Loading...
dk

Kan man spare penge på at lade på en SuC | Tesla Forum

Niels
Niels Nov 15 '14

Den anden dag tog jeg hjem fra sommerhuset i nordsjælland, og jeg tænkte jeg ville besøge SuperCharger i Køge for at fylde tanken inden jeg vendte hjem - så havde jeg også en undskyldning for at se standerne i køge.

Umiddelbart skulle der jo også være god økonomi i at jeg ikke selv skal fylde tanken op der hjemme og Køge ligger kun 20 km væk på motorvej - bare lige et lille smut når nu jeg alligevel er på motorvejen.

Jeg havde 150 km tilbage på tanken og havde således potentiale for at fylde 200 km på (svarende til ca. 40 kw, og 40 kw koster hjemme hos mig selv 96 kr.)

Mens jeg lader i Køge, ringe min kone og beder mig om at komme hjem asap. jeg når således kun at lade til 300 km (+150 km.)

Hvilket så svare til 72 kr. - jeg har således sparet 72 kr på mit brændstof forbrug (men til gengældt brugt 1 time af mit liv på en "tank station"

men,men,men....jeg kørte jo en omvej på 2x20 km - dem har jeg altså brændt af - så faktisk har jeg kun fået 110 km på tanken 

ok det svare så til 52 kr som jeg har sparet og jeg er igen en glad mand....

Anyway pt. er min bil sat til salg og jeg kan se at jeg skal realisere et tab per km på ca. 5 kr per km - da turen til SuC krævede en omvej på 40 km - har den faktisk kostet mig 200 kr i værdi tab....

alt i alt ender det samlede regnestykke på at jeg har brugt 1 time på at tabe 150 kr.

der findes også dem som bruger ventetiden på at købe en kop kaffe, og så går regnestykket for alvor i skoven.

Moralen er at man skal bo lige op og ned at en SuperCharger hvis man bruger den for at spare "brændstof". - heldigvis bruger jeg den kun når det er nødvendigt, og det er sidste gang jeg besøger den efter en tur i sommerhus :)

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 15 '14
Kristian70k
Kristian70k Nov 16 '14
Det er godt nok mange forhold der skal gå galt for at undgå at spare penge Niels... :)
MartinPedersen
MartinPedersen Nov 16 '14

Det kan godt være det bare er mig der er dum, ikke at regne tabte kroner pr. kilometer ud på mine biler.

Omvendt vil jeg hellere leve i lykkelig uvidenhed, for man ved jo at man taber penge =)

Jeg køber de biler jeg har råd og lyst til, og når jeg skal sælges den igen, er det til markedets pris, og der er bare ikke så mange af disse faktorer man kan ændre på.

Renedyhr
Renedyhr Nov 16 '14
@Baronen: 22.000 km og et værditab på 30 kr./km = 660.000 kr. Vil du du sælge den i dag ;-)
MS
MS Nov 16 '14

@Niels - Jeg er helt enig. SC er beregnet til at lade når man er på farten og de ligger på ruten man har lagt. At køre omveje for at få fyldt lidt op - og faktisk køre mange flere km end man behøver giver ikke meget mening.

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 16 '14

Jeg tror i snakker forbi hinanden, og at renedyhr tror du har en Tesla du vil sælge for 660.000 under nyprisen =)

Kristian70k
Kristian70k Nov 16 '14
Super charge skal bare bruges max.. Gratis støm er da helt sikkert vejen frem ;) jeg regner ikke med km tab.. Jeg regner med jeg skal betale den til nul kr på fire til 5 år.. Hvad jeg der kan få for den er ren gevinst ;) og der bestiller jeg en ny Tesla uden afgift og gør præcist det samme ;) SC forever ;)
Gustavsfar
Gustavsfar Nov 16 '14

Jeg regner bestemt også med at anvende SC så meget som muligt. Handler stort ind en gang om ugen. Pt. har vi 6 km i afstand til nærmeste indkøb. SC ligger blot 12 km væk i Middelfart og regner med at lade den op hver søndag morgen/formiddag mens dagens nyheder læses i bilen og der skrives indkøbsseddel. Dette vil tidsmæssigt gøre indkøbsturen ca. 30 min. længere og turen ca. 12 km længere men min ikke det går.... :)

T3S7A
T3S7A Nov 16 '14
Citat fra Gustavsfar1

Jeg regner bestemt også med at anvende SC så meget som muligt. Handler stort ind en gang om ugen. Pt. har vi 6 km i afstand til nærmeste indkøb. SC ligger blot 12 km væk i Middelfart og regner med at lade den op hver søndag morgen/formiddag mens dagens nyheder læses i bilen og der skrives indkøbsseddel. Dette vil tidsmæssigt gøre indkøbsturen ca. 30 min. længere og turen ca. 12 km længere men min ikke det går.... :)

Er helt enig at SuC skal bruges, det er det de er til for. Men, du bliver så meget klogere, hvis du tror du lige kører forbi en søndag formiddag og lige holder der 30min. 

