Loading...
dk

Antal viste km efter given % opladning... | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Dec 4 '20
Her om vinteren regner jeg selvfølgelig med min M3 LR kører kortere i kulden.
Men kan det være rigtigt at km visning ved en given opladning også er mindre fra start pga kulden?

Ved 80% plejer der at stå 385 km men idag ser jeg at der står 380.
Hvis jeg fx i app trækker ladevalg på 100% så vises der idag i kulden 475 km. Er helt sikker på at der i sommers stod 495 da vi opladede til max er par gange på tyskersommerferien. Er godt klar over at batteriet over tid vil tabe noget effekt men håber virkeligt det blot er kulden der spiller ind så bilen blot gætter på man kører kortere? 

Jeg er OBS på at hvis man ikke lige har opladt eller kørt er der et blåt felt ved siden af det grønne i batteribaren + frostlogo ved siden af.
Men lige nu har jeg netop opladt til 80 så forventer da den viser korrekt? 
Ice2EV
Ice2EV Dec 4 '20

Har oplevet den springer fra 365 til 525 afhængig af om den er kold eller varm.

Hvis den lige er kommet hjem efter en laaaaaang dag og 30-50 km tilbage på et varmt batteri, kan den vis 525.

Hvis man derimod med samme hjemkomst lader den stå til scheduled charging og 4 timer, så kan du ligen inden den starter med at lade og med koldt batteri få 365 km frem.

 

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7250

HrMogensen
HrMogensen Dec 4 '20
Rettelse...
Tesla app fejlede igen med at regulere opladning til mit afgangstidspunkt så der var næsten en halv linje med prikker (dvs regen svækket pga kulde). Måske derfor der står 380... :/ 
jonsiii
jonsiii Dec 4 '20

Glem den km-visning. Det sparer mange bekymringer at gå over til %. Kulde, modvind og højere fart æder som bare pokker. I går var jeg i Videbæk og var lidt sent på den både ud og hjem, så holdte 120 på Herning-motorvejen. De 220 km åd ca. 67%, så det er en range på 330 km. Havde jeg holdt den på 110 som jeg plejer, så havde den nok kun brugt 60% (som sædvanligt her i vinteren).

Opladning timer jeg bare til at den ca. er færdig omkring kl 6. Så er batteriet stadig en smule lunt kl 8. Lige et 10-15 minutters forvarmning inden afgang, og så er der ikke mange prikker.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 4 '20
HrMogensen
HrMogensen Dec 4 '20
Citat fra jonsiii

Glem den km-visning. Det sparer mange bekymringer at gå over til %. Kulde, modvind og højere fart æder som bare pokker. I går var jeg i Videbæk og var lidt sent på den både ud og hjem, så holdte 120 på Herning-motorvejen. De 220 km åd ca. 67%, så det er en range på 330 km. Havde jeg holdt den på 110 som jeg plejer, så havde den nok kun brugt 60% (som sædvanligt her i vinteren).

Opladning timer jeg bare til at den ca. er færdig omkring kl 6. Så er batteriet stadig en smule lunt kl 8. Lige et 10-15 minutters forvarmning inden afgang, og så er der ikke mange prikker.

Godt så sammenligner jeg først km ift opladningsprocent EFTER vinteren.

Og ja mit forbrug er selvfølgelig også højere i kulden... ca +25%.
MOS
MOS Dec 4 '20
Citat fra jonsiii

Opladning timer jeg bare til at den ca. er færdig omkring kl 6. Så er batteriet stadig en smule lunt kl 8. Lige et 10-15 minutters forvarmning inden afgang, og så er der ikke mange prikker.

Bare nysgerrig... Men er der nogen særlig grund til, at du ikke bare sætter den til at være færdig kl. 8, lige når du skal af sted? Så ville batteriet ikke bare være en smule lunt men rigtig dejlig lunt :-) Er det fordi, du får billig strøm inden kl. 6 eller hvad?

jonsiii
jonsiii Dec 4 '20

@MOS Jaeh både det og så deler jeg stadig gruppe med vask og tørretumbler, og ved ikke rigtigt hvad fruen kan finde på af ting og sager når hun står op. ;)

HrMogensen
HrMogensen Dec 4 '20
Citat fra jonsiii

@MOS Jaeh både det og så deler jeg stadig gruppe med vask og tørretumbler, og ved ikke rigtigt hvad fruen kan finde på af ting og sager når hun står op. ;)

Jeg synes ikke rigtigt at det med afgangstid er så skarpt... som om vognen ikke kan klokken?
Bilen ER opladt men helt kold som om den har klaret alt i løbet af natten og ikke ventet til sidste øjeblik. Måske er der fordi jeg oftest lader med 8-10 ampere og ikke max 16 at bilen ikke kan regne den ud.
Vi er 8 rækkehuse der deler 60 ampere... så derfor så passer jeg lidt på da mange lige tænder elkedlen og diverse om morgenen :) 

Det virker dog fint med Stats appen hvor den lige for de sidste 5-10% inden adgang. Så kan jeg også sidde i sofaen i stuen og redigere hvis jeg beslutter at ændre morgendagens adgang.
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 4 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 4 '20

Med scheduled departure lader den vist hoveddelen inden kl 06, og så giver den et skud lige inden.

 

Det vil nok give mere, at klikke på ventilatoren på APP, når man hælder kaffen op 30-40 minutter før. Så varmer den kabine og batteri op.

HrMogensen
HrMogensen Dec 4 '20
Citat fra Ice2EV

Med scheduled departure lader den vist hoveddelen inden kl 06, og så giver den et skud lige inden.

 

Det vil nok give mere, at klikke på ventilatoren på APP, når man hælder kaffen op 30-40 minutter før. Så varmer den kabine og batteri op.

Anede ikke den også varmede batteri op? Troede kun det var kabinen... :) 

Det er måske lidt spildt energi da batteriet automatisk bliver varmet ift opladning?

Tak for tippet.
Ice2EV
Ice2EV Dec 4 '20

Erfaringen fra sidste vinter var at den der begrænset regen alarm ikke kom ved forvarmning med ventilator ikonet ca 20-30 minutter.

 

Bliver der koldere end sidste år, er det muligt den har behov for længere tid.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 4 '20