Loading...
dk

Kinesisk Model 3 i Danmark | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 12 '20
<p>Ser sgu godt ud :-) Tillykke med den!</p>
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 12 '20
ThomasDk
ThomasDk Dec 12 '20
Citat fra DenseH

LFP batterierne i den Kinesisk fremstillede SR+ skal faktisk helst lades til 100% hver dag! Minimum en gang om ugen. Det er beskeden man får ved udlevering og på Tesla supporten. Og det synes jeg da er et plus. Lige bortset fra at man ikke har regen de første kilometer. Men det tænker jeg er et okay bytte.

Tillykke med bilen! og glæder mig til at høre din erfaring, specielt med det nye LFP batt. Stort plus at de kan/ skal lades helt op - så har man altid en bil med max km klar.
Ja meld endelig tilbage på hvordan det hele forløber  - ikke mindst når bilen skal hurtiglades. 

Vil det sige at når vi får bestilt engang i det nye år, så vil man altid få disse nye LFP batterier med?

Jfk67
Jfk67 Dec 12 '20

Har også 1 år Premium.

Citat fra DenseH
Citat fra TeslaSeb

@DenseH - jeg har lige modtaget min China SR+ men min er kun med 30 dages premium, hva' faen gjorde du for at få 1 år? :-D

Jeg aner det ikke :) Undrede mig også over det. Og tænkte at det måtte være en fejl. Da jeg så det på bilens skærm. Men har efterfølgende fået en mail der bekræfter det. :) Kan det mon hænge sammen med at min oprindelige ordre blev ændret til Kina modellen? Men tænker at det må der også være andre der oplevede. Måske syns de bare jeg er flink :)

Forummets indlæg er redigeret af Jfk67 Dec 12 '20
Tobias
Tobias Dec 12 '20
Citat fra DenseH
Citat fra Nikolaj

@DenseH: Har de kinesiske batterier bedre af, at være fuldt opladte / afladte? 

De øvrige Tesla-batterier er det ren gift for, da det slider hårdt på dem, og derfor kun anbefales, hvis man skal langt, og at man kører straks bilen er færdigopladt. Tilsvarende når man aflader bilen mod nul procent, så sætter man den straks til opladning, så batteriet kommer væk fra yderzonen rent procentuelt.

Min Tesla ligger således kun uden for 10-90% intervallet ca. 8-10 timer årligt i forbindelse med langture. 

LFP batterierne i den Kinesisk fremstillede SR+ skal faktisk helst lades til 100% hver dag! Minimum en gang om ugen. Det er beskeden man får ved udlevering og på Tesla supporten. Og det synes jeg da er et plus. Lige bortset fra at man ikke har regen de første kilometer. Men det tænker jeg er et okay bytte.

Der er mig bekendt ikke nogen batteriteknologi der skal, eller har godt af at blive ladet til 100%. LFP skal dog lades til 100% for at finde reference for spændingen, således at den kender (kalibrer) batteriniveauet korrekt. LFP tåler dog langt bedre at blive fuldt opladt. Hver dag til 100% er vil efter min vurdering være unødig slid. 

Forummets indlæg er redigeret af Tobias Dec 12 '20
MOS
MOS Dec 12 '20
Citat fra Tobias

Der er mig bekendt ikke nogen batteriteknologi der skal, eller har godt af at blive ladet til 100%. LFP skal dog lades til 100% for at finde reference for spændingen, således at den kender (kalibrer) batteriniveauet korrekt. LFP tåler dog langt bedre at blive fuldt opladt. Hver dag til 100% er vil efter min vurdering være unødig slid.

Det er præcis, hvad jeg også tænker. Men er det bare en fornemmelse, eller hvad bygger du det på? Har du evt. nogle referencer, hvor der er fagligt belæg for dette, hvad angår Teslas nye LFP-batterier? 

DenseH
DenseH Dec 12 '20
Citat fra ThomasDk
Citat fra DenseH

Tillykke med bilen! og glæder mig til at høre din erfaring, specielt med det nye LFP batt. Stort plus at de kan/ skal lades helt op - så har man altid en bil med max km klar.
Ja meld endelig tilbage på hvordan det hele forløber  - ikke mindst når bilen skal hurtiglades. 

Vil det sige at når vi får bestilt engang i det nye år, så vil man altid få disse nye LFP batterier med?

