Loading...
dk

processtrømsaftalen hvad er det? | Tesla Forum

cth
cth Dec 5 '20

Som jeg har forstået er det en ca. 40 øres rabat på strømafgiften og dermed kommer man vel ned under 1,8 kr. KwH

(Sorry hvis kwh er forkert men jeg er sikker på i ved hvad jeg mener).

Men hvordan kommer man i betragtning til det og hvad er fordelen med den i forhold til at skifte el leverandør hvert halve år og betale 1.7 kr. ud over der er begrænsing på 7000 til 10000 KwH.

KimT
KimT Dec 5 '20

Du kan kun komme i betragtning hvis du lejer en ladeboks med godkendt måler (e.on/clever/evse/sperto/FDM mm.). Det er nemlig firmaet der får tilskud, som kommer kunderne tilgode.

F.eks. betaler e.on/clever ca. 2,25 return pr. kWh der ryger igennem måleren, men hvis du skifter/får strøm til 1,7, så tjener du jo reelt på det, og det er med til at nedbringe den reelt pris på et abonnement.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 5 '20
jonsiii
jonsiii Dec 5 '20

Vi burde næsten lave et par FAQ'er, for det tager måske lidt tid at forklare.

Uha nej, det er en endnu større rabat. På din normale elregning er ca. 70% moms og elafgift. Elafgiften er her i 2020 på 89,2 øre/kWh. Elbiler kan nu frem til år 2030 komme ned på processtrøms-afgiften. Den er på 0,4 øre/kWh. Og det er excl. moms, så du sparer altså 1,11 kr/kWh. Det duer.

Men som sædvanlige en gotcha. Der blev ikke noget med, at du som privatperson kan slippe. Derfor er du nødt til at få et firma til at opkræve refusionen og sende penge retur til dig. Det klarer flere udbydere, bla. EVSE.dk, fdm.dk, ladop, spirii, homecharge og sikkert flere. Pris omkring 100 kr/måned. Dvs. bare du bruger 80-90 kWh i måneden, så er det en god ide.

Så vidt elafgift. Nu skal du også købe selve strømmen. Du kan skifte til timeafregning ved et utal af elleverandører. Der kan du være heldig at købe strøm til 0-30 øre/kWh om natten.

Men den skal også transporteres. Det klarer energinet.dk i det store elnet, og dit netselskab klarer det lokale distributionsnet. Energinet tager omkring 10 øre/kWh og dit netselskab tager mellem 5 og 35 øre/kWh, afhængig af tidspunkt på dagen. Kl. 17-20 er dyr. Kl. 0-6 er billig.

Din pris til bilen bliver altså typisk:

* 15 øre/kWh for strøm

* 15 øre/kWh for transport

* 6 øre/kWh for PSO

* 0,4 øre/kWh for elafgift

+ moms. Ialt ca. 50 øre/kWh.

Personligt gider jeg ikke bøvlet med at skifte hver halve år, når selve eludgiften er så lille en del. På min oktober-regning var selve el-delen kun 125 kr ud af en samlet regning på 1037 kr. ;)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 5 '20
AllanOlesen
AllanOlesen Dec 5 '20
Quote from KimT

Du kan kun komme i betragtning hvis du lejer en ladeboks med godkendt måler (e.on/clever/evse/sperto/FDM mm.). 

Næsten korrekt. Du kan godt eje boksen selv, men firmaet skal så påtage sig ansvar og risiko for driften af boksen. Det er den løsning, jeg har valgt.

cth
cth Dec 5 '20

Det med at skifte hvert halve år sparer mig nu for typisk 0,5 kr. på kWh og dem bruger jeg næsten 7000 af om året i alt i husstand.

Den smule bøvl som sat i system overhovedet ikke er bøvlet, sparer mig altså 3500 kr. om året.

Dem tager jeg gerne med.

ja FAQ ville være super. 

Men det kræver at nogen gider og som er helt inde i hvordan det virker.

Men det lyder jo stadig billigere på den anden måde, specielt når jeg nu regner med at lade meget mere og har fået en luft/luft varmepumpe.

Så kan jeg ikke holde mig under intro MAX grænserne..

