Loading...
dk

Deklaration af elforbrug på Energinet.dk | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jan 22 '21

Hej alle. 

Energinet har oprettet denne service. 

https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2021/01/19/Ny-Energinet-service-giver-danske-virksomheder-praecise-CO2-tal-til-groenne-regnskaber

Se min deklaration for 2020 her. 

https://drive.google.com/file/d/1hHxp4Vt8vQ4D17C8A4jGjeNP4W0N-2_f/view?usp=sharing

Gemmensnits CO2 aftryk er under 100g/Kwh i gennemsnit.  Vi bor i DK2.  I forhold til 2018 er det ca en halvering så det går fremad. 

PL
PL Jan 22 '21

Fedt, tak for link.

Mit grønne forbrug for 2020, også i DK2, hedder 90,93kg pr. kWh, ned fra 207 i 2018. Men det var også før elbil og primært forbrug om natten.

jonsiii
jonsiii Jan 22 '21

Hold da op det er smart! Og det var godt jeg ventede med selv at prøve, at lave en lignende opgørelse, da denne endda pinner ud på de enkelte typer "brændsel":

Det var simpelthen ugens tip. Takker mange gange. =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 22 '21
Johannelund
Johannelund Jan 22 '21
Tjaa men vi mangler stadigvæk det vigtigste tal for grøn omstilling, tallet for hvormeget vindenergi der er nedlukket time for time, vi har tallet fra tyske Telnet.
Så Energinet Danmark må jo også have et, Det tyske tal svarer til 700.000 husstandens årsforbrug, så vi snakker rigtig store tal, måske mere end 1/2 af alle husstandens samlede elforbrug i Danmark.
jonsiii
jonsiii Jan 22 '21

Der regnes med, at der kunne være produceret 17,7 TWh i 2020, men pga. nedregulering så blev det til "kun" 16,3 TWh.

https://ing.dk/artikel/danske-vindmoeller-satte-2020-ny-rekord-242218

Danskerne kører ca. 40 milliarder km årligt. Det ville kræve ca. 10 TWh, hvis de skulle køres på 100% el. Så de nedregulerede 1,4 TWh burde være muligt at indpasse med lidt flere elbiler.

jpx
jpx Jan 22 '21

Tak for linket, det var da en spændende oversigt! Vi er på 106,76 g/kWh, men hvad viser den %-sats i "Din timeprofil"? Er det i forhold til DK-gennemsnit eller? Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde en forklaring på siden. 

jonsiii
jonsiii Jan 22 '21

Det lyder rigtigt. Regner jeg baglæns får jeg 128,53 gCO2e/kWh som reference og det er netop DKs snit for 2020.

Edit: Det er ikke for hele DK, men kun DK-Vest.

jramskov
jramskov Jan 22 '21

Det er da ret cool! 

Hvordan har du eksporteret data? 

Edit: Print to PDF virker fint.

Vi brugte 79% vedvarende energi i 2020.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 22 '21
PL
PL Jan 22 '21
Citat fra jramskov

Vi brugte 79% vedvarende energi i 2020.

Og det er endda uden atomkraft :-)

jramskov
jramskov Jan 22 '21

Ikke helt. Vi er på 120,85 g/kWh. 3% atomkraft, 11% kul & olie.

Johannelund
Johannelund Jan 22 '21
Dvs nedregulere 17,7 TWh - 16,3 TWh = 1,4Twh eller 7,9% og har vi så det med som tyske Telnet nedlukker, måske ikke så det reelle tal er vel ca10%, eller sagt med andre ord, vi opfører hver 10. Vindmølle bare for at se på at den altid er nedlukket, hvorfor bruger vi ikke den strøm til at fortrænge kul gas og flis med, hvilket ikke sker pga tåbelige energiafgifter.
jonsiii
jonsiii Jan 22 '21

Aha, beregneren tager hensyn til om du bor i DK-Vest eller DK-Øst:

* Vest har masser af vind og vandkraft. Desværre også mere kul og naturgas.

* Øst har lidt mindre vind. Til gengæld mere A-kraft fra Sverige, og mindre kul og naturgas.