Hvis du vil lade til 90+% fra eks. 10-15%, hvor du starter din bil en søndag morgen, så skal du forvente, 1t 20min mindst. Være endnu hvis det er meget koldt. Supercharge er meget langsom, når man ikke kommer med en drift varm bil/ batteri. 

Jeg tror, ikke noget jeg er sikker på endnu, men ind til videre virker det ihvertfald sådan at: 

Kører man kun små ture, starter bilen fra hjemme adresse og kører 10+ km til en SuC. Lader meget kun ved den samme SuC. Så synes jeg det virker som om, man får mindre kWh, end hvis man kører fra SuC til SuC på en lang tur. Selvfølgelig spiller drift varm batteri ind, optimale vejrforhold, og SOC status ind. Men jeg har virkelig sammenlignet mange data nu. Og det virker som om, at selv om man kommer med drift varm batteri, osv, så hvis man "blot" bruger SuC som primær lade kilde, så er hastigheden virkelig nedsat, helt fra start af endda. 

Så SuC er perfekte når man skal på langtur. Men at lade sin bil op der næsten altid, for at det skal være gratis, tror jeg at mange vil blive rigtig træt af i længden, det kommer til at koste for meget tid. Kontra blot at sætte den til der hjemme, og bruge tiden med dem man har kær.  

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Nov 16 '14
Kiefer
Kiefer Nov 16 '14

Jeg er efter 7 måneder endt med at SC er noget jeg bruger efter behov, f.els. til KBH eller Tysklandsture, det med at køre ind forbi Randers og lade på vejen hjem, der er jeg endt med at livet er for kort til at sidde og spilde 45-60 minutter på at spare 50 kroner, hvilket er nogenlunde det jeg ville have forbrugt i KW på en tur fra Århus -> Ålborg -> Randers. Jeg giver i øjeblikket ca. 1 kr. pr. kWh. 

Til gengæld har jeg flere gange brugt Middelfart på at lade lige tilpas nok  til at jeg kan komme fra Middelfart til Århus, det passer nogenlunde med at tiden det taget at gå fra bilen op til hotellet og retur inkl. tissepausen. 

/Martin

DerHansi
DerHansi Nov 16 '14

Opfordring : Alle jer som har en fornuftig arbejdsgiver; overtal ham/hende til at opstille en alm. 380 volt installation og gør den "offentlig" tilgængelig. I sparer tid/penge, det er skattefrit - og lovligt - og jeres arbejdsgiver betaler kun ca det halve for strømmen som I selv ville skulle. Installationsomkostninger ; under 10.000 i langt de fleste tilfælde.

DerHansi

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 16 '14

@T3S7A

Ja du har såmænd nok ret. Pt. har jeg ca. 1000 kwh i overskud fra solcellerne. Det kan være at jeg skal bruge lidt mere energi på at reducere strømforbruget herhjemme således at strømoverskuddet forøges inden teslaen holder i garagen til marts...

Synes dog at en time og 20 min lyder af meget...

T3S7A
T3S7A Nov 16 '14

Men det er helt korrekt. Du lader kun hurtigt, hvis alt er optimalt. Dvs. driftvarm bil / Batteri, og SOC så lavt som overhovedet muligt - det skal også være kørt langt, når man ankommer til SuC. 

Hvis du vil starte din bil søndag morgen, Januar, med SOC på 40% og trille 6km ud til SuC. Så gætter jeg på du maks lader med 40kW. Ca. næsten 3 gange så langsomt som hvis du kom fra en langtur, og kørte din bil ind på SuC med SOC på 10%. 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 16 '14

Yderst interessant og nyttig viden. Tak for det!

Larsen
Larsen Nov 16 '14
Overnattede for en tid siden i Fredericia og havde næsten tomt batteri. Bilen havde stået udenfor om natten i ca. 8 graders varme. Kørte til middelfart for at lade, og havde regnet med en halv times tid for at lade godt 200 km på den, som jeg skulle bruge for at køre hjem. På grund af det kolde batteri, tog det over en time at lade godt 200 km på bilen. Enig med de andre i, at livet er for kort til at lade på SC bare for at spare penge. Så skulle man vist have købt en anden bil.