Loading...
dk

USB-C bagi - model 3 SR+ 2020 | Tesla Forum

lcnielsen1975
lcnielsen1975 Jan 13

hej derude

Jeg har et lille "problem" med USB-C i min M3 SR+ 2020 (kina model).

Der er USB-C stik bagi, men de kan ikke oplade min iPad Pro 10,5".

De kan oplade telefon.

Ipad kan sagtens oplades via USB-A stik foran, og også USB-C foran (dog går der lige et øjeblik inden den går igang på USB-C)

USB-C skulle ellers være kendt for at kunne levere mere strøm end tidligere generationer.

Tesla siger at det er fordi iPad kræver mere strøm og det derfor ikke er en fejl.

Nogen med lignende problemer?

Jeg skal lige have prøvet i andre Tesla'er i mit netværk.

kleine100
kleine100 Jan 13
Det lyder underligt. Jeg ville tro at M3 har samme Watt output som MY (27W som skulle være rigeligt til at oplade en IPad Pro). 

canel
canel Jan 13

Citat fra kleine100 Det lyder underligt. Jeg ville tro at M3 har samme Watt output som MY (27W som skulle være rigeligt til at oplade en IPad Pro).    https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/gqp4av/model_y_rear_usb_c_charge_rates/

nederst i det link, er der en testmåling på stik i M3 på ca. 10W. kender dog ikke enheden der lades, og hvor meget den ønsker at trække. men med en spænding på kun 4,5V, trækker den nok max

Forummets indlæg er redigeret af canel Jan 13
kleine100
kleine100 Jan 13
nederst i det link, er der en testmåling på stik i M3 på ca. 10W. kender dog ikke enheden der lades, og hvor meget den ønsker at trække. men med en spænding på kun 4,5V, trækker den nok max
Det er målt på en M3 fra 2018 der har USB og ikke USB-c. 
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Jan 13
Ice2EV
Ice2EV Jan 13

Med mindre du skal bruge Ipad'en samtidig, så luk alle APP's, så kan du måske få den til kortvarigt at lade. Når den så lader, så sluk den, så lader den uden forbrug. Derved kan man tit være heldig at få ladt en pro 12,9, selvom der er lige i underkanten af power.

Alternativt, så luk APP's og smæk coveret på inden du stikker stikket i, så bruger den heller ikke power på skærm eller APP's, og du kan være heldig der også.

Har selv en 12,9, som gerne vil have lidt saft, men med de 2 overnævnte måder, kan den som regel suge nogle procenter. Men det er et forholdsvis stort batteri, så den skal suge en del timer, selv i 220 volt hjemme.

kleine100
kleine100 Jan 14
Citat fra 

Har selv en 12,9, som gerne vil have lidt saft, men med de 2 overnævnte måder, kan den som regel suge nogle procenter. Men det er et forholdsvis stort batteri, så den skal suge en del timer, selv i 220 volt hjemme.

@Ice2EV: det har ingen betydning for ladehastigheden om du lader via 230v stik eller 12v stik i bilen. Det som har betydning er din oplader. Det er den der begrænser din ladehastighed. :-)

TM3 skulle gerne have et output på 27w når bruger USB C (9v, 3A).

Til din IPad kan du købe en oplader med 20w output eller mere, så skulle du gerne se en forbedring af lade tiden. 
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Jan 14
cth
cth Jan 14

Kan man se et sted om ens Tesla har USB C uanset om det er en model 3, X eller S?

Y har vist standard

Ice2EV
Ice2EV Jan 14

USB-C er et mindre stik, der ligner micro usb, men kan bruges ligemeget hvordan du stikker det ind. Hvorimod micro USB kun kan jokkes i på en måde.

cth
cth Jan 14

sorry.. min fejl

Jeg ved jo godt hvordan USB C stik ser ud.

Men hvis man ikke har og kun har de gamle A stik er det så ensbetydende med lav hastighed i ladning?

Egentlig er jeg ligeglad med usb-C.

Vil bare gerne have mere strøm ud af stikket :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 14
jramskov
jramskov Jan 14

"USB-C skulle ellers være kendt for at kunne levere mere strøm end tidligere generationer."

Det er korrekt, men det betyder ikke at du nødvendigvis får det, det kommer i sidste ende an på hvad strømforsyningen i den anden ende kan levere. 

USB-C er det nyeste USB stik. Det vil erstatte de fleste andre USB stik og med tiden blive det klart mest udbredte. Det bruges allerede til mange bærbare, både som strømstik og datastik og det bruges i stedet for Micro USB på praktisk taget alle nye Android smartphones. Det er vist nærmest kun Apple der stædigt holder fast i deres lightning stik. 

lcnielsen1975
lcnielsen1975 Jan 15

jeg har nu kontrolleret opladning i en kollegas model 3, 2021, og der lader den fint op.

iPad kan ligeledes lade op fra en almindelig iphone 5W oplader, så det giver ikke mening at der ikke leveres mere strøm i min bil.

Som nævnt kan min iPad godt lade op foran, både på USB-A (den som også kan bruges til Sentry/Dashcam/musik) og fra USB-C bruges til den trådløse oplader.