Regner jeg baglæns, har DK-Vest en reference på 128 gCO2e/kWh og DK-Øst ligger 97 gCO2e/kWh.

webercarbmann
webercarbmann Jan 23 '21

Jeg viste min kone deklarationen og hun synes det var interessant, da hun ofte bliver mødt med udsagn som "Det er da meget fint med den elbil men du kører jo på kulstrøm"  Til det kan man så nu svare. "Ja,men kun 10% og det er faldende. Du kører så på olie fra tjæresand i Alberta Canada?"  :) Den sidste sætning kan eventuelt stryges afhængig af hvem man taler med....

Jeg må indrømme, at jeg godt kunne være bedre til at sætte bilen til at lade om natten.  Jeg gør det dog konsekvent nu og jeg håber at kunne nedsætte udledningen pga. det i 2021. 

P85DK
P85DK Jan 23 '21

@jramskov - er du vest for storebælt? Vi er på 78% vedvarende og 95,21 g/kWh med 9% atomkraft

@johannelund - nu skal du huske at vi kun via lovgivning kan gøre noget ved de stillestående møller, da de er tyskejet og kun købt for at kunne stå stille i meget blæsevejr hvor de tyske elproducenter ellers ville pålagt straftold hvis de slukkede deres egne vindmøller. Så de køber de danske og slukker dem, så udbuddet af vindstrøm begrænses i kraftig vestenvind. Se artikel her: https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/tyskere-betaler-faa-slukket-danske-vindmoeller-naar-det-blaeser

Så er det store spørgsmål med hensyn til grøn ejerafgift hvor der er den kunstige km/l omregning, som så kunstigt omregnes til Co2 g/km - i takt med at vores Co2 g/km falder kraftigt år efter år, så burde det afspejles på den slags afgifter :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 23 '21
Johannelund
Johannelund Jan 23 '21
@P85DK
Tjaa vi har tallet for hvor meget tyske Telnet nedlukker i Danmark, men jeg tror nu også at Energinet nedlukker rigtig mange møller, for indimellem er 95% af de vindmøller jeg møder i Vestjylland stoppet, og jeg tror nu ikke at tyskerne ejer 95% af alle møller i Vestjylland.
Så derfor mangler vi stadigvæk det vigtigste tal hos Energinet.dk.
Ps har fulgt vindmøllerne i gennem mere end 20 år, via forretningsfører i et vindmøllelaug.
cth
cth Jan 23 '21

Lidt bøvlet og kan man regne med det passer?

jonsiii
jonsiii Jan 23 '21

@Johannelund

Kan du bruge denne?

https://energinet.dk/El/Systemydelser/Nyheder-om-systemydelser/Statistik-over-specialregulering-2020

Og ja, når jeg kører hjem fra Videbæk over Troldhede, så står de store møller lige nord for byen næsten altid stille så snart det blæser "kraftigt".

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 23 '21
Emilsteen
Emilsteen Jan 24 '21

Fedt link! 103,7 g/kWh her.

Kunne godt have ønsket at se de enkelte kilders udledninger af "emissioner til luften". Når jeg ser Affald, biomasse og naturgas, så ved jeg ikke lige umiddelbart om det er godt eller skidt og hvor meget de enkelte ting udleder i forhold til mit forbrug i vind- eller vandkraft.

Johannelund
Johannelund Jan 24 '21
@jonsili
Tak for link
Ja møllerne omkring Ringkøbing bliver også specialreguleret timelig tit, dog er der 2 Møller i hvidesande der aldrig specialreguleres, da de leverer el til fjernvarmen via en direkte tilslutning, og derfor er total fritaget for elafgifter.
jonsiii
jonsiii Jan 24 '21

@Emilsteen

Jeg har samme ønske, men det er nok ikke helt så let som vi tror. Jeg klikkede videre til

https://energinet.dk/Deklarationer

I bunden er der et link til "Regnskabspraksis for Miljø- og eldeklaration". Har lige brugt aftenen på at grovlæse de 55 sider (skippede godt nok hurtigt afsnit 6 omkring den finansielle deklaration). Tror lige det hele skal læses en gang til. Men i afsnit 5.1.2 og Figur 51, kan vi udregne noget af det vi leder efter:

* Kul (2,311e9 kg / 3,002e9 kWh) = 770 gCO2/kWh

* Affald (622e6 kg / 1,499e9 kWh) = 415 gCO2/kWh

* Naturgas (712e6 kg / 2,062e9 kWh) = 345 gCO2/kWh

* Vand, sol, vind, halm, træ og biogas står til 0 gCO2/kWh

Graver lidt videre i morgen.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 24 '21
Sider: 1 2 »