Jeg formoder der skal være seperat måler, så det kun er strøm fra ladeboks der bliver taget med?

Firma...kan det være hvilket som helst firma. Ens eget APS f.eks.?

Kan se at EVSE f.eks. sælger og lejer bokse.

Refunderer 1,03 pr. kWh

Formoder det er uanset om man ejer eller lejer.

Men så skal jeg stadig selv betale 1,3kr pr kWh

men kan vel prøve at skifte selskab hver halve år.

Nogen af dem tillader 10000 kWh til intro pris :-)

jeg forventer at køre 20.000 km om året som lades derhjemme.

De sidste 5000 op til 25000km lader jeg nok ude.

Ved ikke hvad 20.000km bliver i kWh med kørselsmønster hvor jeg ikke sparer på strømmen.

Allan hvem bruger du?

----------------------------------------

Rettet indlæg her senere. Jeg havde ikke læst jonsii ordentligt.. :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 5 '20
ThomasG
ThomasG Dec 5 '20

Nogen der ved om det er muligt at lave en “serviceaftale” på sin eksisterende Tesla Wall Connector således at man kan opnå fordelen ved refusion af afgift. Altså, som alternativ til at købe/leje en ladeboks af en af de firmaer der tilbyder disse ordninger?

cth
cth Dec 5 '20

Ved ikke om nogen kun "sælger" abo. uden ladeboks køb

https://www.aura.dk/ladeboks-til-din-elbil/

i dette tilfælde skal man vist købe deres boks.

CanEl
CanEl Dec 5 '20

der er også andre muligheder for elpriser.
fik et tilbud fra "tesla owners" som har indgået aftale med vindstød, om spotpris +1,5 øre + afgifter.
d.v.s. priser fra -40øre til + 75øre p/kW + afgifter, afhængigt af tidspunktet.
da det som regel er billigst om natten, er det en god aftale.
aftalen gælder kun medlemmer. passivt medlem = 100kr p/år
hvis det blæser i weekenden er prisen tit negativ.

se https://www.nordpoolgroup.com/...K/Hourly/?view=table

ThomasG
ThomasG Dec 5 '20

Tak for input. Fandt i mellemtiden en abonnmentsløsning som umiddelbart også giver mulighed for at bruge sin egen eksisterende lader. Den vil jeg kigge nærmere på: https://zappmobility.dk/abonnementslosning/

Bianco
Bianco Dec 5 '20

Hvis du har et hvilket som helst firma med momsregnskab:

Mit firma fakturer mig 100,- per år for at stille en ladeboks til rådighed på min privat adresse. firmaet har nemlig betalt hele udgiften til indkøb og montering af ladeboks (helt uafhængigt af nedenstående).

Jeg aflæser elmåleren (dedikeret til ladeboksen) og informerer firma om f.x 1.000 kWh forbrugt til elbil siden sidste måling. Firma skriver 1.000 x 0,88 kr på momsafregning med skat, under elafgift udlæg (= til firmas fordel) og betaler derfor 880,- mindre til skat. Firma udbetaler derefter 880,- plus moms = 1.100,- kr til mig.

Dokumentation er på tro og love, men jeg tager nu billede af elmåleren ved aflæsning.

cth
cth Dec 5 '20

Mit APS er ikke "moms reg." da jeg sælger ydelser der er moms fritaget.

Så måske dur det ikke for mig.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 5 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 5 '20
Quote from Bianco

Hvis du har et hvilket som helst firma med momsregnskab:

Mit firma fakturer mig 100,- per år for at stille en ladeboks til rådighed på min privat adresse. firmaet har nemlig betalt hele udgiften til indkøb og montering af ladeboks (helt uafhængigt af nedenstående).

Jeg aflæser elmåleren (dedikeret til ladeboksen) og informerer firma om f.x 1.000 kWh forbrugt til elbil siden sidste måling. Firma skriver 1.000 x 0,88 kr på momsafregning med skat, under elafgift udlæg (= til firmas fordel) og betaler derfor 880,- mindre til skat. Firma udbetaler derefter 880,- plus moms = 1.100,- kr til mig.