Jeg skal nok holde jer orienteret med hvordan det går med ladningen. Tænker at jeg vil vente et par dage mere. Så er der lidt mere kød på. Nb. Idag er den oppe på 99% på Wall chargeren. Så BMS’en ser ud til at kalibrere. 
Umiddelbart ser det ikke ud til at LFP kommer på næste års SR+ modeller. Da det i første omgang kun er biler produceret i Kina der kommer med LFP. Og 2021 Q1 M3 SR+ skulle komme fra Freemont. Men Elon har meldt ud at det i nærmeste fremtid vil være LFP der vil blive brugt i de mindste modeller.
AMT3
AMT3 Dec 12 '20
Citat fra DenseH
Citat fra Tobias

Tak Fsch! Jeg overvejer om jeg skal vente lidt. En af de tyske brugere har udfordringer med ladning af sin LFP M3, og har efter sigende fået at vide af Tesla at "den" blot skal køres til (5000km!).

billede

De fleste andre ser dog ud til at peake ved 70 kW, men hvad ved -10? 

Jeg er bekymret for mit dyreste bilkøb til dato :)

Er ret sikker på at det er BMS der lige skal kalibrere. Vores blev leveret med 21% og måtte derfor straks lade ved SuC i Århus. Ladede til 32%. Det gik meget langsomt. Som forventet på koldt batteri med 21%. Ankom hjemme med 12%. Ladede med 11kw på Wall Charger. Ladning stoppede ved 86% (er sat til 100%). Her til morgen viser den at SoC er 98%. Har aflæst energimåleren og den har ikke ladet i mellemtiden. Intet forbrug ud over Wall Chargerens egne 0,08kwh i døgnet.

I dine indlæg om de forskellige 'opgraderinger' og byggekvalitet oplever jeg det samme. Forlygter, nedtonede spejle, bageste gummistrimmel for at dræne vinduesregn, hvilket er det samme i 2021.

Jeg satte batteriet til at oplade til 100% i går aftes, men det nåede kun 95% i morges - temperaturen var 5 ° C. Jeg fik 18kw gennem det normale stikkontakt på UMC.

Forsøgte igen i aften efter en 100 km rundtur til kysten, denne gang med blå 16A i et rødt 16A CEE-stik med en konverter, som min nabo (en elektriker) lavede, og jeg får 24kw. Jeg skal dog stoppe og begynde at oplade, da det ser ud til at have problemer og falder til 1kw ganske meget. At stoppe og starte igen løser dette. Jeg talte med Tesla i dag om alt dette, og de sagde også, at det sandsynligvis var et nyt batterikalibreringsproblem. De bekræftede dog, at de arbejder på en firmwareopdatering til problemer med opladningshastigheden.

AMT3
AMT3 Dec 12 '20
Citat fra DenseH

Så fik man sin SR+ Den er i super kvalitet  intet at sætte en finger på. Paneler og døre, sidder som de skal. Super malerarbejde helt ind i alle kroge. Nye gummiliste ved bagrude for at undgå vand i bagagerummet. Sidespejle med nedblænding. Og ikke mindst. De nye Matrix forlygterOg et helt års gratis Premium connectivity !!!!
Nu står den og suger 11kw fra Wall Charger’en. Fed fed bil. Stort smil herfra :)

Ja, jeg fik også "Premium audio (without external amplifier)" selvom jeg ikke ved, om alle SR + får dette samt et års Premium Connectivity. 

Og da jeg talte med Tesla, bekræftede de, at batterierne skulle oplades med jævne mellemrum til 100%, men jeg spurgte ikke, hvor ofte. Vi har brug for en form for officiel rådgivning om det, tror jeg. Tak for at fortælle os, hvad Tesla sagde til dig ved levering @DenseH - det er interessant.

Efter min erfaring hidtil kommer regen ret hurtigt tilbage. Jeg vil sige, at hvad andre har sagt om rækkevidden i denne tråd, synes det er rigtigt for mig. Lad os sige, at jeg starter ved 380 km ved 95%, efter ca. 100 km har jeg kun 220 km rækkevidde tilbage.

