Loading...
dk

Model 3 2020 eller 2021 ? | Tesla Forum

Model3
Model3 Nov 10 '20

Hej, 

jeg er virkelig splittet om hvilken bil jeg skal købe...
2020  eller 2021 modellen.   
På tesla's Lager har de den version jeg vil have :   372000

2020 Model 3 med 19"-  og 440 KM på Range.  

Men den nye er så 25.000 kr dyrere 
2021 Model 3 med 19" ,  Range 430 KM,  
Varmepumpe,  elektrisk bagklap ,  
Støjsvage ruder...  

Jeg har ikke en tesla,  så jeg ved ikke hvor overdrevet det er det med støj i bilen.. 
Hvad er jeres erfaring? hører man alligevel ikke radioen når man kører, så det overdøver støjen udefra?    

Synes i det er 25.000 kr værd  (stort minus er man mister 10 km i range ved den nye).  

Jeg er godt nok splittet.

bskaarup
bskaarup Nov 10 '20

De 25.000 i forskel kan sagtens blive anderledes. Som loven er nu kommer der afgift på. Regeringen lægger op til en ændring af den eksisterende lov, men så vidt jeg ved er der ikke vedtaget noget endnu.

Hvis du får bilen leveret i år så ved du hvad den koster.

Overvej om du vil give 14.000 ekstra for 19" hjul. Du kunne evt. få den med 18" og så købe 19" ved siden af (så har du 18" fælge til vinterbrug)

Model3
Model3 Nov 10 '20

Jeg troede at afgift var kun på el-biler over 400.000 kr ? 

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 10 '20
Citat fra Model3

Det er kun hvis forslaget bliver vedtaget, lige nu er afgiften på elbiler på 20% af den normale bilafgift, til januar stiger det til 65% af den normale bilafgift, medmindre de ændre lovgivningen inden nytår.

Se mere her:
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Nov 10 '20
Model3
Model3 Nov 10 '20

Men på Telsa.com/  står der 0 kr i registreringsafgift.. ????  

på en SR+  (lagerbil),   kommer der  20% oven i det beløb??

bskaarup
bskaarup Nov 10 '20

Hvis du tager en lagerbil og får den leveret i år er der ingen afgift. Priserne på tesla.com afspejler afgiften som den er i dag.

Nikola
Nikola Nov 10 '20

Hvis man ser bort fra usikkerheden mht. afgifterne ville jeg klart vente på en 2021, (hvis du ikke er tidspresset).

WLTP forskellen er så vidt jeg forstår primært baseret på forskel i test udførelse/beregning (dem der er "på lager"/i transit lige nu er kinesisk byggede M3), så det ville jeg se bort fra (og varmepumpen kan rigeligt hente de 10 km ved lave temp, når det er mest kritisk). Samtidig skulle de kinesiske modeller være med en anden batteritype, som er lidt anderledes, men ved daglig brug er det næppe den store forskel. En fordel til "kina" M3 kunne være at de påstås at være samlet lidt bedre/mere ensartet....

Men alene forskellen i brugtpris om et par år, på om første reg er 2020/2021, vil formentlig nærmest være de 25k (dec 2020 er ét år ældre end eks. feb 2021, skævt men ikke desto mindre sådan mange ser det).
Samtidig er varmepumpe, elektrisk bagklap, redesign af midterkonsol, støjdæmpende glas også med til at gøre 2021 mere attraktiv/lidt højere brugtpris.
Mht. støj synes jeg ikke at det er et problem i M3, men mindre støj er jo altid velkomment.....
Som bskaarup skriver ville jeg også overveje om 19" er prisen værd, men naturligvis en smagssag...

Hva der sker med afgifterne er usikkert, M3 SR er nok lige på kanten til om den vil have uændret (nul) afgift eller om der evt. kunne komme lidt afgift på den. Men hvem ved hvad vores kære politikere kan finde på? For et par måneder siden ville jeg have nægtet at tro på at man ville hæve afgifterne på elbiler, men det ser ud til at være planen...

