Loading...
dk

WLTP | Tesla Forum

lcnielsen1975
lcnielsen1975 Jan 15 '21

Hej derude

I min "nye" SR+ har jeg et par gange i starten oplevet at min bil kun ville lade til hhv. 85 % og 90%. Sidst jeg oplevede det gik den så fra 90% til 99 % over natten.

Den viser nu 414 km i teoretisk rækkevidde (jeg er med på at det ikke kan bruges til noget, men skulle afspejle batterikapacitet baseret på WLTP-opgivelsen,)

Billede er fra Teslas-hjemmeside.

Min bil har en WLTP på 440 km, og 414 km svarer ca. til 90 % af WLTP.

Min bekymring er nu at de "90%" nu opfattes som 100 %, og jeg derved ikke har 100% på "tanken".

Nogle erfaringer eller kommentarer?

MOS
MOS Jan 15 '21

@lcnielsen1975

Den tekst, du har klippet ud, er efter min bedste overbevisning blot en oversættelse fra den amerikanske version, der henviser til EPA i stedet for WLTP. Jeg tror dog ikke, at Teslaer i lande, der bruger WLTP fremfor EPA standarden viser noget anderledes på skærmen. Jeg mener således, at det antal km, du kan se på skærmen svarer til EPA, ikke WLTP, og at din udklippede tekst derfor desværre nok er lidt misvisende. Det kan så i hvert fald forklare, de 440 km WLTP vs. de viste 414 km på skærmen, som nok er tæt på EPA rækkevidden.

jth
jth Jan 15 '21

der findes 3 forskellige slags rækkevidder for en Tesla 3:

De to første er helt ligegyldige: 

WLTP - oplyst på Tesla's hjemmeside

EPA - oplyst i bilen

og den vigtigste:

Hvor langt du kører i bilen 

MOS
MOS Jan 15 '21
Citat fra jth

Hvor langt du kører i bilen 

Den sidste har energy appen et rimelig godt estimat på. Vælg fanen "Forbrug" og se tallet helt ude til højre for grafen. Det skifter hele tiden afhængigt af din kørsel. Vælg gennemsnit over de seneste 10, 25 eller 50 km alt efter hvad der er mest repræsentativt for resten af din køretur.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 15 '21
cth
cth Jan 16 '21

Efter 2300 km i min nye model S ligger jeg på 250 wh pr. km. i gennemsnit ved almindelig ikke på nogen måde sparekørsel.

Det er nok lidt højt, men der går meget til varme i de her tider..

MOS:

Hvis min bil har 100kWh batteri, så kan vel sige den kan køre 400 km med dette forbrug, elelr er det forkert regnet?

Hvis ja så er det pænt langt fra WLTP 652 km, som dog nok er udregnet over gennemsnit temp. :-)

Men tænker nogle langture vil trække det ned. Dem har jeg ikke haft mange af siden jeg købte den i start december.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 16 '21
ankjaers
ankjaers Jan 16 '21
Citat fra cth

Efter 2300 km i min nye model S ligger jeg på 250 wh pr. km. i gennemsnit ved almindelig ikke på nogen måde sparekørsel.

Det er nok lidt højt, men der går meget til varme i de her tider..

MOS:

Hvis min bil har 100kWh batteri, så kan vel sige den kan køre 400 km med dette forbrug, elelr er det forkert regnet?

Hvis ja så er det pænt langt fra WLTP 652 km, som dog nok er udregnet over gennemsnit temp. :-)

Men tænker nogle langture vil trække det ned. Dem har jeg ikke haft mange af siden jeg købte den i start december.

Jep din udregning er korrekt. Medmindre man har en større youtube kanal hvor folk vil nævne at tage højde for tab af batterikapacitet osv osv.. 

MOS
MOS Jan 16 '21

@cth

Jeg mener, at et 100 kWh batteri (når det er helt nyt) har 102 kWh brutto og 98 kWh netto kapacitet. Du kan kun bruge de 98 kWh til kørsel, så med et gennemsnitsforbrug på 250 Wh/km svarer det i teorien til 392 km kørsel. I praksis vil der dog være noget varmetab i selve batteriet, så man ikke kan hive alle 98 kWh ud. Hvor meget, der går tabt, afhænger af, hvor hurtigt du kører. Hvis du kører uendeligt langsomt, burde du kunne hive stort set det hele ud. Med almindelige kørehastighed skal du nok regne med ca. et par % tab. Så et gæt vil være ca. 380-385 km, hvis det vel at mærke er én lang tur. Hvis du splitter turen op på flere kortere ture, så er der noget vampire forbrug, mens den holder parkeret, og derudover skal den varme op hver gang, hvilket koster lidt ekstra. Omvendt så afspejler dit gennemsnitsforbrug måske netop dette, så det er ikke usandsynligt, at du vil opleve et lidt mindre forbrug på en langtur.

