Loading...
dk

SUC meget skuffende. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jan 9 '21

542 er 47 mere end vores nogensinde har vist.  Flot.

MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Ice2EV

542 er 47 mere end vores nogensinde har vist.  Flot.

Men jeres er jo heller ikke den nye med lidt større batterikapacitet, varmepumpe osv. Tesla laver løbende en masse små forbedringer og det løber jo op...

AMT3
AMT3 Jan 9 '21

Tusind tak som altid MOS og Ice2EV.

Tesla har tilsyneladende en ny webside med råd om, hvordan man maksimerer rækkevidden, som jeg læste i går aftes og var meget nyttig (https://www.tesla.com/da_DK/support/range). Det beskæftiger sig især med koldt vejr og vinterkørsel og er en god introduktion til de principper, der er involveret i vurderingen af rækkevidde, og hvordan det kan maksimeres. Det kan være ret indlysende for dem, der forstår batterier i elbiler, men for dem der kommer nye til dette, fandt jeg det værdifuldt.

Der er også denne video, der berører disse oplysninger, men også visse svar fra Tesla om opladning, der er interessante: https://youtu.be/MrwmNKtnh84

Disse tre nyere videoer fra Bjørn Nyland er også interessante og yderst informative. Ja, selvfølgelig kører nordmændene måske langsommere, men kerneoplysningerne er værdifulde.

https://youtu.be/RHAZQfiLLm0

https://youtu.be/VPudpniOmxY

https://youtu.be/2qvCxjX_cYc

Jeg har lært meget om rækkevidde, opladning, køreeffektivitet og forholdet mellem alle tre fra dette forum og fra bestemte YouTube-kanaler, og det er alt værdifuldt for at gøre min bil mere effektiv og forlænge dens levetid. Det er også interessant at få et eller andet fundament til at forstå, hvordan det hele fungerer, for lad os være ærlige, elbiler er fremtiden, og de har forskellige regler for ICE-biler. Denne kerneinformation er værd at kende og forstå.

Forummets indlæg er redigeret af AMT3 Jan 9 '21
Silden
Silden Jan 9 '21

3LR-2021 giver 556km (400km ved 72%).

I øvrigt har den imponerende lavt forbrug. Den bruger batteriet som "yderside" på varmepumpen så meget, at den efter lidt kørsel på landevej siger "Reduceret regenerering" :-)

Den står endda i opvarmet garage, så batteriet er startet på 18 grader.

@MOS - Er du sikker på at 3'erens visning er EPA? Min S70D'er viser omkring 425km rated nu, og det er i hvert fald ikke EPA :-) - det passer med NEDC-opgivelsen fra 2015 på 442km, så hvorfor skulle europæiske 3'ere ikke vise WLTP?

556km passer til gengæld meget godt med din påstand..

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jan 9 '21
AMT3
AMT3 Jan 9 '21
Quote from Silden

3LR-2021 giver 556km (400km ved 72%).

I øvrigt har den imponerende lavt forbrug. Den bruger batteriet som "yderside" på varmepumpen så meget, at den efter lidt kørsel på landevej siger "Reduceret regenerering" :-)

Den står endda i opvarmet garage, så batteriet er startet på 18 grader.

@MOS - Er du sikker på at 3'erens visning er EPA? Min S70D'er viser omkring 425km rated nu, og det er i hvert fald ikke EPA :-) - det passer med NEDC-opgivelsen fra 2015 på 442km, så hvorfor skulle europæiske 3'ere ikke vise WLTP?

556km passer til gengæld meget godt med din påstand..

Venlig hilsen

Silden

Tak Silden. Jeg har haft den samme erfaring med reduceret regen.

Hvad der interesserer mig ved dette er, hvorfor min 3LR AWD, identisk med din, bortset fra at den er udenfor snarere end indeni, har et så forskelligt interval?

Hvad er kilometertal på din? Jeg tror, det var her, at jeg fik at vide, at batteriet kan tage nogle kilometer for at "balancere" fuldt ud.

Eller måske er din en af de få 2021 LR AWD, der har 82kW batteri.

Silden
Silden Jan 9 '21

Den har kørt 373km :-)

Jeg kører pt. så lidt, at der kommer til at gå noget tid, før jeg rammer 0%. Herfra kunne det være sjovt at se, hvor meget strøm man så kan læsse på. Vender tilbage når jeg har prøvet...

Venlig hilsen

Silden

AMT3
AMT3 Jan 9 '21
Citat fra Silden

Den har kørt 373km :-)

Jeg kører pt. så lidt, at der kommer til at gå noget tid, før jeg rammer 0%. Herfra kunne det være sjovt at se, hvor meget strøm man så kan læsse på. Vender tilbage når jeg har prøvet...

