt frem, er der ingen grund til at lade til 70%.

MikaelH
MikaelH Oct 2 '20

De fleste Superchargere er fortsat kun V2, og her får du typisk 120-140kW.

Tager jeg udgangspunkt i en ladesession fra den tur, så fik jeg 120kW ved 56%, 105kW ved 60% og 80kW ved 70%.

Der er altså i flere tilfælde først efter 56% af man reelt mister noget ladehastighed. 
Gennemsnittet mellem 56% og 70% er ca. 95kW. De 14% svarer til ca. 10kWh. 
Det tager altså ca. 6,5min at lade disse 14%. 
Hvis vi i stedet antog at disse 14% blev ladet i starten af ladekurven, dvs. med 140kW, så ville det have taget ca. 4,5min. Det har altså "kostet" mig ca. 2min i ladetid at fortsætte opladningen, men til gengæld har jeg sparet 5 min ved ikke at skulle køre af motorvejen en ekstra gang.

Derfor er det hurtigste at lade lige præcis så meget at du kan nå den supercharger der ligger længst væk, men inden for ca. 70-75%.

Her snakker vi en Model 3 LR. 

Det er selvfølgelig en anden snak hvis man tager udgangspunkt i V3 Superchargere. Men de er endnu ret sjældne. 

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Oct 2 '20
MOS
MOS Oct 2 '20

@MichaelH

Enig, hvis vi snakker M3LR på en V2 SuC. Hvis vi snakker V3, så burde den kunne lade med op til 250 kW ved lav SoC og så går det altså ca. 3 gange så hurtigt som ved 70%, hvor den "kun" trækker op til 75-80 kW.

Min egen Model S 85D peaker på en god dag med lidt over 120 kW helt tidligt allerede omkring 0% SoC. Herefter går det med det samme meget hurtigt ned ad bakke og ved 70% lader den kun med ca. 40 kW. Altså også ca. en faktor 3 til forskel.

Nikolaj
Nikolaj Oct 3 '20

Efter at have skiftet min gamle Model S 70D ud med en Model 3 LR, så er vi også begyndt at hoppe superchargere over. Særligt hvis man har et ladepar for sig selv (ellers skal man deles om strømmen med Teslaen ved siden af), så er ladeeffekten ved de 70% på ca. 80kw egentlig meget god, da man jo ikke kan være sikker på, at få et ledigt ladepar ved næste supercharger. Og tilsvarende i den omvendte situation, hvis man deler ladepar og får en lav effekt, så lader man kun lige til man kan nå den næste supercharger, hvor der jo normalt vil være ledige par.

Jenskh
Jenskh Oct 4 '20
Heller ingen problemer med lange ture her. Vi har været både ned gennem Europa og op gennem Sverige til Norge på skiferie med vores model 3 LR RWD.
Det der imponerede mig mest var så godt den håndterede lave temperaturer i forhold til vores Leaf. -17 grader ved afgang og kort rækkevidde. Efterhånden som batterietemperaturen steg kom der længere og længere rækkevidde.
Jeg har nogen gang brugt abetterouteplanner i stedet for den indbyggede navigation. ABRP er bedre til at optimere stop ved Superchargere - selv om Tesla er blevet bedre med de sidste opdateringer.
Mit referat link: https://ts.la/jenskjellerup40898
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Oct 4 '20