@Werge .. tillykke med det. Jeg overvejede også at "nøjes" med 60 Kwh. Jeg er sikker på man godt performance-mæssigt godt kan nøjes med 60'eren, i forhold til en ICE, og at den vil sparke røv :-) Mht. til rækkevidde har jeg læst, at 60'eren typisk bruger lidt mindre Wh pr. KM, og derfor kan typisk køre lidt længere pr. Kwh end 85'eren.
Men jeg vil gerne lige dele lidt erfaringer fra min P85+ med standard 21" og snart 9.000 km:
Små turer (aflevere børn 20 km) om foråret (marts) ved 10 grader varmes batteriet med dypkogeren, og startomkostningerne er at den æder 10-15 km af rækkevidden på det.
Typical er beregnet ved 190wh/km, og det kan den principielt også godt køre, hvis det foregår ved 80-85 km/t og hvis man kan køre uden for meget accelleration og regenerativ bremsning. Det passer ikke til mit kørselsmønsket .. ligger typisk på 215-220 wh/km ved landevejskørsel. Så snakker vi vel 340 KM rækkevidde ved 100% opladning.
Ved motorvejskørsel mærker man klart at øgning af hastigheden resulterer i meget øget forbrug, men det ved vi jo godt. Kørte for nogle uger siden 225 Km fra SC i Middelfart til Allerød, startede med ca. 95% ladning hvor typical viste 370 Km. Sparede lidt strøm ved køkørsel i 3 spor ved Køge 12 kilometer med 75 Km/t, og endte med 30 Km typical tilbage på tælleren, da jeg nåede frem, det vil sige at med 75% motorvej var rækkevidden max. 270 - 280 Km på en 100% opladning .. hvis man gerne vil frem og kører lidt øøhh "friskt", på motorvejen.
Har også oplevet strid modvind på vej hjem fra vestjylland på motorvej ved Herning, det er så ikke så sjovt, blev nødt til at sætte farten ned til 80-90 Km/t for at få forbruget ned på 280 Wh/km, ellers var jeg ikke nået hjem .. tror vi nåede hjem med 10 km tilbage på tælleren.
Så.. hvis det er koldt bruger den lidt mere .. hvis det blæser, så bruger den en del mere med mindre det er medvind :) Og farten bestemmer dit forbrug, så man bestemmer selv om man vil nå frem.. :)
En ting jeg ikke lige havde taget med i mine overvejelser var, at vi så anbefales at kun lade til 80-85% på daglig basis af Tesla tidligere, og så mangler der lige lidt kilometer der ved "normal ladning", jeg er sikker på, hvis jeg havde en 60'er, så skulle den stå til 95-100% opladning klar hele tiden :)
Hvad er prisforskellen fra 60 med SC til 85'eren? 56.000 kroner?
Er der nogle i forum, som har erfaringer med en 60'er og hvad man kan forvente af rækkevidde på den?
Mvh.
Ulrik