Loading...
dk

Michelin cross Climate tråden | Tesla Forum

koden
koden Nov 28 '20

Der har været diverse indlæg spredt i tråde om dette dæk her kaldet MCC

Tror flere herinde kører med det.

Kører selv med et på en ICE og er glad for aldrig at skulle skifte hjul eller opbevare ekstra hjul samt have den ekstra udgift (engangsudgift ja, men en udgift på mange 1000 kr.)

Men da det er en gammel bil kan det ikke sammenlignes med en model S.

De er dog nogle år gamle og uden sne symbol.

Men som jeg har forstået er de nu godkendt til sne og har symbol, så man kan bruge dem i Sverige og Østrig.

Michelin anbefaler dem bare ikke som direkte vinterdæk til snekørsel.

https:///...et-et-vinterd%C3%A6k

Men kan man tolke det så de fint kan bruges i dansk vintervejr hvor der ryddes og man sjældent kører på sneunderlag.

Hvis man læser her virker det som om vinterdæk er spild af penge og alle burde køre på MCC.

https:///...s-a-game-changer.htm

Men nu er en model S eller 3 jo ikke en heeelt almindelig bil :-)

Har i nogen erfaringer?

HrMogensen
HrMogensen Nov 28 '20

Jeg blev inspireret at et par andre herinde til at køre sommerdæk om sommere og MCC om vinteren. Så længe man ikke kører i flere cm sne, så performer MCC minimum ligeså godt som et kvalitets vinterdæk (ifølge tests). Når det så er almindelig dansker vinter hvor det mest af alt bare er vådt så er MCC klart bedre end standard vinterdæk. Hvis den danske sommer fremover er oppe og ringe på 25-30 grader så er et kvali sommerdæk bedre ned MCC... derfor mit (og nogle andres) valg.

Jeg kan desværre sådan helt seriøst ikke give egne erfaringer endnu. Har kun kørt med MCC på Model 3 i et par uger men er indtil videre helt tilfreds. Dækstøj er måske en lillebitte smule værre end de org. 19" Hankook som fulgte med på bilen. Jeg gik længe og overvejede om der bare skulle MCC på de originale 19" Tesla fælge, men jeg kunne ikke få mig til at køre med om vinteren...

Som et twist så kører jeg med en anelse smallere dæk end standard. De uoriginale fælge (DEZENT) jeg faldt over (via dba) er stadig 19" men smallere. Jeg kører derfor med 225/45-R19. Originalbredde ved alle fælgstørrelser er normalt 235. DEZENT fælgenes ET (indpresning) kompenserede fint for de 1cm smallere, så det ser ikke dårligt ud udover at original fælgene fra Tesla bare er federe :) 

Mit håb med de lidt smallere dæk er at kompensere for MCC's større rullemodstand. 225/45-R19 fås desuden ikke i MCC+ men udelukkende i en MCC SUV version. Michelin har via tlf. garanteret mig at der ikek er nogen forskel på dækkene udover at sidevæggen er forstærket - hvis nu man var så modig at køre sin softroader ud på en grusvej. Tanken om forstærket sidevæg kunne jeg godt lide når nu bilen ikke er den letteste i verden.

Hvis du i forvejen har de rette fælge som passer perfekt til bilen så skal der selvfølgelig de dæk på der passer til dem (og bilen). Er endt med mit valg fordi jeg var for nærig til at punge 10-15.000,- ud efter vinterfælge + dæk. Endte med at give ca. 6.000,- for dækkene og kun 2.600,- for fælgene som var 98% som nye. Synes det er superærgeligt at Tesla ikke vil sælge fælge uden dæk... ville da gerne have haft 18" aero som vintersutter men vil helst selv vælge dæk.

My take => MCC er kvalitetsdæk. Du kan roligt satse på at MCC får dig mindst ligeså godt igennem den danske vinter som et premium vinterdæk. Skulle det sne sindsygt voldsomt i et par dage så kør efter forholdene eller tag en hjemmearbejdsdag :) 

HrMogensen
HrMogensen Nov 28 '20
Hjælper med Tesla klistermærker. Bestilt fra dansk siden med frit farvevalg på baggrund og logo... der løftede udseendet en del :)