Loading...
dk

Fartpilot/autopilot basic | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Dec 25 '20

Glædelig jul.

 

På vej til juleaften igår over middag, sydgående E45 fra AAL til syd for Hobro. Solen står mega lavt, det er naturligt når på den her tid af året. Men det resulterer i at fartpilot og autopilot slår fra hver gang solen går lige i front kamera. Det gør den næsten hele vejen på det strække. Efter Hobro drejer motorvejen lige lidt, og solen kommer mere over på højre side.

 

Hvorfor er det lige den ikke kan køre fartpilot uden at sætte på autopilot? den almindelige adaptive er vel via radar, eller?  Og radar bliver da ikke generet af solen.

 

Der var usædvanligt, for november og december, godt vejr, klar himmel og skarp skarp sol.

 

Det gik flot hjem over kl midnat og ingen sol  ;-) Dog trafik som på en hverdag i rushhour.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 25 '20
Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '21

AP/adaptiv virker heller ikke i tåge.

 

Kunne være smart hvis man havde:

comfort tryk:  kort tryk til Adaptiv på givne hastighed. Langt tryk til hastighedsgrænsen på strækket(mega smart)

fuldt tryk: kort tryk til almindelig fartpilot uden adaptiv på givne hastighed. Langt tryk til hastighedsgrænsen på strækket. 

Almindelig fartpilot kunne så blive rød eller grøn, ligesom adaptiv bliver blå.

 

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen funktioner pt på fuldt tryk på gearvælger armen, eller tage jeg fejl?

 

Nikola
Nikola Jan 26 '21

Var ude og køre i tåge i går aftes uden problemer. Gik fra let til forholdsvis tæt tåge, over en længere strækning på hovedvej, oplevede ikke at den koblede fra eller lign.
Strækningen var dog med god og tydelig afstribning etc. som vel hjælper på stabiliteten?

Vika7
Vika7 Jan 27 '21
Quote from Nikola

Var ude og køre i tåge i går aftes uden problemer. Gik fra let til forholdsvis tæt tåge, over en længere strækning på hovedvej, oplevede ikke at den koblede fra eller lign.
Strækningen var dog med god og tydelig afstribning etc. som vel hjælper på stabiliteten?

Ja, det tror jeg. Nu kører jeg tit hjemmefra kl 06:00, og det er tit dårlig vejr. Tænder typisk for AP når jeg er i tunellen (som er lige i starten af min rute), og så går det fint bagefter, selvom vejret ændre sig. 
Men hvis jeg venter med at tænde AP efter tunellen og tænder den direkte i dårlig vejr, så nogen gange vil den ikke virke. Har også en fornemmelse at den virker ok, når det er ok med trafik på motorvejen, og AP elsker tykke hvide striber på vejen
MOS
MOS Jan 27 '21

Jep, AP har noget indbygget hysterese. Den vil ikke aktivere, hvis der er dårlige betingelser (dårligt udsyn, svage eller manglende vejstriber osv.). Men hvis den allerede er aktiveret og betingelserne bliver dårligere, så har den en tendens til at prøve at fortsætte. I hvert fald et stykke tid, indtil betingelserne bliver noget værre.

Generelt hjælper det på AP's velvillighed, hvis man kører bag en anden bil. Så er det ligesom, den prøver at styre efter den anden bil, selvom den ikke kan se vejstriber m.m.

Nikola
Nikola Jan 27 '21

Oplevede så manglende AP i dag i snevejr.
Virkede i første omgang fint, trods sne, men efter omkring 20 km var der ingen AP overhovedet, så ren manuel kørsel. Så opdager man pludselig, hvor dejligt fartpilot/AP er. Holdt ind og kiggede på fronten som egentlig så nogenlunde ren ud. Men der var et tyndt lag hård sne på forkofanger. Da det blev fjernet fra "parkerings" sensorerne, virkede det igen (i yderligere 50 km, så var det slut igen ;-)...)

Ice2EV
Ice2EV Jan 27 '21

@Nikola opdagede det samme for 20 minutter siden, var ude at trille en runde med datteren, og nul AP eller fartpilot, tænkte nå jamen der er da også lidt halv ringe føre og knap læsbare striber. (MEN så er det altså også smart hvis man kunne sætte den på standard fartpilot med 60-70 kmt istedet)

 

Men pludselig er vi på ryddet vej, men nul AP. Havde så idag de små læsebriller siddende på tippen, og opdagede der stod med småt at "radar reduced visibility"...... Måtte lige holde ind og læse manual.

 

Radaren sider åbenbart bag lakken i forskærmen, vist i højre side ved siden af nummerplade. Tørrede lige lidt i det løse sne, men kunne ikke sådan lige ude på landet fjerne is.

Vupti så virkede den i 5 km. Kom hjem og afisede forskærm, så kan det være fruen kan bruge den i morgen(hun er ellers ikke til sådan nymodens teknik, der kører bilen for hende". Men har nu hende mistænkt for at bruge den af og til alligevel. Om ikke andet så når der er kø gennem tunnellen.

 

PS forlygterne lyser flot med is på, og det smelter jo aldrig med LED. Men der er ingen forskel på kort og langt lys, før man deicer.

Samtidig virker det til den bliver ringere til autolangt lys virker. Eks var det nada langt lys på auto de sidste 2 km. Ikke at det betyder en dart, når kort LED stadig er væsentlig bedre end standard halogen på andre biler.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 28 '21
Zyp
Zyp Jan 28 '21

Jeg kan godt tænke hvordan Tesla nogensinde skal lykkedes med sådan nogle autonome taxi.

Det er jo tydeligt at sensorne ikke virker altid - og også forståeligt. Men hvad sker der så de dage hvor der er meget sne, regn eller sol. Jeg syntes at bilen absolut er god under de forhold, men hvis der snavs udover hele kameraet så kommer man altså ikke videre.

PeterE
PeterE Jan 28 '21

FSD - altså hvor F betyder Full - kommer ikke til at blive en realitet i nogen af de biler vi har lige nu. Ikke de næste 10 år i al fald. Det er teknologien (kamera, sensorer, radar/sonar etc) ikke klar til og det er infrastrukturen (veje, skilte, signaler, trafikovervågning etc) heller ikke klar til de næste 10 år. Lovgivningen kommer også til at tage noget tid. Men det bliver vildt spændende!

Ice2EV
Ice2EV Jun 29 '21

@TKA Uden jeg skal undskylde Tesla, men det kan være fordi Tesla's er mere avanceret og derfor tager højde for langt mere end Opel's gør. Den læser højstsandsynligt ikke andre farer end forankørendes hastighed i forhold til din.

At de så ikke har fået tweaket den helt optimalt endnu, kan være fordi EU har nogle krav, som ikke spiller ind i deres US software..........Har indtryk af det kører bedre i United Bluff. Hvad hved jeg!? Der ikke er teknogeek.

cth
cth Jun 29 '21

tkatv4: meget enig...