Loading...
dk

Elafgift refusion via eget firma | Tesla Forum

cth
cth Dec 20 '20

Jeg ved der har været adskillige indlæg om det.

Men nu prøver jeg med et opsummerende.

Først skiller jeg lige EON og Clevers all inclusive abonnenter ud.

Kører du rigtig mange kilometre, bør du nok kigge på deres abonnementstyper.Får du andre former for refusioner som hvis du har elvarme og den slags, kan du ikke benytte denne ordning.

Hvis ikke så læs herunder.

De fleste ved sikkert at man kan købe sin egen ladestander eller leje den hos et firma.

Uanset man vælger den ene eller anden udgave, kan man får refunderet ca. 1.1 kr. af den elafgift man betaler.

Firmaet du lejer boksen af gør arb. for dig for et månedligt beløb på 75-100 kr.

Der er firmaer der også gør det med din egen boks.

Det kræver at firmaet står for driften af boksen, men ikke nødvendigvis ejerskab.

Det kræver at firma opkræver en månedlig pris i abo. ordning.

Jeg formoder det abo. er det firmaet tjener på ordningen?

Men hvorfor ikke bruge sit eget firma til det, hvis man har sådan et.

Eller gå sammen om det og betale en herindefra med firma.

Flere har allerede tilbudt sig.

Såvidt jeg kan læse mig til behøves firma ikke være momsreg.

Her er jeg dog lidt i tvivl om det passer.

Jeg kan heller ikke finde noget om hvor højt abo. skal være.

Er 20 kr. mdr. nok? 20 kr. fra mange kan vel godt generere en pæn indtægt i ens firma. men jeg ved ikke hvor meget arbejde der er i det?

Måske har jeg bare ikke søgt godt nok. Men har skat ikke skrevet noget om det?

Er der evt. nogen der har noget info til mine egne spørgsmål? :-)

PS. benytter du så intro tilbud, så kan du faktisk komme ned på 70 øre pr. kWh.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 20 '20
Kiefer
Kiefer Dec 20 '20

Jo firmaet skal være momsregistret. Det er via momsafregningen at firmaet får pengene retur på elafgiften. 

Du skal op på en pæn kritisk masse hvis du skal have abonnementer helt ned i 20-kroners klassen. Husk der er noget arbejde i at samle dokumentation for kWh, opbevare denne, overholde regnskabsmæssige krav, revisoromkostninger etc. 

Jeg har gjort det med vores egne biler siden vi fik vores første Model S i 2014, men hvis jeg skulle betale andre for arbejdet ville jeg egentlig mene at en løsning til 100,- pr md inkl. moms er rimelig. Det er 500 kroner halvårligt i løn for at sørge for du kan få jeg ved ikke hvor mange tusinde kroner retur i elafgift. hvert halve år.

Samtidigt har den virksomhed der lægger navn til ansvaret for at din oplader fungerer. 

Hmm, nu har jeg snart 7 års erfaring med laderefusion, jeg kunne da godt forestille mig, at begynde og tilbyde det til alle andre også via mit firma. Men igen, det ville blive 100 kroner pr. md for at lave arbejdet.

cth
cth Dec 20 '20

Du har ret.. 20 kr. er alt for lidt.

Ved ikke hvad prisen skal være.

Men kan se det fås fra ...var det 80 kr. mener jeg.

Kommer vel også an på hvem man gør det for.

Nogen man kender eller vildt fremmede.

Det med ikke momsreg. firma var noget jeg læste her,, som dog ikke er fra 2021 og måske ikke det samme som vi skriver om her:

https://fremdrift.ey.dk/2019/12/02/elbiler-fortsaetter-pa-lav-elafgift-i-2020-og-2021/

afsnit 7 sådan ca.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 20 '20
P85DK
P85DK Dec 20 '20

Husk at grunden til at SKAT vil have et firma skal stå for driften er så de har nogen at gå efter hvis/når der bliver fusket med refusionen. Så hvis man vil tilbyde andre Tesla ejere at hjælpe med refusionen skal man huske at man også påtager sig et ansvar overfor SKAT.

Med hensyn til momsregistreret, så kan du ikke indberette forbruget du skal have refusion for uden at være momsregistreret, som Kiefer siger.

cth
cth Dec 20 '20

Jeg tror nu ikke det er derfor der skal et firma til.

Det er fordi som i selv skriver at det skal refunderes via momsen.

Har svært ved at se for mig at et firma kan blive gjort ansvarlig for en brugers snyd... meget svært endda.

P85DK
P85DK Dec 20 '20

Der tror jeg du skal kigge på det igen :-) Moms/afgift fusk er et af de største skattemæssige problemer vi har herhjemme.

Det er jo netop ikke brugeren der snyder med det setup SKAT har lavet. Der er det firmaet som er ansvarligt for at indberetningen er korrekt. Hvis en bruger indberetter forkert til firmaet så er det firmaets eget ansvar at have den korrekte kontrol med indberetningen.

Hanssing
Hanssing Dec 21 '20

Det kafkaske beukrati har opfundet endnu en ordning som kan holde dem beskæftiget her i Danmark, uden at den bidrager til noget som helst. Private kunder med Elvarme betaler lav sats over 4000kw forbrug - man kunne bare sidestille folk med indregistreret elbil til samme afgifts-trappe. BUM! Ikke noget nyt at administrere, solceller hos elbilsejerne er også løst osv. Men nej, endnu en special-lov til formålet, som skal administreres af selskaber......

Jeg tilbyder ordningen til andre, fordi jeg syntes det er en åndssvagt djøfferi-setup, men så må man jo hjælpe til at folk kan få billig el, med den ladestander de nu ønsker.  Så folk kan skrive til mig, så finder vi ud af det.

/Hanssing

P85DK
P85DK Dec 21 '20

Det er jo fordi det er en firmaordning man kommer ind under - proces el har jo aldrig været tænkt til private.

Men enig, samme ordning som elvarme ville være det mest oplagte.

Kiefer
Kiefer Dec 21 '20

Det er jo også fordi det er tænkt som en støtteordning til dem der opsætter ladestandere, og ikke som en fidus til private der kan spare afgift på strømmen...

MOS
MOS Dec 21 '20

Nå... Her gik jeg og troede, at det var en ordning, hvor det var meningen, at el brugt til opladning af elbiler, skulle være afgiftsfri - fordi det er grønt. Og elbiler vel grønne uanset, om det drejer sig om private eller firmabiler. Så jeg har altid undret mig over, at det kun var firmaer, der kunne få den refusion. Men ja, det er nok bare en skjult erhvervsstøtte - i grøn indpakning.

P85DK
P85DK Dec 21 '20

Proces el aftalen har aldrig haft elbiler i tankerne, men det var den politikerne nemt kunne få elbilerne ind under på en tidsbegrænset aftale. Klassisk politik studehandel.

Aftalen er lavet så industrien har lige konkurrencevilkår med udlandet hvor der ikke er de samme afgifter på el. Elafgifterne er i praksis en ren beskatning af private.