Loading...
dk

Indstilling af Lys | Tesla Forum

Vildgut
Vildgut Nov 27 '20

Hej

På en t/rt til København opdagede jeg at samtlige (sådan føltes det) billister blinkede af mig, jeg checkede langt lys (og Saphe) og kunne konstatere at alt var som det skulle være. 

Da jeg kom hjem kørte jeg så bag en nabo som så også sagde at jeg med kørelys(havde IKKE langt lys på) simpelthen blændede ham fuldstændig.

Jeg har umiddelbart IKKE ændret noget lysindstilling selv, og kan se på nettet at nok kan jeg indstille det i bilen, men det anbefales at "en professionel" gør det. Er det korrekt forstået? Og i så fald....er det noget man skal betale for hos TESLA SC? 

IMO er det jo en fejl da jeg ikke selv har indstillet lyset som det er nu....

Er det noget andre har oplevet?

Ice2EV
Ice2EV Nov 27 '20

Har bemærket at det kan drible lidt op over tid, så er der behov for den der auto justering. 

Men det er en af de ting som Tesla burde checke inden levering, men åbenbart sjældent gør det.

1 lysindstilling

2 sporing

3 ingen fejlmeldinger

4 lak kvalitet

Vildgut
Vildgut Nov 27 '20

Helt generelt er der mange ting de ikke har tjekket med vores bil ind levering. Tror der var fart på sidst i Q4 sidste år:D!

Fandt også en gammel post om dette.... og lyder som om jeg kan auto indstille det ved at gå ind i menuen, men skal nok booke SC tid alligevel...så det har jeg lige gjort. 

Det med de dribler op over tid, lyder ikke så hensigtsmæssigt, har du haft SC til at se på det?

bskaarup
bskaarup Nov 27 '20

Jeg oplevede det samme for et par uger siden. Jeg kørte ind på en tankstation med nogenlunde plan asfalt og trykkede på justerknappen. Den kalibrede så selv og derefter gav jeg hver lygte et trin ned med scrollhjulet og kørte videre. Derefter var der ingen problemer.

jonsiii
jonsiii Nov 27 '20

Hver 3. måned har det flyttet sig en smule. Sjovt den ikke lige selv autokalibrerer engang i mellem.

Før. Venstre er endda slem:

Under. Lygterne stilles helt op, når du trykker "Adjust headlights" i service menuen. Dernæst kører de ned på plads.

Efter. Det passer med græskanten ved naboen hver gang.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 27 '20
Vildgut
Vildgut Nov 27 '20
Den sorte snog. Jeg elsker det haha :D

Og tak for tippet! Jeg kørte dog lige for i SC i Vejle og se skulle have indstillet det nu. Medarbejderen fortalte også at det ikke burde rykke sig igen... Men tvivler jeg lidt på. 
selsoe
selsoe Nov 27 '20

Jeg har lignende oplevelse. Den havde en medfødt fejl hvor venstre lygte stod helt på månen og var uden for terapeutisk rækkevidde. Den måtte til service hvor de fiksede det. Efter nogle måneder stak den venstre lige så stille af igen og modkørende begyndte at blinke af mig igen.

Ved udsigten til endnu en service-tid opdagede jeg tilfældigvis, at den selv nivelerede lygterne hvis man åbnede lygteindstillingsmenuen og så stod de efterfølgende fint.

Men det virker altså som om de bliver rystet ud af deres indstilling med tiden. Så med nogle måneders mellemrum er jeg nødt til at gå ind og autojustere dem igen. I det mindste kræver det ikke service hver gang.

voigt1
voigt1 Nov 28 '20
Citat fra Vildgut

Hej

På en t/rt til København opdagede jeg at samtlige (sådan føltes det) billister blinkede af mig, jeg checkede langt lys (og Saphe) og kunne konstatere at alt var som det skulle være. 

Da jeg kom hjem kørte jeg så bag en nabo som så også sagde at jeg med kørelys(havde IKKE langt lys på) simpelthen blændede ham fuldstændig.

Jeg har umiddelbart IKKE ændret noget lysindstilling selv, og kan se på nettet at nok kan jeg indstille det i bilen, men det anbefales at "en professionel" gør det. Er det korrekt forstået? Og i så fald....er det noget man skal betale for hos TESLA SC? 

IMO er det jo en fejl da jeg ikke selv har indstillet lyset som det er nu....

Er det noget andre har oplevet?

----------------------------------------

Er du medlem af FDM justerer de gratis lygter.

Vildgut
Vildgut Nov 28 '20
Er ikke medlem af FDM... Men tesla service center klarede det på få minutter da jeg lige svingede forbi! :) 
HrMogensen
HrMogensen Nov 28 '20

Jeg havde ellers regnet med at jeg selv skulle sidde og nusse med forlygtejustering (som jeg tror man kan under lys menuen). De er ikke helt off men synes ikke det er fantastisk.

Men det er simpelthen auto-correct!? Tak for tippet... må prøves!

Tesladriver
Tesladriver Nov 29 '20

Hvis du kan/har mulighed for at prøve, er der her en enkel guide til justering af forlygterne.

Husk det er på eget ansvar!

https://drive.google.com/file/d/1NsKLmkidm081dYc47hkyiFpJZZ6MBCQY/view?usp=sharing

olerass
olerass Dec 27 '20

Har samme problem med min 2019 M3. Det virker til, som de andre skriver, at lygterne går ud af position over tid og skal kalibreres igen. 

Første gang det skete tog jeg den til SC, som kalibrerede dem helt forfærdeligt så de efterfølgende blændede ALLE modkørende i stedet for kun enkelte. Jeg har siden hen også brugt auto nivelleringen i lygte menuen i stedet for, og det har virket fint (tror jeg). Har dog ingen ide om de står rigtigt nu, men i det mindste blænder jeg ikke folk.

Man skal dog være opmærksom på at de indstillinger Tesla laver bliver slettet for evigt ligeså snart man går ind i lygte menuen og trykker på justeringsknappen. Teslas indstillinger bliver gemt et andet sted end dem man selv laver, og derfor vil de overskrive dem fra Tesla. Det er altså ikke muligt at prøve at lege med lygterne for derefter at vende tilbage til bilens oprindelige eller Teslas kalibrerede indstilling.

HrMogensen
HrMogensen Dec 27 '20

Den der auto nivellering - kræver den at bilen holder på en så vandret flade som muligt for at virke optimalt?

Vildgut
Vildgut Dec 27 '20
Der er endnu ikke gået en md... Og nu har lyset igen rykket sig "op af"... 
olerass
olerass Dec 28 '20

@Vildgut har du lige opdateret bilen? Jeg har i flere tilfælde observeret at lysene er gået ud a kalibrering efter en opdatering, men har ikke nok observationer til at lave en slutning til den reele årsag -- måske har det bare være uheldig timing.

Vildgut
Vildgut Dec 29 '20
Citat fra olerass

@Vildgut har du lige opdateret bilen? Jeg har i flere tilfælde observeret at lysene er gået ud a kalibrering efter en opdatering, men har ikke nok observationer til at lave en slutning til den reele årsag -- måske har det bare være uheldig timing.

Nej det var allerede galt inden... Det er som om lysene "driver" altså langsomt går mere og mere op dag for dag...