Loading...
dk

FSD beta | Tesla Forum

Noogi
Noogi Oct 22 '20

https://www.youtube.com/watch?v=4O5pK5Qc9oY

https://www.youtube.com/watch?v=Y0S_aa3-9Hw

https://www.youtube.com/watch?v=NAbhiT-zgEI

Tror FSD beta release har overrasket selv hardcore fanboys. Rigtig flot skridt mod level 5 autonomy roll out.

Der går dog nok lang tid før en full FSD beta kommer til DK pga EU restriktioner.

bskaarup
bskaarup Oct 22 '20

Prisen på FSD stiger i US med $2K på mandag. Prisen andre steder fastholdes indtil videre. 

https://twitter.com/elonmusk/status/1319164198241341440

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 22 '20
jramskov
jramskov Oct 22 '20

Det ser altså ret lovende ud.

koden
koden Oct 23 '20

det koster så vidt jeg kan se over 50.000 ved bestilling af ny bil.

Ville i betale for det?

Kan det reelt bruges til noget?

Synes det virker mere som lir :-)

Personligt bruger jeg kun det nuværende version 1 ved kø kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 23 '20
Ice2EV
Ice2EV Oct 23 '20

Engang imellem har jeg rigtig lange arbejdsdag som slutter med 3 timers hjemkørsel. Der ville det være rart med en halv time til, at lave administration på vejen hjem. Eller hvis man var monster træt.

Har kun basic AP i vores model 3, og det bruger jeg rimelig meget, specielt på motorveje og motortrafikveje. 

Hvis det kom så de selv kunne foretage overhalinger på motorvej uden min indblanding, så ville jeg nok købe det. Men så længe den eneste forskel er, at jeg skal slå AP til igen efter vognbaneskifte, så er det ikke det værd.

Forøvrigt synes jeg grafikken på ovennævnte sekvenser på skærmen foran rattet i den model S, var mildest talt ringe. Men det kan godt være det bare er mig, det mindede mere om noget atari 1992.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 23 '20
rossoneris
rossoneris Oct 23 '20

Tænker mere commodore 64 :) 
Jeg ville godt nok ikke have nerver til at stole på bilen og sidde og lave alt muligt andet. Selvfølgelig vil vi engang nok kommer derhen til, hvor biler kører stort set selv men nok med dødmandsknap så føreren skal vise han er der. 

AllanOlesen
AllanOlesen Oct 23 '20
Quote from Ice2EV

Engang imellem har jeg rigtig lange arbejdsdag som slutter med 3 timers hjemkørsel. Der ville det være rart med en halv time til, at lave administration på vejen hjem. 

Regner du med, at du på lovlig vis bliver i stand til at gøre det med din nuværende bil?

bskaarup
bskaarup Oct 23 '20
Quote from koden Kan det reelt bruges til noget?

Jeg har det i min M3 og det er bestemt ikke pengene værd som det virker nu. Autopark og Summon virker nærmest ikke eller er så langsomt at jeg aldrig bruger det. Jeg er enig med @Ice2EV. Hvis det virkede som det har virket i USA i længere tid ville det være pengene værd for mig. Men vi venter på lovgivning i EU.

Prisen stiger sandsynligvis til ca. kr. 72.500 (58.300/ 8*10) hvis vi en dag får lovgivningen lavet om og det nye FSD bliver mulig.

Jeg har i høj grad købt det i forventning om at det bliver bedre, men det ender nok med at jeg får købt en anden bil inden det bliver anvendeligt i EU.

Ice2EV
Ice2EV Oct 23 '20
Quote from AllanOlesen
Quote from Ice2EV

Engang imellem har jeg rigtig lange arbejdsdag som slutter med 3 timers hjemkørsel. Der ville det være rart med en halv time til, at lave administration på vejen hjem. 

Regner du med, at du på lovlig vis bliver i stand til at gøre det med din nuværende bil?

Tvivler, nok også derfor vi ikke har investeret deri endnu.

Men man ved aldrig med teknik, pludselig sker der et leap forward!  Det her Leap kræver nok at Mercedes, BMW, VW er ved at være klar, ellers tror jeg det hænger i noget EU lovgivning som er bagbundet af lobbyisme fra førnævnte. 

baldur
baldur Oct 23 '20
Citat fra AllanOlesen
Quote from Ice2EV

På motorvej ja. I FN har de allerede vedtaget at gøre level 3 lovligt op til 60 km/t på motorvej (beregnet til køkørsel). Tyskland har et foreslag om at få det opgraderet til 130 km/t på motorvej. Tyskernes foreslag blev ikke vedtaget ved sidste møde i FN men de skal nok få det igennem indenfor et års tid.