Venlig hilsen

Silden

Din har kørt længere end min, og jeg bliver ved med at blive tvunget til korte rejser.  Hvad viser det, når du ser på forbruget?  Wh/KM vs projiceret rækkevidde?  Det skal sige, hvilket batteri du har som MOS demonstreret.
PeterDahl
PeterDahl Jan 9 '21
Snakkede med en fra Tesla Kastrup onsdag som mente at alle 2021 LR har det gamle batteri, og kun Performance har det nye på 82 Kwh. Om han er 100% velinformeret eller om der kan være nogle LR med det nye er jeg nu alligevel lidt usikker på.

Jeg skal have nørdet lidt tal med vores 2021 LR også når jeg får tid - men har ikke lige fået stat app endnu og har næsten altid en lidt utålmodig 3årig med i bilen :)

Den står pt på 800 km og jeg har planer om en 1-2 timers langtur på mandag hvor den også lige kan få lov at prøve en SuC, bare for sjov.
Silden
Silden Jan 9 '21

@AMT3

Forbrug på 154Wh/km og projiceret rækkevidde på 304km ved 62% SoC. Det giver: (304km/(100/15,4kWh/100km))/62%~75,5kWh kapacitet.

Da den endnu ikke har været i nærheden af hverken 0% eller 100%, skal man regne med at kalibreringen måske ikke er god.

75,5kWh brugbart indikerer dog at batteriet er større end det originale 75kWh. Om det helt er 82kWh vil jeg måske tvivle på....

Er der nogen der ved hvordan det ser ud med størrelsen på top/bund-buffer?

Venlig hilsen

Silden

Silden
Silden Jan 9 '21

Samme udregning på min 70D giver 61kWh, men den har jeg hældt 66kWh på for et halvt års tid siden. Det indikerer at der er noget buffer, men Tesla kan have gjort mere tilgængeligt i 3'erne, da de efterhånden bliver mere og mere "modige" ift. at gå til grænsen.

Venlig hilsen

Silden

AMT3
AMT3 Jan 9 '21
Quote from PeterDahl Snakkede med en fra Tesla Kastrup onsdag som mente at alle 2021 LR har det gamle batteri, og kun Performance har det nye på 82 Kwh. Om han er 100% velinformeret eller om der kan være nogle LR med det nye er jeg nu alligevel lidt usikker på.   Jeg skal have nørdet lidt tal med vores 2021 LR også når jeg får tid - men har ikke lige fået stat app endnu og har næsten altid en lidt utålmodig 3årig med i bilen :)   Den står pt på 800 km og jeg har planer om en 1-2 timers langtur på mandag hvor den også lige kan få lov at prøve en SuC, bare for sjov.

Der er et regneark her et eller andet sted (muligvis endda i denne tråd), hvor nogle af de tyske 2021 LR AWD-ejere har 82 kW batteri. I sidste ende betyder det ikke noget for mig. Jeg finder bare Tesla og dens praksis interessant.

Når du får en chance, ser jeg frem til at se, hvad du opdager om din LR AWD.

Quote from Silden

@AMT3

Forbrug på 154Wh/km og projiceret rækkevidde på 304km ved 62% SoC. Det giver: (304km/(100/15,4kWh/100km))/62%~75,5kWh kapacitet.

Da den endnu ikke har været i nærheden af hverken 0% eller 100%, skal man regne med at kalibreringen måske ikke er god.

75,5kWh brugbart indikerer dog at batteriet er større end det originale 75kWh. Om det helt er 82kWh vil jeg måske tvivle på....

Min er 74,6 kWh, men hvad der interesserer mig er dit forbrug, der er meget lavt. Din kørestil passer naturligvis til en langtrækkende el
bil. Men jeg synes ikke, det skal påvirke kapaciteten. Jeg ser frem til at se, om min kapacitet ændres i løbet af de næste 250-500 km.

Med hensyn til bufferen sendte jeg tre videoer fra Bjørn Nyland og i en dem (jeg kan ikke huske hvilken) forklarer han bufferen. Du kan se det i Scan My Tesla-appen, han bruger. Det tror jeg er omkring 1,5-2 kWh.

https://youtu.be/RHAZQfiLLm0

https://youtu.be/VPudpniOmxY

https://youtu.be/2qvCxjX_cYc

Quote from Silden

Samme udregning på min 70D giver 61kWh, men den har jeg hældt 66kWh på for et halvt års tid siden. Det indikerer at der er noget buffer, men Tesla kan have gjort mere tilgængeligt i 3'erne, da de efterhånden bliver mere og mere "modige" ift. at gå til grænsen.

Jeg tror du har ret. Jeg tror, Tesla eksperimenterer med nye batterier og nye forhold (såsom en varmepumpe i koldt vejr) og bruger vores data under virkelige forhold til at gøre det. I modsætning til mange her har jeg ikke et problem med det. Jeg synes, det er uundgåeligt i en opsætning som den, Tesla har, at de altid vil eksperimentere og bruge vores data til at gøre det. Vores biler forbedres, når de gør det. Fint med mig. 

