Loading...
dk

Ladestander/-boks som UMC? | Tesla Forum

Frisco
Frisco Dec 4 '20

Måske lidt for kreativt men: hvad står i vejen for at købe en ladeboks med afgiftsrefusion og så smide den ind i bilen og bruge den som UMC når man er på farten? Og dermed få refusion for strøm man lader hvor som helst?

Sagen er, at vores kørselsbehov ikke er stort (måske kommer vi op på 15k km med den øgede køreglæde), dvs. abonnement og afskrivningen på ladeboksen vil fylde relativt meget i budgettet. På den anden side vil jeg gerne kunne lade med 16a på tre faser, også når vi er ude på besøg, hvilket kræver jeg køber en UMC, som også er dyr. 

Så - hvorfor ikke klare det hele med eksempelvis bonusboksen fra Sperto liggende løst i bilen (bortset fra det måske er ulovligt??) ?

canel
canel Dec 4 '20

rent praktisk burde det virke.
lovmæssigt er der en hage.
hvis du sætter den til at lade i firmaet, som ikke betaler fuld afgift, burde du ikke kunne få fuld refusion. men når de ser bort fra solcelleanlæg mm. er det måske ligemeget.
kan ikke se hvad der ellers skulle være i konflikt med loven.

CaptainChaos
CaptainChaos Dec 4 '20
Citat fra Frisco

Måske lidt for kreativt men: hvad står i vejen for at købe en ladeboks med afgiftsrefusion og så smide den ind i bilen og bruge den som UMC når man er på farten? Og dermed få refusion for strøm man lader hvor som helst?

Sagen er, at vores kørselsbehov ikke er stort (måske kommer vi op på 15k km med den øgede køreglæde), dvs. abonnement og afskrivningen på ladeboksen vil fylde relativt meget i budgettet. På den anden side vil jeg gerne kunne lade med 16a på tre faser, også når vi er ude på besøg, hvilket kræver jeg køber en UMC, som også er dyr. 

Så - hvorfor ikke klare det hele med eksempelvis bonusboksen fra Sperto liggende løst i bilen (bortset fra det måske er ulovligt??) ?

Er boksen forbundet til forsyningen med CEE stik ellers hvordan vil du så sætte den til?
MOS
MOS Dec 4 '20

Man kunne vel nemt montere et CEE-hanstik for enden af en stump kabel, der forsyner ladeboksen. Om det er helt lovligt ift. refusionsregler osv. ved jeg ikke, for det er jo svært/umuligt at kontrollere, hvor du har ladet og om strømmen kommer fra firmaet eller fra solceller, hvor der ikke er betalt afgift. Men en spændende idé.

Dette eksempel viser i øvrigt, hvor absurd det er, at den samme mængde el belægges med forskellig afgift afhængigt af, hvor den kommer fra og hvad den bliver brugt til. Så... få nu bare afskaffet den elafgift! Det vil gøre det hele meget mere simpelt og logisk.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 4 '20
KimT
KimT Dec 4 '20

Os der fik ladeboks fra E.on da all-inclusive startede i '16 var så heldige at få en ladeboks med rødt CEE stik, og besked på at vi godt måtte tage boksen med i sommerhuset ;-)

jramskov
jramskov Dec 4 '20

Citat fra MOS

Man kunne vel nemt montere et CEE-hanstik for enden af en stump kabel, der forsyner ladeboksen. Om det er helt lovligt ift. refusionsregler osv. ved jeg ikke, for det er jo svært/umuligt at kontrollere, hvor du har ladet og om strømmen kommer fra firmaet eller fra solceller, hvor der ikke er betalt afgift. Men en spændende idé.

Dette eksempel viser i øvrigt, hvor absurd det er, at den samme mængde el belægges med forskellig afgift afhængigt af, hvor den kommer fra og hvad den bliver brugt til. Så... få nu bare afskaffet den elafgift! Det vil gøre det hele meget mere simpelt og logisk.

Enig, men nu har de så valgt at processtrøm fortsætter til 2030...

Frisco
Frisco Dec 5 '20

Tak for jeres input! - jeg var ærligt talt lidt nervøs for om landbetjenten ville logge på chatten og ødelægge det hele, men jeg tror jeg vil gå videre med ideen. 

@CaptainChaos ja, forestiller mig at montere cee stik på den

AllanOlesen
AllanOlesen Dec 5 '20

Hos Zapp Mobility kan du få refusion på en mobil ladeboks med indbygget (eller påbygget, plomberet) elmåler, hvis du i forbindelse med indberetningen af forbrug erklærer, at du kun har brugt den til at lade med afgiftsbelagt strøm. De har et par forskellige tekniske løsninger til formålet, inkl. at du kan få bygget en elmåler på din mormorlader.

(Jeg bruger lige nu min ladeboks som UMC. Den kom med et rødt CEE-stik, som jeg ikke havde bestilt den med, og elektrikeren har lidt ventetid, så lige nu ligger den på gulvet i carporten, forbundet til et rødt CEE-udtag, som jeg havde i forvejen. Den har dog aldrig forladt vores hjemmeadresse, så problematikken med afgift på mobil ladning er ikke relevant for os.)