Level 3 vil sige kørsel uden hænder på rattet og med mulighed for at have opmærksomhed på noget andet (læse en bog, TV, arbejde). Men føreren skal være klar til at overtage indenfor 15 sekunder hvis computeren beder om det.

Jeg bemærker at selvom det er lovligt op til 60 km/t, så har Tesla ikke implementeret det endnu. At det skyldes EU / FN er med andre ord løgn på nuværende tidspunkt. Jeg tror Teslas problem er den relative lange tid føreren har til at overtage styringen. De kan ikke bare lave en høj hyletone og skrige "TAG OVER NU ELLER DØ!".  De skal kunne vise at flåden over mange km ikke laver ghost opbremsninger og andre mærkelige ting. At den ikke kører galt uanset at føreren ikke reagerer.

Motorvej er så enkelt at det helt sikkert kommer. Men det er ikke sikkert at Tesla bliver de første. Tesla er distraheret af at lave FSD i bykørsel, hvor andre måske koncentrere sig om at få systemet godt nok til faktisk at blive godkendt til FSD på motorvej.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Oct 23 '20
selsoe
selsoe Oct 23 '20

Den nuværende FSD-implementering er heller ikke klar til Europa, selv hvis EU skulle vende på en tallerken. Ifølge Elon Musk på Twitter, er den trænet med amerikanske vejstriber, -udstyr, trafiktavler osv. Der er altså stadig et stykke vej til at få FSD op på niveau uden for USA. Teknikken og lovgivningen skal nok komme med tiden. De beta videoer der deles rundt omkring er godt nok imponerende, i øvrigt.

Noogi
Noogi Oct 23 '20

Godt eksempel på hvordan den tager en rundkørsel. Ikke helt smooth men utrolig flot første forsøg.

https://twitter.com/i/status/1319663469860356096

Husk at FSD beta er et komplet rewrite. Så I kan ikke nødvendigvis bruge nuværende erfaringer til så meget. Den største hurdle bliver EU lovgivning. De første videoer fra USA ser meget lovende ud og er markant mere imponerende end de fleste skeptikere kunne forestille sig. Igen er dette FØRSTE offentlige/begrænsede FSD beta version i USA. Så vent nu med kritikken til den kommer til vores lille andedam.

jramskov
jramskov Oct 23 '20

Her er en lidt længere video fra Tesla Raj med kørsel i dagslys - look at that egg go :D Generelt ser det ret imponerende ud, man kan godt se steder hvor den kan blive bedre, men generelt er det ganske imponerende synes jeg.

https://youtu.be/3iRHYIwjFKw

bskaarup
bskaarup Oct 23 '20
Citat fra jramskov

Her er en lidt længere video fra Tesla Raj med kørsel i dagslys

Fed video. Jeg anbefaler at man bruger mute-knappen - ellers bliver man hutigt træt...

AllanOlesen
AllanOlesen Oct 23 '20
Quote from baldur

Level 3 vil sige kørsel uden hænder på rattet og med mulighed for at have opmærksomhed på noget andet (læse en bog, TV, arbejde). Men føreren skal være klar til at overtage indenfor 15 sekunder hvis computeren beder om det.

[...]

Jeg tror Teslas problem er den relative lange tid føreren har til at overtage styringen. De kan ikke bare lave en høj hyletone og skrige "TAG OVER NU ELLER DØ!".  De skal kunne vise at flåden over mange km ikke laver ghost opbremsninger og andre mærkelige ting. At den ikke kører galt uanset at føreren ikke reagerer. 

De to afsnit, jeg har klippet ud ovenfor, er en stor del af grunden til min skepsis.

Jeg tror ikke på, at du reelt kan arbejde eller sove, hvis du på 15 sekunder skal være klar til at overtage bilen i en situation, der er så afvigende, at bilen ikke selv føler sig i stand til at klare den.

Så du kan måske godt sidde og kigge på, at den kører. Måske endda kigge på en film, du ikke skal tænke alt for meget over. Men er man bare lidt mere fordybet end det, får man brug for mere end 15 sekunder.

Volvo proklamerede for et par år siden, at de snart var klar med en selvkørende funktion, der ville give 2 minutters varsel. Så begynder det at give mening. Men så skal vi langt ud over det fumlestadie, som Tesla lige nu er på.

Ice2EV
Ice2EV Oct 23 '20

Ok, måske min fantasi er underudviklet.

Men jeg kan altså ikke fantasere mig til at en computer kan forudsige at om 15 sekunder skal du overtage, for der sker noget jeg ikke kan overskue. 

På 15 sekunder med 130 kmt kommer man ca 500 meter, og der kan der altså nå at komme mange pensionister ud bag lastbiler eller en hjort springer rundt, en der taber en pakke rockwool foran, whatever.

Slet ikke på 2 minutter, hvor man kommer omkring 4 km!.

AllanOlesen
AllanOlesen Oct 23 '20
Quote from Ice2EV

Slet ikke på 2 minutter, hvor man kommer omkring 4 km!.

Helt enig. 2 minutter er reelt en erklæring om, at: "På denne vejstrækning kan jeg håndtere enhver situation, der vil kunne opstå. Om nogle km kommer vi til en vejstrækning, hvor jeg ikke længere kan give denne garanti. Jeg skal nok give dig besked 2 minutter i forvejen."

baldur
baldur Oct 23 '20

Du må ikke sove ved level 3. Det kræver level 4.

FNs fortolkning af level 3 er at bilen ikke må køre galt, selv ikke hvis føreren svigter og undlader at tage over. Så skal den i stedet for stoppe på en sikker måde. Ligesom den faktisk allerede gør i dag. Den skal dog kunne køre ind i nødsporet og stoppe der om muligt.

Jeg tror ikke de mener at bilen nødvendigvis skal kunne forudsige 15 sekunder ud i fremtiden. Det er tilladt at den nedsætter hastigheden eller eventuelt helt stopper. Men udgangspunktet er at den giver dig 15 sekunders varsel. Eksempelvis når trafikafviklingen begynder at gå hurtigere end 60 km/t (husk det kun er til køkørsel indtil videre), så kan den skrive at vi overgår til normal autopilot om 15 sekunder. Det vil sige at du har 15 sekunder til at trække lidt i rattet for at markere at du er der. Hvis du ikke holder i rattet, så vil den i stedet stoppe.

Level 3 er automatisk kørsel med begrænsninger. Bilen skal melde 15 sekunder inden en af disse begrænsninger træder i kraft. Et andet eksempel kan være at det er "on ramp to off ramp" hvorfor den skal melde 15 sekunder inden vi kører ind på off ramp at nu overgår vi snart til almindelig autopilot.

Eller hvis nu vejret bliver for dårligt. Så kan der ske to ting. Enten er vejret dårligt men ikke så dårligt at den er nødt til at stoppe med det samme: du får 15 sekunder. Eller det er så dårligt at den faktisk ikke kan fortsætte - i så fald må den stoppe med det samme, uden at du har fået de 15 sekunder. Uanset hvad må den ikke køre galt.

AllanOlesen
AllanOlesen Oct 23 '20
Quote from baldur

Jeg er sådan set ligeglad med levels. Det var dig, der begyndte at snakke om level 3. Det indlæg, jeg startede med at svare på, handlede om at kunne arbejde eller sove. 

baldur
baldur Oct 23 '20
Citat fra AllanOlesen
Quote from baldur

Jeg er sådan set ligeglad med levels. Det var dig, der begyndte at snakke om level 3. Det indlæg, jeg startede med at svare på, handlede om at kunne arbejde eller sove. 

Ja ok rolig nu. Det indlæg af mit som du svarede på var fyldt med termen "level 3" og der står ikke et ord om at kunne sove og "arbejde" står i en sætning der starter med "level 3" og som du har citeret. Ja hvis man går længere tilbage skrev Ice2EV noget om at være monster træt, men hvad har det med mit indlæg at gøre - det er ikke engang citeret eller kommenteret på?

Jeg fortæller bare om hvad status er hos FN i forhold til Tesla. FN bruger i øvrigt hellere ikke level begrebet direkte.

Ikke alene må man ikke sove men de har lavet krav om at bilen skal filme eller på anden vis detektere at føreren er klar. Nok derfor at Tesla nu har aktiveret kabinekameraet i Model 3. Men et problem for selv helt nye Model S & X som ikke har noget internt kamera.

Med kameraet skal systemet sikre sig at føreren ikke vender sig væk fra vejen, ikke har lukket øjne, sider i sædet i en normal position til at kunne overtage kørslen, etc. Så der er bestemt begrænsninger til hvad man kan foretage sig. Det er et forsøg på at imødekomme den kritik om at det tager for lang tid for folk at omstille sig til at føre bilen. Man skal hele tiden være semi-parat. Men man behøver ikke have hænder på rattet og må godt læse, eller skrive SMS, emails etc.

Sider: 1 2 »