Loading...
dk

Teslaspotting | Tesla Forum

egernmus
egernmus Aug 8 '14

@Werge .. tillykke med det. Jeg overvejede også at "nøjes" med 60 Kwh. Jeg er sikker på man godt performance-mæssigt godt kan nøjes med 60'eren, i forhold til en ICE, og at den vil sparke røv :-) Mht. til rækkevidde har jeg læst, at 60'eren typisk bruger lidt mindre Wh pr. KM, og derfor kan typisk køre lidt længere pr. Kwh end 85'eren.

Men jeg vil gerne lige dele lidt erfaringer fra min P85+ med standard 21" og snart 9.000 km:

Små turer (aflevere børn 20 km) om foråret (marts) ved 10 grader varmes batteriet med dypkogeren, og startomkostningerne er at den æder 10-15 km af rækkevidden på det.

Typical er beregnet ved 190wh/km, og det kan den principielt også godt køre, hvis det foregår ved 80-85 km/t og hvis man kan køre uden for meget accelleration og regenerativ bremsning. Det passer ikke til mit kørselsmønsket .. ligger typisk på 215-220 wh/km ved landevejskørsel. Så snakker vi vel 340 KM rækkevidde ved 100% opladning.

Ved motorvejskørsel mærker man klart at øgning af hastigheden resulterer i meget øget forbrug, men det ved vi jo godt. Kørte for nogle uger siden 225 Km fra SC i Middelfart til Allerød, startede med ca. 95% ladning hvor typical viste 370 Km. Sparede lidt strøm ved køkørsel i 3 spor ved Køge 12 kilometer med 75 Km/t, og endte med 30 Km typical tilbage på tælleren, da jeg nåede frem, det vil sige at med 75% motorvej var rækkevidden max. 270 - 280 Km på en 100% opladning .. hvis man gerne vil frem og kører lidt øøhh "friskt", på motorvejen.

Har også oplevet strid modvind på vej hjem fra vestjylland på motorvej ved Herning, det er så ikke så sjovt, blev nødt til at sætte farten ned til 80-90 Km/t for at få forbruget ned på 280 Wh/km, ellers var jeg ikke nået hjem .. tror vi nåede hjem med 10 km tilbage på tælleren.

Så.. hvis det er koldt bruger den lidt mere .. hvis det blæser, så bruger den en del mere med mindre det er medvind :) Og farten bestemmer dit forbrug, så man bestemmer selv om man vil nå frem.. :)

En ting jeg ikke lige havde taget med i mine overvejelser var, at vi så anbefales at kun lade til 80-85% på daglig basis af Tesla tidligere, og så mangler der lige lidt kilometer der ved "normal ladning", jeg er sikker på, hvis jeg havde en 60'er, så skulle den stå til 95-100% opladning klar hele tiden :)

Hvad er prisforskellen fra 60 med SC til 85'eren? 56.000 kroner?

Er der nogle i forum, som har erfaringer med en 60'er og hvad man kan forvente af rækkevidde på den?

Mvh.

Ulrik

Kiefer
Kiefer Aug 8 '14

kammersgaard: Det tror jeg til gengæld ikke du skal regne med at den kan, der er ifølge Google 272km fra Skanderborg til Falster. Det er vist über optimistisk at det kan lade sig gøre i en S60, her vil et stop i Middelfart være nødvendigt, måske hvis du tager Molslinien det kan lade sig gøre uden opladning, men jeg tvivler.

Men jeg synes det er interessant at vi begynder at se flere S60. Det er måske Nissan Leaf og BMW i3 segmentet der går en klasse op og køber en S60?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 8 '14
Werge
Werge Aug 8 '14

Kiefer: Ja, man kan godt ser her i forummet og der er forskellige målgrupper. Nogle plejer at købe biler til omkring eller over en mil, og vi er andre der aldrig har været over en halv.

Vi er 4 som spiller golf, det stiller nogle krav til bagagerummet. Vi kommer fra en Skoda Superb, som sluger en del. Her hvordan den så ud da vi for nogle uger siden var en uge ved Hobro for at spille golf.

Den blå taske i forgrunden stod mellem børnen på bagsædet, resten var i bagagerummet.

Dette vil ikke være muligt i en Nissan Leaf eller BMW i3. Men jeg forventer en S60 fint kan sluge dette og nemt kan få os rundt til klubberne her i DK og det nordlige Tyskland.

