Loading...
dk

Undervognsvask | Tesla Forum

kleine100
kleine100 Jan 17 '21
Inspireret af et andet indlæg omkring undervognsbehandling, så vil jeg høre om nogen har et godt trick til hvordan man vasker undervognen for salt m.m.? Er der noget man skal være opmærksom på ved EV biler?

Jeg skyller hjulkasser med med højtryksrenser, men hvordan skylles/rengøres den øvrige del af undervognen?

Jeg håndvasker altid min bil, så undervognsvask i en vaskehal er ikke en mulighed. 

bskaarup
bskaarup Jan 17 '21

Du kan få en undervognslanse f.eks https://www.pricerunner.dk/...ce-Sammenlign-Priser

Azgard
Azgard Jan 17 '21
Hele undervognen er afdækket så det vil ikke gavne at skylle under bilen. Det eneste undtagelse er hjulkasser
PeterDahl
PeterDahl Jan 17 '21
Fik ca. samme svar som Azgard da jeg spurgte hos Tesla sidste uge. Altså at undervognen mest er batteri. Syntes også han sagde det var afdækket med Alu, men husker måske forkert. Han anbefalede at spule hjulkasser med højtryksspuler og kunne ikke anbefale at vaske undervognen (spurgte explicit om en maskinvask med kun undervogn var en god ide). Der er også mange elektriske forbindelser det måske ikke er super godt at højtryksrense.
Nikola
Nikola Jan 17 '21

Jeg ville være lidt forsigtig med en højtryksrenser.

På fuld kraft og kort afstand, kan den i nogen tilfælde gøre mere skade end gavn....

Vildgut
Vildgut Jan 18 '21
Citat fra Nikola

Jeg ville være lidt forsigtig med en højtryksrenser.

På fuld kraft og kort afstand, kan den i nogen tilfælde gøre mere skade end gavn....

Skal man ikke bare bruge den rette dyse? 
Nikola
Nikola Jan 18 '21

Kommer nok an på fabrikat. Nogle modeller kan man justere pumpetryk, men en dyse der giver et lidt "blødere" skyl er jo også en mulighed.

PeterE
PeterE Jan 18 '21

Jeg har ikke svaret, men bare en lidt ligegyldig kommentar. Jeg forstår det ikke - håndvask forstår jeg måske nok, jeg vil bare ikke selv bruge tid på det. Men kombinationen af nænsom håndvask og HØJTRYKSRENSEREN? Det forstår jeg simpelthen ikke.  

Kig under bilen, og kig på bagsiden af kofangeren. Der er radar, sensorer, ledning i et væk - og som på ingen måde vil sætte pris på et højtryksrenser...gætter jeg da på :) (og ja, der skal nok være mindste en herinde som siger: Det har jeg da altid gjort.... Men ja, det er altså forskel på biler)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 18 '21
Vika7
Vika7 Jan 18 '21
Så har Munro lavet en ny video af TM3, nu med review af undervognen - https://youtu.be/61s1XNVSfiI - spændende at se alle detaljerne! 
Vildgut
Vildgut Jan 19 '21
En højtryksrenser kan jo købes med en speciel dyse til så det netop ikke skader bilen. En regel er at du kan mærke om det gør ondt på din hånd. Gør det det, gør det nok også på bilen.

Jeg håndvasker og bruger også højtryksrenser netop for at skylle bilen ren før man gnider rundt på den med en handske. Jeg håndvasker primært fordi jeg ikke gider køre forbi en vaskehal og sidde i kø, og så ovenikøbet for at få et ringere resultat end jeg kan lave derhjemme. 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Jan 19 '21