Loading...
dk

Ny mobil lader / UMC - Hvad kan I anbefale? Noget til salg? | Tesla Forum

cth
cth Feb 4 '21

Sådan ser 16,5 kw opladning ud.

Der kommer nogle km på tælleren meget hurtigt...

Har fået en 32 amp sikring i.

Har stillet teslalader til max. 24 amp. da der kun er 35 amp sikring i vejen.

Der skal jo også være lidt til ovnen og varmepumpen :-)

men okay lader kan jo ikke trække mere end 16,5 kw og der findes vel ikke nogen biler der kan trække mere... så jeg kunne godt have skruet op til 32 amp.

Burde der ikke stå 400v i stedet for 230v

Mine strømkundskaber er ikke så gode :-)

P85DK
P85DK Feb 4 '21
Quote from cth

Sådan ser 16,5 kw opladning ud.

Der kommer nogle km på tælleren meget hurtigt...

Har fået en 32 amp sikring i.

Har stillet teslalader til max. 24 amp. da der kun er 35 amp sikring i vejen.

Der skal jo også være lidt til ovnen og varmepumpen :-)

men okay lader kan jo ikke trække mere end 16,5 kw og der findes vel ikke nogen biler der kan trække mere... så jeg kunne godt have skruet op til 32 amp.

Mine strømkundskaber er ikke så gode :-)

Du kan ikke skrue højere op end de 3x24A, det er hvad din bil kan trække. Der er nogle af os med ældre biler der huskede at bestille med dobbeltlader, så vi kan trække 3x32A, så den løber 30% hurtigere end de 24A.

cth
cth Feb 4 '21

Ja jeg ved godt der fandtes dobbellader i gamle dage. Vi overvejede den også dengang.

Men behovet var der ikke og det er det sådan set slet ikke nu.

De 11 kw / 16amp er fint...  det gav 63 km i timen hvor den gamle S kun fik 50.

Så der må være kommet noget forbedring i den nye S.

Men når elektriker står og vifter med 32 amp sikringen, så siger man jo ikke nej :-)

Kunne man udnytte dobbellader på SuC hvis ellers kabler kunne nå?

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 4 '21
P85DK
P85DK Feb 4 '21

I 2026 gik Tesla væk fra deres 11kW lader over til den 16.5kW der er i din bil. Tilgengæld, så kan nu kun få én lader i bilen mod optil 2 stk før. I mine øjne en kedelig nedgradering, da 22kW derhjemme er ganske rart at have.

SuC er DC, så det kører udenom den lader der er i bilen, da den kun er til AC.

CanEl
CanEl Feb 4 '21
Citat fra cth

nej, der skal stå 230V
indvendigt er laderen opbygget af 3 stk. ladere, der kigger ud på hver fase og Nul.
derfor ser den kun ca. 230V.

havde en kunde som regnede med at en 25A sikring kunne trække hans husinst, samt en ny varmepumpe, samt en ny elbil, med 1 faste lader. og nej, det kunne den heller ikke.

angående 1 faset ladere.  kan man få en CCS lader til hjemmebrug?, altså ca. 11kW, så fik vi løst en del problemer!

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 4 '21
cth
cth Feb 4 '21

Tak... så blev jeg klogere.. :-)

Ja hvis behovet er der for at få strøm hurtig på så er 22 kw nok meget godt.

Men igen..de færreste har 32 amp ledigt i huset.

Ville dog være rart at have valget. Det var så vidt jeg husker ikke gratis at få dobbellader dengang?

Jeg havde også kun 25 amp mastesikring i 2015.

Nu har jeg 35 og ikke plads til mere i kablet ind til huset (50'er hus).

Så jeg skal ikke have for meget kørende samtidig med jeg trækker de 24 amp. til bilen.

Men selv 11 kw dækker de flestes behov.

Hvis jeg parkerer bilen kl. 23 med 50 km strøm så har jeg de 580 km igen kl.  7 om morgen med 11kw.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 4 '21
cth
cth Feb 4 '21

Hvordan hænger de her tal sammen?

2015 S90D 11kw / 16 amp fra 400 volt CE stik med de lader der fulgte med bilen.

50 km pr. times ladning.

2020 model S  11kw / 16 amp fra Teslas hjemmelader

63 km pr. times ladning

samme nye model S 16,5kw / 24 amp fra Teslas hjemmelader

98 km pr. times ladning.

er det tesla laderen, eller den nye model eller er de km anvisninger i bilen bare ikke til at regne med?

MOS
MOS Feb 4 '21

En bil lader ikke km. Den lader kWh. km-visningen i bilen er under alle omstændigheder elastik i metermål, fordi det kommer an på så meget.

63 km pr. times ladning ved 11 kW og 98 km pr. times ladning ved 16,5 kW hænger da rimelig godt sammen. Der kan være en lille forskel i ladeeffektiviteten, da bilen under ladning vil have et mere eller mindre konstant "tomgangsforbrug" til pumper, computer m.m. Når den gamle S90D kun lader med 50 km pr. times opladning, så er det primært fordi den er mindre effektiv og har et højere energiforbrug ved kørsel.

cth
cth Feb 4 '21

ja det er klart og det var jeg nok godt klar over... at km er et mærkligt begreb i denne verden.

Men det er nu hvad Tesla har valgt at vise os..

Jeg kan vist ændre det til %, men det er der sikkert lige så meget elastik i.

Må nok ud i bilen og kigge på kWh..

CanEl
CanEl Feb 4 '21

Citat fra cth 

er det tesla laderen, eller den nye model eller er de km anvisninger i bilen bare ikke til at regne med?

kW og A passer fint.
se bort fra km/time
det er et skøn, som din kørestil kan ændre til begge sider.
men de forskellige tal dækker over at tesla mener de nye modeller er mere energi optimeret.
du kan se det på km/kW eller W/km som tesla oplyser på bilen.
hvis vi regner værdierne ud, får vi følgende.
2015:  4,45 eller  220
2020:  5,72 eller 175
ny:      5,94 eller  168
så det passer fint

MOS
MOS Feb 4 '21

% viser alligevel lidt om, hvorvidt batteriet er fuldt eller tomt.

km-visning angiver en eller anden fiktiv strækning, man måske muligvis nogenlunde sådan cirka rent hypotetisk i teorien ideelt set ville kunne køre under visse optimale omstændigheder på en god dag - hvis man er heldig...

Bilen burde efter min mening vise kWh, som angiver den mængde energi, man har ladet. Så havde man også en nem måde at se, hvor stort batteriet er, hvad nettokapaciteten er og om det evt. har tabt kapacitet siden det var nyt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 4 '21
CanEl
CanEl Feb 4 '21

i en brændstof bil har du også en tankmåler der viser nogenlunde hvor meget der er i tanken.
det har da informeret os rigeligt. så % er da mere nøjagtigt end hvad mange er vandt til.

Sider: « 1 2 3