Dokumentation er på tro og love, men jeg tager nu billede af elmåleren ved aflæsning.

Ved EON lader jeg 881 kWt , og fik, såvid jeg husker, 1439 kr til bage istedet for at betale 569.

Hvorfor nøjes med at refundere 88 øre? Hvis EON kan refundere 2,28, så burde du vel også kunne det?

Emilsteen
Emilsteen Dec 5 '20
Er det korrekt forstået at alle disse smarte finter med abonnement, penge frem og tilbage (hvorfor skal tingene egentligt gøres så ultra omstændige?) slet ikke er mulige, hvis ens bolig er registreret som elopvarmet og man får den nedsatte pris der?
Emilsteen
Emilsteen Dec 5 '20
Er det korrekt forstået at alle disse smarte finter med abonnement, penge frem og tilbage (hvorfor skal tingene egentligt gøres så ultra omstændige?) slet ikke er mulige, hvis ens bolig er registreret som elopvarmet og man får den nedsatte pris der?
Bianco
Bianco Dec 5 '20
Citat fra Emilsteen Er det korrekt forstået at alle disse smarte finter med abonnement, penge frem og tilbage (hvorfor skal tingene egentligt gøres så ultra omstændige?) slet ikke er mulige, hvis ens bolig er registreret som elopvarmet og man får den nedsatte pris der?

Det er selvfølgelig kun tilladt at få afgift tilbagebetalt som du rent faktisk har betalt til at starte med. 

Bianco
Bianco Dec 5 '20
Citat fra Ice2EV

...Ved EON lader jeg 881 kWt , og fik, såvid jeg husker, 1439 kr til bage istedet for at betale 569.

Hvorfor nøjes med at refundere 88 øre? Hvis EON kan refundere 2,28, så burde du vel også kunne det?

Jvf. loven kan du modregne (få tilbagebetalt fra skat) 0,892 kr ekskl. moms per kWh i 2020. 

I dit regnestykke vil jeg formode at du først betaler fuld pris inkl. afgift og moms for strøm leveret til huset, og derefter får 0,892 x 1,25 = 1,115 kr retur (inkl. moms) per kWh - det er det eneste der giver mening...

AllanOlesen
AllanOlesen Dec 5 '20
Quote from Emilsteen Er det korrekt forstået at alle disse smarte finter med abonnement, penge frem og tilbage (hvorfor skal tingene egentligt gøres så ultra omstændige?) slet ikke er mulige, hvis ens bolig er registreret som elopvarmet og man får den nedsatte pris der?

Det er korrekt forstået, at du ikke kan få noget tilbage fra staten i den situation.

Men det er muligt, at Clever stadig vil have dig som kunde og give dig fuld refusion af elpris og afgift. Så er det blot ikke staten, men Clever, der betaler afgiftsrefusionen. 

AllanOlesen
AllanOlesen Dec 5 '20
Quote from cth 

Allan hvem bruger du?

Jeg bruger Zapp Mobility. Mest fordi de var de eneste, der kunne sælge en ladeboks med Tesla-knap og spiralledning.

Jeg kunne også have brugt EVSE. I modsætning til Zapp overtager de formelt ejerskabet af boksen, mens du har abonnement hos dem, men slutresultatet er det samme: Du kan komme med din egen boks, og når du engang ophører med at være kunde, er boksen stadig din egen.

Ice2EV
Ice2EV Dec 5 '20

@Bianco Har du ikke betalt fuld pris for den støm du har hældt igennem måleren+ laderen? 

Plejer at betale ca 1,80 for 881 kWt =  1585 kr inklusiv afgift.(nogen gange +/- øre afhængig af om jeg ladt det hele om natten eller ej.)

Så refunderes jeg 881 kWt af 2,28= 2008 kr inklusiv alt.

Dertil så betaler jeg de 569 kr i abonnement som fratrækkes de 2008 kr.

det ender så med at jeg får kontant til bage 1439 kr, som jeg kan fratrække de 1585 kr. = 146 kr for oktober måneds ca 4000 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 5 '20
cth
cth Dec 5 '20

4000 km. på en måned.. ja så giver abo. go mening :-)

Sider: 1 2 »