Loading...
dk

Forsikring model 3, hk/Kw? | Tesla Forum

Nikola
Nikola Nov 3 '20

Har fået en Model 3 SR+ for nylig og kigger på forsikring.

Fik først et tilbud (til ca. 8600,-) som da jeg fik bilen steg knap 1000,-. Da jeg spurgte om hvorfor prisen steg, fik jeg det svar at de have beregnet tilbuddet (uden nr. plade) med en effekt på omkring 260 hk, men at de nu kunne se at bilen var opgivet til omkring 320 hk, hvorfor prisen var højere.

Jeg synes at jeg har set flere forskellige opgivelser på effekten (Bilbasen skriver 258 hk i annoncerne) og troede egentlig at det passede.

Er de 320 hk korrekt? 

MOS
MOS Nov 3 '20

Det kommer vel an på, hvordan man måler det. Er det målt på motoren? Eller motorerne, hvis det er dual motor? Og er det på hver motor for sig lagt sammen eller tilsammen, når de kører samtidig? Er det effekten, der kan leveres fra batteriet? Ved hvilken SoC % på batteriet er det målt? Og ved hvilken batteritemperatur? Eller er det målt på hjulene? Og er det en peak effekt eller en vedvarende effekt? Hvis det er vedvarende effekt, over hvor lang tid er den så målt? Batteriet kan jo snildt tømmes på langt under en time, hvis man giver den fuld effekt. Og max. effekten aftager i takt med at spændingen på batteriet aftager. Så hvis man tager vedvarende effekt i en time, så ligger vi måske helt nede under 50 kW. Er der taget højde for softwarebegrænsninger i effekten osv.

Jeg aner ikke, hvordan man plejer at måle effekten og måske gør man det forskelligt, hvorfor forvirringen opstår.

I øvrigt er SI-enheden for effekt Watt [W] eller kilowatt [kW]. Fatter ikke at nogle folk (og endda myndigheder) stadig regner i oldnordiske enheder som hestekrummer. Specielt når vi taler elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 3 '20
Danbra56
Danbra56 Nov 3 '20

Prøv at se Runes på hjemmeside der er en beregner. 

PeterE
PeterE Nov 3 '20

Hvad er Runes på hjemmeside? Runa forsikring? Et link ville nok hjælpe Nikola :)

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 3 '20
Citat fra Nikola

Har fået en Model 3 SR+ for nylig og kigger på forsikring.

Fik først et tilbud (til ca. 8600,-) som da jeg fik bilen steg knap 1000,-. Da jeg spurgte om hvorfor prisen steg, fik jeg det svar at de have beregnet tilbuddet (uden nr. plade) med en effekt på omkring 260 hk, men at de nu kunne se at bilen var opgivet til omkring 320 hk, hvorfor prisen var højere.

Jeg synes at jeg har set flere forskellige opgivelser på effekten (Bilbasen skriver 258 hk i annoncerne) og troede egentlig at det passede.

Er de 320 hk korrekt? 

I følge tesla's model 3 owners manual (side 189) så har motoren "Maks. effekt: 239 kW ved 5525 o/min" 239 kW er 320 hk så det passer. Men et opslag på en anden model 3 SR+ på skat.dk viser motorens effekt til 225 kW hvilket er 302 hk

Jeg vil da mene at skat.dk og forsikring skal passe overens. Medmindre du har oplyst forsikringsselskabet om hvor mange hk bilen har da du bad om tilbuddet, så må det være deres hovedpine at de har nogle forkerte tal og du skal have forsikringen til den pris der står i tilbuddet. Hvad er ellers pointen i at få et tilbud?

Og ja hk giveringen mening og har aldrig gjort det, ligemeget om det er en ICE eller en anden type bil

Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Nov 3 '20
Ice2EV
Ice2EV Nov 3 '20

Problemet ligger i at Tesla i vid omfang indregistrerer alle dual modeller ens hos motoregistreret. Derfor vil man i de fleste tilfælde opleve at AWD er registreret med samme kW/HK som Performance.

De siger, at det er fordi det er de samme motorer der ligger i, og det kun er en software begrænsning samt en yderligere testning af performance motoren, der ligger til grund derfor. Samtidig så kan man jo også dagen efter man har købt den, lave et tilkøb på 0,5 sek hurtigere acc...... Hvilket burde borge for der bliver lukket mere op for sluserne.

Måske SR+ er registreret ligesom LR RWD, hvis de har samme motor. 

Så kan det måske også være der har været en udvikling på bagerste motor på SR+ over tid, således der enten er lukket mere op eller udviklet på motoren.

MOS
MOS Nov 3 '20

Men der er vel også ICE-biler, der har samme fysiske motor, men med forskellig softwarebegrænset momentkurve og dermed forskellig max. effekt.

Ice2EV
Ice2EV Nov 3 '20

MOS.    Ja men det er ikke Tesla der indregisterer dem.