Så hvad gør man? Jeg ville vælge at vente på en opdateret 2021 model (men det er med den indbyggede usikkerhed om hvad der sker med afgifterne efter Nytår)

Danbra56
Danbra56 Nov 10 '20

Du kan risikere at 2021 modellen bliver meget dyrt købt pga. afgifter. Husk at bruge et henvisning link så får du 1500 km gratis super charge. https://ts.la/winnie37494

ReimerDK
ReimerDK Nov 10 '20

Står i det helt samme 'dilemma' og har faktisk booket to stk M3 SR+

En af lager-bilerne og en af 2021 - og ja så mister jeg 1.000,- kr på et eller andet tidspunkt.

Hvis der ikke kommer en afgørelse mht. afgifter inden leveringen af lager-bilen - så bliver jeg 'nødt' til at købe den - for afgiften kan få 2021 op i et prisleje - hvor jeg ikke kan være med :(

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 10 '20
Citat fra Model3

Men på Telsa.com/  står der 0 kr i registreringsafgift.. ????  

på en SR+  (lagerbil),   kommer der  20% oven i det beløb??

Prisen på tesla.com passer hvis bilen bliver leveret i år. Hvad prisen bliver næste år vides ikke rigtig for det kommer an på om lovgivningen ændres i år eller ej.

Grunden til at registreringsafgiften på model 3 SR+ er 0kr i år er fordi der også er en fradrag i registreringsafgiften på elbiler, så først regnes normal afgift, så tager man 20% afgiften og trækker 40.000 kr fra. Mere fra skats hjemmeside:

Elbiler 
Afgiften beregnes efter de almindelige regler for personbiler, motorcykler, varebiler og busser.

Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Man skal dog stadig betale moms, men det er også inkluderet i prisen på tesla.com

Du kan bruge mit henvisningslink til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Nov 10 '20
Ice2EV
Ice2EV Nov 10 '20

Problemet med støj er en relativ tingest.

Kommer du fra en zastava eller lada Niva, så vil alt være tyst. Kommer du fra en model S, e-tron, mercedes S class, så er den ikke helt så stille. Min genbo havde en A7 quartro et eller andet, og han var imponeret over støjniveau, for ikke at snakke om det spark der er i en luset model 3. Hans var jo nærmest bovlam i bunden, på toppen not so much.

Men ved almindelig by og landevejskørsel er den meget stille. 130+ så er der ikke den store forskel på om du kører c klasse benzin eller model 3. Forskellen ligger mere i at model 3 ligger bedre på vejen.

Du mister ikke de 1000 kr der skal ligges ved bestilling, men du kan forvente det tager lidt tid at få dem tilbage. Det er i hvertfald hvad der tidligere blev rapporteret, men dengang var det også 10 eller 15.000 der skulle ligges på bordet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 10 '20
AllanOlesen
AllanOlesen Nov 10 '20
Quote from Ice2EV

Du mister ikke de 1000 kr der skal ligges ved bestilling, men du kan forvente det tager lidt tid at få dem tilbage. Det er i hvertfald hvad der tidligere blev rapporteret, men dengang var det også 10 eller 15.000 der skulle ligges på bordet.

I dag får man ved bestilling at vide, at depositum vil være tabt, hvis man afbestiller.

Som jeg husker det, fik man den stik modsatte besked, dengang der skulle lægges depositum for forudbestilling, mens modellen stadig var på tegnebrættet.

Model3
Model3 Nov 10 '20

Ok,  hvor kan man købe de der tesla 19" + dæk alene? 
Fordi ja så kan det ikke svare sig =)   bedre betale sig at købe uden.. og så 19" bagefter.

Forummets indlæg er redigeret af Model3 Nov 10 '20
bskaarup
bskaarup Nov 11 '20
Quote from Model3

Ok,  hvor kan man købe de der tesla 19" + dæk alene? 