PS: En leaf koster vist også kun det halve af en S60 - kender dog ikke meget til den, da den aldrig har været inde i vores overvejelser. Men måske jeg kan lease en hvis jeg får solgt min Skoda inden min S60 er klar til levering.

Kiefer
Kiefer Aug 8 '14

Werge: Husk på at du også har Frunk på Teslaen, så I burde kunne have golfudstyret med i bilen.  Hvad angår opladning, vil der jo komme Clever og EON standere næsten alle steder i landet og ikke mindst langs motorvejene, så hvis man er i nød burde det være til at finde opladningsmuligheder næsten alle steder. Så man kan jo sagtens argumentere for at de 16.000 SuperCharger koster ekstra på en S60, at for dem kan man trods alt få mange kWh på et EON eller Clever ladeabbonnement.

/Martin

kapsel
kapsel Aug 8 '14

Kiefer, men så skal man vel have tålmodigheden i orden? Jeg tænker at der er langt fra Clever/EON opladning til det man får fra en SC.

Jeg forstår ikke helt dem der vælger at købe Tesla uden SC, virker som et skørt sted at spare når man alligevel er ude og købe ny bil, men det er måske bare mig?

Hookmaker
Hookmaker Aug 8 '14
@Werge, tillykke med at have trykket på knappen. Jeg tror du bliver glad uanset hvad - det er en kanonbil. Men jeg har heller aldrig betalt mere end 300k for en bil og ville før ALDRIG have betalt endsige 500k for en bil uanset hvad - EVER. Men da jeg endelig stod og skulle vælge, så var jeg ikke i tvivl om, at 85kw batteriet ville være mit første valg, forud for alt andet.
Jeg bor også på øen og holder mig til øen pånær 1-3 ture til Jylland om året.

Lige nu er jeg på langtur i England, og efter turen ned gennem Tyskland og over til UK øen så er jeg glad for valget. Uanset hvad, så dækker 60 kw batteriet al DK kørsel uden problemer, men skal du længere, så bliver køreturene korte og ledningerne lange og flere. Det behøver ikke være en udfordring, hvis man er meget tålmodig, men det kan sagtens blive det. Selv med 85 kw skal der tålmodighed til, hvis man gerne vil drive derudaf med 130, og lade så sjældent som muligt, - dvs. ca. hver 2,15 time til 2 1/2 time. Og så i ca. 50-60 min + evt. Fremtidig ventetid.
Med 60kw bliver det max. 2 timers kørsel og samme ladetid pr. run.
Hertil skal lægges begrænset udfoldelsesmulighed uden for SC nettet, når du kører rundt (ikke når du sover og lader). 200 -250 kms reel rækkevidde kan godt virke begrænsede, især på lav ladekapacitet.

Bare lidt erfaringer som du kan tygge på, men som sagt uanset hvad - du får dit livs bil!
Kiefer
Kiefer Aug 8 '14

Personligt ville jeg, hvis jeg stod i situationen og skulle vælge, ville jeg nok klikke færre optioner til, men i stedet vælge en S85, prisforskellen er ikke ret stor hvis man vil vælge SC til på en S60'er

/Martin

Werge
Werge Aug 9 '14
Jeg er ikke bange for ikke at kunne få plads til det hele i Teslaen, men at få det i en Leaf eller i3 er umuligt.
Mht 60 vs 85 kWh, så håber jeg ikke jeg fortryder, men har svært ved at se behovet hos os.
Og, den bil jeg har forelsket mig i, har læder, soltag og tech-pack.
Men tak for jeres input - har lige lavet et regneark over muligheden for at komme til Gardasøen med de nuværende SC, og klart - det bliver en lang tur, men ikke umuligt.
Tænk på dem som køre med campingvogn hele vejen, de bruger også lang tid, men de kommer tros alt frem. De holder ikke så mange pauser, men køre langsomt hele vejen.
Larsen
Larsen Aug 9 '14
Når min er ladet "normalt" skriver den 353 km ved starten, og jeg jeg har oplevet det bliver til langt mindre. Er der koldt, forsvinder de rigtigt hurtigt, og som gennemsnit er jeg omkring de 240 w/km, hvilket jo også reducerer rækkevidden betragteligt. Selv om hovedparten af min kørsel er inden for 100 km hjemmefra, så kunne jeg ikke klare mig med et mindre batteri. @Kiefer, den ene af de to hvide du mødte syd for Støvring forleden, var mig der med tre Indere var på vej til Mors. Den ene af Inderne har et firma hvor ca. 1000 af de 2500 ansatte sidder og opdaterer kort for Google, så han var ret begejstret for den store skærm med Google kortet på. Han var også vildt begejstret for bilen, og synes den var noget bedre end hans egen Audi q5. Kunne dog ikke forstå jeg ingen chauffør havde. Det har alle i Indien, der har råd til en så dyr bil. Ruten den dag var Støvring-Mors-Hadsund-Aalborg-Støvring, og der var kun saft til 25 km da jeg kom hjem, selv om den var ladet til 100 procent. Var sgu lige ved at blive nervøs.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Aug 9 '14
cvitting
cvitting Aug 9 '14

