Loading...
dk

Ny mobil lader / UMC - Hvad kan I anbefale? Noget til salg? | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 12

Det er lige nøjagtigt den jeg har spurgt på ved Thansen. 

For så vidt indgår krav til RCD skal man finde installationsbekendtgørelsen afsnit/kapitel 722.531

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 12
MOS
MOS Jan 12

Fandt lige denne lader på AliExpress til 1268,40. Lyder da vildt billigt og har fået gode anmeldelser. Der kommer så fragt og måske told m.m. oveni. Hvad siger I til den?

Men jeg kan ikke lige gennemskue, om den har DC-beskyttelse. Skal man egentlig have det, hvis det er en mobillader? Jeg mener da ikke, at Teslas Mobile Charger har DC-beskyttelse.

Faerch
Faerch Jan 12
Quote from MOS

Efter lidt research på nettet er denne lader fra EVSE vist noget af det bedste til prisen, jeg har kunnet finde. Er der nogen, der har erfaringer med den?

Har denne lader (dog under andet brand) og den har fungeret upåklageligt. Havde tidligere en plast model men den havde det lidt stramt med holdbarheden på farten.

Eneste anke er at den ikke fungerer uden jord som f.eks. Tesla’s 2-gen standard nødlader. Omvendt er det måske ikke en dårlig egenskab.
MOS
MOS Jan 12

@Faerch

Spark Line laderen understøtter også IT-nettet, som bruges i Norge og nogle dele af Italien.

cth
cth Jan 12

aliexpress modellen har været nævnt før herinde

Men tør man det?

Men på den anden side så er alt det skrammel Thansen sælger vel fra samme sted :-)

Dec14
Dec14 Jan 12

Kanontilbud fra Aliexpres, og jeg kan se at MOS garanteres levering senest primo april. Så skal han bare have fundet et kabel han kan låne indtil da og som han kan bruge når det der når frem er defekt ;-)

MOS
MOS Jan 12

@Dec14

Det går nok. Med mit talent for økokørsel kan jeg nok strække elektrondampene indtil jeg får laderen leveret. ;-)

Ledsager
Ledsager Jan 12

Hvad skal man bruge en ladeboks til ala EVSE til? Er det ikke bare nok at have 3 faser 400V. Det giver fint 11kW hos mig og 50 km ladning i timen.

MOS
MOS Jan 12

En ladeboks er lidt mere praktisk som fast installation. Så slipper man for at hive CEE-stik af og på (det kan sidde ret stramt), ruller ledning sammen og pakke i bagagerummet, hver gang man skal ud at køre. Alternativet er, at man lader mobilladeren sidde i stikket derhjemme, med risiko for tyveri og så har man den heller ikke med i bilen, hvis der opstår en situation, hvor man skal bruge den på farten.

Men ellers lader de med samme effekt, 11 kW, hvis det er på 3 faser.

Der er også den detalje, at man ikke kan få refusion, hvis man lader på en mobillader, da forbruget skal kunne dokumenteres med en bimåler. Og det kan man jo ikke, hvis man lader via et CEE-stik, som jo kan bruges til alt muligt andet også. For at få refusion, skal der være en fast forbindelse mellem måler og lader.

Men den EVSE-lader, jeg nævnte i indlæg #11, er en mobillader, ikke en ladeboks til fastmontering på væggen.

cth
cth Jan 12

Ledsager:

En hjemmelader kan hvis du kører model S lade med 16,5 kw

En hjemmelader gør at du slipper for alle de ting MOS nævner.

Man kan godt nøjes med en mobillader hvis den er på 11kw.

Dog er det ikke optimalt og MOS har opridset ulemper + at det slider påd en at blive brugt hele tiden.

Den jeg har nu og som følger med en ny model S dur ikke. 30 timer fra tom til fuld opladt gider jeg ikke.

Så jeg skal alligevel ud og investere og køber derfor ladeboks da det ikke er meget dyrere end Teslas 11 kw lader og giver en langt nemmere ladning derhjemme.

PS: jeg har i 5 år brugt 11 kw mobillader på en dele Tesla. Det gik... men på min egen 100% eget Tesla gider jeg ikke.