Og ja, det er pænt langt fra de 652 km WLTP. Forklaringen er naturligvis, at testbetingelserne ikke afspejler den virkelige verden. F.eks. foretages testen så vidt jeg husker ved 23 °C, uden varme og uden A/C. Flad og tør vej, ingen vind, ingen bakker og med en gennemsnitshastighed på sølle 46,5 km/h. Det er klart, at hvis du kører væsentligt hurtigere (det gør stort set alle), i virkelig trafik på en strækning med bakker, vind og koldt vintervejr med våde vejbaner, så er forbruget naturligvis også højere. Og du kører vel også med kabinevarmen tændt - og formaster dig måske endda til at bruge A/C, elbagrude osv.? Det bruger strøm alt sammen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 16 '21
cth
cth Jan 16 '21

Tak :-)

jeg kører mange korte ture og pt. er de længste nok 25 km til arb.

Så jeg satser på lavere forbrug engang efter Corona :-)

+ at det er vinter gør det ikke bedre.

jeg var godt klar over at 652 km ville være en næsten umulighed.

men 400 er godt nok langt fra.... dog er det hvad jeg har brug for.

Så målet til sommer må være 500 km :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 16 '21
PRAERO
PRAERO Jan 16 '21

Ro på, for øjeblikket kører min M3P 250 w/km, gns for de første 28.000km siden marts er nu steget til 185w/km fra 180w/km. Godt tilfreds selvom det er væsentligt mindre range når det er koldt - og den er med vinterdæk, Alpin 5.

Forummets indlæg er redigeret af PRAERO Jan 16 '21
Rasmusdc
Rasmusdc Mar 13 '21
Okay fik min model 3 her i sidste uge så kun 2 ture på arbejde, landevej og sådan ... model 3 lr med varmepumpe 3-5 grader varmt... ligger på 127-133 selv sådan noget som en lille tur ned til en corona test er egentlig også ok... men har ingen motorvej 

Er ok tilfreds, kører dog ikke med adaptiv fartpilot.. gjorde det heller aldrig på passaten synes det havde rimelig negativ impact

Forummets indlæg er redigeret af Rasmusdc Mar 13 '21
P85DK
P85DK Mar 13 '21

Ned ad bakke ud og hjem?

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 13 '21
Ikke mange bakker i thyregod 138 den ene vej 133 den anden til corona test.. 82km/t ud af en by og ind i brande
P85DK
P85DK Mar 13 '21

Du må have kattepoter der gør Laudrup dynastiet misundelige. Så lavt forbrug har jeg kun hørt om ved 50 km/t på Holmsland Klit en sommernat med 24 grader.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 13 '21
DenseH
DenseH Mar 13 '21
414km er helt fint under nuværende forhold på en MIC.
Det er hvad rigtig mange af os har (som Rated range) ved 100%
Silden
Silden Mar 13 '21

@P85DK

Det kan jeg også præstere i Model 3LR. 130Wh/km er ikke svært ved landevejskørsel. Starter i opvarmet garage, hvilket selvfølgelig hjælper lidt.

Det bliver sjovt at se om man med Laudrup-kattepote kan nå 100Wh/km til sommer :-) , men det er nok at strække den.....

Venlig hilsen

Silden

MOS
MOS Mar 13 '21
Citat fra Silden

Det bliver sjovt at se om man med Laudrup-kattepote kan nå 100Wh/km til sommer :-) , men det er nok at strække den.....

Det kan man helt sikkert i en Model 3. Jeg har selv flere gange ligget omkring 110 Wh/km i min Model S. Men det har så også været på en god sommerdag med bevidst øko-kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 13 '21
Nikola
Nikola Mar 13 '21
Citat fra MOS

Det kan man helt sikkert i en Model 3. Jeg har selv flere gange ligget omkring 110 Wh/km i min Model S. Men det har så også været på en god sommerdag med bevidst øko-kørsel.

Hvilken hastighed er det med? 

Ice2EV
Ice2EV Mar 13 '21

Har også haft ture med et snit på 125-130 ish.

Men overall på 77.000 km ligger på 194 Wh/km i en 2019 LR

MOS
MOS Mar 13 '21
Citat fra Nikola
Citat fra MOS

Hvilken hastighed er det med? 

90 km/h på motorvej i slipstrømmen bag en lastbil samt 60-80 km/h på mindre landeveje. 

Sider: 1 2 »