Skal det være originale Tesla fælge? Der er masser at alternativer at vælge imellem. Man kan få mange fine hjul for kr. 14.000+værdien af Aero fælgen. Jeg ville vælge en lettere fælg

Nikola
Nikola Nov 11 '20

I øvrigt kunne du jo også overveje en let brugt?
(Jeg får muligvis (afhængigt af køb af anden M3) en hvid SR plus, fra 03/2020, kørt 9.500 km til salg inden så længe) ;-)  Smid en Pb ved evt. interesse...

TM3Norge
TM3Norge Nov 13 '20
Citat fra CaptainChaos
Citat fra Model3

Det er kun hvis forslaget bliver vedtaget, lige nu er afgiften på elbiler på 20% af den normale bilafgift, til januar stiger det til 65% af den normale bilafgift, medmindre de ændre lovgivningen inden nytår.   Se mere her: https://autobranchendanmark.dk/nyheder-prisstigninger-paa-vej-mange-bilmodeller-kan-blive-dyrere-i-2021/

Er dette ikke vedtatt enda?: https://www.skm.dk/...paa-elbiler.pdf ;
Sier du at det finnes håp for oss som skal importere?? 

bskaarup
bskaarup Nov 13 '20
Quote from TM3Norge Er dette ikke vedtatt 

Nej det er kun et udspil, men det er det regeringen foreslår når de (forhåbentligt snart) går i gang med forhandlingerne. 

ReimerDK
ReimerDK Nov 14 '20

Og så lander Model 3 jo sådan lidt i midten - da deres oplæg er:

Biler i mellem klassen med en gennemsnitpris 291.100 - ingen afgiftsstigning
Biler i stor klassen med en gennemsnitpris 493.700 - afgiftsstigning på 93.500

Hvor Model 3 i SR+ versionen - ligger sig et sted lige i midten med ca. 360.000

MOS
MOS Nov 14 '20

Lad os nu se, hvad det ender med. Regeringen har lagt op til at afgifterne på elbiler skal stige. Men omvendt har man vedtaget en politik om at opfylde bestemte klimamål og få flere elbiler ud på vejene. Det hænger jo på ingen måde sammen. Så mon ikke det bare er regeringens taktik at spille ud med noget, der ikke er tilstrækkeligt, og så er der ellers lagt op til at prutte om tallene med støttepartierne. Mit forsigtige og optimistiske gæt er, at det endnu engang ender med en udskydelse af afgiftsforhøjelsen for måske et år til.

Men hvor ville det dog være på sin plads en gang for alle at få ryddet op i de bilafgifter og få lavet en langsigtet plan, der er holdbar og bæredygtig.

kleine100
kleine100 Nov 14 '20
Kilder fra bilimportørerne forventer, at det ender med en blød mellemting, mellem nuværende afgift og den allerede aftalte afgiftsstigning gældende fra 1/1-2021 ...det forventes at stigningen bliver i den lave ende for de biler der bliver berørt. Det besluttes først endeligt til december når man ved 3. høring vedtager Finansloven for 2021. 

Der er dog ret stor usikkerhed omkring hvorvidt regeringen vil give dispensation til købere, som har skrevet under på et køb før 1/1-2021, men som først får bilen indregistreret efter 1/1-2021. Dvs. afgiften for biler indregistreret efter 1/1-2021 beregnes ud den finanslov der kommer til at gælde for 2021. Det skyldes at man som køber bør være bekendt med at afgiften stiger fra d. 1/1-2021. Da det allerede er besluttet, og at en stigning i afgiften derfor ikke kan være en overraskelse for nogen. 
Tidligere når regeringen har pillet ved afgifterne, så har der ikke forud for ændringen været en aftale om stigning. Derfor har man givet dispensation. 

Sider: 1 2 »