Ice2EV
Ice2EV Jan 12

Jeg vil anbefale at man køber en med Tesla knap, hvis man alligevel er i markedet.

Uden Tesla knap, så skal man enten ind på skærmen eller stå i regnvejr og tappe på en mobil telefon for at få disconnected kabel.

MOS
MOS Jan 12

Man kan også disconnecte kabel vha. keyfob (Model S).

cth
cth Jan 12

Mit setup som lige er bestilt.

Teslalader 4050kr.

HPFI relæ B kvalitets version 2500kr.  (kina udgave fås til 1700kr. og er godkendt).

Kunne ikke finde 22 kw lader med AC beskyttelse (B relæ) til under 6000.

Kan man nøjes med 11kw så er der nogle 1000 at spare (model 3 kan kun lade 11kw).

6 kvadrat kabel er i forvejen trukket til carport og 16 amp gruppe monteret i tavle samt en tæller min elektriker fandt (5 år siden).

11kw så kan man nøjes med mindre og nemmere håndterbart kabel.

Kabel købte jeg i DBA 100 kr. og trak det selv fra tavle til carport med nedgravning. Ikke svært.

Da jeg skal bruge alle 32 amp skal jeg nok have lavet 16 amp gruppe om til 32.

Hovedsikring i vejen er der styr på så den kan trække 32.

Skal man kun bruge 16 amp skal man ikke tænke på sikring ude ved vejen.

Elektriker aflønning derudover. 

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 12
MOS
MOS Jan 12

@cth

Hvis du skal bruge alle 32 A på gruppen, så skal mastesikringen nok være noget større end 32 A. Du skal vel også bruge strøm andre steder i huset?

cth
cth Jan 13

Jeg skal lade med 16,5 kw så jeg bruger ikke alle 22kw.

Som jeg har forstået er 22kw lig med 32 amp?

Men da huset også har en luft/luft pumpe og alle de alm. forbrugsting kan jeg nok godt ramme 32 amp.

derfor er mastesikring også hævet til højere. kan ikke lige huske hvad. Det blev gjort for 5 år siden.

Kiefer
Kiefer Jan 13

Normalt er mastesikring 25, 35 eller 50A

Det er vist de færreste der har fået den hævet til 63A

/Martin

P85DK
P85DK Jan 13

Mener at de fleste huse der blev bygget med el varme i 70'erne de har 63A

MOS
MOS Jan 13
Citat fra cth

Jeg skal lade med 16,5 kw så jeg bruger ikke alle 22kw.

Som jeg har forstået er 22kw lig med 32 amp?

Jep. Hvis vi snakker 32 A på 3 faser og 230 V, så er det bare at gange tal og enheder sammen:

3*32 A*230 V = 22.080 A*V = 22.080 W = 22 kW (afrundet)

De 16,5 kW, din nye Model S kan lade med, svarer til 24 A på 3 faser. 

cth
cth Jan 13

Min mastesikring er hævet..det ved jeg.

kan bare ikke huske til hvad.

men da mit hus er fra 50'erne var den nok 25.

Men får lige elektriker til at tjekke.

tak for udregning MOS :-)

De store strømslugere ud over bilen formoder jeg er luft/luft pumpen og ovnen.

Men tilsammen med de 24 amp til bilen, så er 35 mastesikring vel nok?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 13
cth
cth Jan 13
Quote from MOS

Fandt lige denne lader på AliExpress til 1268,40. Lyder da vildt billigt og har fået gode anmeldelser. Der kommer så fragt og måske told m.m. oveni. Hvad siger I til den?

Men jeg kan ikke lige gennemskue, om den har DC-beskyttelse. Skal man egentlig have det, hvis det er en mobillader? Jeg mener da ikke, at Teslas Mobile Charger har DC-beskyttelse.

---------------------------------------
Jeg gad godt høre nogle erfaringer med den aliexpress lader. Et eller andet sted kunne jeg forestille mig at den anden nævnte herinde
https://ecocharging.dk/produkt/zencar-transportabel-lader-6-16a-type-2-op-til-11kw/
måske er same same..
men jeg ved det ikke...
Sider: « 1 2