DenseH
DenseH Dec 12 '20
Citat fra AMT3
Citat fra DenseH

Så fik man sin SR+ Den er i super kvalitet  intet at sætte en finger på. Paneler og døre, sidder som de skal. Super malerarbejde helt ind i alle kroge. Nye gummiliste ved bagrude for at undgå vand i bagagerummet. Sidespejle med nedblænding. Og ikke mindst. De nye Matrix forlygterOg et helt års gratis Premium connectivity !!!!
Nu står den og suger 11kw fra Wall Charger’en. Fed fed bil. Stort smil herfra :)

Ja, jeg fik også "Premium audio (without external amplifier)" selvom jeg ikke ved, om alle SR + får dette samt et års Premium Connectivity. 

Og da jeg talte med Tesla, bekræftede de, at batterierne skulle oplades med jævne mellemrum til 100%, men jeg spurgte ikke, hvor ofte. Vi har brug for en form for officiel rådgivning om det, tror jeg. Tak for at fortælle os, hvad Tesla sagde til dig ved levering @DenseH - det er interessant.

Efter min erfaring hidtil kommer regen ret hurtigt tilbage. Jeg vil sige, at hvad andre har sagt om rækkevidden i denne tråd, synes det er rigtigt for mig. Lad os sige, at jeg starter ved 380 km ved 95%, efter ca. 100 km har jeg kun 220 km rækkevidde tilbage.

Jeg har sjovt nok også premium audio uden forstærker. Og er ret sikker få at lyden er væsentlig bedre end i den vi prøvekørte. Hmmm. 
DenseH
DenseH Dec 12 '20
Citat fra AMT3
Citat fra DenseH

Ja regen er ret hurtigt tilbage. Ikke det store problem med 100%. Er også sikker på at SuC ladehastigheder bliver løst i kommende opdatering. Er ikke bekymret :)
Rækkevidden er som jeg kan forstå et generelt problem over hele linjen. Uanset hvilken model. Og ikke den store overraskelse. Stemmer med eks  ABRP. Er enig i at der mangler en helt officiel udmelding om hvordan LFP skal lades. En ting er supporten og teknikeres meldinger men det kunne være dejligt med noget konkret. Der står intet i manualer eller software. Men alle udmeldinger fra Tesla har været helt enslydende fra starten. Tænker snart der kommer noget.....
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Dec 12 '20
mylle
mylle Dec 13 '20
Citat fra Jfk67

Har også 1 år Premium.

Citat fra DenseH
Citat fra TeslaSeb

@DenseH - jeg har lige modtaget min China SR+ men min er kun med 30 dages premium, hva' faen gjorde du for at få 1 år? :-D

Jeg aner det ikke :) Undrede mig også over det. Og tænkte at det måtte være en fejl. Da jeg så det på bilens skærm. Men har efterfølgende fået en mail der bekræfter det. :) Kan det mon hænge sammen med at min oprindelige ordre blev ændret til Kina modellen? Men tænker at det må der også være andre der oplevede. Måske syns de bare jeg er flink :)

Det virker som om Tesla pludselig har fundet ud af at det var en fejl og at folk nu kun får 1 måned. I kan se på dette ark at de der har fået deres bil inden for de sidste få dage kun har fået en måned.

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1B7_n1CQ4D4WNgwh9gQsGXwoyEojlDNmhjXdviUqWQi0/htmlview#gid=0

Jeg skal hente min på fredag og får nok også kun en måned. Håber dog på premium audio
Tobias
Tobias Dec 14 '20
Citat fra MOS
Citat fra Tobias

Det er præcis, hvad jeg også tænker. Men er det bare en fornemmelse, eller hvad bygger du det på? Har du evt. nogle referencer, hvor der er fagligt belæg for dette, hvad angår Teslas nye LFP-batterier? 

Reelt kræver der adgang til dataark for de specifikke celler som Tesla får fra CATL. CATL stiller ikke dataark frit tilgængelig. 

Dataark for CATL LFP's celler (sandsynligvis ikke dem Tesla bruger) fra en forhandler beskriver at anbefalet SOC er 10% - 90%. Det må forventes at det gælder for selve teknologien, og ikke for den enkelte celle. Det spændende spørgsmål her er hvad det reelt opladning over 90%, betyder for "degradation", hvor udmelding er at denne er lavere for LFP. 

Kilde: https://www.evlithium.com/lifepo4-battery-news/475.html ;

Her kurve over strømstyrke i forhold til temperatur, ville være sjovt at sammenholde med kurven for NCA

200ah lifepo4 battery cell

Forummets indlæg er redigeret af Tobias Dec 14 '20
MOS
MOS Dec 14 '20
Citat fra Tobias

Dataark for CATL LFP's celler (sandsynligvis ikke dem Tesla bruger) fra en forhandler beskriver at anbefalet SOC er 10% - 90%

Men de skriver jo præcis det samme for deres NCM-batterier. Så hvad er forskellen? 

DenseH
DenseH Dec 14 '20

Jeg har nu 99% ved fuld opladning. Så vi er lige ved at være der. 

Forbruget er tilsyneladende spot on i følge ABRP. Har nu haft mange forskellige ture hvor alt stemmer. 
Har sat ABRP til at bruge Tesla/Model 3/2021/Standard Range Plus LFP (Beta) 

Bruger ABRP med betalt abonnement således at vind og vejr stemmer 100% :)

Tjek også denne video: https://youtu.be/5cxyYIOECqs

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Dec 14 '20
Tobias
Tobias Dec 14 '20
Citat fra DenseH

Forbruget er tilsyneladende spot on i følge ABRP. Har nu haft mange forskellige ture hvor alt stemmer. 

Godt input! 

Når jeg kigger på ABRP ser det ud til SR+ LFP har samme ladetid som SR+, det vil sige at med din nuværende erfaring så holder det stik? 

DenseH
DenseH Dec 14 '20

Citat fra Tobias
Citat fra DenseH

Godt input! 

Når jeg kigger på ABRP ser det ud til SR+ LFP har samme ladetid som SR+, det vil sige at med din nuværende erfaring så holder det stik? 

Ladetiden er lidt svær at sammenligne for mig endnu. Jeg lader herhjemme med 11kw. Men så snart jeg har noget fra SuC skal jeg melde tilbage :) Men umiddelbart tror jeg det holder vand. Ser ud som om LFP har en mere flad ladekurve. Under alle omstændigheder tror jeg ikke der er mange minutters forskel. 

AMT3
AMT3 Dec 14 '20

Undskyld min dansk. Jeg skynder mig, og det er ikke mit modersmål.

Jeg ved virkelig ikke nok om opladning endnu for at komme ind i detaljerne i de opladningsdata, jeg ser fra tyske ejere. Men jeg er interesseret i, hvilken effektivitet mit LFP-batteri har. Jeg oplever 98% maksimal opladning (5C temperatur) efter tre opladningscyklusser. Dette repræsenterer omkring 380 km rækkevidde. Efter omkring 100 km kørt rækkevidde er omkring 240 km. Dette er meget uvidenskabelige observationer, men det er det, jeg har været i stand til at opnå de sidste par dage.

Imidlertid så jeg netop dette (https://www.youtube.com/watch?v=70J3hynY67k), og jeg fandt det meget interessant. Jeg ville være interesseret i jeres tanker. Hans argumenter er velstrukturerede og overbevisende, men jeg ved ikke, om de er korrekte eller ikke (selvfølgelig). Jeg har talt med Tesla, og de accepterer, at problemer med opladningshastighed skal løses og arbejder på en firmwarefix. Men opladning til 100% regelmæssigt og på trods af dette har en længere batterilevetid er en væsentlig fordel.

Forummets indlæg er redigeret af AMT3 Dec 14 '20
mylle
mylle Dec 15 '20
Så fik jeg også min MiC Tesla hjem. Blev fremrykket fra fredag til i dag :) Alt ser rigtigt fint ud, men hvor hulan ser i om i har fået en måned eller 1 års premium connectivity ?
HrMogensen
HrMogensen Dec 16 '20

Citat fra mylle Så fik jeg også min MiC Tesla hjem. Blev fremrykket fra fredag til i dag :) Alt ser rigtigt fint ud, men hvor hulan ser i om i har fået en måned eller 1 års premium connectivity ?

Tillykke :)

Hvis du logger ind på din Tesla konto via browser (der kan måske et par dage før du får adgang), så bør du her kunne se hvornår Premium udløber. 

Helmer
Helmer Dec 16 '20
Hvordan ser man om man har fået: Premium audio (without external amplifier) ?

Og hvad er det? :) 

Min blev i øvrigt ladet til 100% i nat, rækkevidde siger herefter 384KM... Ikke særlig tæt på 440KM, måske det er pga vejret eller min kørestil de her første 700 KM
Sider: « 1 2 3 4 5 »