Tak, fordi du tog dig tid til at sende dine data.

MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Silden

Model S kan indstilles til at vise SoC i % eller rækkevidde som typical eller rated. Jeg gætter på, at din står på rated, hvilket rigtig nok svarer til NEDC og altså er en meget optimistisk værdi. Hvis den står til rated, svarer det til EPA, som er mere realistisk.

Disse forskellige indstillinger har givet anledning til en del forvirring, så måske er det derfor, at Tesla har valgt at ændre det i Model 3, hvor der kun kan skiftes mellem % og km, men der er ikke forskellige indstillinger som typical og rated. Jeg mener, at i Model 3 svarer km-visningen til EPA og kan sammenlignes med rated-visningen i en Model S. Jeg er dog ikke 100% sikker, men det virker ikke til, at tallene helt passer med WLTP, som ellers ville være oplagt at bruge her i Europa.

MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Silden

Jeg har ikke hørt om, at Tesla skulle have en top-buffer, som nogle andre elbiler. Det er også derfor, at de anbefaler, at man kun lader til 90% til daglig.

På en Model S 85 er der en bund-buffer på ca. 4 kWh. Jeg kender ikke størrelsen på bund-bufferen på Model 3, men jeg vil tro, den er ca. samme størrelse, altså omkring 3-4 kWh.

MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Silden

Samme udregning på min 70D giver 61kWh, men den har jeg hældt 66kWh på for et halvt års tid siden.

Hvordan har du målt de 66 kWh, du har hældt på? Du skal være opmærksom på, at der er nogle tab ifm. opladningen. Hvis du har aflæst din elmåler før/efter opladningen, så lyder det meget rigtigt, da man kan forvente ca. 10% ladetab. Der er bl.a. tab i ledningen fra elmåler og ud til ladeboksen/stikket, der er tab i selve ladekablet, der er tab i onboard chargeren i bilen og endelig er der noget tab i selve batteriet. Derudover kan der være brugt noget energi på f.eks. klimaanlæg i bilen eller til opvarmning af batteriet, men hvis det var i sommers, så er det nok usandsynligt, at den har brugt noget ekstra på batteriopvarmning.

Silden
Silden Jan 9 '21

De 66kWh var aflæst i bilen. Som jeg husker det, sagde min Clever-lader 71,2kWh.

S'erens km er, som du skriver, rated.

Hvis 3'eren har samme 3-4kWh buffer, er batteriet 78-79kWh.

@AMT3. Mit forbrug er givetvis lavt pga. opvarmet garage. Endvidere har jeg ikke det samme behov for "indkøring", da jeg allerede har Tesla :-)

Mit årsgennemsnit i min S'er er omkring 170Wh/km, og en del måneder kan jeg komme lige under 150Wh/km. Der er alligevel gået lidt sport i det :-)

Jeg går dog ikke helt fuld-MOS, da jeg altid har kabinevarme/køling. Jeg hader sædevarme.

Venlig hilsen

Silden

PG47
PG47 Jan 9 '21
Efter opdatering 2020.48.30.2 oplader jeg stadig kun til 308 km. eller godt 70 % på Clever 20kw. lader med forvarmet batteri, startede da der var 40 km. På batteriet og det tog 3 timer og 15 min. Den skriver opladning udført - det ka da diskuteres, ikke godt.
ifryflyingfish
ifryflyingfish Jan 10 '21

Min MIC er nu på software 2020.48.30.2 og har siden seneste opdatering for første gang 2 gange i træk ladet til 100% i stedet for 98 eller 97.

Om det så skyldes softwaren eller at jeg efterhånden har kørt 2000 km og ladet en del gange, det ved jeg ikke. :-)

HamSelv
HamSelv Jan 13 '21

Elendige batterier! Så har jeg igen prøvet at lade på Super Charger - denne gang i Køge. Meget deprimerende da mit kinesiske LFP batteri stadig ikke virker på SC. Lader kun 21-24 kW. Og batteriet var forvarmet. Som det ses på de 2 fotos ladede bilen hvad der svarer til 27 km rækkevidde på 10 minutter. Og det er endda Teslas optimistiske bud - så rækkevidden er nok nærmere 15-20km. for 10 minutter på en SC! Dette gør bilen ret ubrugelig til længere ture.

Går nu videre og klager over bilen. Øv.

jramskov
jramskov Jan 13 '21

Ja, det er jo ikke i nærheden af at være OK. Der må helt sikkert være noget galt. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 13 '21

@Hamselv

Hvad temperatur havde dit batteri?

Kig evt:

https://forums.tesla.com/discussion/181166/my-supercharging-speed-has-recently-gotten-slower-what-happened

Der er en der har brugt tid på at udlæse temperaturer måske via ScanMyTesla og sammenholde med antallet af prikker.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »