Loading...
dk

EVDK - refusion | Tesla Forum

Tarrild
Tarrild Jan 3 '21

Overvejer at skifte mit EON all inclusive abonnement ud med et hvor jeg bare får refusion af elafgiften. Har i den forbindelse kigget på EVDK.dk, som i følge denne oversigt: https://baltzer.eu/ladepriser/ vil være det billigste for mig.

Man køber selv en boks (hos dem eller andet sted) og sælger den til EVDK for 1000,-. Man kan altid købe den tilbage for 1000,-

Dog står EVDK ikke for service og drift. Dvs, hvis boksen går i stykker kan EVDK sende en elektriker, men du skal selv betale for reparationen. Er den form for ejerskab overhovedet lovmæssigt nok til at få afgiftsrefusion?

Er der nogen som har erfaring med firmaet?

Forummets indlæg er redigeret af Tarrild Jan 3 '21
MOS
MOS Jan 3 '21

Har ingen personlige erfaringer med EVDK. Jeg kan heller ikke vurdere, om deres konstruktion med ejerskab/drift af ladeboksen er på den grå side af stregen. Men det ser ud til at være et rigtig godt tilbud, der er konkurrencedygtigt.

Nikola
Nikola Jan 3 '21

Kender heller ikke EVDK. Men det virker lidt kreativt at de ikke hverken ejer, servicerer boksen, mener at firmaet som udgangspunkt skal dette for at refundere?

Derudover kræver de 1000,- i oprettelse, så medmindreman kan finde en meget billig boks, tror jeg at det kan findes billigere....

MOS
MOS Jan 3 '21

De fleste andre konkurrenter opkræver vel også et depositum eller oprettelsesgebyr?

Kiefer
Kiefer Jan 3 '21

At man står for driften er jo ikke ensbetydende med at man får service-timerne gratis. Drift kan betyde mange ting. 

Drift kan jo f.eks. blot være overvågning af om den er online...

P85DK
P85DK Jan 3 '21

Eller at man blot drifter afregningen med SKAT ...

Nikola
Nikola Jan 3 '21

Som jeg læser Skat svar er ejerskab af boksen ikke et krav, men drift og service skal være i firmaets regi, herunder skal service/rep ske på virksomhedens regning og risiko. Så at man sender en regning til skat og sender pengene videre er ikke nok: 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2293082

Ved ikke om EVDK er ok, men info på deres hjemmeside virker mangelfuld, synes det virker uklart, hvordan arrangementet egentlig fungerer, men han har måske ikke prioriteret info her.....  

Når man checker virksomheden er det tilsyneladende et firma som tidligere er brugt til investering (med en temmelig stor negativ egenkapital) og hvor man for nylig er begyndt at beskæftige sig med ladere. Så hvem ved....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 3 '21
bskaarup
bskaarup Jan 3 '21

Hvad mon der sker hvis firmaet går konkurs. Så sælger kurator vel laderne til den der vil give mest?

cth
cth Jan 3 '21
Quote from bskaarup

Hvad mon der sker hvis firmaet går konkurs. Så sælger kurator vel laderne til den der vil give mest?

-----------------

Såvidt jeg har forstået ejer de ikke boksen, men drifter den.
Kiefer
Kiefer Jan 3 '21

Jeg tænker kurator vel vil mest pratisk vil tilbyde kunderne at de kan købe laderne til markedspris... Alternativt skal de aflevere dem og derefter evt. sælges på konkursauktion. 

Jeg synes der popper rigtig mange ladevirksomheder op i øjeblikket, er det den nye solcellebølge vi ser nu?

Uden at kende EVDK overhovedet, kunne man godt frygte at vi ville se nogle konkurser når først pengene skal udbetales til kunderne.

For hvad angår driften. Jeg synes ikke helt SKATs tekst er så indlysende, de skriver: "Det afgørende var derimod, at ladestanderne blev drevet for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko."

Der står ikke at de skal serviceres af virksomheden omkostningsfrit for kunden, tværtimod, der står at de skal drives af virksomheden og for dennes risiko. For mig er det to vidt forskellige begreber.

Nikola
Nikola Jan 3 '21

Citat fra Kiefer

........
For hvad angår driften. Jeg synes ikke helt SKATs tekst er så indlysende, de skriver: "Det afgørende var derimod, at ladestanderne blev drevet for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko."
Der står ikke at de skal serviceres af virksomheden omkostningsfrit for kunden, tværtimod, der står at de skal drives af virksomheden og for dennes risiko. For mig er det to vidt forskellige begreber.

Er hverken jurist eller revisor, så kender ikke spidsfindighederne omkring definitionen af den formulering. Men umiddelbart er det vel ikke for virksomhedens "regning og risiko", hvis de bare sender en evt. regning (og risiko) videre?

Formoder at aftalen skal være strikket sammen således, at kunden betaler et abonnement, som så dækker drift/vedligehold/reparation af udstyret. Så virksomheden skal have en forretningsmodel, hvor abo. pris dækker driften (uden ekstraregninger ved evt. nedbrud)

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 3 '21
Tarrild
Tarrild Jan 4 '21
Citat fra cth
Quote from bskaarup

-----------------

EVDK kommer til at eje boksen. Man sælger boksen til dem for 1000,- og betaler 1000,- i oprettelse = 0 kr skal betales. Der hvor kæden hopper af for mig er at EVDK ejer boksen, jeg betaler abonnement, men alligevel er det mig som skal betale hvis boksen går stykker? 

P85DK
P85DK Jan 4 '21
Quote from Nikola

Er hverken jurist eller revisor, så kender ikke spidsfindighederne omkring definitionen af den formulering. Men umiddelbart er det vel ikke for virksomhedens "regning og risiko", hvis de bare sender en evt. regning (og risiko) videre?

Formoder at aftalen skal være strikket sammen således, at kunden betaler et abonnement, som så dækker drift/vedligehold/reparation af udstyret. Så virksomheden skal have en forretningsmodel, hvor abo. pris dækker driften (uden ekstraregninger ved evt. nedbrud)

Er heller ikke jurist, men mener helt klart at den regning og risiko er i forhold til ansvaret overfor SKAT. Så fx. hvis en række af kunderne er en gruppe personer med dårlige hensigter der sender falske opgørelser til firmaet og firmaet hæver refusion og udbetaler refusion på den baggrund, så skal SKAT kun gå efter firmaet, mens det er firmaets eget ansvar at hente pengene hos de kunder der snyder.

Jeg kunne godt forestille mig at der foregår en del svindel på denne konto, på nøjagtig samme måde som med moms, corona lønrefusion ordning etc.

Kiefer
Kiefer Jan 4 '21

Og er det ikke netop Clever der bidrager til denne form for misbrug ved at være ligeglade med om man har el-vame eller solceller i forvejen?

Jeg er enig med P85DK, begrebet "risiko" må være i forholdet mellem SKAT og virksomhed. Jeg kan ikke finde noget på SKATs afgørelser eller vejledninger om hvordan selve aftalen skal være strikket sammen i fohold til driften af ladeboksen. 

jth
jth Jan 4 '21
Citat fra Tarrild
Citat fra cth
Quote from bskaarup

-----------------

EVDK kommer til at eje boksen. Man sælger boksen til dem for 1000,- og betaler 1000,- i oprettelse = 0 kr skal betales. Der hvor kæden hopper af for mig er at EVDK ejer boksen, jeg betaler abonnement, men alligevel er det mig som skal betale hvis boksen går stykker? 

Det er vel ikke unormalt at du som lejer af noget udstyr skal betale for reparation ? 
cth
cth Jan 5 '21

Hvis man selv ejer boksen og EVDK drifter og vedligeholder den, så er det vel en fin ordning?

Hvis de går konkurs beholder du jo boksen, da det er din, hvis du har valgt den løsning.

Skattemæssigt er der vel ikke noget galt i det?

PeterE
PeterE Jan 5 '21
Citat fra cth

Hvis man selv ejer boksen og EVDK drifter og vedligeholder den, så er det vel en fin ordning?

Hvis de går konkurs beholder du jo boksen, da det er din, hvis du har valgt den løsning.

Næh, det er kun galt hvis det er en omgåelse af skattelovgivningen :) Og det kan jeg ikke vurdere om det er. 

Men hvis man køber en ladeboks til 5000,- og med det samme sælger den til en 'ladeadministrationsoperatør' for 1000,- så må man vel overveje med sig selv om det er en omgåelse af lovgivningen eller ej. Og ja, hvis man har solgt sin boks til en virksomhed og hvis den virksomhed gå konkurs, så henter kurator altså boksen - eller tilbyde dig at købe den til markedspris, og det er nok ikke 1000,-

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 5 '21
Tarrild
Tarrild Jan 5 '21
Citat fra cth

Men man ejer ikke selv boksen. EVDK ejer den. Du køber den selv og sælger den videre til dem for 1000,-. Men du lejer den af dem, men de sørger ikke for vedlighold eller reparationer (eller de kan henvise til en elektriker, men du skal selv betale) 

tm3ejer
tm3ejer Jan 6 '21
Citat fra PeterE

Men hvis man køber en ladeboks til 5000,- og med det samme sælger den til en 'ladeadministrationsoperatør' for 1000,- så må man vel overveje med sig selv om det er en omgåelse af lovgivningen eller ej. Og ja, hvis man har solgt sin boks til en virksomhed og hvis den virksomhed gå konkurs, så henter kurator altså boksen - eller tilbyde dig at købe den til markedspris, og det er nok ikke 1000,-

Sidstnævnte er også den jeg selv kunne frygte. Jeg starter som kunde hos dem i næste uge, og det er kun konkursen, der kan skræmme mig lidt. Spørgsmålet er, om man vil kunne retfærdiggøre i retten, at værdien må være den, der er defineret som salgsprisen på kr. 1000. Dog ved jeg godt at man aldrig kan vide sig 100% sikker, da kurator jo vil forsøge at finde alle tænkelige værdier, til at dække tabet.

Nikola
Nikola Jan 6 '21
Citat fra tm3ejer
Sidstnævnte er også den jeg selv kunne frygte. Jeg starter som kunde hos dem i næste uge, og det er kun konkursen, der kan skræmme mig lidt.....

Når du nu har tænkt tanken om konkurs, hvorfor vælger man så et firma, som indtil for nylig hed noget i retning af JL invest eller lign. Lige er startet på ladning og har en negativ egenkapital på, så vidt jeg husker omkring 1 mio (fra tidligere drift/invest.) og et måske lettere kreativt setup omkring eje/leje/service etc? 
Er det for at spare de 30-40,-/mdr?

Sider: 1 2 »