@Rune2
Det du siger er at dobbeltbunden er fyldt helt op i LR modellen.
Alle taler om den s.... varmepumoe, den er jo ikke et mirakel - overvej hvor få km ægte range den reelt bidrager med
Nej, varmepumpen er ikke noget mirakel, men den gør dog en fornuftig forskel i koldt vejr. De har testet en lang række elbiler i Norge både sommer og vinter og hvis man kigger på resultaterne for en bil med og en uden varmepumpe, så mister en bil med varmepumpe noget mindre rækkevidde om vinteren. I sommertesten kørte TM3 omkring 44km længere end Kona'en, i deres vintertest havde de samme rækkevidde. For mig vil det være rart at forskellen i rækkevidde mellem sommer og vinterkørsel minimeres. Her er de relevante tal fra testene:
Sommer:
Kona: 568,4 km
TM3: 612 km
Vinter:
Kona: 404 km
TM3: 404,4 km
Vintertesten: https://www.naf.no/...ddetest-vinter-2020/
Hvis eller når LR kommer med LFP batt's, er der s plads til 75 kWt i bugen på model 3?
Hvor langt løber en hidtil SR+ reelt på full batt og hvor langt løber den i dagligdagen ved sommer og vinter temp?
Vi har en SR+ fra Freemont fabrikken, leveret til os 21/9 2020.
Min kone kører 2 x 111km om dagen til og fra arbejde. Altså 222km pr. dag. De 34km er landevejskørsel med 80 km/t og de resterende 188 km er motorvej hvor der max køres 110 km/t.
Vi lader til 90% hver nat hjemme på Clever lader. (11KW=77Km/t i ladehastighed)
Når bilen er ladet 90% op siger den 340 km på skærmen. Når min kone kommer hjem, uden svinkeærinder :-) er der mellem 50 km og 80 km tilbage på batteriet ifølge skærmen. Det svinger pga temperatur, regn, modvind etc.
Har endnu ikke prøvet lavere temperaturer end 5 grader C.
Hvis eller når LR kommer med LFP batt's, er der s plads til 75 kWt i bugen på model 3?
Hvor langt løber en hidtil SR+ reelt på full batt og hvor langt løber den i dagligdagen ved sommer og vinter temp?
Vi har en SR+ fra Freemont fabrikken, leveret til os 21/9 2020.
Min kone kører 2 x 111km om dagen til og fra arbejde. Altså 222km pr. dag. De 34km er landevejskørsel med 80 km/t og de resterende 188 km er motorvej hvor der max køres 110 km/t.
Vi lader til 90% hver nat hjemme på Clever lader. (11KW=77Km/t i ladehastighed)
Når bilen er ladet 90% op siger den 340 km på skærmen. Når min kone kommer hjem, uden svinkeærinder :-) er der mellem 50 km og 80 km tilbage på batteriet ifølge skærmen. Det svinger pga temperatur, regn, modvind etc.
Har endnu ikke prøvet lavere temperaturer end 5 grader C.
Til sammenligning render vores LR fra 98% eller 480 km 292 km motorvej og har 120 km tilbage om sommeren og 32 km tilbage om vinteren på samme strækning, men der bliver kørt 125-130 kmt.
Overvejer at nappe en SR+ som bytte for ICE'en, men ville heller have en Y, tænker dog den bliver for dyr.
Overvejer at nappe en SR+ som bytte for ICE'en, men ville heller have en Y, tænker dog den bliver for dyr.
Tror desværre alle Teslaer bliver væsentligt dyrere ved årskiftet. "Tesla-tilskud" du ved :-)
LFP nyt. Første sammenligning af LFP med NCA.
Første tests indikerer at de nye LFP batterier kan lades væsentlig hurtigere på Supercharger. Eks. 40-99% er LFP 20 minutter hurtigere.
LFP nyt. Første sammenligning af LFP med NCA....
Du skal nok ikke lægge for meget i den artikel, for der er tydeligvis noget andet end batterytype/kemi som begrænser ladehastigheden. Som jeg forstår, så burde en Model 3 lade med noget mere end dette: "At 40% SOC, the nickel variant is charging at 64 kW, and at 41% SOC, the LFP variant is charging at 69 kW."
Et forsigtigt gæt er, at de har kørt de to testbiler en meget kort strækning hen til SuC og derfor har batterierne ikke været ordentligt varme. Alligevel ser det ud til, at LFP lader væsentligt hurtigere, hvilket er interessant.
Et forsigtigt gæt er, at de har kørt de to testbiler en meget kort strækning hen til SuC og derfor har batterierne ikke været ordentligt varme. Alligevel ser det ud til, at LFP lader væsentligt hurtigere, hvilket er interessant.
Ja de tal ser mærkelige ud. Håber TeslaBjørn snart får fingrene i en LFP bil så vi kan få en ordentlig test :-)
Og hvem lader til 40-99% når man har en Tesla? 2-3 min hurtigere 10-80% er mere brugbar viden.
Og hvem lader til 40-99% når man har en Tesla?
Det har der nok ikke været ret mange, der har gjort indtil nu. Men det er jo netop fordi batterierne lader meget langsomt ved 99%. Hvis de nye LFP batterier lader hurtigere ved 99%, vil man i praksis bedre kunne udnytte den fulde batterikapacitet, hvilket i sig selv er ret interessant.
Testen starter ikke ved 40% De startede med at lade ved henholdsvis 6 og 9 % men det var efter 40% at forskellen blev mere udtalt.
LFP nyt. Første sammenligning af LFP med NCA....
Du skal nok ikke lægge for meget i den artikel, for der er tydeligvis noget andet end batterytype/kemi som begrænser ladehastigheden. Som jeg forstår, så burde en Model 3 lade med noget mere end dette: "At 40% SOC, the nickel variant is charging at 64 kW, and at 41% SOC, the LFP variant is charging at 69 kW."
Enig. Men. Superchargerne i det område af Kina maxer ud ved 120kw. Og uanset er forskellen da interessant. Er den ik’ ?
De første Kinesisk produceret M3 er nu ankommet og leveret til kunder i Tyskland.
Det er forventning at bestykning varier, men nogle af dem har nye forlygter og sidespejl med nedblænding , samt måske ratvarme. 2021 opdatering som dobbeltlags ruder, varmepumpe osv. er ikke at finde.
Supercharge er langsomt, peak under 50 kW. Spekulationerne går op det er sleve LFP batteri teknologien der ikke lader godt lave temperatur, eller det er begrænsninger i software med mulighed for forbedring over tid. Det er åbenbart kendt at LFP svaghed er lav temperatur, så det er sandsynligvis en kombination.

Tidligere resultater der har været op at vende fra Kina er sket ved udetemperatur på 25 grader celsius.
Der er mange forskellige eksempler fra Tyskland. Helt enig med at der må komme software update der giver bedre SuC tider.
Tjek dette 5-100% temp 4C. Max 115Kw. Forvarmet batteri. 57min. : https://youtu.be/hm2kXLrSBYM
Mange af de Tyske kunder har de nye lygter. Men mærkligt nok er der nogen som har de gamle. Og det helt uafhængigt af stel nr.
Alle har den nye liste ved bagruden der skal mindske vand i bagagerummet når man åbner bagklappen. Sidespejle med nedblænding ser også ud til at være standard.
Byggekvaliteten er helt som berettet. De fleste oplever 0 fejl og mangler. Lakeringen er meget, meget bedre end US modellerne.
Nu har jeg luret lidt på nogle af de tyske fora, og jeg er lidt betænkelig ved de issues, folk har med batteriet.
Generelt set ser det ud til, at det er svært at få bilen til at lade hurtigere end omkring 80Kw. Godt nok er det vinter, men er det normalt for SR+ ?
Der er også nogle stykker der kommenterer, at sådan var det også med de gamle model 3 i begyndelsen - at ingen af dem ladede med meget mere end 60 Kw før efter nogle softwareupdates mv.
Er der nogle M3-ejere her, der kan kommentere på det?
Vi står til at skulle hente en M3 MiC om nogle få uger, og jeg får lidt sved på panden over pludselig at kunne læse sådan nogle beretninger, mens det eneste Tesla har fortalt mig er, at jeg får en bil fra Kina, og at den har lidt længere rækkevidde på papiret.
Siger de noget om ladekurven? 80kW lyder lidt lavt synes jeg, men hvis den kan lade med 80kW til tæt på 100% hjælper det lidt på det. Som jeg har forstået det, er det også helt fint at oplade den til 100%.
Vores LR AWD, havde lidt lade issues indtil den havde fået en update eller 2.
Til en start lånte vi naboens model S UMC og ladede med 11 kWt. Men pludselig ophørte bilen med at acceptere den lader.
På SuC var der også noget fnidder til en start. men igen det forsvandt efter updates.
Med mindre du regner med at køre på bilferie jævnligt, i så fald forstår jeg ikke SR+, men forventer at benytte den til lokal transport og pendling, så kommer du meget sjældent til at benytte SuC.
Bortset fra de første 14 dage hvor vores lader ikke var monteret og sidste sommers bilferie, så har vi kun benyttet SuC måske 7-10 gange på 68.000 km. De få gange havde vi nok også overlevet 10 minutter længere ladetid.