Øh, overskriften hedder TESLASPOTTING - hvorfor står der mon det ...? Ikke for at blande mig i selve debatten, men jeg tænker at de sidste, gode og relevante opslag, med fordel kunne flyttes og fremover postes til et retvisende emne eller en retvisende tråd. Indlæggene ville givet vis have stor interesse og værdi for potentielle nye købere, der netop overvejer S60 eller S85 :-) Men de skal næsten have en fair chacne for at søge og finde indlæggene... Men måske det kun er overskriften TESLASPOTTING der står forkert - det kan jeg ikke lige gennemskue ...

/Claus

Forummets indlæg er redigeret af cvitting Aug 9 '14
Larsen
Larsen Aug 9 '14
Ja det er rigtigt, at denne tråd efterhånden har udviklet sig, men efterhånden som man ret ofte ser en Tesla i gadebilledet, så er tråden "Tesla spotting" nok også ved at have overlevet sig selv. Bortset fra det, så bør diskussionen om batteristørrelse selvfølgelig være et andet sted, hvor aktuel den end måtte være.
Mark
Mark Aug 10 '14

Sort P85+

Observeret på østjyske motorvej med retning mod Grenaa omkring klokken 14:00 - 14:30 d. 10/08/14

Prøvede at følge med.......... :-P havde ingen chancer under acceleration. (køre p.t. Swift Sport (136HK 1000kg)) :-D

Dejligt at se, selvom det er 100% el, er der nogen der trykker til den. :-D

Glæder mig til levering af min egen slut Sept. start Oct.

Comeback
Comeback Aug 11 '14

17:00 en frost blå set ved Valby langgade

Leth
Leth Aug 12 '14

Sort P85+ holdt parkeret ved siden af mig på Rådhuspladsen i Aarhus her kl. 15. Mistænker det er den samme som Mark har set ovenfor. Har vi mon en kommunalpolitiker der kører Tesla? :)

Kiefer
Kiefer Aug 12 '14

Konen har lige sendt en iMessage: "Mødte en mørkegrå på Holmelundsvej, vi vinkede pænt til hinanden" Holmelundsvej, er en villavej i Søften ved Hinnerup...

/Martin

120281
120281 Aug 13 '14
Ny personlig rekord. Fra 8 morgen til 20 aften set 6 Tesla'er. Alle sammen sorte. Så enten med 19" eller 21" (mørke eller alu farvede).

Set på Østerbro, Hellerup. I retning ind imod Kbh og den sidste ikke så langt fra kløvermarken på Amager, tror det var en Drivr Tesla. Stod i hvert fald en mand i pænt tøj og ventede. Lignede han var chauffør og ventede på kunder.
Hookmaker
Hookmaker Aug 13 '14

Havde lige en mørkeblå foran og en irriterende folieret lys blå med carbonsierede spejle i røven på vej ud fra Hundige havn her til eftermiddag! Vi kørte alle som brækkede arme. hmmm, Tesla er ved at blive en allemandsbil!...;-)

brianmassesson
brianmassesson Aug 13 '14
Ja den folieret er total belastende. Han kører som om han har stjålet den, har allerede fået skiftet motor, driveunit og nu skal han også have nyt batteri. Han er helt blæst, men den er tilgengæld fed den spoiler han har....
Raymond
Raymond Aug 14 '14

Jeg var på Ledreborg Palace Golf i dag, der stod også en sort P83+.

Larsen
Larsen Aug 14 '14
@Raymond, Hvor var de sidste 2 KW på batteriet blevet af? :-)
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Aug 14 '14
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »